ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: pro-quad skrivet 13 mars 2011 kl. 16:55:01
-
Funderar byta hela Glykolet i service syfte
Är detta organiska nån höjdar grej?
http://www.rinab.nu/Snoeskoter2/Universal/Kemiska-artiklar/Motul-kylarvaetska-MotoCool-1L.htm
Eller räcker det med
Mackens röda v.a.g glykol ?
Funderar på Dynatek box = höjjer maxvarv med 1000
Ska man då ha då värsting Glykol som sägs sänka tempraturen eller vanlig longlife/v.a.g ?
Vanlig blå/grön Glykol vet jag är inget för alukylare eftersom dessa saknar korrositionsskydd
-
Funderar byta hela Glykolet i service syfte
Är detta organiska nån höjdar grej?
http://www.rinab.nu/Snoeskoter2/Universal/Kemiska-artiklar/Motul-kylarvaetska-MotoCool-1L.htm
Eller räcker det med
Mackens röda v.a.g glykol ?
Funderar på Dynatek box = höjjer maxvarv med 1000
Ska man då ha då värsting Glykol som sägs sänka tempraturen eller vanlig longlife/v.a.g ?
Vanlig blå/grön Glykol vet jag är inget för alukylare eftersom dessa saknar korrositionsskydd
Har funderat över detta jag med :help:
Vid leverans så var det blå/grön glykol i...funkar inte det menar du?
-
det finns blå/gröna utomlands som har korrositions skydd isåfall troligen, men i sverige från *macken* så ska det va röd glykol till alukylare/alumotor.
-
det finns blå/gröna utomlands som har korrositions skydd isåfall troligen, men i sverige från *macken* så ska det va röd glykol till alukylare/alumotor.
Ta mig på rätt sätt nu,vill inte påstå att du inte är kunnig..men är det helt 100% att det ska röd glykol?
Pratade med en kille jag känner litegrann som kör och tävlar i quad och han sa att det ska vara blå :hmmm:
Så jag blir lite tveksam :)
-
Kulören i sig har ingen betydelse, men den skall klara aluminium.
Castrols blåa gör det, och klart man kan köpa den utomlands!
...men även i Sverige... på närmsta mack, för typ 60-80 spänn för en flaska:
(http://www.mchuset.se/images/webkuvat/55-201.jpg)
-
Den röda är longlife, den har bättre eganskaper till aluminium, och bättre långtidegenskaper. Det vet jag till 100%
Hur den blå/gröna funkar vet jag inte till hundra mer än att det är den gamla klassiska Glykolen i sverige, oftast denna man har till äldre bilar
-
Är det den gröna som inte funkar bra med alu Hydro?
dvs blå och rött klarar alu ? :hmmm: Rött vet jag funkar med alu
-
De där kulörerna är inte standardiserade...
Rött är VAG:s påhitt och den brukar jag ha i Audibilar man haft, men har aldrig sett någon fyrhjuling med rött i expansionskärlet.
Denna är inte klarblå... mer typ blå-grön och Castrol uppger att den skall funka fint med aluminium.
Skall minsann ner till garaget och kika sen när jag hämtar pizza!
(har den i tvåhjulingen också efter att en stor sten "hoppade upp" och slog sönder vattenpumpen så allt rann ut)
-
blev sugen på Pizza själv :P
Ok då vet vi att färgerna spelar mindre roll, det är bara att den ska klara alu, man läser flaskan med andra ord.
Nu är frågan om man ska handla Castrols eller Svindyra Motul ?
Tänk på att jag ska flytta varvspärret 1000varv
En mkt varmsommardag, visst fasiken måste det funka med Castrols?
Äh jag köper ändå Motul tror jag. En hundrig hit och dit :D
-
Eftersom jag ville kolla i garaget så betyder ju det att jag inte var helt hundra...
Nu har pizzan landat och garaget hann man också med!
Hade nämligen för mig att flaskan hette NF... men på Castrols sida står det att den är för dieselmotorer!
Fy fan.
Men i garaget stod minsann en NF!
...och på den stod det att den var för bensin- och dieselmotorer och lämplig för aluminium.
Dock är ju denna två-tre år så sortimentet kan ju ha ändrats... kolla med Castrols ÅF, tex Mekonomen.
Den vanliga (som det är bild på här i tråden) har nämligen samma spec enligt Castrols sida.
-
Castrol säljer Blå , röd . grön
Läst lite nu jag med om dessa.
Det går ha i vilken som helst av blå eller röd i alu, båda dessa Castrol skyddar mot korrosioner osv osv.
Men läst på mig att den Röda är dyrast och håller längst.
DVS vill du byta ungefär var 5år välj röd, vill du byta ungefär 4e år välj blå
Den gröna Castrol vet jag inte nått om ännu
Misstänker den är inte till alu och att den är billigast/byts var 3e år ca
Vid byte rekommenderar Castrol att hela systemet töms och spolas innan man blandar den nya från Castrol
Med åren / miltalen sämras Glykolens skyddande egenskaper mot korrosition osv. . Röd tål mest mil och är dyrast
Ca pris blå 79kr Ca pris röd 90kr
ps: Glykol är viktigt byta med tiden, det handlar om att hålla vattenkanalerna rena, ju renare dom är desto snabbare flyter vattnet i systemet och därmed kyler bättre.
-
biltemas "röda funkar säkert alldeles utmärkt den med :P deras longlife..
somsagt, spelar färgen ingen roll, finns "universal" som är dyrare, som är blandbar med både etylen och propylenglykol, typ..
Volvo kör väl med en sådan, den är grön.
som sagt, biltemas funkar säkert som billigt glykol, man måste inte ha det dyraste... (Säger jag som har RedLine water wetter i min)
skulle jag inte ha tillgång till mitt jobb skulle jag nog köra på den, tror inte den har sämre fryspunkt om jag skulle kolla med en refraktometer, och kan inte tro korrosionsskyddet är så himla sämre heller.
//Erik
-
En fråga ifrån en som inte satt sig in i glykolens avancerade värld. Vad kan den glykolen som inte går att ha tillsammans med aluminium som inte den aluminiumsnälla glykolen kan ? Och om den inte är bättre på något, varför finns den överhuvudtaget kvar ?
-
Likt olja så så har även glykol endast ett fåtal tillverkare så om det står på flaskan att det uppfyller vissa krav så är det säkert så. Jag har kört på Biltemas röda de sista åren utan problem...
-
En fråga ifrån en som inte satt sig in i glykolens avancerade värld. Vad kan den glykolen som inte går att ha tillsammans med aluminium som inte den aluminiumsnälla glykolen kan ? Och om den inte är bättre på något, varför finns den överhuvudtaget kvar ?
Den aluminiumarga varianten är billigare... troligtvis därför är den kvar.
När man skulle köra igenom båten förr, ja då köpte man ju en 20-litersdunk för typ 300.
Lagom kul om den skulle kostat 2000:- bara för att den var snäll mot något som inte fanns (dvs alu).
-
Det blir mekonomen tisdag, jag tar med mig en flaska röd castrol
-
För att göra all fakta kort är ja nästan 100 på att det är så här:
Blå glykol: Gammaldags till äldre bilar.
Grön glykol: "NF" = Nitritfri, dvs går prima till alumotor, bmw, volvo (vitmotorer 850/v70 osv osv) kör denna.
Röd glykol: Funkar fint med alumotorer, Vw, audi, skoda kör denna pga att det är longlife, dvs den tappar inte effekten lika snabbt som dom 2 andra.
Rätta mig gärna om ja har fel, men det tror ja inte.
-
Det finns två huvudtyper av glykol, etylen (monoetylen) och propylen. Viktigt att om man har aluminium i motorn att man använder sig av en glykol som är gjord för det, glykolen kan annars angriper aluminiumet i motorn. Glykol som är amin-, nitrit-, fosfatfria brukar fungera ihop med aluminium .
Det finns även etylen baserad glykol som är "longlife" glykol, den glykolen har en mycket längre livslängd mot den vanliga etylenglykolen som rekommenderas att man ska byta vartannat år.
Etylenglykolen är giftig men ger lite bättre frys och korrosionskydd än propylenglykolen som inte är lika giftig och dessutom mer miljövänlig.
En 50/50 blandning av etylenglykol och vatten ger ett frysskydd på ca -38ᵒC medans propylenglykolen vid samma blandning ger ett skydd ner till ca -33ᵒC.
Glykolen har tre uppgifter att sköta i ett kylssytem, frostskydd, korrosionsskydd och att se till att kylvätskan får en högre kokpunkt.
Det bästa frysskyddet får man av en 60/40 blandning av glykol och vatten, en högre del glykol gör att frysskyddet minskar (ren glykol fryser vid -10ᵒC).
Korrosionsskyddet i glykolen är anledningen till att man bytet kylarvätska, det är nämligen det tillsatsmedlet som förbrukas och behöver fyllas på för att kylsystemet inte ska börja rosta/ärja och skappa en massa avlagringar i motorn.
Vid en 50/50 blandning av glykol och vatten så kokar vätskan först vid 108ᵒC, detta är utan övertryck som gör att vätskan får en ännu högre kokpunkt. Det är därför viktigt att inte skruva bort locket till expansionskärlet om motorn har gått varm och kokat, om temperaturen fortfarande är över 108ᵒC så kommer det att börja koka igen med risk får skållning.
Båda typer av glykol är blandningsbara med varandra, men det är inte säkert att de olika tillverkarnas tillsatsmedel är det. I värsta fall kan glykolen klumpa sig och sätta igen kylaren och kylkanaler. Töm och skölj ur systemet om du inte vet vilken typ av glykol du har i din bil när det är dags för byte.
Detta eftersom både etylen och propylen glykolen kan vara grön eller blå, röd glykol brukar oftast vara longlife glykolen men inte heller där kan man vara säker eftersom glykol är färglöst så är det upp till tillverkaren att bestämma vilken färg dem vill ha..
-
mycket bra srivet Pson (Tobbe) :D
//Erik
-
Alla som har 2-3år gammal glykol sätt fart på byta nu.
mitt byts ikväll ()p
Pson ()p ()p ()p
-
Bytte en vecka tillbaka på Raptor och Dinli 450 till röd glykol
Funkar kanon, vi har kört 50mil hårt sen dess. Långtidsverkande, lite dyrare men bättre hållbarhet. Spola hela systemet dubbelt på båda tills drickbart rent vatten rann ut bara till slut.
Röd rekommenderas, såg även att LAHA har rött i sin raptor 700.
35% glykol resten vatten ! vi har varmgarage båda
-
Snyggt sammanfattat Pson ()p
-
Hur är det med blå a.l.t. grön glykol.Det är grön till min polaris,e.n.l. åf ska den blå inte "fungera" :dntknow:
-
som sagt, färgen spelar mindre roll, olika typer kan ha ungefär vilken färg som helst..
//Erik
-
har märkt att den röda är dyrast på dom ställen jag kollat på.
Kollat statoil, mekonomen, den håller längre och är godkänd av Audi tex
har jag läst. Det ska normalt handla om longlife-glykol om det är rött
-
hur är bästa sättet att tvätta ur kylen från gammal glycol? ska flytta kylare mellan 2 hojar nu i veckan så har 2st jag behöver tvätta rent, köra i vanligt vatten genom systemet en kort stund och så tömma ur det och repetera ett par gånger kan det fungera?
en fråga till
hur luftar man ur kylsystemen? misstänker att jag fick luft i systemet på hondan jag hade för ut och då började jag genast få lite överhettnings problem och det vill jag absolut inte ha nu!
och sista frågan
på alla americanska forum snackar dom om att engine ice ska vara det absolut bästa du kan använda, någon som har erfarenheter? funderar på om jag ska testa de!
http://www.engineice.com/
-
Såg ut att vara en intressant produkt engine ice, det är nån medel som gör att vattnet flyter fortare än med glykol, därmed kyler det bättre men vintertids skydd blir ofta sämre med flesta liknande medel.
Har för mig att Waterwetter från Redline inte tål frost alls ??
men denna engine ice ska visst tåla -33
länk svenska generalagenten
http://www.garage24.se/web/Cross/Tillbehor/Oljor___Verktyg/Smorjmedel_Maxima/Kylarvatska_Engine_Ice_(1_8L_kartong__4st)-172156.aspx
Bästa sättet tvätta finns nog inte, men byta glykol rätt ofta, minst varannat år hela systemet, och spola vatten 2-3grr tills bara helt klart vatten rinner, om det ska luftas så finns det en skruv till det normalt
Problemen kommer ifall man inte servar sitt kylsystem/ dvs byter all glykol då och då eftersom kanalerna täpps av korrosition/rost mm.
För att vattenpump, kylare, slangar, kanaler ska må väl ,flyta perfekt så gäller det att ha färsk glykol som fungerar mot värme,kyla,korrosition mm
-
Jag kör med waterwetter. Men det är ju inte en ersättning, utan ett komplement till glykol.
Har inte haft någora problem i vinter på min maskin iaf.
//Erik
-
Jasså den går lägga i glykol blandningen? i såfall köper jag en, finns i närheten här, då kan jag med andra ord tappa ur den mängd från kylarn som flaskan innehåller och sen hälla i waterwettern?
-
Jasså den går lägga i glykol blandningen? i såfall köper jag en, finns i närheten här, då kan jag med andra ord tappa ur den mängd från kylarn som flaskan innehåller och sen hälla i waterwettern?
ja vad jag fattat så ska det funka. :)
//Erik