ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: sirpatrik skrivet 12 januari 2007 kl. 10:11:06

Titel: effektsystem kontra slipon.
Skrivet av: sirpatrik skrivet 12 januari 2007 kl. 10:11:06
Nu harjag fått ordning på min ltz så den går bra.
Jag undrar dock om det blir stor skillnad om jag skulle sätta dit ett effektsystem på den, nu har jag ett slipon med öppnad luftburk och 160/27 munstycke.
Blir det så stor skillnad att det är värt de?
Titel: effektsystem kontra slipon.
Skrivet av: zacka skrivet 12 januari 2007 kl. 13:20:16
Jag tror ärligt talat inte att det är nå skillnad
de utlovar oftast högre effekt uttag med helsystem vs slipon, men oftast så se rören likadana ut förutom att det är kanske i rostfritt

men det finns vissa system som har en expantionskammar system som sägs öka effekten o vrid

vad har du för slipon ?
Titel: effektsystem kontra slipon.
Skrivet av: Lunk skrivet 12 januari 2007 kl. 13:36:12
Om du har ett fint slipon så går det att köpa enbart främre delen.
Något som liknar dessa: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/FMF-Powerbomb-Stainless-Steel-Header-LTZ-400-03-06_W0QQitemZ280061838231QQihZ018QQcategoryZ43978QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/New-PRO-CIRCUIT-Stainless-Exhaust-Header-Suzuki-LTZ-400_W0QQitemZ230076206742QQihZ013QQcategoryZ43978QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem
http://cgi.ebay.de/Tuningkruemmer-f-Suzuki-LTZ-400-u-Kawa-KFX-400_W0QQitemZ120071964887QQihZ002QQcategoryZ82447QQrdZ1QQcmdZViewItem
Vet inte vad som händer med effekten men är ju inte så dyrt om du vill testa.
Lycka till.. 8O
Titel: effektsystem kontra slipon.
Skrivet av: sirpatrik skrivet 12 januari 2007 kl. 15:07:04
Det är ett GPR slipon.
Titel: effektsystem kontra slipon.
Skrivet av: Puma skrivet 12 januari 2007 kl. 19:49:15
hmmm det går inte stt svara enkelt på den frågan... Motorn ska ju liksom stämmas av med avgassystemet även på 4takt. Avgaserna skall till exempel ha en viss temperatur, samt ha en viss hastighet genom röret för att arbeta optimalt med motorn. Det är väl den ingenjörskonsten som ligger bakom  helsystemen och gör att de kostar vad de kostar. Ett slipon kommer ju inte att ändra en del av de egenskaperna på avgaserna och därför kommer förmodligen sliponet bara göra en del, medan helsystemet gör en del till. Men det beror ju jättemkt på hur ditt främre system ser ut från början...