ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Grönis skrivet 17 november 2012 kl. 08:20:50
-
Många frågor ang detta, så jag skriver ut vad som står i serviceboken.
Så här står det i min manual till min renegade 1000 -12 har svårt att tro det skiljer spec mycket till en 800R kanske mängd i motor och växellåda då.
Fram: 75w-90 API GL-5 ca 500ml
Bak: 75W-140 API GL-5 ca 300ml
Växellåda: 75w-140 API GL-5 ca 450ml
Motor: Sommar: Delsyntet 5w-40 Vinter: Helsynthet 5w-40 Mängd: 2L
Bakbiff,framdiff och växellåda kör jag oljor från OK/Q8 sen i motor tippar jag i Mobil1 5w-50 racingolja, kört mobil1 i mina bilar i flera år så jag vet vad den går för
Men var noga med API GL-5 standarden, sen vilket märke är mindre viktigt faktis.
Fyll gärna på med andra modeller!
-
Varför ska man ändra mellan delsyntet och helsyntet tro? Jag hade aldrig blandat delsyntet med helsyntet utan alltid kört på hel då det är en mycket bättre olja... Viskositeten är ju den samma?? :hmmm:
-
Varför ska man ändra mellan delsyntet och helsyntet tro? Jag hade aldrig blandat delsyntet med helsyntet utan alltid kört på hel då det är en mycket bättre olja... Viskositeten är ju den samma?? :hmmm:
en helsynthet är betydligt mer lättrunnen än en delsynthet, det e väll därför dom vill ha hel på vintern skulle jag tro
-
en helsynthet är betydligt mer lättrunnen än en delsynthet, det e väll därför dom vill ha hel på vintern skulle jag tro
Kan inte tänka mig att serviceställena häller i olika oljor beroende på säsong + de vet ju inte när hjulingen skall användas nästa gång av brukaren :hmmm: Låter riktigt konstigt gjort av BRP :hmmm:
-
är det här ni håller till
-
är det här ni håller till
Ibland så ;)
-
Det är ca 2,1 liter med filter byte i 800cc och var noga med att kolla stickan två gånger.
-
Efter att kört sönder 3 cvt remmar på 100 mil+ isköringen , så blev trött på det, så nu blev det hel service på allt till cvt, hitta då några fel.
1- helixen var utsliten så den blev en ny
2- det satt rem rester i utblåset från cvt, i snorkel.
3- Och den viktigaste det satt så mycket skit och dam på förfiltret till cvt (sitter bakom display på 2010>) att cvt fick ingen luft som kyler ned remmen.
Så dagens tips
Kolla luftintag til cvt.
En brp rem koster 980,-
-
Har precis gjort en stor service nu med ventilkoll, jag ställde mina på insug 0.10mm och avgas 0.15mm det är trångt att komma åt den bakre cylindern men tar man bort snorkeln för cvt så vart det bra med plats!
-
Vet inte om det är jag som är dålig på att leta :hmmm: men finns det inte gl-5 75w-140 mineral ?
-
Vet inte om det är jag som är dålig på att leta :hmmm: men finns det inte gl-5 75w-140 mineral ?
du ska inte ha mineral utan syntetisk
-
Hur många timmar kör ni på motoroljan? Det gäller er som kör skog och inte får ihop så mycket mil :)
-
50 sen blir det motoroljebyte med filter.
var 100'e byts alla andra oljor.
Edit: såg nu att det var i märkes specifika delen...
-
50 sen blir det motoroljebyte med filter.
var 100'e byts alla andra oljor.
Edit: såg nu att det var i märkes specifika delen...
Låter som en bra idé.
spelar nog inte så stor roll vad det är för märke ()p
-
Min bror ringde sin brp försäljare och fråga om dom hade nå brp olja hemma... då oljan va slut rekomdera försäljaren Castrol power 1 den använde dom om dom inte hade brp:s hemma. Troligen samma olja fast i brp:s förpackning och bra mycket billigare. han gav 360kr för 4l.
-
Min bror ringde sin brp försäljare och fråga om dom hade nå brp olja hemma... då oljan va slut rekomdera försäljaren Castrol power 1 den använde dom om dom inte hade brp:s hemma. Troligen samma olja fast i brp:s förpackning och bra mycket billigare. han gav 360kr för 4l.
Helsyntet/delsyntet? Verkar finnas båda av Power 1.
-
Det har ändrats lite på namn mm sen 2013.
De som var delsyntet hette då GPS (och det funkar fint!) medan helsynteten hette Power1.
Nu heter alla Power 1 och de med tilläggsnamnet Racing är helsyntet.
(medan de övriga är delsyntet)
-
Can-am Renegade 1000 xmr
Motor: 2 L 5W-40 Helsyntetisk
Växellåda: 0,45 L 75W-140
Främre Differential: 0,5 L 75W-90
Bakre Differential: 0,3 L 75W-140
Bromssystem: 0.34L DOT4
Kylsystem: 3.5L Etylenglykol
Tändstift: NGK LMAR8D-J
Ventilspel: insug: 0.10mm utblås: 0.15mm
Serviceintervall för variatorrem: 30mm
-
Can-Am Maverick 1000 Turbo
Motor: 2.2 L 5W-40 Helsyntetisk
Växellåda: 0,45 L 75W-140
Främre Differential: 0,5 L 75W-90
Bakre Differential: 0,4 L 75W-90
Bromssystem: 0.25L DOT4
Kylsystem: 4.3L Etylenglykol
Tändstift: NGK LMAR9D-J
Ventilspel: insug: 0.10mm utblås: 0.15mm
Serviceintervall för variatorrem: 30mm
-
Undrar vad ni sätter för motorolja i era can am's? Kör ni på vanlig bilolja eller bör man köra på mc, jaso klassad olja?