ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: toc skrivet 10 februari 2011 kl. 00:05:19

Titel: Fabriksny Dinli 350 -11
Skrivet av: toc skrivet 10 februari 2011 kl. 00:05:19
Hejsan!

Köpte mig en ny fyrhjuling i veckan.
Var ute å provkörde lite och märke att så fort jag börja komm över 50kn/h så vart det betydligt segare att komma upp högre. Kom till slut upp i 65km/h sen tog det stopp.

Känns lite vekt, eller är det pga strypningen den inte gör mer?
Skruven vi gasen är ej "aktiv".

Tack på förhand, bekymrad Dinli köpare.
Titel: SV: Fabriksny Dinli 350 -11
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 10 februari 2011 kl. 07:49:05
Hej,
Är ingen dinli expert men det låter som att den är strypt, det finns säkert någon här på forumet som vet var dessa strypningar sitter,
Eller så ringer du till företaget som sålde hojen till dej, dom vet säkert.

Mvh
Titel: SV: Fabriksny Dinli 350 -11
Skrivet av: Nez skrivet 10 februari 2011 kl. 10:37:09
Hejsan, ett tips:

www.motorbiten.se - Verkstad - Här kan du ladda ner instruktionsböcker: Dinli 350 på svenska    

Väl inne i instruktionsboken kan du söka på "strypning" sida 40. där finns denna text:

3-12. GASREGLAGE
Gasreglaget är placerat på styrets högra sida. Motorns varvtal ökar när den är intryckt. När reglaget är släppt bör
den återgå till ursprungsläget och varvtalet sjunker till tomgång. Kontrollera gasreglagets funktion och spel inför
varje körning.
Ersätt gasvajern om den blivit utsliten eller trasslat in sig. Smörj vajern med fett för att förebygga förtida slitage eller
rost. Justering kan göras med med justerskruven vid gasreglaget. Lossa på låsmuttern och skruva på justerskurven.

Strypning/Hastighetsbegränsning
Strypningen sitter på högra styrhalvan.
Strypningen förhindrar gasen från att öppna fullt även om
reglaget trycks in fullt.
Att skruva in justerskruven begränsar den maximalt
tillgängliga effekten och sänker fordonets maxfart.

mvh
Titel: SV: Fabriksny Dinli 350 -11
Skrivet av: E4W skrivet 10 februari 2011 kl. 10:47:45
Det är väl CVT på den och det ska väl inte gå så mycket fortare ??
Titel: SV: Fabriksny Dinli 350 -11
Skrivet av: Nez skrivet 10 februari 2011 kl. 10:50:44
Det är väl CVT på den och det ska väl inte gå så mycket fortare ??

Min är ostrypt och den har jag fått upp i 90-95km/h.
Titel: SV: Fabriksny Dinli 350 -11
Skrivet av: E4W skrivet 10 februari 2011 kl. 10:53:37
Då hade jag fel då....

Till mitt försvar så har jag en polare som har en Dinli 350, har för mig att han snackade om en max fart på runt 70 km/t men det stämde alltså inte.
Titel: SV: Fabriksny Dinli 350 -11
Skrivet av: toc skrivet 10 februari 2011 kl. 11:00:02
Det är väl CVT på den och det ska väl inte gå så mycket fortare ??

Min är ostrypt och den har jag fått upp i 90-95km/h.

Vad sitter det mer för strypning på än skruven vid gasen? Krök och hela fadderullan också eller?
Titel: SV: Fabriksny Dinli 350 -11
Skrivet av: Nez skrivet 10 februari 2011 kl. 11:07:13
Det är väl CVT på den och det ska väl inte gå så mycket fortare ??

Min är ostrypt och den har jag fått upp i 90-95km/h.

Vad sitter det mer för strypning på än skruven vid gasen? Krök och hela fadderullan också eller?


jag köpte min ostrypt, antagligen är det mer som bör göras för att den ska gå som bäst men jag vet tyvärr inte säkert.

maila motorbiten och fråga, dom bör ha koll på all strypning som finns på 350.
Titel: SV: Fabriksny Dinli 350 -11
Skrivet av: toc skrivet 10 februari 2011 kl. 11:30:45
"Vad jag vet ska dom inte vara strypta" - Motorbiten.



Ja vad säger man.. Fick tag i en återförsäljare i Hedemora som skulle kolla upp det åt mig. Hoppas han är till mer hjäälp.
Titel: SV: Fabriksny Dinli 350 -11
Skrivet av: Nez skrivet 10 februari 2011 kl. 11:49:05
"Vad jag vet ska dom inte vara strypta" - Motorbiten.



Ja vad säger man.. Fick tag i en återförsäljare i Hedemora som skulle kolla upp det åt mig. Hoppas han är till mer hjäälp.

Haha med tanke på att det står i instruktionsboken att den är strypt så..
Titel: SV: Fabriksny Dinli 350 -11
Skrivet av: jonas 4923 skrivet 10 februari 2011 kl. 12:00:52
"Vad jag vet ska dom inte vara strypta" - Motorbiten.



Ja vad säger man.. Fick tag i en återförsäljare i Hedemora som skulle kolla upp det åt mig. Hoppas han är till mer hjäälp.

Inte vara strypta, då borde ju följdfrågan till motorbiten vara ......varför går den då bara 50 km/t   :knupple:

Mvh
Titel: SV: Fabriksny Dinli 350 -11
Skrivet av: toc skrivet 10 februari 2011 kl. 12:58:50
 :banghead:


Inte vara strypta, då borde ju följdfrågan till motorbiten vara ......varför går den då bara 50 km/t   :knupple:

Mvh

Haha precis, det var min fråga med. Fick till svar “Kan ju vara så att den bwhövs köras in riktigt så går den bättre sen"..

Mig veterligen gör inte en inkörning 30km/h skillnad :-)
Titel: SV: Fabriksny Dinli 350 -11
Skrivet av: Nez skrivet 10 februari 2011 kl. 13:15:10
Du har alltså tagit bort strypningen som finns vid gasreglaget?
Titel: SV: Fabriksny Dinli 350 -11
Skrivet av: toc skrivet 10 februari 2011 kl. 13:20:26
Du har alltså tagit bort strypningen som finns vid gasreglaget?

Ja, den skruven är utskruvad så pass att den inte har nån effekt.
Titel: SV: Fabriksny Dinli 350 -11
Skrivet av: Lowest skrivet 10 februari 2011 kl. 18:52:33
Jag tror inte det sitter strypning på dom för motorn är på 20hk orginal och då behöver man inte strypa den för man får ha max 20hk om den är mc-reggad.

Står så här om Dinli 350.
toppfart: 80 km/h
motor: 4takts dohc motor
cylinder volym (cc): 298
förgasare: wvf-13
bränsle: 95 oktan eller högre
borrning x slag (mm): 72.70x63
kompression: 11.5+0.2
maximal effekt: 15 kw/8250 rpm
maximalt vridmoment: 21 n-m/5000 rpm

Titel: SV: Fabriksny Dinli 350 -11
Skrivet av: PelleE skrivet 11 februari 2011 kl. 15:28:21
Skulle tro att det beror på väglaget.Min gör 85 enl mätaren..på sommaren men det gör den garanterat inte nu.Det går ju tyngre med all snö och 20 hk är ju inte så mycket...
Titel: SV: Fabriksny Dinli 350 -11
Skrivet av: Wildhearted skrivet 11 februari 2011 kl. 19:51:57
Min ger 86-87 med mig på och 94-95 med min bror på så tydligen känsliga för vikt, o då är det ändå inte merän 20 kilo skillnad på oss, men va jag vet ska de bara vara skruven vid gashantdaget..kolla varvet stillastående med fullgas o sen när du kör?  så ser du iaf om de e som den inte orkar eller varvet är lågt som fan
Titel: SV: Fabriksny Dinli 350 -11
Skrivet av: PelleE skrivet 12 februari 2011 kl. 12:48:50
Tar tillbaks mitt tidigare inlägg.Har varit ute o testat nu.Min gör 81km/h på nyplogad asfaltsväg o 77km/h på skogsväg med lite modd.Så den gick betydligt bättre än jag trodde. :o
Ingen barmark framme på vägarna alltså.
Du får nog kontakta din åf,Toc..65km/h låter ju som om allt inte står rätt till. :hmmm:
Titel: SV: Fabriksny Dinli 350 -11
Skrivet av: toc skrivet 14 februari 2011 kl. 17:31:33
Fått lite "tips" om att det kan ske drastiga förändringar i toppfart efter lite mer intensiv inkörning. Så ska ge det fram till 50mils servicen innan jag bråkar alltför mycket. Gör 70 nu iaf med det väglaget som är atm, så den börjar ju bli lite bättre iaf. Får se vad det landar på till slut.