ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Loncin => Ämnet startat av: honcho skrivet 28 januari 2014 kl. 19:56:04
-
Hej. Köpt en riktigt risig ATV med 110cc loncin av okänd modell. lite pill innan sommaren med andra ord. Försöker få lite rätsida på elsystemet. har lite bilder, kanske ngn kan beskriva vad man ser?
dessa två?
http://bayimg.com/OaHMgAafP (http://bayimg.com/OaHMgAafP)
denna sitter strax under tanken
http://bayimg.com/pAHMeAaFP (http://bayimg.com/pAHMeAaFP)
tändspolen?
http://bayimg.com/PahmPaafp (http://bayimg.com/PahmPaafp)
hela härligheten
http://bayimg.com/AAHnCaafp (http://bayimg.com/AAHnCaafp)
-
Jo, reläer!
-
vilken av bilderna?
-
Första! Den andre ser ut att vara startsolenoiden
-
De två i mitten är lite oklara. Kan den ha haft mottagare för fjärrkontrollsstopp? Den lilla boxen med enbart två tråd in kan knappast vara ett relä. Grön är minus, kan du följa vart den svarta går?
Och gärna en närbild på göken till vänster också!
-
Hell-man youre the man :) jag kommer ändå plocka ner elsystemet ikväll så då kan jag fota lite bättre .
jag skall sandblästra ramen till helgen tänkte jag.
Grön o röd sladd har jag hittat som jag mycket riktigt misstänkte var till batteriet.
Enligt uppgift när jag köpte den så skall endast kardankåpan vara kass, dock köpte jag den lite på vinst o förlust då det inte gick testa så mycket när den såg ut som den gjorde.
denna kåpan är iaf helt av
http://bayimg.com/AAIbDaafA (http://bayimg.com/AAIbDaafA)
gulmarkerad.
beställt en ny dock är kuggarna lite sletna, vore gött o byta dem oxo.
återkommer, men stort tack så länge.
-
enligt mina erfarenheter av dylika maskiner är att elsystemet framförallt kabelstammen är under all kritik! så håll lite koll för inte helt ovanligt att stiften släpper i kontakterna och kablar går av så fort man rör dom.
är härvan risig så kostar en ny typ 300-400 spänn.
-
Precis, och om inte annat kan vi hjälpas åt att slöjda ihop en ny rätt lätt.
Men en grundregel är ju att klura ut vad alla delar är först. Sen fimpa allt som blockerar/jordar/kortsluter starten (startspärrar såsom bromspedalsgivare, killswitch på styret osv).
Man behöver minst ha
1. Batteri
2. CDI-box
3. Laddregulator (om man vill slippa ladda i garaget, men på barnhojjar så är det lite skit samma nästan)
4. Startrelär
5. Startmotor
6. Kablar ut från svänghjulet (generatorn)
Allt annat är lulllull.
-
Precis, och om inte annat kan vi hjälpas åt att slöjda ihop en ny rätt lätt.
Men en grundregel är ju att klura ut vad alla delar är först. Sen fimpa allt som blockerar/jordar/kortsluter starten (startspärrar såsom bromspedalsgivare, killswitch på styret osv).
Man behöver minst ha
1. Batteri
2. CDI-box
3. Laddregulator (om man vill slippa ladda i garaget, men på barnhojjar så är det lite skit samma nästan)
4. Startrelä
5. Startmotor
6. Kablar ut från svänghjulet (generatorn)
7. TÄNDSPOLE
Allt annat är lulllull.
Korrigering ;)
-
tusen tack allihopa. känns som det nog skall gå vägen att få denna i drift med all er kunskap ()p
Bor någon i GBG och är sugen o hjälpa till i helgen så bjuder jag på bärs för hjälpen O0. vore gott iaf att få motorn startad så jag vet att den funkar.
-
Korrigering ;)
Fasen, den måste ha försvunnit, jag lovar, jag skrev det först.
-
Föresten, kuggarna jag är ute efter heter
DRIVE PINION COMP.
samt
DRIVEN GEAR
antar att det är dom som driver varandra. dom är OK men inte 100%, så finns dom att köpa billiga så vore det ju gött.
http://www.gtmotor.com.au/web/partscatalogue.php?mid=34&seqid=22&model=GT110FR(2005)/%20Loncin-P110-F&partname=DRIVE%20SHAFT&excel_dat=1&pic_2=&spl=0&spl_pic=&pic_num=1&part_pic=gt110fr_05-f (http://www.gtmotor.com.au/web/partscatalogue.php?mid=34&seqid=22&model=GT110FR(2005)/%20Loncin-P110-F&partname=DRIVE%20SHAFT&excel_dat=1&pic_2=&spl=0&spl_pic=&pic_num=1&part_pic=gt110fr_05-f)
Iofs synd att jag missade denna. hela axeln var ju inte jättedyr
http://www.swebike.se/product_info.php?cPath=64_318&products_id=12797 (http://www.swebike.se/product_info.php?cPath=64_318&products_id=12797)
-
Iofs synd att jag missade denna. hela axeln var ju inte jättedyr
http://www.swebike.se/product_info.php?cPath=64_318&products_id=12797 (http://www.swebike.se/product_info.php?cPath=64_318&products_id=12797)
:hmmm: :hmmm: Missade ?? den du länkar till är ju ingen auktion det är ju bara kontakta en ÅF så beställer dom hem denna från SWEBIKE.. ( Tror inte man kan som privatperson köpa direkt)... men det är de priser du ser men du måste gå via ÅF.
-
http://www.motorhandel.se/atv/atv-110cc-grizzly-aut.-bla.php (http://www.motorhandel.se/atv/atv-110cc-grizzly-aut.-bla.php)
Vad som är dyrt eller inte är ju kanske lite relativt till vad en hel maskin kostar ;)
-
hehe sant.
det jag menade var att jag hade beställt denna redan
http://www.ultrapowersports.com/default/housing-drive-shaft-204205-diamo-part-number-06-036-2301-atv-110cc-loncin-parts-4t-49cc-honda-clone-engine-diamo-lightning-also-found-on-other-4-stroke-chinese-atvs-and-quads-commonly-found-under-brand-names-such-as-kazuma-roketa-terminator-sunl-u.html (http://www.ultrapowersports.com/default/housing-drive-shaft-204205-diamo-part-number-06-036-2301-atv-110cc-loncin-parts-4t-49cc-honda-clone-engine-diamo-lightning-also-found-on-other-4-stroke-chinese-atvs-and-quads-commonly-found-under-brand-names-such-as-kazuma-roketa-terminator-sunl-u.html)
men borde kanske köpt hela axeln med nya kuggar
-
så nu har jag plockat ut motorn + elen, det enda som jag är lite osäker på är tändspolen, skall den bara ha en pol? den hängde även löst så ingen aning var på ramen den monteras
http://bayimg.com/IaiAKAAff (http://bayimg.com/IaiAKAAff)
-
Tändspolen består av två spolar som båda jordas mot chassie via de två skruvhålen med metallfattning. Så primärspolen ligger mellan den tunna kabeln och det skruvhålet, medans sekundärspolen ligger mellan den tjocka kabeln och dess skruvhål. Dessa två skruvhål KAN vara internt förbundna, men BEHÖVER inte vara det. Så jorda båda för säkerhets skull.
-
kanon. kom precis från biltema med nytt batteri. skall testa så det kommer gnista och startmotorn går runt.
återkommer
-
hmm nu har jag kopplat in allt som jag tror behövs. mäter jag mellan + på start relä och jord på startmotorn så har jag 12v, men trycker jag på startknappen händer inget. dock är jag lite osäker på vilka poler som skall kortslutas för nyckelnlåset. den var helkass så jag plocka ut låsmekanismen och kör med plattmejsel.. inte säkert det funkar. hade hoppats att iaf neutral lampan skulle lysa men icke sa nicke. vad styr så startmotorn rör på sig? tänkte iaf kolla så den funkar
-
testade även detta
http://bayimg.com/haiMKaafg (http://bayimg.com/haiMKaafg)
-
testade även detta
http://bayimg.com/haiMKaafg (http://bayimg.com/haiMKaafg)
-
aha så jag kan kortsluta hela spolen lite snabbt för att testa?
-
japp det funkade, då felsöker jag bakpåt. om du vet hur jag kan kortsluta 3 polen för nyckeln korrekt, vore jag tacksam, tror den är boven.
-
bättre bilder
http://bayimg.com/laimbaafg (http://bayimg.com/laimbaafg)
http://bayimg.com/LaIMeAafG (http://bayimg.com/LaIMeAafG)
http://bayimg.com/laiMgaAFg (http://bayimg.com/laiMgaAFg)
Sen en snabb fråga på dessa två som vi diskuterade tidigare i tråden.
la dom bredvid varandra så kanske ngn kan identifiera dem
http://bayimg.com/LaiMJaAFg (http://bayimg.com/LaiMJaAFg)
det är inte CDI boxen iaf.
-
Här skulle jag GISSA att den röda är en 12v, sen påverkar nyckeln att båda de svarta får 12v vid läge ON
-
Den 2 poliga skulle jag gissa på är blinkersrelä. Kan inte komma på nåt annat som bara har 2 poler.
den 4poliga är jag osäker på. Står det något du kan ta bild på?
-
märkligt. har inga blinkers på den
http://bayimg.com/DAINHaAfG (http://bayimg.com/DAINHaAfG)
http://bayimg.com/DAInjaaFG (http://bayimg.com/DAInjaaFG)
http://bayimg.com/daInLaaFG (http://bayimg.com/daInLaaFG)
-
http://www.kazumausaonline.com/more-chinese-parts-chinese-atv-wiring-diagrams-c-277_325.html (http://www.kazumausaonline.com/more-chinese-parts-chinese-atv-wiring-diagrams-c-277_325.html)
Dessa ritningar bör vara akuella, men jag hittar ingen tillräckligt rätt. Ännu.
-
4 polen kan inte vara voltregulatorn?
http://www.loncinengineparts.com/voltage-regulator-08-for-chinese-atv-scooter-dirt-bike-p-9358.html (http://www.loncinengineparts.com/voltage-regulator-08-for-chinese-atv-scooter-dirt-bike-p-9358.html)
-
4 polen kan inte vara voltregulatorn?
http://www.loncinengineparts.com/voltage-regulator-08-for-chinese-atv-scooter-dirt-bike-p-9358.html (http://www.loncinengineparts.com/voltage-regulator-08-for-chinese-atv-scooter-dirt-bike-p-9358.html)
Som du ser ska den ha kylflänsar, efter som överflödig laddström förbrukas som värme i den. Din verkade inte ha kylflänsar, men som sagt det borde vara något sådant.
-
nu har jag kommit lite längre, kopplat förbi nyckeln och neutral-lampan lyser. men när jag trycker på startknappen så klickar det bara. ngt tips vad som kan vara fel?
-
glöm det sista.. glömde koppla in spolen för motorn. nu går allt runt men ingen gnista. tror det är spolarna som inte är jordade ordentligt. skall testa vidare
-
Gör så. Annars kontrollmäter vi(du) spolarna.
-
fick igång det. skall slänga i ngn ml soppa o dra igång den idag.
-
fick igång det. skall slänga i ngn ml soppa o dra igång den idag.
()p ()p