ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Mickes skrivet 9 juni 2013 kl. 13:43:28

Titel: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: Mickes skrivet 9 juni 2013 kl. 13:43:28
Hej
Är inne på att köpa en begagnad maskin till gården. (40-60000).
Blir väl en del små turer i skogen men framför allt är det plog o lättare vedkörning som gäller.
Har kollat på Can-Am 500 och Grizzly 550.
Finns det andra modeller och kolla in? Vilka fördelar/nackdelar finns det på de olika maskinerna?

Micke
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: Persson- skrivet 9 juni 2013 kl. 15:29:47
Suzuki, Honda och Yamaha är japanskt kvalitet och det märks.

Can Am och Polaris är andra alternativ.

Grizzly 550 tror jag duger ypperligt åt dig. Allt som verkar behövas är ett nedväxlingskit så är du i hamn :)

Är du osäker så ska du provköra, provkänna och jämföra modellerna med varandra (tex markfrigång, pris, hållbarhet, typ av drivning... Efter dina behov helt enkelt!)
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: skogsbonne skrivet 12 juni 2013 kl. 19:27:12
honda är för lågt för att ha i skogen(det går), Jag skulle säga grizzly för det är bra markfri gång och remmen slirar inte som på polaris
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: Bullingen skrivet 12 juni 2013 kl. 20:18:30
Arctic Cat är väl en annan bra arbetsmaskin. Stabil 4wd och bra lågväxel.
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: Persson- skrivet 12 juni 2013 kl. 20:23:25
honda är för lågt för att ha i skogen(det går), Jag skulle säga grizzly för det är bra markfri gång och remmen slirar inte som på polaris

Slirar remmen?

anersimyra kör ju sin i skogen "som jobb" och den verkar duga till det :)


Till trådskaparen: allt du behöver för att få din grizzly bra är ett utväxlingskit för ca 700 spänn!
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: skogsbonne skrivet 12 juni 2013 kl. 22:12:27
inte hela tiden men den kan, det kan den däremot inte på yamaha
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: Persson- skrivet 12 juni 2013 kl. 22:14:59
inte hela tiden men den kan, det kan den däremot inte på yamaha
Vilket argument:) ungefär som att säga att grizzly inte kan köra i skogen för att den har lägre markfrigång än en sportsman.

närhet till åf är väldigt viktigt.  De flesta blir nöjd vad dom än köper:)
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: skogsbonne skrivet 12 juni 2013 kl. 22:28:29
jo men det är ju för och nackdelar? så alla är högre än grizzly?
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: Hydro skrivet 12 juni 2013 kl. 22:38:47
Nä, alla är inte högre än Grizzly, men Grizzlyn är ej heller högst.

Frigång är heller inte allt.
Både Hondas och Polaris transmissioner är minst lika fina i skogen som Grizzlyns, om inte bättre.
Och Polaris chassie är det också toppklass på för skogsarbete.

Honda har för övrigt sin 680 (som iofs inte är deras främsta arbetsmaskin) men den har ju delad bakaxel och får därmed en frigång nästan i samma klass som Grizzlyn... tror det skiljer någon eller några centimeter.
 
För skogsarbete hade jag dock sett till att inte välja varken kinesiskt, taiwanesiskt eller Can-Am.
 
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: skogsbonne skrivet 12 juni 2013 kl. 22:42:42
nej precis sen är det svårt att säga vem som är bäst men det är ju en smak sak och vilken handlare som ger en deal eller inte
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: CrozOver skrivet 12 juni 2013 kl. 23:26:57
Om du ska dra tunga lass i "lätt teräng" är Honda 500 perfekt, hel bakaxel. Man kan dra flera ton.
Men blir det mycket skogsköra i svår terräng och dra lite last är en hög maskin med delad bakaxel mer optimal.
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: skogsbonne skrivet 13 juni 2013 kl. 06:25:23
Man kan dra lika mycket med en delad bakaxel för på dom flesta kärror finns det flytt bar boggie så då sjunker den inte ihop.
Man kan även stel opperera sin hjuling om man kör mycket
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 13 juni 2013 kl. 07:41:37
Man kan även stel opperera sin hjuling om man kör mycket
Menar du att svetsa ihop han så man får stel axel då eller?
Låter ju väldig vettigt att inte köpa en med stel axel med en gång då.
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: qbtq skrivet 13 juni 2013 kl. 08:04:46
Man kanske kan "steloperera" som han gör med framänden 0.25 in i denna film.. nu gör han det fram men det borde fungera även bak på samma sätt..
AP Martin's ATV Frontgeräteträger (http://www.youtube.com/watch?v=bET-_G_0VUA#)
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 13 juni 2013 kl. 08:28:29
I min värld så när man stel opererar något så stum svetsar man det.

Det där med kättingen ser lite så där ut, påfrestning på stötdämparbultar/infästning?
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: skogsbonne skrivet 13 juni 2013 kl. 14:35:28
Menar du att svetsa ihop han så man får stel axel då eller?
Låter ju väldig vettigt att inte köpa en med stel axel med en gång då.

nej man svetsar inte på en 4 hjuling utan man skruvar fast en sak som inte tar länge och vips så ha man en honda som går att köra  :lol:
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: CrozOver skrivet 13 juni 2013 kl. 15:50:27
nej man svetsar inte på en 4 hjuling utan man skruvar fast en sak som inte tar länge och vips så ha man en honda som går att köra  :lol:

Om man vill köpa en Honda att ha i skogen med delad bakaxel finns det också.
Förstår inte varför folk klagar på deras 500 med stel bakaxel, den är ju inte helt gjord för att köra i lera i skogen. Den ska också kunna dra mycket, en utav anledningarna att sätta dit en stel bakaxel. Vill man köra i lera och gegga köper man ju en 680. Om det nu ska bli Honda.

Honda har en maskin för alla ;)
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 13 juni 2013 kl. 17:02:49
nej man svetsar inte på en 4 hjuling utan man skruvar fast en sak som inte tar länge och vips så ha man en honda som går att köra  :lol:
:banghead:
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 14 juni 2013 kl. 00:22:39
nej man svetsar inte på en 4 hjuling utan man skruvar fast en sak som inte tar länge och vips så ha man en honda som går att köra  :lol:

Hoppas du skämtar.!! En Honda är inte stel opererad utan har fin fjädring o komfort i alla lägen. Det finns kit att steloperera tex polaris men testa att köra en sån maskin får du se :).
Du verkar inte riktigt veta vad du pratar om eller så skojar du.
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: skogsbonne skrivet 14 juni 2013 kl. 09:56:45
jag pratar om stel bak axel och jag vet va jag pratar om. DOm flesta honda har stel axel men om har ju såklart fjädrar! Om man monterar stel kit så blir det som stel axel men utan fjädring.
Man använder stel kitten om man har tex en kranman eller avestavagn efter hjulingen så den inte sjunker ihop så det blir dålig markfri gång som det är med stel axel
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 14 juni 2013 kl. 18:43:56
jag pratar om stel bak axel och jag vet va jag pratar om. DOm flesta honda har stel axel men om har ju såklart fjädrar! Om man monterar stel kit så blir det som stel axel men utan fjädring.
Man använder stel kitten om man har tex en kranman eller avestavagn efter hjulingen så den inte sjunker ihop så det blir dålig markfri gång som det är med stel axel

Okey, så du vet vad du pratar om. Vi säger väl så.  ;)
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: O_Jonsson skrivet 14 juni 2013 kl. 19:10:56
Man köper en grej som man sätter på ett ställe och så blir den delade axeln som en stel, utan fjädring, fast ändå inte?
Dina beskrivningar är som hämtade ur tv-programmet "Lekande lätt"..
Skicka upp en länk så folk förstår vad du menar!
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 14 juni 2013 kl. 19:22:08
Jag vet exakt vad han menar, var  elmia Wood o kollade på polaris 850 i avesta vagnens monter där dom hade en stel opererad sådan med Avesta vagn bakom. Det såg inte klokt ut och maskinen studsade runt bland stock o sten ;). Förstår inte grejen med det då jag tycker man köpt fel maskin om man måste göra detta med maskinen för att kunna dra tungt. Ni pratar markfrigång men ta då en titt under vagnen ni drar bakom er maskin, varför behöver fyrhjulingen mer markfrigång än det man drar bakom den.??!!
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: skogsbonne skrivet 14 juni 2013 kl. 20:08:37
man skruvar fast ett järn av något slag så att inte fjädringen funkar och då blir det ju stelt men lite skumpigt när man kör. Jag vet inte vad du har för 4hjuling som har 60 cm markfrigång eftersom vagnen var häften så hög?
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 14 juni 2013 kl. 20:25:52
man skruvar fast ett järn av något slag så att inte fjädringen funkar och då blir det ju stelt men lite skumpigt när man kör. Jag vet inte vad du har för 4hjuling som har 60 cm markfrigång eftersom vagnen var häften så hög?

Nu har jag ändrat i mitt senaste inlägg så även du kanske fattar vad jag menar. skogsbonne.!!!  :D
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: skogsbonne skrivet 14 juni 2013 kl. 23:12:39
Men vagnen har 34 cm och beroende på modell så har hjulingen nöe i samma höjd
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 15 juni 2013 kl. 08:03:11
Men vagnen har 34 cm och beroende på modell så har hjulingen nöe i samma höjd

Måste fråga dig om du någonsin jobbat i skogen med fyrhjuling och timmervagn av något slag?
Ursäkta trådskaparen för offtopic.!!
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: skogsbonne skrivet 15 juni 2013 kl. 21:04:18
ja har jag
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: Hydro skrivet 16 juni 2013 kl. 22:17:27
Jag har sagt det innan och jag säger det igen...

Åldern på skribenter har ibland en viss betydelse om man har en köpes-tråd där man letar erfarenheter och åsikter.

Jag säger inte att en tonåring har med automatik alltid har fel, utan att det vore bra om trådskaparen mfl ibland visste åldern.

Tex är "skogsbonne" enligt egen utsago 15 år.


Jag har själv aldrig jobbat i skogen eller kört timmervagnar så vet inte hur detta funkar.
Däremot vet jag iaf två som har styvat upp fjädringen baktill på maskiner med delad bakaxel för att kunna få högre kultryck utan att maskinerna skall säcka ihop.
...och för att ha en högre markfrigång än vad tex Honda har på sina maskiner med stela bakaxlar.

Den ena är en Polaris 800 där fjädringen är åsidosatt med hjälp av plattjärn, och det är möjligt att denna maskin "studsar runt" men det beror nog lite på terräng mm.
Ägaren har iaf inte klagat vad jag hört.
Den andra är en Grizzly 700 med något "heavy duty"-kit monterat.
Då finns nog fjädring kvar, men den är ordentligt uppstyvad.
Ej heller detta ekipage har jag provat, och ej heller denne ägare har nämnt något dåligt.


På tal om ålder och annat som kan "påverka" svaren i köptrådar så kan det kanske nämnas att "Robban.Z" är återförsäljare för Honda.

Det behöver absolut inte vara en nackdel, kanske tvärtom, då han ju faktiskt är i branschen och därför ofta VET saker som andra gissar sig till.
 
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: CrozOver skrivet 16 juni 2013 kl. 22:28:03
Hydro skriver som vanligt ett bra inlägg! :)
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: Persson- skrivet 16 juni 2013 kl. 22:28:55
Det förklarar en del!
jag tror att typ alla tillverkare har heavy duty springs som tydligen är hemska att ha om man inte tex kör med skogsvagn.
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 16 juni 2013 kl. 23:37:04
Visst jag säljer Honda och tycker dom är fruktansvärt bra :). Jag jobbar ochså med polaris o CanAm och säljer även dessa. Likaså de flesta tillverkare på vagnar mm mm. Jag har ett mycket stort intresse för fyrhjuling och kört detta i 18 år nu. Jag brukar sällan göra reklam för Honda men talar gärna om hur bra dom är när frågan ställs.
Jag såg sen att "skogsbonne" var hela 15 år fyllda och ska ej diskutera mer i trådar med han.!
Jag vill o hoppas att jag liksom dom flesta andra här får tycka saker om olika maskiner trots att jag säljer vissa av dom. Det är ju även mitt privata intresse.!!!!!
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: CrozOver skrivet 16 juni 2013 kl. 23:52:49
Självklart får du tycka vad du vill, ditt jobb och ditt intresse är två ganska lika saker men hålls helt skilda.
Jag tycker du sköter det på ett bra sätt.
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: Hydro skrivet 17 juni 2013 kl. 00:31:09
...och på tal om ålder på skribenter i köptrådar, så är du CrozOver 14 va...?


För övrigt skulle iaf jag vilja se mer av Robbans inlägg, och från folk med samma bakgrund/kunskap.
  ()p
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: CrozOver skrivet 17 juni 2013 kl. 00:48:09
Japp, fyller 15 i år.
Hoppas du inte ser ner på mig nu bara, jag försöker vara lika mogen som er stora grabbar  ;)

Jag försöker inte få folk köpa Honda, jag bara sa att om man ska köra i skogen är inte 500an den mest optimala, för den har stel bakaxel.
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: O_Jonsson skrivet 17 juni 2013 kl. 05:43:07
Det förklarar en del!
jag tror att typ alla tillverkare har heavy duty springs som tydligen är hemska att ha om man inte tex kör med skogsvagn.

Hehe ja, men man ska väl inte ha dom om man inte avser att köra med skogsvagn heller ;)
Titel: SV: Fördelar/Nackdelar
Skrivet av: skogsbonne skrivet 17 juni 2013 kl. 08:56:06
Hehe ja, men man ska väl inte ha dom om man inte avser att köra med skogsvagn heller ;)

Dom är gjorda för en sak och det är till skogsvagn så har man inte en skogsvagn så har man inte hårda fjädrar   :)