ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Tripod skrivet 3 maj 2007 kl. 21:51:08

Titel: Undrar!
Skrivet av: Tripod skrivet 3 maj 2007 kl. 21:51:08
Jag har effektavgassystem från Wileyco, 160:is munstycke, 0,5mm bricka under nålen, kraftigt modifierat lock till luftburken. Har också tagit bort 2 vikter ur variatorn och klippt varvstoppet. Nu går den lätt 75 på mätaren, även i motlut och med skjuts. Det jag tycker känns konstigt är att den ändå inte vill över (ca) 85 vilket verkar motsvara ca 78 enligt bilmätare. Jag lyckas
då inte nå något övre varvstopp med högväxeln i (tror det var vid drygt 40 på lågen). Nu har maskinen bara gått 25 mil men ändå. Läste nån stans att benring var uppe i ca 95 med sin Linhai (utgår från att det är mätt med bil eftersom mätaren slutar vid 80!), är det med modifierad variator då så den växlar ut mer? MaxMekker skrev 22/4-06 att han monterat Polini trimvariator å då ökade farten från 73 till 81 enl GPS! Dit vill jag oxå!! Är det INGEN som monterat trimvariatorn som fyrhjuling.se säljer? Annars så verkar det ju finnas Malossi och Polini men jag hittar ingen som säljer i Sverige. Kanske skulle prova med ännu större munstycke. ÖS PÅ MED FÖRSLAG!!!  Ja just ja,  vad tjock original motoroljan verkar vara eller inbillar jag mig bara???
Titel: Undrar!
Skrivet av: STENE skrivet 3 maj 2007 kl. 22:03:09
åk till en däck verksatd och köp ett par bil däck med stor rulldiameter. på så sätt kan du få den att gå fortare.
Titel: Undrar!
Skrivet av: hijack skrivet 3 maj 2007 kl. 22:15:42
De åf som säljer malossis prylar till tex mopeder kan ta hem vad du vill ha från malossi. Att ingen har det hemma antar jag beror på att det är för liten marknad för dessa prylar i sverige? Detta svaret fick jag när jag för något år sedan sökte efter vissa malossi prylar till en mc scooter, dock handlade jag från tyskland pga att det blev billigare
 :lol:
Här hittar du malossis generalagent i sverige http://www.mohlins.se/ ,ta å slå dom en pling så ska du se att dom tar hem det du vill ha.
Titel: Undrar!
Skrivet av: benring skrivet 3 maj 2007 kl. 22:58:37
Tjena!

Det stämmer att jag var uppe i ca 95 mätt med bil, detta blir väl ca 85 då med GPS, vilket kan stämma för med samma fart på Linhaien idag jämfört min CF moto så skiljer det så mycket. CF går ganska lika som en GPS.

Linhaien har orginal variator, med orginal vikter. Jag kommer ju ganska lätt upp i varvstoppet.

Du nämner att oljan verkar tjock, detta kan ha stor betydelse. Jag råkade ha i ca 0,5 dl för mycket olja i den och kom då inte upp i mer än 75 på mätaren. Tömde ut det och sedan gick den bra igen :)
Kolla det!

Sen tycker jag du ska vänta tills du kört den hårt i ca 100 mil innan du "klagar" över toppfarten, den är fortfarande seg pga att den är ny :)

Se till o kör in den stenhårt, det gjorde jag o det verkar ju funka :)
Titel: Undrar!
Skrivet av: Tripod skrivet 3 maj 2007 kl. 23:03:12
Stene: Jo det blir nog till att fixa 4 hjul från en bil så småningom men det är ju som om den inte orkar varva ur nu, det var därför jag undrade hur en del kommer upp i över 90. Är det något mer jag kan göra utöver att byta däck?
Titel: Undrar!
Skrivet av: benring skrivet 3 maj 2007 kl. 23:13:53
Missade du mitt inlägg? :D
Titel: Undrar!
Skrivet av: Tripod skrivet 3 maj 2007 kl. 23:47:12
benring: Ja jag missade ditt inlägg :oops:    Jamen nån gång kan jag väl lätta på gasen... iallafall när jag kör in den i garaget... Vill väl inte klaga men vill skaffa det mesta som kan ge nån skillnad å tänkte då på en ny variator. Såg nån film med din linhai på väg uppför en grusbacke/grustag, såg ju ut att vara stark. Sen så finns en röd 4wd med effektsystem med i bla mudmania 2  å den verkar ju oxå gå rätt bra. Jag är ju fortfarande inte uppe i mer än drygt 38000 så lite kan jag ju kosta på den! Tror du det skulle gå att ha ännu större munstycke?
Titel: Undrar!
Skrivet av: benring skrivet 4 maj 2007 kl. 08:29:31
Lätta på gasen?? Vad menas??  :lol:

Jag tror nog att du kan gå upp lite i munstycke faktiskt.

Du kan ju satsa på ett "Dial-a-jet" som alternativ (Googla om du inte vet vad det är) för det ska tydligen funka bra, tänker själv köpa ett.

EDIT: Jag googlade åt dig :) http://www.knracing.se/tpi_dialajet_atv.htm

Sen ang oljan, kolla den, jag kör på SAE 5-40 eller 10-40 o med rätt mangd går den lätt.

Vad har du för lufttryck förresten? Lågt tryck ger en segare gång :)
Titel: Undrar!
Skrivet av: Tripod skrivet 4 maj 2007 kl. 17:02:51
Jo jag lättar på gasen ibland... :oops:   Fick inte tag i nått munstycke i dag men kollade oljan igen nu då den har stått 2 dar, långt över maxmarkeringen... Valvoline DuraBlend Synthetic 10-40 mc olja och Valvoline Syn power 75W-90 växellådsolja har jag fått med. Ska byta i helgen. Men benring du menar väl att du råkade fylla 0,5 liter för mycket å inte 0,5 dl??? Lufttrycket är ca 0,9 men var 1,2 då jag hämtade den, höll på att skaka sönder om det blev lite ojämt... :lol:
Titel: Undrar!
Skrivet av: benring skrivet 4 maj 2007 kl. 17:56:03
Aj fasen, jag va nog lite trött :)

0,5 LITER för mycket va det ju :)

Ja har du SÅ mycket så ska du tömma ut omedelbart, det där e inte bra för packboxarna!

Och jag kan garantera dig att det e där du har felet :)

0,9 i däcken funkar fint :)
Titel: Undrar!
Skrivet av: Tripod skrivet 4 maj 2007 kl. 23:32:58
Det var drygt 2 dl för mycket olja, typ 10mm över max på stickan! :evil:
Ökade lufttrycket till drygt 1 kg å då försvann vibrationerna från däcken så nu är det bara allt annat skrammel kvar... :D  Nu ligger mätaren mitt mellan 80 och skruven (vilken är "vågrätt" åt höger(?!?)) men någon varvstopp märker jag inte av på högväxeln... å jag hade fel om lågen, den går 50 på den(mätarfart)! Orkar liksom inte varva ut men accar till 75 ganska lätt även i ganska branta backar. Uppför alltså! :D  Nåja ska köra lite i helgen så den kanske börjar gå bättre.
Titel: Undrar!
Skrivet av: benring skrivet 5 maj 2007 kl. 11:14:08
Yeyyy  :D