ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: Pson™ skrivet 6 mars 2011 kl. 02:19:37

Titel: Fakta om olja
Skrivet av: Pson™ skrivet 6 mars 2011 kl. 02:19:37
Oljor…
 
Quadar  4x4 å crossar mc m,m med någon form av koppling av typ slungkoppling å koppling med lameller.
En sådan motor kan du köra på mineral del eller helsyntets olja, förutsatt att oljan har rätt klassificering api jasco m,m.

En vanlig motor olja har inget addativ för koppling, men den funkar i en sådan motor ändå .
Där i mot får kopplingen annan karaktär dvs att den kommer att slira, bli segare att hugga i beroende på oljan.

Vid racing "tävling" med Trial mc är det väldigt noga med kopplingens funktion många motions åkare använder "vanlig" motorolja för att kopplingen inte ska bli aggressiv, tävlings åkare brukar vilja ha en aggressiv koppling och använder då istället ATF olja, alltså olja för en automatiskväxellåda.

Nu till frågan om rak och multigrade olja.

Mineral oljan är ursprunget till motorolja den används fortfarande idag, många inom racing använder den typen av olja pga sina egenskaper.
Vi jämför.. I nascar tex motorn går på ett högt varv å mycket belastning konstant å länge i det här läget tänker många att en modern olja av helsyntet är ett bra val.
Visst det kan det säkert vara bra val, men många använder sig av en mineral olja typ en rak 50 olja, alltså att den bara har en viskositet.

En olja med 2 viskositets betäckningar typ 10w 40.  10 w betyder att oljan har en viskositet på 10 när den är kall, w: et står för vinter.  Å 40 är då alltså viskositeten när oljan är varm. En sådan olja kallas för multigrade olja och för att få en sån olja
har man nått som heter addativ i olja vilket ändrar oljans karaktär.

Tillbaka till nascar exemplet om oljan i en sådan motor skulle bli överhettad och det var en multigrade olja så bränns addativen och oljan förlorar sina egenskaper, är det däremot en rak mineral olja så har man inga addativ och när olja blir i normal temperatur igen så har den samma egenskaper som innan den blir överhettad.

Mineral hel och del syntet.

Är precis som det låter, mineral oljan är originalet ur hålet i backen, delsyntet är lite syntetisk å lite mineral,  helsyntet  är helt syntetisk..

Addativ

Addativ är det som tillsätts i oljan för att få fram deras olika egenskaper.

Klassifisering

En okq8 olja med klassificering tex api SL/SM klarar vissa krav, en olja ifrån statoil med samma api klass klarar exakt samma krav men sammansättningen med addativ kan skilja sig. Så är det med alla oljor oavsett tillverkare klarar dom samma krav.
Sen myten om att en dyr märkes olja alltid är bättre.
Alla dom här olika klassificeringarna, tex har många biltilverkare en egen klassificering pga att dom har ett samarbete med just den oljetillverkaren.

Tex volvo vill använda statoils olja i sina bilar då ringer dom å säger tjena vi vill ha eran olja i våra bilar, om vi gör så här att ni trycker instruktionsboken till S60 så får ni ha våran klassificering på era dunkar är det ok, javisst säger statoil. Sen ringer okq8 till volvo å säger att ni vill ju använda våran olja oxå eller hur, nja säger volvo då eller okej då men då kostar det 1 mille, ok det är bra pris säger okq8 då.

Detta resulterar ju i att ju flera klassificerings som är utskrivna på dunken desto dyrare blir dunken med olja.

Det är därför biltemas olja är billig, dom har bara grund klassificeringarna på dunken men all olja därifrån klarar det som står på dunken.

Sen är det klart att olja från olika tillverkare är olika pga att dom inte har samma recept på addativ dom har i oljan.

Hoppas detta löser många frågor om olja.
Titel: SV: Fakta om olja
Skrivet av: Devil skrivet 8 mars 2011 kl. 19:13:15
Läs och begrunda pson...

http://hem.passagen.se/m-i-k-a-e-l/html/OM_MC_OLJA.htm
Titel: SV: Fakta om olja
Skrivet av: jenson skrivet 8 mars 2011 kl. 20:53:51
Ja Pson och Devil, jag är ochså intresserad av oljor... detta är bra förklarat här, sen får man väl bilda sig en egen uppfattning om vad man vill och tror sig hälla i hojen, bilen, gräsklipparen mm.
Ang. inkörning så kör vi in våra plan och helikoptrar på rak 40 olja utan additiv just för att dom skall slitas in, detta tar på planen 10-25 tim om man kör dom på kontinuerligt hög effekt 100% och i cruse 65-75%
På helikoptrarna däremot kan vi inte köra dom på högre effekt än absolut max 70% och dom motorerna blir aldrig riktigt inkörda, dom drar 1 liter per 5 tim (4 cyl) 1 liter per 3 tim 6 cyl. medans planen drar 1 liter per ca 10-nästan 20 tim.
Så innkörning på hög effekt är rätt!
//jens