ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: ställan skrivet 14 januari 2012 kl. 14:33:34

Titel: Polaris 850 touring?
Skrivet av: ställan skrivet 14 januari 2012 kl. 14:33:34
Funderade på att köpa en Polaris sportsman 850 XPS Touring 2011. Någon som har denna eller vet något om den?  Och sen funderade jag på om man ska välja vägreggad sådan?
Titel: SV: Polaris 850 touring?
Skrivet av: t1an skrivet 14 januari 2012 kl. 15:26:32
Sett denna ?

http://www.youtube.com/watch?v=aQDf4dSayRU&feature=player_embedded#! (http://www.youtube.com/watch?v=aQDf4dSayRU&feature=player_embedded#!)
Titel: SV: Polaris 850 touring?
Skrivet av: ställan skrivet 14 januari 2012 kl. 16:06:13
Den värkar ju bra iaf :)
Titel: SV: Polaris 850 touring?
Skrivet av: ställan skrivet 14 januari 2012 kl. 22:39:14
Har tittat runt lite här på forumet och på filmer, det värkar som att det inte är så många som kör polaris. Den kanske inte är så bra? Eller så är den mer för, ja vad ska man kalla det fin åkning :) än för lite tuffare terrängen? :)
Titel: Behöver du verkligen en tvåsitsig ATV, kika på en X2 istället.
Skrivet av: traktorz skrivet 15 januari 2012 kl. 07:30:33
Funderade på att köpa en Polaris sportsman 850 XPS Touring 2011. Någon som har denna eller vet något om den?  Och sen funderade jag på om man ska välja vägreggad sådan?
Behöver du en vägreggad, satsa istället dina pengar på t.ex. en Mitsubishi lätt lastbil, en L200 eller liknande från andra fabrikanter.
En vägreggad ATV är ju strypt, trist om du ska ha den till arbete i skogen. Trist också med en nummerplåt som ständigt är i vägen.
Titel: SV: Polaris 850 touring?
Skrivet av: Hydro skrivet 15 januari 2012 kl. 09:00:11
Nu skriver ju inte TS vad han menar använda sin Polaris till, men jag har mycket svårt att tänka mig att en L200 skulle fylla det behov som finns.
De vägreggade är strypta i butik ja, men hur många av de som rullar är strypta?
Ingen köper en 850 och låter strypningen sitta kvar.
Var Polaris sätter sina nummerskyltar vet jag inte exakt, men har svårt att tänka mig att den skulle vara i vägen... men OM den nu faktiskt skulle vara i vägen (tex vid koppling av släp eller nåt), ja men flytta skylten då.
Titel: SV: Polaris 850 touring?
Skrivet av: ställan skrivet 15 januari 2012 kl. 11:11:59
Nog ska jag allt ha en atv iaf  : ;D. Ska ha den mest för att nöjes åka för det är så roligt :headbang:att åka....
Titel: SV: Polaris 850 touring?
Skrivet av: TgbEA skrivet 15 januari 2012 kl. 17:44:53
Har en Polaris 850 xp eps -09 och är helnöjd...
Har inte gjort annat än tankat och åkt...
En stor fördel som jag ser det är den stora avsaknaden av irriterande fel. De allra flesta verkar bara funka...
Läser man forumen så är det bara enstaka maskiner som strular och inte som våra kines kollegers maskiner...där man kör och skruvar lika länge...
Ytterligare + är den smala sadeln som jag tycker ger bättre komfort och kontroll.
Ska också medge att vill man ge allt i skogen, ska man nog ha en Canam de är ju betydligt rappare...(men kräver också lite modifieringar för att hålla) men jag gillar att glida fram mjukt på min jaktmark till det är Polarisen helt kanon...en bra arbetshäst som du inte behöver fundera över diffspärrar och annat...bara att styra och gasa.
+ också för de långa service intervallen kollade på en titan (Kines) där var de 15 timmar imellan  ;D
Har bara gott att säga om den...
Enda negativa är väll de dyra tillbehören men det kan ju va jag som är snål också....  ;D
Det var helt klart bättre att köpa kvalite än det billigaste så här i efterhand.
PK

Titel: SV: Polaris 850 touring?
Skrivet av: Hakerik skrivet 15 januari 2012 kl. 20:53:09
TgbEA, Din 850 drar alltså inte drygt 3 L/mil  :hmmm: Dom är väl lite kända för väldigt hög soppa förbrukning? Inte heller har du lyckats paja några drivaxlar/drivknutar som många andra har gjort ?
Hydro, regplåten sitter illa till på de flesta maskiner, har du aldrig kört avancerad terräng körning? Försök ta dig över ett grävt skogs dike med hel reg plåt. Ett litet problem javisst, men dock ett känt problem.
Titel: SV: Polaris 850 touring?
Skrivet av: Hydro skrivet 15 januari 2012 kl. 21:04:56
Nä, i den småländska terrängen finns det tyvärr inte tillfälle att få prova på "avancerad terrängkörning", här är skogen ofta så svår att man bitvis inte ens kan ta sig fram till fots.
Sten, sten, sten...
Jag googlade "småländsk terräng" och fick upp lite bilder... här är en rättvis:
(http://4.bp.blogspot.com/_niwfnlgG6Z4/S_5p8tvZ-CI/AAAAAAAAP9I/ktkxx1eB76I/s400/DSC05030.JPG)
Jag körde vägreggad ATV i över tre år och krascha skylten bara en gång i skogen.
Körde nästan uteslutande i skogen, vid försäljningen räknade vi fram medelhastigheten... 8 km/h på en Renegade 800 är rätt lågt.
På dessa sitter skylten mellan bakhjulen, inte bakom... hur den sitter på Polaris vet jag sin sagt inte, men av din beskrivning att döma så sitter den långt bak...
Men det borde som sagt inte vara något problem att flytta en skylt.
Titel: Hellre utan en skylt
Skrivet av: traktorz skrivet 17 januari 2012 kl. 06:43:21
Att flytta en skylt från dess ordinarie och optimala ursprungsplats innebär att både den 'skottsäkra' skylthållaren i stål, samt att dess nödvändiga skyltbelysning måste dras om. Givetvis till en ny plats som också passerar en besiktningsmans nålsöga.
Titel: ensitsig 850xp eller tvåsitsig Polaris 850 touring?
Skrivet av: traktorz skrivet 17 januari 2012 kl. 06:47:12
...en bra arbetshäst som du inte behöver fundera över diffspärrar och annat...bara att styra och gasa.
Grannen var nöjd med sin Polaris 850 xp eps -10, så därför tog vi upp den på listan över intressanta alternativ. Visserligen har kompisens 800 X2 ett längre axelavstånd, men vår 850 xp har mer 'pulver' i motorn, smalare sadel som sagt för bättre balans, så att med styrservo och nya fjädringen och hjulupphängningen, är det en sann fröjd att köra omkring med ATVn i den egna skogen.

Det moderna skogsbruket som både lämnar kalhyggen med höga stubbar från vinteravverkningen samt mycket djupa körspår efter utskotningen av virket, är ibland oöverstigliga problem. Hasplåtar och däck med större radie är inte tillräckligt, utan vad som behövs är dryga halvmetern med snö samt en påmonterad bandsats. Fast bensintanken kunde gärna få vara lite större, för med timmerkärran och bandsatsen på så får man då plocka fram de starka & törstiga hästarna ur ATVn.

Serviceintervallen är väl inte mycket att orda om heller; Olje/Filter-byte vid 100h, kolla oljenivån och något itryck av fett i några smörjnipplar dessemellan vid 50h intervallen bara. Ventiljusteringen först vid 1000h, så motorn kräver i stort sett inget mer än den rutinmässiga oljekollen, samt nya tändstift vid behov förstås.

Tillbehören till amerikanska maskiner är billigare än till japanska dito, främst beroende på frakter och en fördelaktigare $-kurs relativt ¥-kurs. Bäst är förstås att fundera ut önskade tillbehör redan i samband med inköp av ATVn, för ett bättre förhandligsläge hos återförsäljaren.
Titel: SV: Hellre utan en skylt
Skrivet av: jaas skrivet 17 januari 2012 kl. 11:04:45
Att flytta en skylt från dess ordinarie och optimala ursprungsplats innebär att både den 'skottsäkra' skylthållaren i stål, samt att dess nödvändiga skyltbelysning måste dras om. Givetvis till en ny plats som också passerar en besiktningsmans nålsöga.

Haha jävlar alltså! Man snackar maskiner för 150k och största problemet är skylten! Om det nu är så stort problem så sätt skylten med vingmutter eller liknande så kan man skruva bort den på 7 sekunder! Och är man så kass på att skruva så man inte kan göra en ny skylthållare på annan plats med en liten lampa kanske man ska byta hobby!
Titel: SV: Polaris 850 touring?
Skrivet av: ställan skrivet 17 januari 2012 kl. 19:28:47
HAHA :) Det där med skyllten är nog det minsta problemet..............
Det låter som en bra maskin iaf. Hur mycket soppa drar en polaris egentligen? Har fått för mig att det drar rätt mycket mot andra maskiner? Drar den mer om den är strypt än vad den gör när den är ostrypt? Kanske inte har någon betydelse.
Titel: SV: Hellre utan en skylt
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 17 januari 2012 kl. 19:33:01
Haha jävlar alltså! Man snackar maskiner för 150k och största problemet är skylten! Om det nu är så stort problem så sätt skylten med vingmutter eller liknande så kan man skruva bort den på 7 sekunder! Och är man så kass på att skruva så man inte kan göra en ny skylthållare på annan plats med en liten lampa kanske man ska byta hobby!

  :lol:  ()p
Titel: SV: Polaris 850 touring?
Skrivet av: Hydro skrivet 17 januari 2012 kl. 21:05:37
Hur mycket den drar strypt är väl ärligt talat totalt ointressant???
Titel: SV: Polaris 850 touring?
Skrivet av: Bast3rd skrivet 17 januari 2012 kl. 21:57:22
Jag har en Polaris 850 EPS 2011 och den är kanon, bästa komforten tycker jag så jävla underbar att den är smal i sadeln.
Jag kör mycket av allt möjligt och inte en drivaxel har jag lyckats spräckt och heller inte lyckats kört bort skylten haha.
Men att den drar mycket bränsle det kan jag inte säga att den gör..........
Titel: SV: Polaris 850 touring?
Skrivet av: StefanN skrivet 18 januari 2012 kl. 04:03:07
Hur mycket den drar strypt är väl ärligt talat totalt ointressant???
Finns det någon som kör HKstrypt märkesmaskin  :hmmm: :hmmm: :hmmm: