ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Machinae79 skrivet 18 mars 2013 kl. 20:56:47

Titel: Topplockspackning
Skrivet av: Machinae79 skrivet 18 mars 2013 kl. 20:56:47
har en Dinli -07 och var ute å körde när den dog, kolla i oljetråget och det var absolut fullt med glykol, hade även sprutat olja och glykol genom luftfiltret så batteriet som sitter under dynan var halvdränkt.

Antar det är topplockspackningen som gått sönder.
Efter att ha strippat ner den i molekyler har ja nu alltså kommit till kamkedjan som jag antar man måste ta loss för att kunna lyfta toppen?

Hur gjorde ni när ni bytte topplockspackningen?
Måste man lös med kedjan från vevaxeln eller finns det nått enklare sätt att byta packningen på?
Titel: SV: Topplockspackning
Skrivet av: Skeden skrivet 18 mars 2013 kl. 21:14:44
har en Dinli -07 och var ute å körde när den dog, kolla i oljetråget och det var absolut fullt med glykol, hade även sprutat olja och glykol genom luftfiltret så batteriet som sitter under dynan var halvdränkt.

Antar det är topplockspackningen som gått sönder.
Efter att ha strippat ner den i molekyler har ja nu alltså kommit till kamkedjan som jag antar man måste ta loss för att kunna lyfta toppen?

Hur gjorde ni när ni bytte topplockspackningen?
Måste man lös med kedjan från vevaxeln eller finns det nått enklare sätt att byta packningen på?
Jag plockade ur kammarna och lätt kedjan åka ner. sen lyfte jag av toppen
Titel: SV: Topplockspackning
Skrivet av: iNoX skrivet 18 mars 2013 kl. 23:52:30
Tar ju typ bara 2-3 timmar, be en verkstad?

typ 1200-1700?:- + packning. Så slipper du göra fel :)
Titel: SV: Topplockspackning
Skrivet av: Machinae79 skrivet 19 mars 2013 kl. 16:33:30
Hehe, nja med en verkstad lär man sej ingenting och det vette gudarna om vi har nån verkstad som alls duger till å skruva i en Dinli :)

Nog fixar jag det själv men alltid bra med ett par tips :)
Får göra som skeden rekommenderar och hoppas man inte ställer till det med timingen sen.
Titel: SV: Topplockspackning
Skrivet av: Skeden skrivet 19 mars 2013 kl. 16:52:26
Hehe, nja med en verkstad lär man sej ingenting och det vette gudarna om vi har nån verkstad som alls duger till å skruva i en Dinli :)

Nog fixar jag det själv men alltid bra med ett par tips :)
Får göra som skeden rekommenderar och hoppas man inte ställer till det med timingen sen.
Du får inte glöma att ta ur kamkejdespännaren. Timingen är ju bara att ta los do. Två plast plugarna den stora för att dra runt veven och den andra för att se märkningen.
Ska inte vara några större problem.

http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CDIQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.jockas.se%2Fprogram%2520och%2520pdf%2FDinli%2520450%2520Workshop%2520Manual.pdf&ei=d4lIUZ-_I6WS4ATuz4DoDg&usg=AFQjCNEmJb-GF93fqyN0rxc9jAupEdcieQ (http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CDIQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.jockas.se%2Fprogram%2520och%2520pdf%2FDinli%2520450%2520Workshop%2520Manual.pdf&ei=d4lIUZ-_I6WS4ATuz4DoDg&usg=AFQjCNEmJb-GF93fqyN0rxc9jAupEdcieQ)
Titel: SV: Topplockspackning
Skrivet av: Machinae79 skrivet 19 mars 2013 kl. 23:05:03
Tack Skeden, den där serviceboken var precis vad jag behövde  ()p
Nu ska det mekas i helgen
Titel: SV: Topplockspackning
Skrivet av: Skeden skrivet 20 mars 2013 kl. 07:01:19
Tack Skeden, den där serviceboken var precis vad jag behövde  ()p
Nu ska det mekas i helgen

Det var så lite så. :) kul att kunna hjälpa
Titel: SV: Topplockspackning
Skrivet av: Onkel-Benz skrivet 20 mars 2013 kl. 20:45:42
Oj vilken bra servicebok!  ()p
Tack för den länken, tur man kikade in i denna tråd.

Men undrar om det finns en liknande länk till en nyare servicebok.
Typ till 904 :an?!  ;) :djump:
Titel: SV: Topplockspackning
Skrivet av: Machinae79 skrivet 20 mars 2013 kl. 23:36:10
Naturligtvis glömde jag bort att jag tagit lös kedjespännaren och när jag skulle dra runt för att kolla timingspåret hoppade allt åt helvete. Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska räkna ut så att timingen blir bra igen?
Konstiga var att jag hittade inget T på svänghjulet utan det var 5 streck istället, 4 längre och det mellersta var kortare. Hann inte lyfta toppen och byta packningen så timingen får vänta ett par dar nu.