ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: jonjak skrivet 22 december 2012 kl. 21:40:17
-
Går det bra att använda winchen när man ska surra atv:n på släpkärran? Eller tar grejerna stryk så man får köra spännband fram också?
Har nyligen köpt min första atv och det blir en del körande på kärra, mestadels korta sträckor. Man vill ju gärna få fast den snabbast möjligt :)
-
Rent praktiskt håller vinschen, men pålisen vill egentligen se spännband runt hjulen och till och med stoppklossar ibland...
-
Så på landet, korta turer, haka i kroken och kör ':)
Ut på vägarna, helst ett spännband till varje hjul. Stoppklossar både framåt och bakåt? :hmmm:
-
Nä, korta turer på landet blandar man inte in släp till alls. :whip:
De gånger jag kör med öppen släp blir det ett band framåt från bumpern och ett bakåt från kulan, måste vara löjligt övernitiska snutar om de skall klaga på det tycker jag nog...
-
Är för bekväm av mig för att åka dryga milen i minusgrader och snöslask, dessutom terrängreggat på allmän väg. Det om nåt lär inte lagens långa arm gilla :rtfm: , nog för att han inte synts till här sedan Jesus gick på vattnet, men men..
-
Inte för att vara petig men för att pållen inte ska gnälla och att du har lastat enligt föreskrifter skall lasten säkras med 4 st sk spännband samt klotsar vid alla hjul samt att lasten skall vara säkrad för dubbel vikt framåt samt halva vikten uppåt och bakåt och den får ej sidförflyttas enligt föreskrifter i last och säkerhet.
ps, yrkeschaufför.
-
Inte för att vara petig men för att pållen inte ska gnälla och att du har lastat enligt föreskrifter skall lasten säkras med 4 st sk spännband samt klotsar vid alla hjul samt att lasten skall vara säkrad för dubbel vikt framåt samt halva vikten uppåt och bakåt och den får ej sidförflyttas enligt föreskrifter i last och säkerhet.
ps, yrkeschaufför.
:banghead:
-
Får tillägga att jag säkrar aldrig min maskin på det sättet ett band fram och ett bak inga klotsar eller bök, men jag bara skrev hur lagen säger att en skall säkra lasten. ()p
-
Ja använder winchen fram och band bak. Winchen fram sitter bättre en alla spänband ja haft och den som gnäller på de måste va dum i huvudet. Vajern drar ja runt släpets "ram".
Mitt släp är ganska litet så sargkanterna tar även i ganska snabbt så de inte kan glida, men de spelar säkert ingen roll om de skulle kollas.
Att köra hjulingen på släp om man ska ut bara en bit bort känns bara meckigt när man kan köra dit direkt. Kör man med vett så går de bra även att köra på lite väg även om den är terrängreggad.
-
Samma här, vinschen fram och rejäla spännband bak plus låga lämmar på släpet, problemfritt det lilla jag kört. Svårt att tro att farbror blå skulle ha synpunkter på det arrangemanget..
-
jag köpte 4st cargo buckle så fick jag fyra krokar tillverkade som jag krokar i bumpersen
-
Släp med kåpa.. ;) ställ in dra ner kåpan ingen ser vad du kör eller hur sä säkrat.. korta sträckor ingen säkring längre spännband fråmåt och ett bakåt
Ramen fram sedan svingen bak.
-
Inte för att vara petig men för att pållen inte ska gnälla och att du har lastat enligt föreskrifter skall lasten säkras med 4 st sk spännband samt klotsar vid alla hjul samt att lasten skall vara säkrad för dubbel vikt framåt samt halva vikten uppåt och bakåt och den får ej sidförflyttas enligt föreskrifter i last och säkerhet.
ps, yrkeschaufför.
Som yrkesförare borde du väl veta bättre
Hela lastvikten ska surras framåt och hälften åt sidorna och bakåt..
står ju hur tydligt som helst om du gogglar lite..
-
Som yrkesförare borde du väl veta bättre
Hela lastvikten ska surras framåt och hälften åt sidorna och bakåt..
står ju hur tydligt som helst om du gogglar lite..
hela vikten framåt menas att godset står mot framstam annars med band eller kätting skall detta vara för den dubbla vikten framåt, men alla vet att det inte fungerar i verkligheten då det är begränsat med lastöglor..
-
Bara så jag fattar er rätt nu. Med dubbla vikten säkrad framåt menas alltså att jag ska kunna "hänga" 600kg i snöret som håller hjulingens bak om den nu väger 300kg? Isf hur i hellv...e snörar man fast den då? Tror inte det finns en lastögla på någe billigare släp som skulle palla att hålla 600kg. Är ju bara rat o rappel! tom sidorna på min vagn bågnar av att spännbanden ligger på utsidan av dom och börjar till att bli lite sträckta. :hmmm:
-
E så det står i regelverket
http://www.tya.se/tya/produkter/material_i_pdf/lastsakring_lathund.pdf (http://www.tya.se/tya/produkter/material_i_pdf/lastsakring_lathund.pdf)
samma regler gäller såväl lätt som tungt släp
-
Ja jag säger då det.. Undrar hur många svenssons som uppfyller dom surrningskraven? ':)
Men sunt förnuft kommer man nog långt med. Man får väl knyta efter hur man ska köra och hur långt. Men skulle nu farbror blå stoppa en och vara grinig så ligger man nog pyrt till. :o
-
Surrar min quad med 4000kg band. I ramen framåt och i ramen bakåt.. Rör sig inte en mm åt något håll..
-
Ja är man petig så går de åt lite band för å surra allt korrekt
å jo jag tror väldigt många fuskar men händer det en olycka så kommer nog både polisen och försäkringsbolagen å trycka ner regelverket i halsen på en :tickedoff :tickedoff :tickedoff
-
Vill ju inte att sin egna maskin ska skadas på släpet för man är lat och inte orkar dra typ 2 band som tar 3 minuter..
-
Ja jag vet inte vad mina band klarar men jag tippar på en hel del. Det är inte dom jag är mest orolig för utan det är resten av släpet.. Jag har lite dåligt med andra fästpunkter än dom små J-formade små plåtar som sitter runtom. Dom tror jag inte håller för dom siffror som resten av surrningen uppnår.. :)
Måste ta ett kort på skiten så man får ett utlåtande om det är jag som underskattar matrialet eller om ni tror man får surra en hjuling enligt konstens alla regler i dom. Men det får bli en dag när det är lite bättre väder. Regnar och är mörkt så nu vågar jag inte gå ut. :-\
-
När jag lastar tungt på mitt släp så brukar jag fösöka fästa i hörnstolparna eller ramen.....Bra mycket stadigare än dom där J-plåtarna du nämnde (har lika på mitt släp)
-
Thules lastöglor är specade till 1.500kg om jag minns rätt. Drar igenom fälgarna och spänner bakåt samt framåt med ett 2.000kgs band vardera.
Man skall ju surra i ofjädrad vikt :whip:
Men om detta är lagligt eftersom det är en halvmeter fram till släpets lem det vet jag inte :dntknow:
-
Några saker från bakhuvudet(obs taget ur minnet från BE-studierna och inte ur någon lasta-säkert-lathund så fel kan förekomma) värt att nämna, de där J-formade krokarna på utsidan är väl inte ens godkända lastöglor? de är till för nät och kapell om jag inte minns fel.
en 500kg rem (vanligaste små jularemmarna ca 2,5-3cm breda) i vardera bakhjul till varsin ögla blir godkänt för 1000kg (500x2)=~3gånger vikten framåt, dock känns dom jävligt rappliga och man spänner lätt sönder dom.
remmarna ska sitta i ofjädrad vikt, har tidigare kört hjuling nerspänd i ramen med en pelletssäck under, trots 5cm mellanrum var säcken sönderslagen av draget på hjulingen efter några mil, 300kg som rycker kan nöta av ett 4000kg spännband i ramen om det fortlöper ett tag.
Jula har dessa http://www.jula.se/hjulsurrning-3-m-2000-kg-388613 (http://www.jula.se/hjulsurrning-3-m-2000-kg-388613) de är smidiga och man slipper ha 4m rem att knyta fast vid varje hjul
-
Intressant tråd det här, värd ett lyft! Jag måste åka 2 mil med Hondan på släpet för att komma till vår skog.
Förut har varken jag eller pappa ens tänkt tanken på hur vi ska fästa hjulingen. Vi har gjort det på samma sätt i 10år. (så länge jag kan minnas)
Att det fanns några speciella lagar på hur man fick fästa på en vanlig släpkärra visste jag inte. Kan bero på att jag inte ens har körkort..
Intressant iallafall att se hur andra gör ()p
Jag fäster Hondan med vinschen i fram och på dragkulan ibak med ett vanligt band som sitter fast på kärran!
-
Den fastsurrningen duger inte om ni blir stoppade av farbror blå, utan att det ska vara klotsar till varje hjul samt fastsurrning så att inte maskin kan flytta sig åt nåt håll enklast är att säkra runt varje hjul, som spänner bakåt från framhjulen och framåt från bakhjulen och klotsar.
-
Den fastsurrningen duger inte om ni blir stoppade av farbror blå, utan att det ska vara klotsar till varje hjul samt fastsurrning så att inte maskin kan flytta sig åt nåt håll enklast är att säkra runt varje hjul, som spänner bakåt från framhjulen och framåt från bakhjulen och klotsar.
Såg att du skrev det innan. Tyvärr är man för bekväm.. hehe
Mött snutar några gånger och ingen har sagt något iallafall :)
-
Syftade mest på om ni blir stoppad av fel polis. En som följer lagboken till punkt och pricka.
-
Syftade mest på om ni blir stoppad av fel polis. En som följer lagboken till punkt och pricka.
Ja, vissa är lite väl noga..
-
Många gör den surrningen dock, jag surrar ett eller 2 hjul.
-
Så gör vi
-
Racket är ju inte en direkt stark punkt att surra i
-
De flesta verkar vara dåliga/slarviga på detta :hmmm:
-
Yamaha :rtfm:
Nädå men det är säkert helt fel
-
Yamaha :rtfm:
Nädå men det är säkert helt fel
Racken är starkare än man tror. Min vinsch sitter där och jag har dragit en 4 tons traktor med den!
-
Racken är starkare än man tror. Min vinsch sitter där och jag har dragit en 4 tons traktor med den!
Eller tunt gods som sitter fast med M8.
-
Eller tunt gods som sitter fast med M8.
Jovisst, men det håller helt ok
-
Ja kära värld vad dom har blivit pöntade av div saker så det håller att :)
-
Ja kära värld vad dom har blivit pöntade av div saker så det håller att :)
Och på svenska blir det.........
-
Och på svenska blir det.........
:lol: :lol: :lol:
-
Fordon spänner man i ofjädrad vikt. Allt annat är dumt.
-
Djup diskussion här. Är väl bara att slänga på skiten och snorka fast fram och bak? Stäng huv och åk.
Funderar på hur ni andra viker toapapperet när ni ska torka er där bak. :hmmm:
-
Djup diskussion här. Är väl bara att slänga på skiten och snorka fast fram och bak? Stäng huv och åk.
Funderar på hur ni andra viker toapapperet när ni ska torka er där bak. :hmmm:
Brukar bli så på internetforum... Att byta olja eller tändstift blir till kärnfysik ()p
-
Blivit stoppad en gång på 25 år och polisen sa att jag skulle kunna vända på kärran utan att lasten faller av...men då jag körde lätt lastbil visste han inte hur reglerna va och hadde väl ingen ork att ta reda på fakta och lät mig åka vidare trots mitt tattar lass utan säkerhetsbälte.
-
Funderar på hur ni andra viker toapapperet när ni ska torka er där bak. :hmmm:
Så här gör jag..
- Rulla ut ca 75-80 cm papper
- Rulla det runt handen
- bla
- bla
- bla
- bla
- spola
()p ()p ()p :sunny: :sunny: :sunny: :sunny:
-
Djup diskussion här. Är väl bara att slänga på skiten och snorka fast fram och bak? Stäng huv och åk.
Funderar på hur ni andra viker toapapperet när ni ska torka er där bak. :hmmm:
1) Diskussionsforum är till för just - diskussioner.
2) Surrningen av en ATV kan leda till tråkigheter för ägare och tredje part, både ekonomiskt, fysiskt, juridiskt och moraliskt. Ganska viktigt alltså, ditt toapapper påverkar mest dig själv.
-
Samma här, vinschen fram och rejäla spännband bak plus låga lämmar på släpet, problemfritt det lilla jag kört. Svårt att tro att farbror blå skulle ha synpunkter på det arrangemanget..
Så kör jag med, och har aldrig haft problem med dom blå!
-
Jag håller på att bli tokig. För ett par veckor sedan hittade jag ett fäste/spännband på någon sida som kombinerade hjulstop, fäste i golvet på släpet och spännband runt hjulet...tyckte det så ut som är smidigt sätt att spänna fast hjulingen på släpet. Men nu hittar jag inte skiten :banghead: :banghead: någon som vet vad jag menar och vet vart jag kan ha sett det?! Tycker jag sökt igenom alla de svenska sidorna och Google...
-
http://www.gooffroad.se/shop-by-bike/can-am/outlander-400/lasta-sakra/lastsakring-atv-utv.html
Varför ligger denna artikel under can-am! :banghead: :tickedoff
Men hittade den i alla fall ()p
-
Själv frågade jag den eminenta Google om "Lastsäkring ATV" https://www.google.se/search?q=lasts%C3%A4kring+atv&oq=lasts%C3%A4kring+atv&aqs=chrome..69i57j69i60.3551j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Och fick länken till Gooffroad högst upp i sökresultatet ;)
-
http://www.gooffroad.se/shop-by-bike/can-am/outlander-400/lasta-sakra/lastsakring-atv-utv.html
Varför ligger denna artikel under can-am! :banghead: :tickedoff
Men hittade den i alla fall ()p
Låg även under kawasaki :rtfm:
-
Själv frågade jag den eminenta Google om "Lastsäkring ATV" https://www.google.se/search?q=lasts%C3%A4kring+atv&oq=lasts%C3%A4kring+atv&aqs=chrome..69i57j69i60.3551j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Och fick länken till Gooffroad högst upp i sökresultatet ;)
Sökte på allt annat än lastsäkring innan så klart ':) ...
Tyckte det borde ligga under "transport/lastsäkring" på gooffroads sida (via länkarna på sidan).
http://www.gooffroad.se/transport-forvaring/ramper-och-lastsakring/
Men google vet bättre än sidorna själva ibland :)