ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Matteprillan skrivet 10 december 2009 kl. 18:53:08
-
Hej alla glada ATV:are :)
Jag har äntligen fått besked av försäkringsbolaget att nu är det fritt fram å köpa en ny maskin :extas:
Jag funderar starkt på en Can-am Renegade, men hur är den som både leksak och pendlarmaskin??
Hade en Outlander 400 -06 innan den blev stulen.
Vad är det som gör en Renegade så jävla bra och har ni några tips på vad man skall kika på hos en begagnad maskin?? :hmmm:
Peace :headbang:
-
De enda nackdelarna jag kan komma att tänka på är CVT-ljudet i landsvägsfart som är rätt påtagligt, dock inget man stannar hemma för...
Och motor/transmission/avgasrör blir varma så det kan under sommartid bli rätt varmt om benen.
Inga stora nackdelar, men de finns där... men är knappast något som gör att man stannar hemma.
I övrigt ser jag inga nackdelar alls... jag är fortfarande mycket nöjd med min.
Chassiet är i en annan division än på 400:an så om du inte har behov av lastrack så...
Sen att 800-motorn levererar mest glädje av alla bigbore har du säkert redan förstått.
-
Ok, låter schysst ::) Men hur är det med stänkskyddet? På Outlandern kan du ju nästa sitta i kostym och köra utan att bli skitig (väg körning självklart) Hur är en Renegade i det förhållandet?
-
Funkar inge vidare. Skärmbreddningskitt kan vara att rekommendera
-
Mmm, låter ju lite sisådär......men upplevelsen väger nog över lite mera ;)
Kan det vara därför det knappt finns några Renegade till salu, hittar ju mest Outlander på Blocket??
Finns det några kända fel man skall vara uppmärksam på?? :o
-
Om man tex åker när asfalten är våt, och svänger... så kastar framhjulen upp vatten i luften, och av någon anledning kör man ALLTID in i denna kvast... och mot detta hjälper inga skärmar.
Men visst, Outlandern är mer praktisk.
-
Outlandern har ju helt klart ett övertag med sina skärmar även om jag inte tycker att skillnaden är sååå stor när man har breddningskitet på Renen.
Däremot har Renen en uppsättning lampor som fullständigt pulveriserar allt annat jag sett i fyrhjulingsväg, inte att föringa på ett pendlarfordon, sjukt bra halvljus.
Jag körde från Hedemora till Gotland & hem igen i somras på en liten förlängd weekend tripp med Renen. Det fungerade bra men avsaknaden av lastrack var ju såklart tydlig samt att variatorljudet gör att hörselproppar känns som ett måste. Bränsle förbrukningen låg konstant på 0,9 under denna tripp, det är vad jag brukar ligga på hemma också,tror inte jag upplevt att den någonsin dragit mer är 1,2 oavsett vart jag åkt. Har visserligen inte kört en tank med bara lågväxel i skogen utan mest grusväg/väg samt kört lite ved & pellets.
I övrigt inga som helst problem med min maskin som gått snart 500mil. Det enda är att tankarmaturen är lite tråkig, den visar tomt på bränsle efter kanske 10mil & då har man soppa till minst 10 mil kvar i tanken, ganska stor "reserv"...
Kan inte göra annat än att rekomendera denna maskin, bra sittkomfort mm.
Har du fler frågor så fråga på..
-
Tank mätar grejen är nog så att dom gjort den så.
kanske för att om man jobbar i skogen och kanke inte har med bensin är det dags att åka till baka.
En slags point of no return grej.
Och det är på alla Can am outlander som renegade.
Är nog eftersom det är samma tank och mätare i tanken.
men jag har ingen fakta på detta. Bara nått jag har tänkt på.
-
Fyller på med en liten fråga om diffarna, hur stor är skillnaden mellan årsmodellerna?? Har ju läst lite olika men ingen klockren info..... Nån som har bra koll på dessa på renegade/outlander, årsmodeller!?!?! :help:
-
-06 14 varv till fulldiff
-07 14 varv till fulldiff
-08 7 varv till fulldiff
-10 0,5 varv till fulldiff
den börja driva innan men den driver helt lika vid dessa varv.
cirka! :)
-
Hur stor vikt ska man lägga vid att leta 08 istället för 07.... samt xt eller inte?? vill verkligen handla en SNART!!
-
-08 diff är värt endel.
Xt eller inte spelar inte så stor roll tycker jag, det innebär handskydd, "kofångare" bak och fram fabriksmonterad winch och alufälgar...
Den främre kofångaren är bara ivägen om man kör där terrängen är riktigt kuperad, med djupa diken och sånt.
-
Jag har en Renegade 08 XT som jag funderar på att sälja. Den har gått ca 120 mil, största delen på grus och asfalt. Ingen mudracing än :) Jag har blivit sugen på en 2010 så jag kan tänka mig att sälja 08:an.
Skicka ett mess om du är intresserad.
-
DrEllington!
vad kostar din Renegade då?
Är den vägreggad?
-
Tack för all hjälp grabbar ()p Nu har jag äntligen en Renegade 800 :D :D :headbang: :lol:
-
Bra val! Det är ju grym acceleration i dom! :headbang:
-
Grattis!!