ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Bilskrotarn skrivet 1 augusti 2014 kl. 09:26:40
-
Tjena, tänkte överge bilen nu och införskaffa mig en atv/quad. Ska pendla ca 9 mil dvs. 18 mil tur och retur. Mestadels av vägen är landsväg men ska ändå upp och härja på motorvägen någon enstaka mil. Vilken modell borde jag kolla på? Har kollat en del på dinli 450 och dreva om den så jag slippet ligga och tokvarva på motorvägen..men kom gärna med andra förslag!
-
Raptor 700 om du vill köra många problemfria mil
-
9 mil enkel är långt!
Jag tror inte du får billigare mil på en quad än i en bil, och garanterat inte bekvämare.
Vibrationer kommer nog få din röv att somna och göra händer/armar trötta. En encylindrig quad är inte lika mjuk som dom flesta mc.
Dessutom tycker jag regn/väder och vilt är ännu en anledning till att hellre sitta i en bil. För att inte tala om andra trafikanter...
En quad drar mer bränsle än en liten bil, och dyrare service per mil och högre kostnad för däck.
Köp en liten billig pendlar bil, typ vag diesel. Sen köper du en quad för att nöjesköra istället.
Pendla 18mil om dagen tror jag är ett bra sätt att ta bort glädjen från quadåkandet.
-
Soppa tar jag gratis på jobbet så det är inga problem! Det finns inga däck som minskar vibrationerna? Väder och vind kan jag klä mig efter samt att det är en öppen väg så vilt är inte så troligt att stöta på! :) service sköter jag själv och med tanke på att jag kör en gammal amerikanera nu så lär reservdelar, däck osv bli billigare :)
Tänkte inte byta för prisets skull!
-
Bra vägdäck, och kanske scooterdäck fram brukar ju kunna funka rätt bra för dom flesta.
Styrdämpare kan också göra resan lite trevligare.
Spårkänsligheten brukar vara ett bekymmer, rätt framvagnsinställning och scooterdäcken brukar göra folk lite nöjdare.
Men är vägen lite spårig/sliten och lagad så tror jag man får vara på sin vakt hela tiden ändå.
Gratis soppa, då kan du ju åka vilken glassig bil som helst!
Jag vet inte vad du jobbar med, men efter nio mil är man nog lite mör. Och efter en lång dag på jobbet kanske inte nio mil i kyla/regn och mörker känns så lockande.
Har du tänkt att köpa nytt och behålla garantin så är det ju tätt med servicar, dom måste ju oftast utföras på en godkänd verkstad för att behålla garantin.
En beg fin raptor 700 som du servar själv tror jag är bland dom bästa alternativen. Finns gott om grejer på ebay för att anpassa efter din smak och behov.
Men blir ju ändå mycket skruva och servande om man jämför med bil eller mc.
-
Klart du skall pendla på en quad! 18mil om dagen är riktigt Hardcore :headbang: men jag skulle säga en beggad Raptor 700.. otippat va? :)
-
Det finns ju några här på forumet som pendlar med hjuling, där iaf någon åker Dinli 450, så det funkar ju!
Komfort mm är typ samma på alla quads, så tro inte att du åker bättre på en Raptor.
Han här på forumet borde väl närma sig 2000 mil snart, så.... 1000 passerades ju för nåt år sen.
Hur det är med reservdelstillgången för Dinli bör man kanske dock kolla upp innan ev köp.
-
Gör det inte.
-
Kör nästan alltid 4 mil enkel väg alltså 8 mil totalt när jag är ute med min access och det känns hyffsat långt faktiskt. Över det dubbla varje dag fram o tebax till jobbet hade jag nog inte gjort. Man äter slut på quaden fort. Dom är inte riktigt byggda för det.
Men hade jag ändå prövat så hade jag nog valt raptor 700 med tung drevning .
-
Jag är ingen quad-expert, men håller nog med de flesta här, en Raptor 700.
Eller så gör du som jag, köper en Can Am spyder (får köras på B-kort) för att köra de lite längre sträckorna, och en quad eller ATV för att ha lite skoj på fritiden.
Hur Spydern är på vintern är väl lite tveksamt, men om du tänkt pendla med en Quad året runt så gissar jag att du bor i Ystad. ;)
-
Tänkte inte byta för prisets skull!
Man blir lite nyfiken , varför vill du åka Quad 18 mil till jobbet?
Om man jämför med en mindre bil så blir det
* dyrare
* sämre komfort
* ingen lastförmåga
* sämre säkerhet
* sämre driftsäkerhet
* mer jobb med service/underhåll
Enda som återstår är väl att det skulle var kul?
Men är det verkligen det efter några veckor, samma väg i ur och skur
Eller hur tänker du?
-
Det är rätt soft att åka till jobbet med fyrhjuling på SOMMAREN.
På vintern är det helt hopplöst, iallafall med quad.
Man hade kunnat springa ifrån mig när jag försökte ta mig fram i snö
-
Alla har olika värderingar och bakgrunder, att det inte är praktiskt är helt klart.
Men... allt i livet skall inte vara det.
Plus att det kan ligga annat bakom, det kanske är en arg sambo som vägrar quadköp men att det helt plötsligt kan gå bra om bilen säljs... eller nåt.
()p
-
Låt grabben pendla bara... han frågade efter köpråd, inte om det fanns nån billigare bil att pendla med :whip:
-
Det är endast 18 mil på sommaren, vintern blir det endast 5 mil tor! Har sett att priset varierar stort på raptor 700, får man det man betalar för eller önskar sig några bara drömsummor?
-
Det är endast 18 mil på sommaren, vintern blir det endast 5 mil tor! Har sett att priset varierar stort på raptor 700, får man det man betalar för eller önskar sig några bara drömsummor?
Oftast är det drömsummor, jag själv skulle aldrig betala 60k för en 7 år gammal maskin... men det kanske bara är jag
Det är bara ta ner dem på jorden o pruta satan :)
-
Det känns som att de inte blir såld för dessa priser. När jag köpte min raptor så var det inga problem alls att "storpruta". Den hade varit ute ett tag och som de flesta andra inte blivit såld. Gör ett försök, det skadar aldrig!
-
Vad skulle vara ett rimligt pris för en vägreggad raptor 700 runt 7-5 år gammal?? Lite sugen e man 8)
-
jag gav 35 för min 06a. Den hade gått 1000mil med nytt drivpaket, nya lager i bakaxeln samt servad på verkstad (med kvitton) upp till 800 mil.
(Prutade från 43000 över telefon) Fult att pruta över telefon kanske men hade långt att åka. Det jag vill säga är att det förmodligen inte varit så mycket intresse på den eftersom att han går med på ett skambud över telefonen.