ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Arctic Cat => Ämnet startat av: gutte84 skrivet 23 januari 2013 kl. 01:16:29
-
vad är det för tillverkare av deras motorer?
och priserna i sverige är så höga för?
-
Dom tillverkar sina egna motorer!
Priser höga: ja skatt moms etc ...
-
Jag har hört detta men vet inte om det är sant?
Att artic cat ska vara ett lågpris märke i usa? :hmmm:
blev lite fundersam
-
Arctic cat ligger väl inte riktigt i topp skiktet men nära på.
Dom samarbetar även men Kymco så det är kanske där lågprismärkes ryktena kommer in.
Den nya Ac 425i är ju ett resultat från det och den är inte särskilt dyr, runt 65-70k får man ge för en helt ny.
Ac xc 450 är en dekaltrimmad Kymco maxxer 450 så den är ju inte heller så hemskt dyr ()p
-
Arctic cat ligger väl inte riktigt i topp skiktet men nära på.
Dom samarbetar även men Kymco så det är kanske där lågprismärkes ryktena kommer in.
Den nya Ac 425i är ju ett resultat från det och den är inte särskilt dyr, runt 65-70k får man ge för en helt ny.
Ac xc 450 är en dekaltrimmad Kymco maxxer 450 så den är ju inte heller så hemskt dyr ()p
fast Polaris använder sig av Aeon och Can am av Sym och de anses väl inte direkt som lågpris.
-
undra bara om motorn var för på snöskotrarna var det suzuki motorer dom hade i sina maskiner
-
Arctic ägdes av Suzuki förut, minns ej när dom blev egna .... men nuförtiden är det egna grejor (motorer mm) ;)
-
priserna är dyrra bara skatt moms eller det så att svenska hanlare tar oker priser med?
-
varför hade arctic 650 v2 en kawa-motor?
-
Dom köpte väl in den av Kawwa för en vettig peng ;)
-
Att Arctic skulle va nått lågpris märke i staterna har jag inte hört något om.
Att det blir så dyrt i Sverige har väl med svenska importören att göra.
Det kostar en del att hålla lager med reservdelar å så ska dom tjäna en slant å ÅF ska tjäna å sen ska staten ha sitt så i slutänden blir det dyrt.
Historia.
På 70 å kanske 80tal så hade Arctic och Kawasaki ett samarbete.
Det är vad jag förstått från den tiden den gröna färgen härstammar som kan finnas på båda dessa märken även idag.
Suzuki var också med och har levererat motorer till arctic sedan 1976.
2007 var sista året med Suzuki motorer i atv. till snöskotrarna levererar Suzuki fortfarande motorerna men 2014 är sista året.
1988 köpte Suzuki en bunt aktier för att rädda företager från att bli uppköpta av Polaris. December 2011 köpte dom tillbaka alla 6,1 miljoner aktier från Suzuki för ca 80 miljoner dollars.
Sen var det väl nån Quad av senare årsmodell som var samma som Kawa men med andra färger på plasten.
Det spekuleras nu vilt på skotersidan vad dom kommer att hitta på nu när Suzuki är ute. En del snackar om samarbete med Yamaha på motorsidan.
-
vilken model ska man ha ska mest ha den för lek o bus
-
Ska du ha för "lek och bus" är ju valet enkelt, Thundercatt naturligtvis.
Alltid kul att gasa ifrån alla andra :headbang:
Tror ingen törs påstå nått annat ^-^
-
säljs den inte i sverige eller hittar den inte på hemsidan
-
http://www.arcticcat.se/atv/1000-ltd/1281847-1000-thundercat-10 (http://www.arcticcat.se/atv/1000-ltd/1281847-1000-thundercat-10)
-
Ska du ha för "lek och bus" är ju valet enkelt, Thundercatt naturligtvis.
Alltid kul att gasa ifrån alla andra :headbang:
Tror ingen törs påstå nått annat ^-^
Sitter det inte samma motor i Mudpron? Mudpro 1000 alltså.
Känns ju som ett ännu roligare alternativ enligt mig ()p
-
Håller med om att mudpron ser häftigare och roligare ut än thundercatten.
Men ska man kombinera lek & bus "beror på vad man menar med det iof"
Mudpron vinner i gyttjan och över nån för högt sågad stubbe,
men thundercatten vinner nog i övrigt.
Men hur som vilken maskin han än skaffar om det nu blir mudpro eller
catten så flinar han nog utanför hjälmen länge ()p
Blir det ett annat märke så händer detta ganska snart.. :banghead:
Hihi..
-
blir lite skraj att köpa en när det står här att axlarna går ofta är det sant eller?
-
Jo, dom säger det.
Men om man skippar överdimensionerade däck och höjning så borde man klara sig tycker jag. Annars finns det ju starkare axlar, kör inte du med det Skoarn? ()p
-
Nya XT 2013 är ju grymt snygg enligt mig, skulle jag lätt ha valt ()p
(http://img1.findthebest.com/sites/default/files/853/media/images/2013_Arctic_Cat_1000_XT.jpg)
Samt den här bilden har visats förut men den säger väl allt :headbang:
(http://ladda-upp.se/files/2012/b27415.jpg)
-
Nya XT 2013 är ju grymt snygg enligt mig, skulle jag lätt ha valt ()p
(http://img1.findthebest.com/sites/default/files/853/media/images/2013_Arctic_Cat_1000_XT.jpg)
Samt den här bilden har visats förut men den säger väl allt :headbang:
(http://ladda-upp.se/files/2012/b27415.jpg)
De är riktigt feta! Speciellt med bågen fram :)
Men börjar bli lite uttjatat eller?
Vad har de förändrat de senaste 6-7åren?
-
De är riktigt feta! Speciellt med bågen fram :)
Men börjar bli lite uttjatat eller?
Vad har de förändrat de senaste 6-7åren?
det sak jag undrar med är det ingen skilnad på dom genom åren eller samma teknik
-
Varför ändra ett fungerande koncept. Har idag en brute force men överväger att nästa maskin blir en arktisk kisse ()p
-
Dom har uppdat. axlar mm under åren men karrossen den samma ;) dom med vita drivaxlar håller även för större däck ;)
-
Ja det är sant Thyrén vilket minne du har!!
Jag har Heavy duty fram axlar bruna i färgen, tror jag köpte dom hos gooffroad. Bak är original.
Inte går axlarna/knutarna sönder nått mer på Arctic än nån annan potent maskin.
T.o.m motor svaga Cf 800 går axlarna av ^-^
-
2008/2009 var första åren de fanns, de hade en del barnsjukdomar som dock åtgärdades kostnadsfritt av KGK snabbt och utan diskussioner. Det var egentligen starten som var lite högt utväxlad till batteriets kapacitet så denna ändrades utväxling på så nu startar de hur lätt som helst även i -25 gr.
Främre kardanen byttes ut från 22mm dia. till en full tum d.v.s 25mm. då den första inte höll för de som körde hårt samt med större hjul.
Drivaxlarna byttes i parti och minut fram till 2011 då de nya kom. Detta berodde på att skålen/ytterdelen i knutarna sviktade om man körde med diffspärren låst och körde med fulla styrutslag, gärna i kombination med stora hjul/larvband och i synnerhet om/när man backade i detta läget. De nya axlarna har 9mm tjockare gods i ytterdelen så numer byter vi aldrig dessa ens vid larvbandsanvändande.
Diffarna är inget problem varken fram eller bak, 2008 hade de några med ett härdningsfel i pinjongsprinten men dessa byttes ut omgående om man tog maskinen till aukt. verkstad så nyare än 2009 är inga problems, bakaxel har vi hittills aldrig bytt på någon.
De bästa 1000cc enligt min erfarenhet är 2012 där vi inte har några rekl. alls men 2013 och 2014 är också riktigt bra maskiner. Den vita plasten på 2013 är lite spröd kan jag tycka även om detta inte är något problem men jag menar att Thundercaten 2012-2014 är den bästa prestanda arbetaren på marknaden för närvarande