ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: Jim.E skrivet 16 november 2015 kl. 14:51:28
-
Hej, jag har en relativt ny Bruteforce 750 som gått ca 15 timmar. Det är så att handtaget för bakbromsen bottnar mot handtaget ungefär som att det skulle vara för lite olja i ett hydrauliskt system. Det verkar det dock inte vara för bakbromsen för min maskin eller har jag fel? Så vad är det som kan tänkas göra att bromsen bottnar och hur åtgärdar jag det?
MVH Jim
-
På en sådan ny maskin är väl det ett garanti ärende eller ? Men om du vill pilla med det själv så skulle jag kolla oljenivån och om den är okej så skulle jag lufta systemet ifall det är luft i det
-
Kan du se oljenivån i genom det lilla glaset och nivån är ok är det luft. Luft brukar dessutom ge en fjädrande känsla i handtaget då luft kan komprimeras till skillnad från vätska.
-
Det är bromsvajern, spänn upp den lite. Kolla oxå så det finns olja i bakdiffen och att den inte är full i vatten. ()p
-
Tack för alla svar! Det finns ju ingen bromsvätske behållare på styret så är det vsjerbroms till bakbromsen då? Ska kolla det ni tipsat om men känns som det borde vara en justeringsgrej så tänkte testa att fixa själv
-
Jepp, är vajer till bakbromsen om dom inte ändrat väldigt nyligen. :P
-
Det är vajer en från handtaget och en från foten. Sitter vingmuttrar som justering, känns lite oldschool men funkar fint.
-
Var sitter dom ving muttrarna?
-
enklast är att följa vajrarna ner till framkanten av bakdiffen där kardanaxel går in.
-
http://www.naturalatv.com/manuals/KVF750_08-09_Manual.pdf
-
är nog lika som på dom nya
-
Tack så mycket för svaret
-
Hur pass tighta ska bromsarna kännas? Båda mina bromsar har en seg känsla och bottnar in mot handtaget. De fungerar men inte i närhet av hur det känns när jag kliver ner på fotbromsen.
Ska inte bakbromsen vara stum faktiskt nypa till då det är vajer? Frambromsen är ju hydralisk så den kanske inte ska vara stum men visst borde man inte kunna bottna den mot handtaget? Oljenivån är ok.
-
Bakbromsen är seg på kawa då det är lameller som ligger i olja som bromsar
-
Bakbromsen är seg på kawa då det är lameller som ligger i olja som bromsar
Såklart. ':) Att den bottnar borde bara vara att spänna åt lite eller hur.
Frambromsen går inte ner i botten utan känns bara seg vilket jag antar är normalt med tanke på oljan där med. Såg även att ena belägget på en av sidorna är ganska slitet.
-
Såklart. ':) Att den bottnar borde bara vara att spänna åt lite eller hur.
Frambromsen går inte ner i botten utan känns bara seg vilket jag antar är normalt med tanke på oljan där med. Såg även att ena belägget på en av sidorna är ganska slitet.
Du kan spänna vajern men bromsspaken ska ta ganska långt in annars kan bromsen ligga på.
Det är dyrt å byta/fixa bromsen bak om den blir slut och ta ur diffklumpen är ett jävla jobb då tanken lär ur först.
Testa bakbromsen när du gasar å motorbromsar å kolla så spaken tar lika annars har muttern i bakaxeln släppt och det är vanligt på kawa då dom inte har haft på nå låsvätska på muttern från fabriken.
Pinjongmuttern har invändig skalle å gängorna på utsidan