ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: MR_X skrivet 30 april 2008 kl. 16:18:29
-
När jag monterade denadas fjäder i variatorn så växla den vid 2100 innan 1800 med orginal fjäder och idag helt plötsligt 1650,har plockat bort å kollat men hittar inget konstigt, däremot var de endel smuts i variatorn.
Ska den göras rent å smörjas ofta och VA ÄR DE FÖR FEL PÅ MIN VARIATOR...tacksam för svar
:x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x :x
-
Variatorn ska inte smörjas, med torrfett möjligtvis.
Det fastnar smuts annars. Har du fått in lera eller?
-
Variatorn ska inte smörjas, med torrfett möjligtvis.
Det fastnar smuts annars. Har du fått in lera eller?
nej nej nej, ingen lera, ja er skit skraj för ler hål :)
smutsen såg ut som om den skulle ha kommit från remmen typ slitdamm/gummi men remmen verka shysst, när ja la ner variatorn mot golvet så rasa de ut lite sånt där skit,växlar den tidigare om remmen är sliten vilket den inte borde vara efter knappt 30 tim.
-
åk till biltema & köp broms rengöring,sen sprutar du det över allt skölj av med vatten klart,du får inte ta i skivorna,då blir det fett på dom ,då slirar remen
-
Jag hade knappt någe remdamm efter 300 mil, det verkar konstigt.
Kör du mycket på högväxeln i terräng eller?
-
nej aldrig, så fort ja lämnar vägen blir de låg, åker tom på låg när ja åker lite sakta på skogsvägar. men kan remdammet påverka att den växlar tidigare?
Var precis på väg att beställa ett daltonkit innan ja märkte de här så nu vet ja inte va ja ska göra? prova å göra rent den som pålamalm säger...
-
Lite smuts forandrar inte tillslagsvarvet med 500 rpm, nagot annat ar skumt.
Later lite tjatig,men det ar ju ingen som vet vad fjadern fran denada "skall" ha i tillslagsvarv.......de som provat verkar hamna runt 2100. Den kanske utmattas och trycks ihop efter en tid. Da hamnar man tillbaka motsvarande orginal fjader........vem vet, inte du inte jag.... :)
//L
-
ska den utmattas efter 10mil ? den växla vid 2100 direkt efter montering och nu 1650 lägre än original som ligger vid 1800, ja fattar ingenting :roll:
-
Hörs det på varvet? Det kanske är varvräknaren som strular.
Brainstormar lite här.
-
ska den utmattas efter 10mil ? den växla vid 2100 direkt efter montering och nu 1650 lägre än original som ligger vid 1800, ja fattar ingenting :roll:
Kan ju vara sa att den beter sig anorlunda pa en renegade som har annan kurvning pa vikterna.....outlandern har c:a 1650-1700 i tillslagsvarv
//L
-
ska den utmattas efter 10mil ? den växla vid 2100 direkt efter montering och nu 1650 lägre än original som ligger vid 1800, ja fattar ingenting :roll:
Kan ju vara sa att den beter sig anorlunda pa en renegade som har annan kurvning pa vikterna.....outlandern har c:a 1650-1700 i tillslagsvarv
//L
Hade det varit så enkelt hade den ju inte ändrat sej... Bara varit annorlunda :? Eller?
Det troligaste är väl att det hänt något med fjädrarna, typ utmattning pga materialfel eller nåt.
Hoppas det ordnar sej för dej!
-
ska den utmattas efter 10mil ? den växla vid 2100 direkt efter montering och nu 1650 lägre än original som ligger vid 1800, ja fattar ingenting :roll:
Kan ju vara sa att den beter sig anorlunda pa en renegade som har annan kurvning pa vikterna.....outlandern har c:a 1650-1700 i tillslagsvarv
//L
Hade det varit så enkelt hade den ju inte ändrat sej... Bara varit annorlunda :? Eller?
Det troligaste är väl att det hänt något med fjädrarna, typ utmattning pga materialfel eller nåt.
Hoppas det ordnar sej för dej!
Tankte mer i stil med att det blev storre belastning med renegadevikterna.....
//L
-
Jag ska prova att byta tillbaka till orginal fjäder få se vad som händer.
Blir tillslaget ännu lägre så kommer de ju nästan börja dra direkt när ja sätter in växeln för tomgången ligger ju på ca 1250. :lol: :evil:
-
fik du ihop allt som det ska vara :?:
-
fik du ihop allt som det ska vara :?:
Joda, svårt att misslyckas. har ju bara bytt fjäder, ska byta till orginal imorgon få se. återkommer imorgon kväll med resultat.
får ja tillslaget vid 1800 så beställer ja ett dalton kitt för då måste de ha blivit nå fel på denadas fjäder men de återstår att se.
-
Nån som vet om denadas fjäder är kortare än orginal? de är iaf min , ca 1,0-1,5 cm. trodde ja hittat felet men drog på läpparna helt i onödan, när ja satt i orginal fjädern å drog i gång så växla den vid 1550, hade förväntat mig 1800. nåt har hänt???gjorde även rent variaton. remens bredd är 32.37 mm.
:evil: undrar hur djup älven är här i kopparberg :twisted:
-
http://www.rotax.com/NR/rdonlyres/8AF5ED3E-DFF8-42A4-B40C-BE7A902DB490/0/rep400.mov
-
Kolla den bakre cvt oxså ,så inte den fjädern är av eller blivit skadad
http://www.youtube.com/watch?v=HFYRmNVk3Ko
-
En ny fim på en Orginal CVT på en Renegade 800
Den går lätt att växla , och den börjar driva på 1700-1750v/min.
Det är en ny rem från BRP, och smörjat med orginal fett.
http://www.youtube.com/watch?v=1JxeyN_rHBQ
-
De här filma jag idag
http://www.youtube.com/watch?v=7JAsuAvDLK0
tillslaget ligger vid 1550 som ni ser med orginal fjädern.
Efter ha kollat på Quadjonens filmer så måste ja säga att min cvt låter illa,
låter som man spelar på skedar,nån mer som tycker det???
Ringde min åf idag och han kunde inte hjälpa mig,
vem ska jag vända mig till???? de här är inget roligt längre :(
-
Det som låter som "skedar" är ´cvt korgen. Den delen som sitter mot bulten, på den delen som sitter mot motoren. Det sitter små gråa "skallar ", om det är för stort glapp vill korgen slå .
http://i234.photobucket.com/albums/ee89/Quadjonen/2007_07040036.jpg
Så den delen till vänster vill slå mot delen till höger om det glappar för mycket.
http://i234.photobucket.com/albums/ee89/Quadjonen/2007_07040037.jpg
-
Det som låter som "skedar" är ´cvt korgen. Den delen som sitter mot bulten, på den delen som sitter mot motoren. Det sitter små gråa "skallar ", om det är för stort glapp vill korgen slå .
http://i234.photobucket.com/albums/ee89/Quadjonen/2007_07040036.jpg
Så den delen till vänster vill slå mot delen till höger om det glappar för mycket.
http://i234.photobucket.com/albums/ee89/Quadjonen/2007_07040037.jpg
är då dom grå skallarna utslitna? hur åtgärdar ja oljudet?
Från de ena tll de andra, när ja ringde min åf idag om cvt problemet så ville jag ha ut ett nytt hjul lager på garantin för ja tycker ett sånt ska hålla mer än 100 mil och fick till svar att de är en slitage del, sånt går inte på garanti. är de riktigt???
-
Är du inte snäll mot din R800 X ? :lol:
Man får byta dom grå skallar men det är en service mått på hur mycket det kan glappa, men det måttet har jag inte.
Ett hjullager fram kostar
293350040 ROULEMENT ANG. *CONE BEARING 635.76:- + jobb
men har det skrurit så är det vel garati ?
:roll:
-
Är du inte snäll mot din R800 X ? :lol:
Man får byta dom grå skallar men det är en service mått på hur mycket det kan glappa, men det måttet har jag inte.
Ett hjullager fram kostar
293350040 ROULEMENT ANG. *CONE BEARING 635.76:- + jobb
men har det skrurit så är det vel garati ?
:roll:
Jag är snällare mot min renegade än kärringa :lol:
Jag borde få allt de här krånglet på garanti men åf nekar ju så vad gör man, vem ska jag vända mig till? vart kan ja få tag på reservdelar själv, tex hjullager...
-
Hjullager fick jag åtgärdat på min gamla 400 på garanti.
Det var inga problem. Du bör få ditt utbytt på garanti.
Jag tycker inte din prim variator beter sig, eller låter så konstigt.
Sätt på kåpan, ge lite mer gas och kör.
-
Hjullager fick jag åtgärdat på min gamla 400 på garanti.
Det var inga problem. Du bör få ditt utbytt på garanti.
Jag tycker inte din prim variator beter sig, eller låter så konstigt.
Sätt på kåpan, ge lite mer gas och kör.
Jag bör de ja men han nekar för att de är en slit del, jag protestera men de va stopp så vem vänder ja mig till nu. självaste BRP här i sverige?
Och min variator är inte som den har varit, nåt är fel. hade inte maskin varit så ny hade ja inte brytt mig men nu har den bara gått 100 mil och de bara dyker upp fel efter fel. :(
-
Hjullager fick jag åtgärdat på min gamla 400 på garanti.
Det var inga problem. Du bör få ditt utbytt på garanti.
Jag tycker inte din prim variator beter sig, eller låter så konstigt.
Sätt på kåpan, ge lite mer gas och kör.
Ja jag bör få de men vad ska jag göra för att få de när åf nekar?
min variator ser ut att gå fint men varför har tillslagsvarvet sjunkit?
och ska den behöva låta som ett sked solo?
har man lagt 140 000 för en maskin så vill man ju att de ska funka som de ska
-
Tjena, Jag tycker att din variator har ett konstruktionsfel och du har ändrat det man kan ändra. Du ska ha en hellt ny premiär variator på garantin. En variator skall hålla många hundra mil innan dom skall rengöras. Lycka till. 8)
-
Jag tycker inte din prim variator beter sig, eller låter så konstigt.
Sätt på kåpan, ge lite mer gas och kör.
Men tillslagsvarvet ska inte sjunka så mycket bara sådär utan vidare.
-
Tillslagsvarvet ska inte sjunka så mycket utan vidare tycker jag.
-
Tjena, Jag tycker att din variator har ett konstruktionsfel och du har ändrat det man kan ändra. Du ska ha en hellt ny premiär variator på garantin. En variator skall hålla många hundra mil innan dom skall rengöras. Lycka till. 8)
Jag önskar du var min åf...ska jag vända mig till en annan åf tycker ni?
-
Men han kan ju inte neka dig efter bara 100 mil sätt honom mot vägen o vänd dig till konsument köplagen eller va det nu heter han gör ju fel om han inte har nått ess i rockärmen som att klaga på strypningar osv.
-
Tjena igen jag har haft mycket hjälp med en bra brp återförsäljare. Jag tycker du skall slå en signal till han och förklara problemet och höra vad han säger. Hoppas länken funkar. 8) www.grannsjosnoskotrar.com
-
jag kan säga till dig så här jag har byt 5 remar på minder en ett år så det brur på hur man kör ... jag kör aldrig normalt
-
Nu har åf beställt nya grejer till framvagnen, de visade sig vara lite allt möjligt som va glapp i framvagen när dom undersökte saken. men variatorn verkar dom inte vilja göra nåt åt, dom prova å bytte rem å då påstår dom att den växlar vid 1750 men de vill jag se först, och missljudet kan dom inte göra nåt åt :? de har ju hänt att ja hållt toppfart 3-4 minuter när ja åkt landsväg, kan de ha slitit ut remmen så fort???hur gör du uza när du lyckas slita ut dina remmar???
-
Fick alla bussningar och p-ändarna byta på garantin,(de va inget fel på hjullagret) tack för det!
Håller fortfarande på å bråkar om variatorn.
-
Har nu bytt fjäder igen i variatorn och slammer ljudet försvann nästan helt, bara lite slammer å gnisslingar,
gjorde även rent variatorn igen från nå svart damm och fann även lite små tunt metall spån vart de nu kommer ifrån.
Har ett glapp mellan bittarna på ca 2 mm
Har ni åxå det i era variatorer???
Byte även sekundär fjäder och bytte rem och fick tillslaget vid 2000/2050 varv.