ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: CrozOver skrivet 16 september 2013 kl. 18:16:58
-
Jag saknar en tråd här på forumet där man kan ställa en snabb fråga istället för att skapa en tråd. Nu gör jag ett försök och ser om folk tycker detta funkar bra.
Moderator får flytta tråden till en annan kategori, jag vet inte riktigt var den passar bäst.
Nu är detta ingen fråga eller problem, men någonstans måste tråden börja.. Jag skrev i tråden Generellt Skitsnack förut om extrabelysning till min Honda och fäste till gps;en (som löste sig)
Jag hittade en svart platta som man kunde klistra på vart man ville på en platt yta för att sätta sugproppsfästet på, hittade som tur var denna i lådan till gps;en! Nu sitter den bra placerad och är inte ivägen!
Det löste sig bra :)
-
När jag släckte ner garaget och testade orginallamporna så blev jag tyvärr inte imponerad..
Nu tänker ni, men efter 5 år visste du då inte det?
Svar på det: Jag har nog kört i mörkret två gånger med maskinen och det var ett tag sedan..
Stugan uppe i skogen är klar i vinter så då j*vlar ska det köras!
-
Nu blev ju denna tråden bara riktad till mig, jag tror jag ändrar rubriken och gör det till en tråd där jag grejar med Hondan och kinesen istället..
Ingen kommer ju söka upp en sån här tråd när det behövs..
Fördetta: Stora tråden för frågor och små problem
Nu: crozover grejar med hondan och kinesen.. :whip:
Edit: en fråga.. Varför ändras inte rubriken på startsidan? :hmmm:
-
Förr ändrade man trådrubriken genom att redigera rubriken i inlägg nr1. Men sedan ett tidsfönster satts på redigeringsmöjligheten är det inte helt solklart längre. Men eftersom det är forumägaren som grejjat till det är det väl bara att anmäla fel, eller begära rubrikändring.
Fast nu ser det väl bra ut?
:hmmm:
-
Nu ser det bra ut :)
Här tänkte jag skriva om eventuella problem, om jag köper till saker såsom belysning och lägga ut bilder när jag kör och ställena jag kör till!
-
HÄR ÄR BILDEN CROZOVER (dålig kamera. o på bild ser det alltid ut att lysa dåligt :( )
-
Jag ser att dom lyser på bra!
Jag får nog ta mig en allvarlig funderare på dom lamporna :)
-
()p
Jag ser att dom lyser på bra!
Jag får nog ta mig en allvarlig funderare på dom lamporna :)
-
Imorgon verkar det som att jag ska få åka!
Jag har stora planer, jag ska köra några km på helt öde vägar där jag inte hittar riktigt, men jag ska lösa detta genom att sätta upp band på träden.
Jag har tänkt besöka en liten skogssjö, jag har varit där en gång förut med pappa men vi bara passerade.
Sedan ska jag fortsätta en bit, och då kommer jag till en herrgård som jag vill se.
När jag är vid herrgården så är jag inte långt ifrån sjön Viken :headbang:
Bilder kommer självklart!
-
Långturen blir denna lördag istället!
En fråga om extralampor, igen..
Jag kollar på dom här, små och smidiga.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Extraljus/Dimljus-2-st-42138/ (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Extraljus/Dimljus-2-st-42138/)
Vad mer behöver jag köpa för att få det att fungera? Jag förstår inte riktigt hur man ska fästa dom :hmmm:
Jag vill helst sätta dom i frontbågen.
Tacksam för svar!
-
Glödlampor :)
Relä
Sitter ju ett fäste över på dom, går kanske att vända på de och sätta det under ist.
-
Tack för svaret, jag trodde det redan satt lampor i? ???
-
Skämtade bara lite, sitter H3 i dom
-
Jag tänkte väl det! Köpa lampor utan lampor ;D
Detta funkar bara till bil va? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Extraljus/Dimljus-2-st-42138/ (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Extraljus/Dimljus-2-st-42138/)
Ursäkta för min okunnighet, ifall ni undrar varför jag inte frågar min pappa så kan jag säga att han jobbar..
Krigar Kaj, skulle du kunna länka mig ett relä som fungerar? Gärna på Biltema. Det skulle vara bussigt :)
-
Nä dom fungerar till hjuling med men det är dimljus. Dom lyser inte upp så mycket.
-
Nä dom fungerar till hjuling med men det är dimljus. Dom lyser inte upp så mycket.
Ursäkta fel länk, menade inte lampan.. Detta menade jag..
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Extraljus/Monteringssats-for-extraljus-42686/ (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Extraljus/Monteringssats-for-extraljus-42686/)
-
Ja det fungerar
-
Vad bra! Tackar för hjälpen :) Det blir köp nästa någon av föräldrarna ska till stan..
Ljuset kanske är halvbra men jag gillar att dom var smidiga och små.
Visst kan jag köpa två stora ljus men jag har inget bra ställe att fästa dom på..
-
Bästa vore ju ett par led men det kostar ju några slantar till
-
Det är det som är problemet, pengarna..
Jag har inte många hundralappar i budget
-
Jag tänkte väl det! Köpa lampor utan lampor ;D
Väldigt många extraljus saknar faktiskt glödlampor.
Och återigen, som KK skrev... dimljus lyser inte upp särskilt mycket.
Den lamptypen är ju faktiskt gjord för just dimma, det är alltså en väldigt smal och avskärmad ljusbild normalt sett, blir som typ ett "minustecken"...
Hur just Biltemas är vet jag dock inte.
Generellt behöver man dock inte massa extraljus bara för att köra en runda.
...sen att det kanske är kul att koppla och mixtra kanske är en annan sak iofs...
()p
-
Det står det deras hemsida att den har en lång ljusbild, det är jag ute efter. Men dom kan inte vara sämre än orginallamporna?
Jag vill ha extraljus för att jag vägrar åka ut själv i skogen när det är mörkt utan bra lampor ;D
Att koppla är också kul ja, och någon gång måste jag lära mig ()p
-
Åk en sväng med bilen och släck allt utom dimljusen, så ser du ljusbilden den lamptypen har.
-
Är du ute i skogen och kör är det bättre med bred ljusbild, du kör väl inte så fort i skogen?
-
Hydro: Jag gick ut och testade nu, det är halvmörkt där bilden står. Är verkligen dom så dåliga? Man såg ju knappt att dimljusen var på! Isådana fall så får jag skippa dom lamporna..
KK: När jag säger skogen så menar jag mest grusvägar, jag puttrar mest runt..
Bred och lång ljusbild skulle ju vara perfekt, men jag har ju inte mycket pengar att köpa med..
Biltema har också dom här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Extraljus/Fjarrljus-2-st-42341/ (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Extraljus/Fjarrljus-2-st-42341/) fjärrljus har jag ingen erfarenhet utav. Några synpunkter? Jag måste ju fixa ett bra fäste då också..
Som ni ser har jag en tajt budget.. :)
-
Dom lyser ca 0,5m ungefär så får du en liten hint om hur bra dimljus är som extraljus.
Okej, då är lång och bred att föredra.
Dom du länkat är garanterat mycket bättre än dimljusen men hur långt dom lyser står väl inte. Sök lite på nätet om dessa, brukar finnas lite tester på olika ljus.
-
Dom skriver ju inte vad det är för tillverkare..
Mn 55watt har jag uppfattat vara helt ok.
-
Stirra dig inte blind på lampans styrka.
Stark lampa och dåligt utformad reflektor ger dåligt ljus ändå. Nu finns det nog inte svagare H3 vad jag vet, finns starkare.
Varför det sitter H3 i billigare extraljus vet jag inte, mer vanligare att det sitter H1 men det spelar nog ingen större roll.
Litet exempel, körde med 3 billiga extraljus med 100w lampor i, tyckte det var dåligt ljus.
Satte dit Hellas extraljus med 55w ist och fick bra mycket bättre ljus.
-
Jag har inte erfarenhet utav så många andra Atv;s nu men, jag tycker generatorn i Hondan är ganska dålig.
Om man plogar i någon timme eller två så blir batteriet ganska urladdat.
Är det så på de flesta maskinerna? Har jag för höga krav på generatorn?
KK: Jag skulle vilja prova lamporna på Biltema i mörkret, men det går väl inte.. :)
Fast om jag lägger ut några hundralappar på skitlampor så gör det väl inte så mycket.. Man får chansa lite ibland.
Jag fyller år i november, då har jag ju pengar till riktiga värsting lampor. Men det känns lite onödigt..
-
55 watt är hur mycket glödlampan tar, inte hur mycket som blir ljus...
Det skiljer liksom rätt mycket på lamptyper, mm, mm, mm.
En av grundprinciperna när det gäller ljusflöde från strålkastare är att ju större diameter och ju större djup, desto mer flöde.
Och runda ger alltid mer flöde än alla andra former.
En på 55w kan alltså ge ett bättre ljusflöde i en stor, rund och djup lampa än vad en 100w kan ge i en liten fyrkantig och/eller grund lampa.
En annan grundprincip är att H3 har tråden på tvären och alltså är gjord för fyrkantiga lampor egentligen eftersom fokus i dessa är bredare.
Undantag finns självklart alltid, Bosch:s 225:or är runda men har H3.
...men på dessa blir ljusbilden som ett "minus" just därför.
Men detta kan för just vägåka faktiskt vara en fördel, då man ju inte behöver ljus varken uppåt eller nedåt egentligen.
Bäst utbyte blir det om glödtråden ligger maximalt i fokus och i en rund lampa blir det ju i mitten, och då är tex H1 ett bra exempel för där går tråden utifrån och in.
Då blir ljusbilden rund.
Åker man inte över 60-70 km/h på vägar ser jag dock absolut inget behov alls för extraljus mm, för den farten räcker originalljuset helt klart.
Men det är min personliga åsikt... har man sen dessutom så pass pressad ekonomi att hundralappar räknas så hade jag mycket hellre lagt de kronorna på soppa och kört EXTRA istället.
:headbang:
-
Mina 2st 27wattare ligger fortfarande på bänken.
Dom lyser helt OK ()p
Priset är fortfarande 300:-
Och transport inom 2v till Hellman är gratis.
-
Vinschen tar ju rätt mycket ström.
Det skiljer från atv till atv hur stor generatorn är. Så det är nog inget onormalt, ladda batteriet efter du har plogat.
Det blir nog svårt men fråga dom på biltema
om dom har nått diagram över ljudbilden på sina extra ljus.
Visst får man göra det ibland :)
Bara att prova ()p
Dom kanske duger utmärkt till hjulingen, man har ju lite högre krav på lyset till bilen.
-
Hydro: Vilket svar! Tack :) Jag får söka vidare i djungeln. Jag tycker bara att runda lampor inte kommer se så bra ut på hjulingen för att jag måste fästa dom uppåt, om du förstår vad jag menar..
Jag vill ha extraljusen som lyser lite längre fram på vägen än orginallamporna. Ifall det finns sten, hålor, se ev. djur och ifall man möter en bil.
Jag ligger max i 45, jag har inget hell-man tempo inte ()p
Soppa fixar pappa gratis så det spelar ingen roll ()p
Pelle: Vi får se, rätt smidigt med hemkörning ;) jag har fått många olika bud av folk..
Kk: Jag har absolut inga jätte krav, vissa här på forumet har jag sett har lampor som lyser upp hela skogen.
Men då blir det ju ingen riktig mörkerkörning ()p
-
Vid mörkerkörning vill man ha bra ljus, vill ju inte köra i blindo ;)
-
Självklart vill man ha bra ljus, men jag tänkte mer på såna här overkill lampor, men dom är nog bra på vägen!
-
Alltid bra med extraljus, har 7 på bilen ':)
-
På bilen är ju en annan femma ()p
-
Denna såg bra ut, men går på batteri.. Det perfekta skulle ju vara något sådan som man kan sätta i 12v uttaget!
Edit: glömde länk och hittar inte lampan nu..
-
Denna såg bra ut, men går på batteri.. Det perfekta skulle ju vara något sådan som man kan sätta i 12v uttaget!
Edit: glömde länk och hittar inte lampan nu..
Nu hittade jag den, http://www.amazon.com/headlight-Lighting-Rechargeable-waterproof-shockproof/dp/B00D77I10O/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1380230677&sr=8-2&keywords=Bike+enduro+headlamp (http://www.amazon.com/headlight-Lighting-Rechargeable-waterproof-shockproof/dp/B00D77I10O/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1380230677&sr=8-2&keywords=Bike+enduro+headlamp)
Bra ljus för så liten lampa
-
....
Jag vill ha extraljus för att jag vägrar åka ut själv i skogen när det är mörkt utan bra lampor ;D
...
Är det någon som tvingar dig?
-
Vi får se hur detta blir med lamporna, jag kan ev. Lägga på 300kr till i min budget om några dagar.. Då har man ju också lite mer att välja på
-
Nu vill jag ha ett snabbt svar, hur bra är 1600lumen led lampa ungefär?
-
Nu vill jag ha ett snabbt svar, hur bra är 1600lumen led lampa ungefär?
Beror på.
1600 flood är väl inget speciellt.
1600 spot/pencil blir bra lys!
-
Jag kollar på såna små led cree lampor som går på batteri nu.. :)
Det blir nog köp ikväll, fast jag behöver en adapter.. Till amerikanska vägguttag..
-
jag hade köpt pelles 27w om ja hade varit ute efter mycket lyse för lite pengar.. hade aldrig orkat krångla med batterier m.m.
-
Men jag vill inte ha två stora permanenta lampor. Jag vill ha rn liten smidig.
Pappa ska kolla med en som kör enduro. Hade beställt från ebay, kan användas som pannlampa och kan fästas på styre.
Tyvärr får jag vänta till måndag, men det är egentligen skit samma..
-
göra nå snabbfäste till lastracket fram å kör kabel till cigg-uttaget då? då blir de lätt att plocka på/av :)
-
Jo exakt, 12volts uttag skulle vara grymt :)
Jag måste bara hitta en vettig lampa, och det är inte så lätt.
Finns ju hur mycket som helst.
-
Jag skulle vilja ha något sådant här: http://www.ebay.com/itm/12W-1600lm-CREE-XM-L-T6-LED-ZOOMABLE-Rechargeable-Flashlight-Torch-AAA-18650-Chs-/300876017193?pt=US_Flashlights&hash=item460d9bae29 (http://www.ebay.com/itm/12W-1600lm-CREE-XM-L-T6-LED-ZOOMABLE-Rechargeable-Flashlight-Torch-AAA-18650-Chs-/300876017193?pt=US_Flashlights&hash=item460d9bae29)
En eller två stycken, men problemet är ju att jag inte har fästen och att ljuset blir nog ganska smalt..
-
Om pelle har kvar sina prylar så är det väl bara att handla av han? Vi har ju reguljära transporter härifrån och till jpg. Då vet du ju vad du får.
-
Vilket tjöt det var då ;D
Jag vill ha en liten lampa som går på batteri eller 12v uttaget, som man kan ta bort på några sekunder..
-
Pelles lampor kan du köra via ciguttaget
-
Självklart, men jag vill inte ha så stora lampor, sluta tjata :tickedoff
-
Tjatar inte men du kollade på stora lampor igår ju :)
Göra ett fäste som man enkelt och snabbt kan plocka bort och vips så ser det inte så fult ut ()p
-
CO, erkänn att du bytt inriktning. Detta med att de ska vara små är lite nytt för oss.
-
Nu ska jag förklara så gott jag kan.. ()p
Här har vi en extremt proffsig bild med ett finger där uppe.
De röda ringarna är vart jag skulle vilja ha det stora och klumpiga lamporna, men då är dom ivägen för snöplogen..
De blå ringarna visar var jag måste ha dom, och det blir fult som stryk.
Därför vill jag inte ha klumpiga lampor, små led lampor som kallas cee är det bra ljus i för en billig peng ()p
Hoppas ni förstod!
-
Så jädra pedagogiskt! Bra! :sunny:
-
Efter att ha tagit reda på vad ordet pedagogisk brtyder så får jag säga tack! :sunny:
-
Hur kan det bli i vägen för plogen?
-
Hur kan det bli i vägen för plogen?
När man lyfter plogen tänkte jag på, då bländas jag
-
När man lyfter plogen tänkte jag på, då bländas jag
Jaha.
Fast inte med de ursprungliga lamporna då eller :whip:
-
Faktiskt inte ()p
-
då bländas jag
:lol:
-
Ursäkta, men jag fattar inte det ironiska? :hmmm:
-
Ursäkta, men jag fattar inte det ironiska? :hmmm:
Det är oliwer. Ingen fattar nåt. :)
-
Det är oliwer. Ingen fattar nåt. :)
typ så, nu förstår jag inte heller :hmmm: måste vart något jag tänkte på igår.. ???
-
:lol: :lol: :lol:
Du är ju undebar!
-
Ingen körning idag heller, det jagas vildsvin! :tickedoff
Så jag får vänta en dag till igen..
-
Idag blev det en långtur på över 4 mil!
Från Spethult till sjön Viken. (Ni har nog ingen aning vart Spethult ligger..)
Jag fick en med en bra utsikt över sjön!
-
Jag vill bara tillägga, på bilden kan det se ut som jag kör på stora asfaltsvägar. Det gör jag inte, för er som blev lite fundersamma ()p
-
Jag vill bara tillägga, på bilden kan det se ut som jag kör på stora asfaltsvägar. Det gör jag inte, för er som blev lite fundersamma ()p
Du kör ju på rena E4an ju :nono:
-
Jag har sett dina filmer, du ska inte säga något ()p
-
inge fel o köra på asfalt crozover ;)
bara man tar det lungt, kan lagar o trafik regler ;)
-
inge fel o köra på asfalt crozover ;)
bara man tar det lungt, kan lagar o trafik regler ;)
Fortfarande olagligt
-
Fortfarande olagligt
ja men jag skiter väl i det. är det för mig o köra runt på pelles cykel mä!!!
-
Jag körde bara små öde grusvägar till asfaltsvägen som jag vänta vid! Inte denna diskussion nu! Mitt fel..
-
ja men jag skiter väl i det. är det för mig o köra runt på pelles cykel mä!!!
Ja ok då vet jag.
-
Jo men troligen att polisen ger samma böter på en cykel som går 10km/t för snabbt eller ett olovligt fordon med ett barn utan körkort på ;)
Kör på Croz ()p
Ta de bara lugnt och tänk på omgivningen :)
-
Det ska jag Pelle :)
Angående extraljus, jag slår på stort nu.. Hittade dom här: http://www.atvhuset.se/warn-extraljus/4628-1 (http://www.atvhuset.se/warn-extraljus/4628-1)
Små smidiga och välkänt märke, blir beställning i mitten på veckan ()p
Några kanske såg igår att jag beställde ett fäste till telefonen som man har på styret, men idag när jag körde så slog det mig.. vart f*n ska jag sätta den? Styret är ju fullt med skit ;D
-
Det ska jag Pelle :)
Angående extraljus, jag slår på stort nu.. Hittade dom här: http://www.atvhuset.se/warn-extraljus/4628-1 (http://www.atvhuset.se/warn-extraljus/4628-1)
Små smidiga och välkänt märke, blir beställning i mitten på veckan ()p
Några kanske såg igår att jag beställde ett fäste till telefonen som man har på styret, men idag när jag körde så slog det mig.. vart f*n ska jag sätta den? Styret är ju fullt med skit ;D
Det va ju inte direkt billigt. Men köp det du känner du vill ha.
Men 35w glödlampa är ju inte mycket och hurra över.
-
Jag tyckte det var smidigt att allt hängde med på en gång..
Billigt är det inte, men det är kvalité..
Hm.. Ska jag kanske skippa dom då.. Jag ska ju till biltema i veckan.. kanske kan lugna mig lite..
-
Ska du på biltema så köp två såna här istället då.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Arbetsbelysning/Arbetsbelysning-38745/ (http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Belysning/Arbetsbelysning/Arbetsbelysning-38745/)
Några meter kabel, kabelskor och en brytare. Så har du allt som behövs :whip:
Lyser garanterat bättre än två 35 watts halogenlampor. Drar ju mindre ström också vilket är en fördel.
-
Kvalitet. Jo kanske.
Men är inte ofta ett extraljus går sönder av dålig kvalle, utan är mänskliga faktorn och man slår sönder dom ;)
-
Gud så fula.. ursäkta.. Men säkert bra
Dom här då? http://www.atvhuset.se/moose-work-light/11564-0 (http://www.atvhuset.se/moose-work-light/11564-0)
Eller dom här? http://www.atvhuset.se/moose-plog-lampa-med-monteringsbage-/11660-0 (http://www.atvhuset.se/moose-plog-lampa-med-monteringsbage-/11660-0)
-
Kvalitet. Jo kanske.
Men är inte ofta ett extraljus går sönder av dålig kvalle, utan är mänskliga faktorn och man slår sönder dom ;)
Jag kör som en kärring så jag behöver väl inte kvalité ;D
-
skit i halogen. det lyser apa!
-
Funderat på att xenonkonvertera befintliga lampor då?
-
Jag har läst att det blir kondens på insidan av lampan, så nja..
-
Jag skulle rekommendera 10w poddar.
Typ vision x kopior.
Kostar ca 160:- om du köper själv på eBay.
400-500 i sverige
-
Tack för tipset Pelle, ska kolla upp det!
Här ser ni vad jag menar med fullt på styret, finns ju inte plats för något!
-
Innan kollade du på dimljus när du skulle ha fjärrljus.... och nu kollar du på arbetsbelysning, ploglampor mm...
Jag förstår ju inte varför man tvunget måste hänga på lampor innan man vågar lämna byn, men om det nu är så att man kräver lååångt ljus när man åker i 40-50... ja då skall man väl kolla på lampor som ger just det, alltså fjärrljus av något slag.
Arbetsbelysning lyser ju typ 20 meter, åker man i 50 har du en stoppsträcka på över 20 meter så vad som finns inom den radien är helt oviktigt för du kör på det oavsett.
Och om du nu kan tänka dig 27-watts led som är runda... varför då inte klippa Pelles?
Nä, jag fattar ingenting.
:hmmm:
-
Jag har lärt mig lite om lampor nu, dimljus visste jag inte var dåliga (jag borde kunnat räkna ut det jag vet) jag kollade på youtube på halogenlampor, på de klippen jag så var de klart godkända. Men youtube är ingen bra källa..
Jag vill inte ha Pelles för att jag tycker dom är för stora.
Warnlamporna länkade jag för att allt fanns med i paketet och de var små! Warn har även bra kvalité..
Edit: jag kan förstå att du inte förstår dig på mig, jag velar hit och dit hela tiden..
-
Det är nog inte warn som har tillverkat dom ändå.
Om dom andra var fula vad var inte älglysena då ???
-
Älgljusena är jättefula! ;D jag vet..
Jag tittar även på hjälmlampor i LED..
Jag kan tänka mig allt som är litet och ljuster halvbra..
Om gå på batteri eller eller från hjulingens batteri skiter jag i..
-
Jag har nu bestämt mig till 99%
Två sådana.. http://www.amazon.co.uk/Generic-Bicycle-HeadLight-HeadLamp-6400Mah/dp/B00EDZ2T5W/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1380481844&sr=8-3&keywords=Led+cree+7000+lumen (http://www.amazon.co.uk/Generic-Bicycle-HeadLight-HeadLamp-6400Mah/dp/B00EDZ2T5W/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1380481844&sr=8-3&keywords=Led+cree+7000+lumen)
Led cree lampor med uppladdningsbart batteri lutar det åt :)
7000 lumen duger fin fint..
-
Warnlampor?
Ja jo. En lamplins från kina. En bockad metallplatta från kina.
kablar från kina.
och en glödlampa frå ica
-
Dimljus lyser inte dåligt.
Ej heller lyser arbetsljus dåligt.
Dimljus är bra i dimma och arbetsljus är bra vid arbete.
Svårare än så är det inte...
-
Warnlampor?
Ja jo. En lamplins från kina. En bockad metallplatta från kina.
kablar från kina.
och en glödlampa frå ica
Så är det säkert, men du har ju sett hellis ica lampor på kinesen.. dom är inte så dåliga som man kan tro ()p
-
Dimljus lyser inte dåligt.
Ej heller lyser arbetsljus dåligt.
Dimljus är bra i dimma och arbetsljus är bra vid arbete.
Svårare än så är det inte...
Arbetsljus har jag aldrig sagt att de är dåliga, men dimljus lyser dåligt som extraljus på en fyrhjuling :hmmm:
-
Som körljus lyser även arbetsljus dåligt.
-
varför ska du ha en massa ljus :hmmm: man ser ju gott och väl med hel ljus
-
Jag har förstått det nu ()p
Tack för hjälpen till alla som hjälpte mig ()p
-
varför ska du ha en massa ljus :hmmm: man ser ju gott och väl med hel ljus
På Hondan så finns det inte helljus och halvljus, när man sätter på lamporna så får man välja om dom ska lysa lång fram eller lite mer i backen.
-
Detta är inlägg #104. Inlägg #1 handlar om gpsfäste. De övriga 102 inläggen handlar om extra lampor. CO, pilla med något annat innan jag spyr. Pumpa ett däck, kanske?
-
Jag har känt samma sak som du hell-man.. Men nu så är detta med extraljus över iallafall ()p
Jag får nog kolla luften i högra bakdäcket imorgon, bilder kommer såklart!
-
På Hondan så finns det inte helljus och halvljus, när man sätter på lamporna så får man välja om dom ska lysa lång fram eller lite mer i backen.
Och skillnaden på detta och hel- och halvljus är...?
Nä, skitsamma.
Tanka och KÖR!
Svinjakt mm är inget som störs av en atv som passerar, för du skall ju tydligen på långtur...
En annan sak om man juckar i ett surhål och gasar så grantopparna kletas ner.
Det kan reta folk.
-
Ehm.. skillnad på hel och halvljus är hur starkt det lyser?
Jag vill inte reta surgubbarna uppe i trakterna.. Så jag väntar hellre..
Jag tog en runda i dag på 4 mil, för mig så är det ganska långt. Kanske inte för er med körkort.
Jag kör aldrig på andras marker så det är inga problem ()p
-
Oftast ändras väl bara ljushöjden? Ljuspunkren höjs lite mer på hel än halve. Eller?
-
Oftast ändras väl bara ljushöjden? Ljuspunkren höjs lite mer på hel än halve. Eller?
På mina föräldrars bilar så blir ljuset bra mycket starkare
-
På "gamla" bilar med halogen var det 55 watt på halvljuset och 60 watt på helljuset.
Det är lite starkare ja, men dessa fem watt i skillnad är knappast något man ser med blotta ögat.
Numera har man ofta xenon och då är samma lyskropp tänd hela tiden, med samma styrka, medan man antingen ändrar dess läge och får nytt fokus eller dras en skärm fram och på så vis skärmar ner till halvljus.
Vid helljus är det dock tillåtet med fler strålkastare, och många utnyttjar detta... vilket kan göra att helljuset totalt sett därmed blir starkare.
-
Jag har alltid trott att ljuset blivit starkare ;
Man lär sig något nytt varje dag ()p
-
Mobilhållaren kom på två arbetsdagar!
Jag är ganska nöjd än så länge, men har inte testat den på riktigt än..
En bild:
Edit: fel bild.. Den bilder under den första är rätt..
-
Akta dig bara nu när du kan ha mobilen på styret.
Köpte själv en hållare igår så jag kan ha mobilen på styret, och har hållit på köra i diket idag ett flertal gånger pga pill med mobilen under körning.
-
Haha ;) ingen risk..
Jag är mer rädd för att den ska ramla av, fästet känns inte så säkert..
-
Knappast hållaren det är fel på då ju.
Ge fan i luren under körning!
:banghead:
-
Knappast hållaren det är fel på då ju.
Ge fan i luren under körning!
:banghead:
Tänkte efter lite sista gången, och efter det rörde jag inte den nå mer.
Funderar på ta bort mitt fäste också, så jag inte håller på med den.
-
Vilket problem Emil, haha ()p
Jag har hållaren bara för att jag ska se om någon ringer..
-
Min har jag också för att se om någon ringer, och så jag smidigt kan kolla kartor på den när jag kör. Men det blir lite för smidigt :nono:
-
Jag har också kartor i åtanke, när jag tänker efter så kommer jag säkert få samma problem.. ???
-
Jag har ju också hållare, men är man så skicklig som man är på att köra så är det ju inget att oroa sig om ;)
-
Ni får pilla på era mobiler så mycket ni vill medan ni kör ()p
Akta er bara om det kommer bilar eller björnar..
-
När jag var i garaget och skulle rulla bort Hondan hörde jag ett konstigt ljud från frambromsarna. Det hade kommit in sand mellan beläggen och skivorna.. Frambromsarna är ju inte skyddade för fem öre.
Av med däcken och spola vatten, nu är det bättre.. ()p
-
Bra att du pysslar om den! ()p
-
Händer det igen så är det bara att toppa maskinen och sedan tvärnita, så ska du se att det försvinner ()p
-
Självklart får man ge den lite omsorg..
Med tanke på hur många roliga timmar den gett mig ()p
-
Händer det igen så är det bara att toppa maskinen och sedan tvärnita, så ska du se att det försvinner ()p
Tack för tipset :) det ska jag prova för att detta kommer hända igen..
Hur ser det ut på CA med frambromsarna? Är de väl skyddade?
-
Jag tycker din metod verkar mer genomtänkt, co. Kör på den du.
-
Fast det tog lite tid.. :)
Förhoppningsvis så händer inte detta på ett tag..
-
Fast det tog lite tid.. :)
Förhoppningsvis så händer inte detta på ett tag..
lättare om du svenger fullt åt ett hål så kanske du kan spruta vatten på bromsarna iat för att behöva ta av däcken...
-
När jag var i garaget och skulle rulla bort Hondan hörde jag ett konstigt ljud från frambromsarna. Det hade kommit in sand mellan beläggen och skivorna.. Frambromsarna är ju inte skyddade för fem öre.
Av med däcken och spola vatten, nu är det bättre.. ()p
Dina bromsar är ju mer skyddade än många andra, sitter ju till och med bromssköldar på den.
-
lättare om du svenger fullt åt ett hål så kanske du kan spruta vatten på bromsarna iat för att behöva ta av däcken...
Självklart, fast först förstod jag inte att det bara var sand i bromsarna. Jag förberedde mig på något som tex att beläggen låg emot skivorna och att jag aldrig märkt detta förut. Så jag tyckte det var lika bra att lossa däcken.
Nästa gång så ska jag försöka undvika detta ()p
När jag fick av däcken låg det ju stora högar med sand här och var..
-
Dina bromsar är ju mer skyddade än många andra, sitter ju till och med bromssköldar på den.
Jag trodde de flesta hade kåpor runt, har detta hänt dig någon gång?
(Frågar dig för att jag vet att du leker mycket i lera ()p)
-
Ja dina skivor ser allt bra mycket mer skydadde ut en mina, där sitter skivan helt oskyddad :dntknow:
-
Ja dina skivor ser allt bra mycket mer skydadde ut en mina, där sitter skivan helt oskyddad :dntknow:
Man lär sig något nytt varje dag ()p
-
Jag trodde de flesta hade kåpor runt, har detta hänt dig någon gång?
(Frågar dig för att jag vet att du leker mycket i lera ()p)
Mina är alltid fyllda med skit då jag inte plockar bort hjulen när jag tvättar.
-
Mina är alltid fyllda med skit då jag inte plockar bort hjulen när jag tvättar.
Ok, det gör inte jag heller, var bara tillfälligt..
-
Vi servade den när den hade gått 105h. Nu har den gått 180h och då tändes oljelampan? :help:
Ska den inte gå 200h?
-
Tänds den vid 200 så får du ju stanna på plats och serva :whip:
-
Men 20h innan var väl lite tidigt..
Tror du att man kan köra tills 200h?
-
Men 20h innan var väl lite tidigt..
Tror du att man kan köra tills 200h?
Tycker jag inte. Klart du kan.
-
Jag vill inte käfta emot men hur ofta har man 20h hem? ;D
-
Det är ju för du ska kunna planera din service bättre
-
Om oljelampan tänds borde det väl betyda att något är fel som rör oljan... tex dess nivå eller tryck.
Eller används den lampan som serviceindikator?
Oavsett så kanske det är läge att beställa service?
-
Lampan tänds när det är dags för service.
Men det är väl bara ringa till ÅF och fråga..
-
Lampan tänds när det är dags för service.
Men det är väl bara ringa till ÅF och fråga..
Du har väl typ 800m till Åf så det är ju ingen stor sak att slänga in den där direkt?
-
Det är en pengafråga också hell-man ;)
-
pappa betalar :whip:
-
Det är en pengafråga också hell-man ;)
Jaha. Så service skiter vi i nudå eller? Äh. Jag ger upp. Pappa får reda ut detta.
-
Men hellman då, du krånglar ju till det inte jag ;D
-
Idag åkte kedjorna av, äntligen..!
-
Visste inte att du hade egen tråd :whip:
Riktigt gött att kunna plocka av kedjorna nu :)
-
Haha, det händer inte så mycket i den bara.. ()p
Nu slipper man äntligen ligga i 35 på vägarna och kämpa emot styret ;)
-
Idag åkte kedjorna av, äntligen..!
Känns det som 20hk nu då :lol:
-
Nja, jag har 28 ärliga på hjulen..
-
Nja, jag har 28 ärliga på hjulen..
-3
-
Nej
-
Nej
du har alltså bänkat den och fått fram 28hk? :)
-
Nej
-
precis, specen från tillverkare brukar vara som hastighetsmätare, fel spel på 2-3 ;)
-
Tramstomtar som sabbar trådar som vanligt. Kul att se att du pillar lite co, något mer på gång?
-
Kan ju lika gärna vara 31 i den då..?
Hell-man: Vi kollar fortfarande på nya 500an, den ska köpas men vet inte riktigt när. Vi skulle få ett pris på inbyte nu på måndag :)
Då blir det nog lite fix ()p
-
Det blir kul! ()p
-
Det trot jag! Ingen här verkar ju ha den nya -14 modellen heller..
Denna kommer då användas även till vettiga saker, snart skall det gallras och det blir många timmerlass ()p
-
Ni överväger inte vägreggat? (fast honda kanske inte har det?)
-
Honda har inga vägreggade, bara T3, och det är inget att ha.
Vägreggat behövs inte, och försök övertala min pappa köpa något annat än Honda. (Omöjligt)
Vi har klarat oss med terrängreggat förr så det ska nog fortfarande gå!
Det få gånger man ska åka lite asfalt på stan (pappa då) körs det olagligt.. Men de gångerna kan räknas på en hand.
-
Ja, jo, men den står väl mest och slappar i veckorna verkar det som. Bara körning på helgerna?
-
Japp, endast helger och vissa vardagskvällar :)
-
som jag har fattat på dig så är det mycket skillnad på 2014 o den du har nu? Vad är det för ändringar? :)
-
Den har insprutning, servo som standard, lägre tyngdpunkt, mycket följsammare (speciellt i baken)
Min 08a har dubbla bakfjädrar och känns ganska hård, den nya är otroligt mjuk och lättkörd.
Vad är det mer.. Denna är vattenfylld istället för luftkyld, har lite starkare motor och framförallt man kan välja mellan att växla själv och automat ()p
Sen finns det lite småskillnader, såklart.
-
har dom inte diff också?
-
har dom inte diff också?
Just det, låsbar diff ()p
-
lät faktiskt trevlig!! :) bara slå till :) skönt med insprut ()p
-
Insprutning och servo är det man vill ha ()p
Hatar att choka och pilla på vintern..
Lamporna är på 35 watt istället för 30 också.. Haha
-
Just det, låsbar diff ()p
Dom börjar bli lite mer moderna nu så dom kanske får fler kunder :)
-
Kanske det. Men deras 680 med delad axel verkar de inte bry sig om.. Samma tråkiga design och inget nytt..
Många köper ju Honda pga den håller, länge. Men det gör den ju bara för att den är väldigt robust.
Priset ligger på 90k, vilket jag tycker är ganska ok :)
-
vi kolla på 680 först men det priset och inte ens servo så nej...
Blir det hydrostat för eran del? :)
-
Nej, ingen hydrostat, vad kallas det, kardan? Nä?... Kan inget..
Förstår er med 680n, den är inte värd pengarna. Grizzlyn var förmodligen ett bättre val :)
-
Nej, ingen hydrostat, vad kallas det, kardan? Nä?... Kan inget..
Förstår er med 680n, den är inte värd pengarna. Grizzlyn var förmodligen ett bättre val :)
Det blir en med knappväxel då som du har nu kanske?
tror jag med och en mycket bättre ÅF ()p
-
Japp knappväxel.
Perfekt när det är snö för att utnyttja varenda hk.. ()p
-
Perfekt när det är snö för att utnyttja varenda hk.. ()p
Lär ju behövas ;D
-
Oh ja! :sunny:
Det jobbiga med bara knappväxel är att om jag åker på en väg och ska köra i djupare snö så måste jag växla ner och då tappar jag fart för att jag måste släppa gasen för att växla.
En liten nackdel, svårt att förklara
-
varför köper ni inte automat!?
-
Den har automat.
Man får välja,antingen växla med tummen eller så sköter maskin jobbet
-
Den har automat.
Man får välja,antingen växla med tummen eller så sköter maskin jobbet
jaha så du kan köra med handväxel. o sen när du är trött kan du slå om till automat? är det så på din nuvarande? :)
-
På min nuvarande finns bara "växla själv" eller ja, manuel.
Kommer förmodligen sluta använda manuell då ()p
-
på sätt och viss är den automatiska dålig för den växlar kan växla på fel ställen, tex när man vill ha varvet uppe innan en brant backe och så växlar den längst ner...
-
Jag tror den ska fixa det ganska bra, på 12 och 13 modellerna var lådan ganska dålig. Den kunde aldrig bestämma växel.
Det ska tydligen vara förbättrat, men vad vet jag..
-
28 hästar är bara 28 hästar, den är klen.
klarar stora lass för att den e rätt utväxlad
går inte att jämföra framkomligheten med tex king quaden man känner direkt att det nästan är dubbla effekten och en stor skillnad i komfort.
men det finns vissa gånger då man saknar hondan
men på nya honda 500 är det väl samma manuella växling som på dom äldre?
står att det är likadan motor fast med ny insprutning.
sen tror jag att vinkelväxelgivarn är uppdaterad, den strulade på många av dom äldre
Med vänlig hälsning, markus
-
Kanske det. Men deras 680 med delad axel verkar de inte bry sig om.. Samma tråkiga design och inget
Fel fel, kommer ny inom kort...... :)
Mvh Robban
-
på sätt och viss är den automatiska dålig för den växlar kan växla på fel ställen, tex när man vill ha varvet uppe innan en brant backe och så växlar den längst ner...
Detta problem har bara varit på 420FA som ibland växlade lite tokigt. I skogen kan man med fördel köra i manuellt läge och växlingen sker helt utan kraft avbrott på alla modeller utom de med endast tumväxel. Dessa kan man istället typ cross växla om man inte vill tappa kraft mellan växlarna.
-
Den har automat.
Man får välja,antingen växla med tummen eller så sköter maskin jobbet
Detta system finns bara på Hydrostaten i 500 klassen. 500FE har samma växling som tidigare men förfinad..
Mvh
-
Detta system finns bara på Hydrostaten i 500 klassen.
på hydrostaten borde det ju inte finnas några växlar?
-
Nu svär man väl i kyrkan kanske men jag körde en del Honda 500 i somras på jobbet men gillade den inte alls..
Visst, den kändes grymt välbyggd och kändes direkt att kvalitén var i en annan klass än övriga maskiner man kört, men i övrigt var det ingen maskin för mig direkt..
Att den skulle vara så bra som gårdsmaskin, som är lite av Hondas huvudkategori kan jag inte riktigt hålla med om. Lådan var grymt mjuk och fin och gillade starkt smygförmågan samt möjligheten att kunna välja automat/manuell. Men 28 hästar ÄR för lite. Vi använde den mestadels till person- och materialtransport på en halvtaskig grusväg upp och ner från sjön och det skötte kawan vi hade tidigare betydligt bättre.
På kawan var det inga problem att lasta fullt lass och släpa upp från sjön men på Hondan var det bannemig omöjligt. Det är en ganska brant backe som man måste hålla lite fart uppför för att ta sig upp vilket inte var några problem alls med kawan.
Med Hondan kom man dock halva backen innan all fart man byggt upp var slut och det blev kyptempo vilket resulterade i att det började spinna. Spelade ingen roll om jag körde automat/manuell, hög/låg växel osv, den orkade inte hålla farten helt enkelt.
Så nån maskin för mig är det inte, 28 hästar kommer alltid vara för lite. Krypförmågan är grym, likaså lådan och framförallt kvalitén.
Men effektklenare maskin får man leta efter, sen gillade jag inte komforten på maskinen nåt vidare heller eller att den "saknar" diff... Ganska smidig dock..
Men hur det än är så hoppas jag de kommer med en värsting snart, för Honda är definitivt ett favoritmärke i övrigt. Och drömmaskinen är fortfarande en TRX700XX med 4wd :headbang:
-
Jag förstår dig helt, men hur vore det om det fanns en maskin som passade alla, tråkigt troligtvis.
Det är ju alltid så att olika maskiner är bra på olika saker. Det är ju enkelt att förstå att en maskin med riktiga växlar inte kan köra lika fort med tungt lass om det krävs lägre växel för att orka, den är ju såklart inte lika stark på 1:an som på 5:an. Där har ju variator fördel som kam köras snabbt med rätt hög effekt.
Jag gillar den här typen av diskutioner där det framkommer bra och dåliga saker med olika typer av maskiner ()p
-
på hydrostaten borde det ju inte finnas några växlar?
Jo då, 5 steg framåt. ()p
-
Kommer 680:n uppdateras Robban? Intressant!
Blir det redan till 2015 modellen?
-
Kommer 680:n uppdateras Robban? Intressant!
Blir det redan till 2015 modellen?
har vart rykten väldigt länge, skulle det vara sant så byter jag nog tillbaks till honda igen,
ryktas väl om en 900 twincon med dubbelkopplingslåda fast det är nog fantasi :)
-
har vart rykten väldigt länge, skulle det vara sant så byter jag nog tillbaks till honda igen,
ryktas väl om en 900 twincon med dubbelkopplingslåda fast det är nog fantasi :)
Det är det förmodligen, men de borde lägga lite tid på 680:n, den har ju sett likadan ut jättelänge..
Den är Twincon väntar jag på än.. ;)
-
Ja nya 680 är faktiskt inte långt bort alls. Ingen twin men en ny maskin med nytt utseende. Säger inte mer just nu. ^-^
Kommer i år ()p
-
Förlåt för massa offtopic, kanske borde starta en ny tråd istället för att förstöra din. :(
-
Ja nya 680 är faktiskt inte långt bort alls. Ingen twin men en ny maskin med nytt utseende. Säger inte mer just nu. ^-^
Kommer i år ()p
Det lät spännande! Man för hoppas på lite mera pulver och ett brutalare utseende ()p
Det är lugnt, de flesta projekttrådar, eller vad man ska kalla dem innehåller massa ot ()p
-
Jo då, 5 steg framåt. ()p
jaha trodde det var samma hydrostat som på skogsmaskiner men det kanske behövs växlar för att det ska kunna gå lite fort?
Men på 1:an kan man köra typ 0.5 km/h utan att det sliter på något?
-
jaha trodde det var samma hydrostat som på skogsmaskiner men det kanske behövs växlar för att det ska kunna gå lite fort?
Men på 1:an kan man köra typ 0.5 km/h utan att det sliter på något?
Ena frågan kan jag svara på, ja man kan köra hur sakta som helst. Det beror helt på hur bra känsla du har i tummen ()p
Om du klarar trycka in gasen pyttelite och hålla den där, så kan man säkert köra långt under 0.5km/h
Sliter gör det väl inte? Aldrig hört..
-
meningen med hydrostat är ju det :)
Kör man sakta med grizzlyn så kör den ju på kopplingen
-
Jo precis ()p
-
kör man sakta med en 500fpe så är det också på kopplingen...
-
kör man sakta med en 500fpe så är det också på kopplingen...
Är fpe hydrostat?
-
Är fpe hydrostat?
fpe är växelåda med knappväxling på styret
FPA är hydrostat
-
Nu har pappsen pratat lite med åf. ÅF säger själv att det skulle vara en nedgradering att byta till Foreman 2014. Slöseri med pengar.
Både jag och pappsen tyckte det var vettigare att köpa nya däck med aluminiumfälgar som det snart kommer bli utförsäljning på.. ()p
45k är för mycket pengar, det förstår även JAG!
-
ÅF säger själv att det skulle vara en nedgradering att byta till Foreman 2014.
hur kan det vara möjligt? Klart den är bättre, sen att de inte är värt pengarna är ju en annan 5a ;)
-
För pappa är hållbarhet väldigt viktigt. Allt ska bara fungera. Och det var åfs egna ord, "varför ska nia byta"
Han ska behålla denna tills den är slut, dvs den kommer gå 7000h till :)
-
dvs den kommer gå 7000h till
jomän :sunny:
-
Lite kul fakta. En Rancher 350 gjord 1991 har gått 7000h och lever än, men står nu på ett museum..
En engelsk gubbe som vallade får hade använt den flitigt :sunny:
-
stor skillnad med en ny... mystisk åf
servo är en stor skillnad samt vätskekyld motor mm mm
den nya ska ju vara en helt ny maskin tror inte utvecklingen har gått bakåt iaf
men nog stämmer det att den ni har kommer gå länge så det är ju inte därför man byter bort en honda, utan just för att få en nyare
-
Då var kinesen såld! (Äntligen)
Det tog 45minuter innan det ringdes på den. :sunny:
Byta mot Xbox kompis?
Jag kommer sakna min älskling
-
Va?!?!!? Jag är i chock! Varför sälja en sån fin maskin?
-
Den är bara invägen, men ja.. Jag kan knappt fatta att det är sant :cry:
-
Ett alternativ för att ändra rubriken är ju att köpa en sportig cf.
-
Ett alternativ för att ändra rubriken är ju att köpa en sportig cf.
Nja... Kör hellre pappas Volvo BM
-
Maskinen börjar nu närma sig 350 mil och jag tycker bromsarna blivit pyttelite slöare.
Jag tycker det låter som de slitits väldigt fort, eller kan det vara vettigt med ett byte?
-
Kolla om beläggen är slitna?
-
Maskinen börjar nu närma sig 350 mil och jag tycker bromsarna blivit pyttelite slöare.
Jag tycker det låter som de slitits väldigt fort, eller kan det vara vettigt med ett byte?
Är säkert bara skit på bromsarna, för det är väl skivbromsar på dom där?
blev lite så på min hjuling och då åke jag bara och bromsade lite så blev det bra igen.
-
Är säkert bara skit på bromsarna, för det är väl skivbromsar på dom där?
blev lite så på min hjuling och då åke jag bara och bromsade lite så blev det bra igen.
Nja, det tvekar jag på. Jag får väl göra som skogsbonne säger och lämna mitt rum ;D
Vi har ingen domkraft just nu så det blir lite svårt att få av hjulen
Tänkte höra med er andra när ni har bytt,
-
Kan inte du sätta eldflammor på din honda, det skulle vara så jäkla häftigt! 8)
-
Kan inte du sätta eldflammor på din honda, det skulle vara så jäkla häftigt! 8)
Haha, kommer aldrig att hända! :whip:
-
Kan du inte smyga över till Hell-man, och klistra dit några flames på hans?
-
Kan du inte smyga över till Hell-man, och klistra dit några flames på hans?
Tyvärr. flames är fult :-\
-
Tyvärr. flames är fult :-\
Det är ju det som är det roliga juh... ()p
-
Gick du ut och kollade beläggen eller?
-
Det får bli imorgon!
-
Tänkte åka Honda till jobbet nåndag. Ska du med?
-
Tänkte åka Honda till jobbet nåndag. Ska du med?
Haha, vilken resa det skulle bli! Två stora pojkar på en liten 350 ;D
-
Haha, vilken resa det skulle bli! Två stora pojkar på en liten 350 ;D
Du vågar alltså inte. Bra.
-
Du vågar alltså inte. Bra.
:banghead: