ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: 2 loud skrivet 2 september 2008 kl. 14:17:39
-
Jag har köpt en honda rincon 680 fa -2007 flång ny från usa . tanken är att terrängregga den men då behöver jag ett s.k CE document till den .. någon som vet vart jag får tag i ett sånt ??
-
vem ska jag muta då ? .. har precis pratat med bilprovningen och det dom kräver är ett C.E INTYG och i detta ska det ligga ett MASKINDIREKTIV EEC 98/37 ( har ändrar topicet )
-
Är väl det som är problemet med USA import av maskiner som inte är ämnade för den europeiska marknaden, utfärdas inte ce eller coc intyg.
-
har mailat till säljaren i usa och hör å häpna ,,, han ska skicka mig ett ()p
får hoppas att det blir rätt grejor JISSES MÅSTE det va så här DJ/&%-la krångligt bara för att honda sverige inte tjänar några direkta slantar på cykeln ? , dom kommer förmodligen få en å annan krona in iallafall på reservdelar ( ahhh SERVICEDELAR då asså HONDA pajar ju inte :nono: )
jag gav $7000 för cykeln i usa ( ca 45000 ) SAMMA cykel kostar marknadspris här hemma 108 000 :- visst får man 5 års garanti med i köpet då men gahhh som sagt honda går inte sönder så garantin är "värdelös" ,, vi får väl se vad som kommer i intygsväg .. det finns andra vägar om denna skulle skära sig men att intyg är enklast
-
har mailat till säljaren i usa och hör å häpna ,,, han ska skicka mig ett ()p
får hoppas att det blir rätt grejor JISSES MÅSTE det va så här DJ/&%-la krångligt bara för att honda sverige inte tjänar några direkta slantar på cykeln ? , dom kommer förmodligen få en å annan krona in iallafall på reservdelar ( ahhh SERVICEDELAR då asså HONDA pajar ju inte :nono: )
jag gav $7000 för cykeln i usa ( ca 45000 ) SAMMA cykel kostar marknadspris här hemma 108 000 :- visst får man 5 års garanti med i köpet då men gahhh som sagt honda går inte sönder så garantin är "värdelös" ,, vi får väl se vad som kommer i intygsväg .. det finns andra vägar om denna skulle skära sig men att intyg är enklast
Då håller jag tummarna att du blir den första som lyckas med detta ()p
-
nån måste ju va först eller hur ::) ::) säljaren är en stor säljare i texas så det borde ju inte vara någon omöjlighet för dom att få honda usa att skriva ut detta dokument ,, alla dessa rincon byggs på samma fabrik i south carolina och infon jag fått är att alla byggs efter samma speccar , skillnaden mellan en "svensk" atv och en amerikansk är dokumentet , cykeln ska vara den samma
vi köpte totalt 5 atv:er 4 vattenskotrar och tre snöskotrar av samma säljare så han kanske orkar engagera sig lite eftersom vi är/var en storkund ?
-
( ahhh SERVICEDELAR då asså HONDA pajar ju inte )
klart dom inte går sönder med dom slöa motorerna! dom får ju aldrig någon fart tillräcklig att slå sönder något :lol:
-
Jag håller ()p ()p ()p ()p och önskar dej lycka till..
Tror att du blir den förste isåfall med ett sådant intyg :rtfm:
Håll kontakten med den försäljaren OFTA så han inte glömmer dej.
:wave
Nesse
-
Får gratulera till en bra affär :D
Glöm inte bort att informera oss om fortsättningen ang dokument och reggning...
-
yupp jag återkommer ,, en del av mig är pessimist och tror inte på detta men den får jag hålla berusad en stund så OPTIMISTEN får hoppas :headbang: och vem f-## bryr sig om fart ? här pratar vi VRIDMOMENT ,, med min gamla "lilla" 450es så drar jag en cheva pickis 4 x 4 med låsta hjul baklänges ,, visst går det trögt men det GÅR ,, ska man åka fort så skulle jag nog satsa på en RAPTOR istället (trots att det är en yamaha )
förestenn är det inte bara cyklarna som är billigare i usa ,, jag köpte komplett kit , dvs ITP hjul , snöplog ( cycle country V plog ) trimavgassystem , effektbox ( asså den där lilla lådan du byter mjukvara i ecm:en med ) winch , packväskor , eluppvärmda handtag och tumgas det inklusive hondan betalade jag straxt över 60 000 :- för .. då ska den hem sen och tullas och momsas så det blir ca 100 000 :- totalt för allting MEN jag är handikappad så jag utnjuter fördellen att kunna föra in den i landet tull Å momsfritt som handikappsfordon så för mig är det en extra lönsam affär ,, kan dock redan nu säga att det INTE är värt insatsen att handikappa sig för att få det :banghead: :banghead: men som sagt frågan kvarstår VARFÖR ÄR ALLT SÅ FÖRBENNAT DYRT I SVERIGE ??
-
Du kan gasta till om du beställer någon mer gång o inte får fullt för jag skulle vilja köpa en maskin overdär oxå.
Men är lite frågsam till frakter o dyligt..
Nesse
P;S har firman någon hemsida så man kan kola vad dom har ??
-
Tror tyvärr inte du lyckas få fram dom dokumenten, Sen måste din maskin vara CE märkt, vilket den inte e om den e såld i USA,
Man skulle ju undra vad dom svenska Honda återförsäljarna skulle säga om det gick att få egenom USA importer,
Har själv bråkat med en snöskoter från USA,
Tror tyvärr att du inte har en chans att lyckas regga dom, men hoppas jag har fel.
Hoppas verkligen att du lyckas, ()p
-
Låt oss nu skilja på CE-märkt och C.o.C- dokumentet.
Det som krävs för att terrängskoter registrera fyrhjulingen är CE-märkningen, denna kan säkerligen Honda skicka till dig eftersom precis samma maskin säljs till europamarknaden med enda skillnad att den har ett klistermärke med CE-loggan på. Att CE-märka en produkt är ett sätt att av tillverkaren garantera att den uppfyller de maskinkrav och direktiv som eu ställer på den typen av maskin.
Eftersom dom gjort en dokumentation och riskanalys osv.. för att kunna CE-märka dem för europamarknaden så kan de i princip bara skicka intyg samt ett klistermärke så är saken biff.
MEN om ditt mål är att registrera den som en mc så är du tyvärr rökt, din maskin är inte byggd för att uppfylla de krav som ställs på väggodkända mc´s och de kan därför inte lämna ut ett Certificate of Conformacy (certifikat som intygar att den uppfyller de regler som ställs).
Men har jag uppfattat dig rätt så var det terräng som du efterfrågade och då bör det gå vägen och du är säkerligen inte först.
Lycka till!
-
tänkte bara uppdatera lite ,, har nu fått intyg från honda tyskland :djump: :djump: men hehe det jag fick var intyg på dom tekniska speccarna på cykeln ,, effekt , motortyp , hastighet osv ,, ska maila dom igen och efterfråga detta dokument jag söker ,, sa det visserligen till den kontakten jag har i tyskland som kontaktade honda men lampan var visst inte riktigt tänd
-
oki då fick jag ett "up yours" från honda tyskland
Dear Mr. Georgsson,
thank you for your request.
The technical datasheet that you already have is the only for us to help
you, because the ATV is from america and the EEC 98/37 iss
a european guideline.
That is the reason because the legal requirements in america are different
to the european one's and it's also not allowed for us to
send you a german confirmation for an american vehicle.
This wouldt be an forgery of documents so please apologize that we are not
able for helping you.
with kind regards from germany
Joachim Diehl
Honda Motor Europe (North) GmbH
Kundendienst Motorrad
-
och ytterligare lite info om vad som händer i detta ärende ,, elelr rättare sagt inte händer ,,, efter att ha fått på tafsen av honda Tyskland har jag kontaktat dekra i hjälp om intyg ,, dom har det heller inte helt lätt ,, det är nu ca en månad sedan jag överlämnade ärendet till dom och än idag har dom inte hört ett pip från tillverkaren ( tror jag att att han försöker komma i kontakt med )
jag ska nu ändra strategi och gå direkt på Vägverket .. dom TAR upp dispance ärenden ang MASKINDIREKTIVET på ATV´s och nu har jag tömt ut alla möjligheter att få in den "lagligt" så då har jag nog på fötterna för att ansöka om denna dispens
(ps vad jag förstod så är det bara MASKINDIREKTIVET dom dispancierar ( asså det du behöver för att göra en terrängregistrering ) så tänkte du ta in en import för att göra en VÄG reg KOLLA MÖJLIGHETERNA INNAN KÖP )
återkommer naturligtvis med resultatet av detta oxå men det tar nog en stund ,, allt händer så låååångsamt i det här landet
-
Fortsätt :djump: ge inte upp..
Har du tur så kanske du lyckas..
Väntar på nästa svar med spänning :)
Nesse
-
Hej på er alla!
Som konsult med CE-märkning som specialitet så skall jag ge min erfarenhet av detta!
Att CE-märka en maskin skall utföras av tillverkaren eller den som importerar/sätter produkten på marknaden inom EU.
Vad som behövs som underlag är operatörsmanual på svanska samt tekniska beskrivningar och data samt en sammanställningsritning av maskinen.
Sedan skall det göras en riskanalys enligt bilaga 1 i maskindirektivet.
Därefter skriver importören (kan mycket väl vara privatperson) en försäkran om överensstämmelse och sätter på CE-märket.
Därefter är det bara att åka till sbp samt skicka försäkran till VV
Har CE-märkt åt ett antal generalagenter så jag vet hur det skall funka.
-
Hej jag har mailat dig ,, FÅR jag som "egenimportör" göra detta då märket HAR en generalagent i sverige som IGENTLIGEN borde göra detta ? (verkar för "lätt" ? )
-
Hej på er alla!
Som konsult med CE-märkning som specialitet så skall jag ge min erfarenhet av detta!
Att CE-märka en maskin skall utföras av tillverkaren eller den som importerar/sätter produkten på marknaden inom EU.
Vad som behövs som underlag är operatörsmanual på svanska samt tekniska beskrivningar och data samt en sammanställningsritning av maskinen.
Sedan skall det göras en riskanalys enligt bilaga 1 i maskindirektivet.
Därefter skriver importören (kan mycket väl vara privatperson) en försäkran om överensstämmelse och sätter på CE-märket.
Därefter är det bara att åka till sbp samt skicka försäkran till VV
Har CE-märkt åt ett antal generalagenter så jag vet hur det skall funka.
Då vet vi vem vi skall anlita i fortsättningen ()p ()p ;)
Nesse
GOD JUL
-
Hej jag har mailat dig ,, FÅR jag som "egenimportör" göra detta då märket HAR en generalagent i sverige som IGENTLIGEN borde göra detta ? (verkar för "lätt" ? )
Nej, om man läser Stefanlands inlägg
-
Jag återkommer i detta ärende efter julen men följande ur maskindirektivet ger en hint om att vem som har rätt att skriva ett "försäkran om överensstämmelse" och CE-märka maskinen
AFS 1993:10 - Svenska maskindirektivet säger följande!
10 § De åtgärder som omnämns i 8-9 §§ skall ha vidtagits av
1. tillverkaren,
2. den som representerar tillverkaren inom EES,
3. någon annan som släpper ut maskinen eller säkerhetskomponenten på marknaden inom
EES eller
4. någon som sätter samman maskin eller delar av maskiner eller säkerhetskomponenter av
olika ursprung eller tillverkar maskin eller säkerhetskomponent för eget bruk.
8-9 § säger att en försäkran om överensstämmelse skall finnas samt att CE-märket skall monteras
Som sagt jag återkommer senare efter julen med mer info!
-
Jag återkommer i detta ärende efter julen men följande ur maskindirektivet ger en hint om att vem som har rätt att skriva ett "försäkran om överensstämmelse" och CE-märka maskinen
AFS 1993:10 - Svenska maskindirektivet säger följande!
10 § De åtgärder som omnämns i 8-9 §§ skall ha vidtagits av
1. tillverkaren,
2. den som representerar tillverkaren inom EES,
3. någon annan som släpper ut maskinen eller säkerhetskomponenten på marknaden inom
EES eller
4. någon som sätter samman maskin eller delar av maskiner eller säkerhetskomponenter av
olika ursprung eller tillverkar maskin eller säkerhetskomponent för eget bruk.
8-9 § säger att en försäkran om överensstämmelse skall finnas samt att CE-märket skall monteras
Som sagt jag återkommer senare efter julen med mer info!
OK nu är julen slut ()p
Ja har en importerad ATV på G och ska ha den terängreggad, kommer de bli ngr problem?
Ska ja be importören att fixa detta? Dock så verkar det som om de inte gör/gjort det på andra ATV som de sålt.