ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Allroad => Ämnet startat av: bubbas66 skrivet 16 augusti 2015 kl. 16:13:42
-
Hej alla! var ute i skogen och körde och lyckas fastna på en myr,och i samma veva stannade fyrhjulingen och vägrade starta sen.Har gnista på stiftet och bensin finns såklart.vad kan ha hänt tror ni?
tack för svar!
-
Måste vara ett ovanligt fel jag har på fyrhjulingen,eftersom ingen verkar veta :o
-
haha tänker bara på snuten i hollywood där han trycker in bananer i avgassystemet så polisernas bil inte startar.
Hur djupt var du? Kan det vara stopp där bak :P
-
Haha ja just ja.nä så djupt fastnade jag inte.nån trodde att den kuggat över...
-
Blir stiftet blött?
Provat med startgas? Annat stift?
Man vill ju kolla enklare grejer innan man ger sig på grövre felsökning.
-
nytt stift med gnista,den går inte på startgas. :dntknow:
-
Har den kompression?
-
Förmodligen har skiten havererat helt,och ivärsta fall motorbyte....nån som har nån ide vart man kan köpa en motor eller så är det bara att skrota skiten?
-
Förmodligen har skiten havererat helt,och ivärsta fall motorbyte....nån som har nån ide vart man kan köpa en motor eller så är det bara att skrota skiten?
Varför inte renovera befintlig?
-
nytt stift med gnista,den går inte på startgas. :dntknow:
Går den inte på startgas så skulle jag börja med att kolla kompressionen. Är det bra komp i den så skulle jag kolla över tändningen.
-
Lämnade in fyrhjulingen till en som är duktig att skruva han såg nått som låg vid ventilen, ev en bit av kolven. :-\ får veta mer exakt imorgon.
-
Oj :o Tror det är därför den inte startar då ':)
-
Fick reda på felet och det är plastbitar från luftburken som gått in i cylindern och i ventilerna.felet är alltås att luftburken har gått sönder och orsakat felet.renovering med nya packningar och allmän koll och ställa ventilerna....tusenlapparna flyger iväg >:(
-
Oj men hur kan det komma in i cylindern? Eller är det efter filtret som det har gått sönder då?
-
luftburkens plast har smulat sönder och gått vidare neråt,satt en plastbit i ventilen....han som skruvar tyckte det va lika bra att se över resten också så det bli nya packningar och en översyn.... :tickedoff
-
Låter dyrt :-\
-
jaa har fått en Capris...suck...blir till att köpa en "riktig"fyrhjuling istället
-
Vad blir det för någon om du ska köpa en ny då?
-
jaa har fått en Capris...suck...blir till att köpa en "riktig"fyrhjuling istället
Motorhaverier kan drabba alla märken, att lyfta toppen och rensa bort skit samt gå över ventilerna är inget jätte jobb och borde inte kosta skjortan. Om inte annat kan du få ihop den och sedan sälja med fungerande motor. ()p
-
vet inte vad jag skall köpa..nån som har nått bra tips? eller så har jag kvar den..inte bestämt 100% än
-
Den du har är ju en rätt lagom förstamaskin, bra sätt att bekanta sig med denna hobby.
Är det bättre kvalitet du önskar så sikta på en japanare.
Är det mer effekt som lockar mest så gå upp på minst 650cc och gärna v-twin. Kawa eller can-am tex.
För plogning och annat arbete räcker din 300 långt, jag hade ju en Linhai 300 i många år och plogade med. Smidig låda och även lagom effekt. Visst hade bättre kvalitet och diffspärr fram varit bra ibland men funkade fint på det stora hela.
Har ju även rätt beskedlig bränsleförbrukning, den drog nog runt hälften jämfört med en större maskin vid vanlig vägkörning iaf.
Mitt tips är att ha din kvar tills du verkligen hittat någon annan maskin du verkligen vill ha.
-
Tack för tipset,om jag köper en cf moto-500,vad är skilldnaden förutom cc då?
-
Cf 500 tycker inte jag är något direkt kliv uppåt från din 300a. Lite mer motor men slö ändå.
Fördelen är väl att den har låsbar diff fram.
En nackdel är sämre växellåda, mer svårjobbad även om det finns lite trix för att få det bättre.
Jag var lite inne på cf500 förut, när jag ville byta upp mig från 300an. Dock tyckte jag skillnaden i effekt var för liten, och även att man läst om för mycket problem om både maskiner och åf/importör.
Kikade lite på tgb 500 också, verkade som bättre maskiner men rätt slöa och även dyra.
Bestämde mig då för att leta begagnad märkesmaskin, ville ha vägreggat så mina alternativ då var främst polaris 500 och can-am 400. Snubblade dock över en långmilad can-am 800 för cf500 pengar. Den köpte jag och har inte ångrat mig alls.
Det är roligt med lite större motor! :headbang:
Provkör och kläm på lite olika maskiner, man ska ju köpa det man vill ha och tror på.
En fördel med begagnat är ju också att du i många fall får lite utrustning på köpet. Hasplåt, packlåda eller handvärme är ju några trevliga saker tex.
-
Vridmomentet måste vara betydligt bättre i 500cc kontra en 300cc, det har lika stor betydelse som effekten, egentligen.
-
Tack för tipset,om jag köper en cf moto-500,vad är skilldnaden förutom cc då?
Förutsätter att din 300 är 4WD, om inte är skillnaden i framkomlighet enorm.
Har du 4WD är det ändå stor skillnad. CF'en är större, tyngre, går mycket bekvämare och har klart bättre fyrhjulsdrift. Även fartresurserna är bättre.
Ska du köpa CF så köp så ny som möjligt, dom har förbättrats allt eftersom (bla avgasystemet, variator) men när uppdateringarna gjorts vet jag inte säkert. Har dock skruvat en del i min brors -09 och vi har byggt om ett antal svaga punkter bla avgassystemet med sina avgasreningsgrejer är värdelöst gjort. Speciellt på tidiga årsmodeller.
Växelspärren kan jäklas likaså p-bromsen.
Finns massor att läsa om CF på forumet och massor med kritik mot maskinen också. Speciellt från folk som köpte CF för 4-5 år sen och tidigare.
Sen ska man kanske lyssna lite på denna kritik framförallt om man inte kan skruva själv.
En Can-Am 400 eller Polaris Sportsman 400/500 tex är inte mycket dyrare fast det kan vara svårt eller omöjligt att hitta vägregade om man vill ha det.
-
Jo den är 4hjulsdriven och bara att betala och se glad ut,för den funkar bra till det jag har den till,snöskottning och nöjesåkning tex.roligt att läsa era erfarenheter och synpunkter ()p