Glöm inte att tömma ventilationen på vatten nu när kylan är här. Det blir övertryck i motorn då.
Det kanske inte är alla som får så mycke kondensvatten som ja får.Jag kör många korta sträckor på vintern o ställer in i varmutrymme.Har man igång motorn längre tider o den står kallt så blir det nog lite annat.vet inte om det är så men tänkte lite på hur det är med avgassystemet på en bil.Men det är i alla fall värt o kolla för blir det tätt så är de inge bra.Ha en trasa under för det som eventuellt rinner ut är en kletig sörja av vatten o olja.
Citat från: 2x4 skrivet 3 december 2009 kl. 06:56:57Det kanske inte är alla som får så mycke kondensvatten som ja får.Jag kör många korta sträckor på vintern o ställer in i varmutrymme.Har man igång motorn längre tider o den står kallt så blir det nog lite annat.vet inte om det är så men tänkte lite på hur det är med avgassystemet på en bil.Men det är i alla fall värt o kolla för blir det tätt så är de inge bra.Ha en trasa under för det som eventuellt rinner ut är en kletig sörja av vatten o olja.-bra beskrivning på var dräneringen , min lär vara ombyggd på något vis för denna dränering finns ej..De glömde väl montera den -hahamvh svenne//arboga
bra beskrivning på var dräneringen , min lär vara ombyggd på något vis för denna dränering finns ej..De glömde väl montera den -hahamvh svenne//arboga Slangen från ventilkåpan, vart går den?
Slangen från ventilkåpan är kopplad ansluten mellan luftburk och förgasare på höger sida, alltså då in i motorn via förgasaren! Kanske är det därför motorn är så känslig vid kallstart?? Hur är den slangen dragen på maskinerna som ej är ombyggda?Den är dragen lika dant som på din.Enda skillnaden är att original sitter en avskiljare i mitten av slangen.Byt lågfartsmunstycke så blir den lättstartad.
Citat från: 2x4 skrivet 4 december 2009 kl. 20:24:17Slangen från ventilkåpan är kopplad ansluten mellan luftburk och förgasare på höger sida, alltså då in i motorn via förgasaren! Kanske är det därför motorn är så känslig vid kallstart?? Hur är den slangen dragen på maskinerna som ej är ombyggda?Den är dragen lika dant som på din.Enda skillnaden är att original sitter en avskiljare i mitten av slangen.Byt lågfartsmunstycke så blir den lättstartad. Har du bytt , vad har du för storlek på lågen?42 eller 45 är väl at rekommendera på lågfarten....
Jag vet inte hur ombyggnaden ser ut, jag kör original, men det du ska tänka på när du bygger om är att avskiljaren är till för att ta hand om kondensvattnet som blir när ångorna kyls av, det vattnet gå efter ombyggnad direkt in i motorn.Om du ändå väljer att bygga om så är mitt råd att se till så det inte blir någon svacka på slangen där det kan ansamlas vatten i större mängder när ångorna kyls av, och om svackan är för stor kan det frysa stopp även då med övertryck som följd.Det bästa sättet o veta att man inte får in kondensen i motorn är o ha kvar avskiljaren o tömma den i bland, det behöver inte bli så ofta, den rymmer ju trots allt en hel del.Nackdelen med o ha avskiljaren kvar är att man kann glömma att tömma den.Så det är bara o välja vilket som du tycker är bäst, jag vill bara att du tänker på varför den sitter där.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️