lånar föräldrarnas hästtransport. klart med lastningsramp bara köra in så framdäcken tar i främre väggen, i med p-broms och upp med luckan och kör iväg. kört min polaris så ett antal gånger och den har aldrig rört sig och håller transporten för mer eller mindre elaka hästar så håller den om fyrhjulingen skulle få för sig att flytta på sig också.
tills du smäller eller åker av vägen och skickar upp hjulinen genom tunna plasttaket å in i rutan på en mötande bil. Kul att sitta på kåken för vållande till annans död för att man inte orka spänna fast hjulingen.Men vad vet jag
Hästsläp funkar väl ok , men ser ingen anledning att inte surra fast den. Har 2 släp , det mindre som är i trafik är 20 cm för kort för CF500 och det stora är inte besiktigat , plus att jag får inte köra det på vanlig B kort måste ha utökad behörighet....
Fixa BE på en gång så slipper du bry dig så mycket för resten av ditt liv värt varenda minut de tog att skaffa Busenkelt, finns prov prov du kan göra på nätet med iloggningskoder du handlar från körskolan. Bara köra några prov innan du åker in för provet hos VV
Är väl typ skitkrångligt/omöjligt att skaffa BE om man inte har C-kort?B-utökad som jag tog däremot är bara en uppkörning a 800:-
C kan väl omöjligtvis ha med BE att göra....?
Nya reglerna är så att skall du ta BE så måste du ha minst C1 lastbil med totalvikt på 7500 kg så utökad B kräver bara uppkörning, så har du inte C behörighet sen innan så blir det dyrt med BE då du måste ta C först.
Kolla med denna om det är okej.. https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
Den var ny för mig
Varför är det så viktigt att täcka över den vid transport?En sak när man åker på saltade vägar. Men annars är det väl bara fränt att visa upp vad man har?
jag har 4 vänner som blivit av med sina maskiner, "visa upp" är det sista man vill
Regnummer är ju lätt att täcka över.
Gps tracker eller köper man en kines, ingen stjäl en kines
Jo är med på hur du/ni tänker.Men vilket garage har inte prylar för 10-100 tals tusen ?Och maskinen är ju oftast försäkrad över öronen.Det jag vill säga är.Varför oroa sig och köpa dyra saker för relativt små problem?
Jojojo. Gällande ersättning. Prata med ert bolag, min Grizzly är försäkrad med 20 000 extrautr. (kostade inget extra)Det skiljer sig nog lite på "landet" och stan hur bovar agerar. Så jag ger mig Här har jag inte hört talas om att de går in i huset för att sno ev. nyklar.Utan det är uppbrutna dörrar och maskin/verktyg i garaget är borta. Blir de upptäckta är de borta innan man hinner blinka.
Det ryktades ju om att en pistol lämnades kvar vid en ATVstöld i vintras, ingen jag känner och vet om dock. Så att de drar ist. för att bli konfronterad är kanske inte att räkna med
mitt garage sitter ihop med huset ang exrautrustning så återstår det att se om du får ut de pengarna, eftersom de är lite petiga när det gäller saker som man kan montera av och kanske tillockmed har kvar löst i garaget när maskin blir stulen. Min moster jobbar på länsförsäkringar och det är enligt henne väldigt sällsynt att man får ut det du har värderat till....inte om du tecknat via telefon, det brukar krävas att försäkringskillen kommer och kollar och gör en värdering på plats...Min båt blev stulen på båtfirma för ca 10årsedan, jag fick en ny, men ingen kartplotter, RF propeller, och annat som satt på den... (men blev kompenserad av firman)
Jag dealade via telefon. Och har fått en fast värdering på 120 000 som vi skulle prata om nästa år när nästa inbetalning kom
Det var nog smart gjort, jag har ingen aning vad f-bolaget skulle värdera min till
Ursäkta, ska bara fråga en sak angående stöld och försäkring.Har ni såna här fastborrade i garagegolvet? http://www.hondamc.com/homc/ImageViewAcc.aspx?type=acc&accid=ATV27161Mitt försäkringsbolag (Dina) säger att vi ska ha Det har vi struntat i, har era försäkringsbolag samma krav?
Jag gillar att skryta så jag kör med min på flaket öppet. De skitiga kläderna får plats dom med.
Hade din inställning varit likadan om 4 av dina vänner blivit av med sina maskiner?
Nej, du har rätt. Troligtvis inte.Har dock inte så många vänner
Åker man på endagsutflykter så visst.Åker man däremot på flera dagar så kan det vara trevligt att ha kläderna upphängda, så kanske de hinner torka lite ifall de blivit blöta dessutom.Har man de liggande ute så kan det regna och snöa på dem, ner i stövlar, mm, mm...Med en skåpsläp får man dessutom "ombytesrum" och fikarum på träffar och man kan grilla i skydd från regnet osv osv...Jag har belysning i och runt mitt så man slipper fumla i mörkret om man varit på nattkörning eller kommit hem lite sent osv, så jag anser iaf att fördelarna med skåp långt överväger fördelen med öppen släp. Självklart skall det ju vara med ramp/lucka baktill och ståhöjd inne i skåpet.
Självklart vill man ha ett skåpsläp, men det är nog pengar som stoppar de flesta.Men måste vara skönt med tak över huvudet när man är ute vissa har det bra..
Farsans öppna släp är bäst eftersom det är gratis!
En kärra med kåpa slipper man ju neka folk som vill låna kärra för att köra jord eller sand på, det blir ju i regel alltid dubbelt så stort lass som det borde.
Har kommit över ett gammalt hästsläp , en dalavagnen från 1997. Den hara bara stått oanvänd och obesiktigad sen 2002 Granne som flyttade , Hans dotter använde det och flyttade sen hemifrån varvid det blev stående.jaha tänker Du nu... men faktum är att jag sett det själv stå sen 2005 på samma plats!Han TROR inte det var något fel på det , nu är ju frågan om man vågar köra det 4 mil till närmaste besiktning , eller om det ska åtgärdas/kollas först på något sätt. Har krokat på det och kört en km långsamt , och märker inga fel . Nån som vet på rak arm vad dom kollar på besiktningen och hur kan jag testa påskjutsbroms osv är säkert? Lampor och sånt får man ju byta ut här och var , men mest undrar jag angående säkerheten Vet inte om jag har lust att ta ut det på 90-vägen när man inte vet vilket skick det är i, väger ju 1300 kg också så svårt att transportera på annat sätt.Skulle passa utmärkt att transportera hjulingen i också vid service.Tips?
väger ju 1300 kg också
Säker på det? Låter mycket. Hur mycket lastar det?
Misstänker att det är ett "1300" släp vilket betyder att det är godkänt för 1300kg bruttovikt väger cirka 350-400 får lasta cirka 900 (gissar jag)
Ja, det tippar jag också på, fast hästsläp är väl ganska tunga konstruktioner? Mer än 400 kilo väger de väl, eller? Har aldrig haft något, så jag har dålig koll - men 1.300 kilo tonvikt låter extremt.
Jag köpte i dagarna ett nybesiktigat hästsläp ifrån 01 för 8500:- .
Många snöar in på just ordet häst i hästtransport men dom är utmärkta till mycket annat. Allt som är tråkigt, tungt eller stort att lyfta och går att köra på en säckakärra blir helt plötsligt smidigare.
En liten nackdel, iaf för vissa, är att de ofta luktar skit.En bekant tjurade och skulle INTE låna mitt flyttsläp, med lastlucka/ramp...Istället skulle de ha hästsläpen.Möblerna (och lägenheten) luktar än idag, de är ju hästfolk så de noterar dock inte saken, men när entrédörren öppnas så känner man.
Jag köpte en KingCab -01 och det funkar bra att köra Renegaden på flaket.Det är samma längd på flaket som på en S10 fast några cm bredare och hjulshusen sitter lite olika i flaken.(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
Står framhjulen på hjulhusen när fyrhjulingen står längst fram?
Tror inte man får ner hjulen framför hjulhusen på en S10 för då tar fronten i bakrutan.Pson här på forumet fraktar sin Renegade på en S10 och den står lika som min när den står på flaket.
Renegade är väl inte längre framtill än Outlander? Min Outlander hamnar med hjulen framför hjulhusen på S10:an, men jag har i och för sig bara 28-tummare på den.
Du har inget lastskydd på flaket med andra ord för då tjänar man nästan en decimeter men då står den nära bakrutan.
Mitt lilla släp går inte hjulingen in i , det större är avställt och jag måste ta utökad B för att köra det lagligt. Har inga dubbdäck till det heller.Så jag funderar lite på olika alternativ, hästen går in i det lilla som är nybesiktigat så jag kanske renoverar upp det stora och säljer det , alternativt säljer jag det som det står, elelr har det kvar och kör hjulingen i.
Hmm tog B96 (uttökad) i Onsdags.. något som jag missats är att det är totalvikten som styr.. dvs.. har du en bil som du får dra en 1300kg med B kort så får du dra ett hästsläp som är reggat för 1500kg OM du inte lastar det fullt utan att tjänstevikten och lasten inte överstiger 1300kg.. dvs totalvikten får inte överstiga det du får dra på det körkort du har...
Så här ser det ut med Outlandern på S10-flaket. Har ställt en tvåtumsplanka mot framstammen så inte bågen ska ta i bakrutan, har kanske fyra centimeter till godo när maskinen är fastspänd. Den står lite högre med framhjulen än med bakhjulen, i nedförsbacken ned från hjulhusen.
Det slår inte igenom när det gungar lite?
Med åtta bar i luftdämparna går det någorlunda okej. Sänkt bil är alltid ett otyg, men luftdämparna hjälper till. Fast det är lätt att lasta, ramperna behövs knappt.
Jaha du ha luft fjädring..Misstänker den blir lite högre bak då med??
Nej, inte luftfjädring. Bara airshocks. Luftnippeln sitter i tanklocksluckan, pumpas på macken eller med kompressorn hemma vid behov. Nej, högre än på bilden blir den inte med last.
Det där stämmer inte med de uppgifter jag fått direkt av transportstyrelsen , och deras kalkylator där man slår in regnr på bil och släp, totalvikt på bilen inkl vad den får lasta och totalvikt på släpet har jag fått veta gäller. Min bil har hög totalvikt 2350 kg , får lasta 650 kg, släpets totalvikt är 1300 så det överstiger 3500 kg alltså får jag inte köra det på vanligt B , även om jag kör tomt och allt då väger bara 2300 kg. Men det kanske är fel då, kollar jag deras kalkylator på nätet blir det rödflagg.Spelar alltså ingen roll vad jag lastar eller ej.
Exakt så som du skriver trodde jag att det var men enligt körskoläraren så blev det ändrat efter årsskiftet.. Han beskrev det så att det är bruttovikten på släpet som inte får överstiga det du får dra.. dvs att du får lasta mindre...Jag tog upp även att jag har en obromsad 750kg kärra men frugan vill köpa en bil som max får ha 745kg obromsad då sade han att bara du inte lastar dom sista 5 kg så är det lagligt....Det sista med obromsad har dom med som exempel i den pdf jag länkade till att man får ha en lägre lastvikt än vad kärran egentligen är reggad för bara för att komma under 3500kg..Kalkylatorn tar inte hänsyn till hur mycket du lastar utan "tar för givet" att du lastar den med max vad du får på släpet.Kollad igen i PDFén och den har ett exempel på en släpvagn med tjänstevikt 500kg lastvikt 1200kg totaltvikt 1700kg och den får framföras i en viss kombination om man inte lastar mer än 1100kg.. dvs "tågvikten" stannar under det du får framföra..
Ska dubbelkolla igen , för om det är som Du säger behöver jag inte utökad B
Så länge du har bara B så gäller bruttovikten.
Så länge du har bara B så gäller bruttovikten.På dom nya b96 korten vet jag inte riktigt hur det är men på BE gäller totalvikten.
nej, det är TVÄRTOM!!!det verkar råda stort missförstång ang detta med vikter..Buttovikt= vad släpet eller bilen eller ekipaget väger för tillfället, med den last det har.Tjänstevikt= vad en bil eller släp väger tomt utan lastTotalvikt= vad en bil eller släp maximalt får väga fullastat.Tågvikt= vad en bil&släpkombination väger tillsammans, för B gäller max 3500, för B96 4250
Erkänner blandade ihop det jag med.Men hur är det med b96?Är det tillåtet att dra större släp bara man inte lastar dom fullt som man får göra på BE kortet.
Det är ju mest nytta för de som har riktigt tunga bilar , kanske med en tjänstevikt på kanske 2000 som då får dra 2000 släp.
Detta med utökad B är löjligt.Det man testas för är att kunna backa med husvagn/skåpsläp, ingen teori och inget mer.Köra framåt kan alla.Varför det skulle vara svårare att backa med en släp på 1500 kilo än en släp på 1000 kilo kommer jag aldrig att kunna förstå.Att det däremot skulle vara TEORI-prov för saken ger ju till och med denna tråd bevis på, missförstånden är ju nästan extrema periodvis.Min bil får dra under ett ton på B, så om jag kopplar min fyrameters skåpsläp med ståhöjd (som har en tjänstevikt, dvs "tomvikt" på 700 kg) får jag alltså köra med den på B-kort?Dess totalvikt är nog 14-1500...För jag kan ju alltid SÄGA att den är tom!För snuten får ju inte kika i den utan order om husrannsakan. ...sen om de vill asa mig till våg, så visst...Nä, det där känns lite märklgit, så fixa fakta även gällande utökad B.Och misstolka mig nu inte till att tro att jag vill ha teoriprov, nänä, men om det nu tvunget skall vara NÅGOT prov, så...I övrigt håller jag med Oskar, släp skulle inte få dras på B.ELLER skulle släp-prov ingå i uppkörningen för B.
Något jag aldrig kommer att förstå är varför folk inte ser till att ha lite fler behörigheter på körkortet. Jag har ABECEDE, har betalt samtliga behörigheter själv och inte ångrat det en sekund. Det är jäkligt bekvämt att kunna köra det fordon man behöver för stunden, utan att oroa sig. Och dessutom har mina behörigheter givit mig jobb mellan varven, så de har betalat sig många gånger om.
Klarar sig länge med bara bece
Är kanske lite ute och cyklar nu men polisen behöver inte titta i skåpet då dom kan väga på dragstången och då ser dom om det är last på eller via vikt och kan ta med dig o ekipaget för vägning om dom är vrånga vill säga. Sen är det ju totalvikten som räknas och inte tjänstevikten av släpet, men visst håller jag med dig om att uttökad B behörighet är nå trams och löjligt, sen är det ju så att litet släp är svårare att backa med än ett större då det lilla svänger mkt snabbare.
Denna tråd blir mer och mer intressant.Så Polisen kan väga en släp via dragstången??Jo, självklart om man hissar upp den... men med hjulaxeln kvar vid marken?Hur ser en sådan våg ut?Detta system vill jag se IRL.Att de kan dra iväg till våg vet jag och det skrev jag även... men det är ju just för att SLIPPA allt detta krångel som det alltid gått på totalvikten, då räcker det med att slå regnummer eller kolla regbevis.Så varför de nu helt plötsligt skulle frångå detta pga att B-behörigheten skall kunna utökas känns märkligt.
Ungefär som om jag skulle lägga mig på rygg på golvet och lägga armen på badrumsvågen, OJ vad jag bantat!
...också...
Maxlast på bilen 650 kg är det som pajar det , vem har 650 kg i bakluckan? ska hela hästen in där istället då, då blir det ju godkänt i alla fall
Jag förstår inte varför folk inte har lika mkt pengar som jag har. Hade jag avlagt tid till att utöka behörighetwr hade jag förlorat drygt 2mkr i inkomst. Potato potato. Jag fraktar med släp.
Jo, det är klart. Tjänar man ett par mille på några arbetsdagar så skulle jag inte heller bry mig om körkort. Då skulle jag knappast lägga tid på att släpa runt grejer med släpkärra heller. Du borde ju rimligen pröjsa någon annan för det, så du kan tjäna några miljoner till på den tiden.
Dom använder en våg och domkraft väger först domkraften innan dom sätter den under under dragstången och mäter därmed kultryck så sett får dom fram om det är last eller ej, med släpet frånkopplat från dragfordonet.
Precis vad jag gör. Ett par dagar tar det knappast att utöka från B till alfabetet du presenterade.
...man slipper den förbannat trista teorin som ingen blir glad av, det är PRAKTIK som är viktigt här i livet...
Varför skall man då ta nytt körkort för att få köra ett som väger 100 kilo mer, genom att BACKA?Det är alltså mer viktigt att kunna backa med en släp på 1600 kg än en på 1500... där den sistnämnda får dras utan krav alls.Löjligt.I Sverige så skall man köra Polo och dra husvagn, det är lagligt.Kör man fyrhjulsdriven bil med lite tyngd, eller pickup eller nåt med hög lastvikt, då får man bara köra minisläpar!...och då istället ta Polon...Det är extremt korkad logik.I USA har de bättre logik, stor bil få dra större släp än liten bil.Punkt.Och i Sverige skall man ta nytt körkort genom att backa... för att få köra släp på 100 kilo extra.... ja jisses.
Varför ta CE om man vet med sej att man aldrig kommer sitta i en lastbil ändå? Det är ju inte direkt några småpengar vi pratat om.När jag tog C -09 så kostade det ca 23k, ska man sedan ha CE så får man räkna med det dubbla. Och för att kunna jobba som chaufför och "tjäna in" pengarna igen så krävs en Ykb utbildning och den är lika dyr den.Så ett komplett CE med Ykb kostar i runda slängar 70 000 kr, ca 4 månadslöner alltså. Och då har du dessutom andra utgifter här i livet så då får man allt slita ett tag som chaufför innan man är tillbaks på noll.Så ett BE kort för 5000 börjar låta riktigt billigt i det sammanhanget.
Håller med dig i mycket Oskar!...men...Om man redan kan köra med en släp på 1500 kilo, stor som fan, bred och lång och allting...Varför skall man då ta nytt körkort för att få köra ett som väger 100 kilo mer, genom att BACKA?Det är alltså mer viktigt att kunna backa med en släp på 1600 kg än en på 1500... där den sistnämnda får dras utan krav alls.Löjligt.I Sverige så skall man köra Polo och dra husvagn, det är lagligt.Kör man fyrhjulsdriven bil med lite tyngd, eller pickup eller nåt med hög lastvikt, då får man bara köra minisläpar!...och då istället ta Polon...Det är extremt korkad logik.I USA har de bättre logik, stor bil få dra större släp än liten bil.Punkt.Och i Sverige skall man ta nytt körkort genom att backa... för att få köra släp på 100 kilo extra.... ja jisses. Nä, om de nu skall ha prov, så vore det bättre att man visade för tjänstemannen på Trafikverket att man kan hantera ett spännband.Spänna och lossa, sen klart och körkort för släp enligt E-reglerna.För tro mig, det är MÅNGA som kör med släp utan att ha grejerna bandade, trots att band finns... och det är en mycket större risk än om någon nu skulle råka köra en släp de inte till fullo behärskar bakåt...
Vinschen fram och ett spännband bak. Sällan jag kör den på släp dock. (lite tattarspänt är det på bilden. )Den passar precis på ett eusläp också.
kan flika in med att jag fick köpa en dubbel uppsättning lastramper på jula, enbart enkelramp höll inte riktigt för tyngden och bågnade, det är så bra så det var förberedda skruvhål i sidan på dom så allt man behövde var 6st M8x25 på vardera rampen, blir ju mycket säkrare när man har en så bred yta att köra upp på också.. dock har jag börjat ta av baklämmen när jag kör upp, märkte att det blev sprickor i godset kring där stagen sitter fast, så jag lägger numera ramperna på den kromade stötfångaren, tejpade skyddsgummi under rampernas "tungor" (Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
Att spänna i ofjädrad vikt är självklart, och tar inte många minuter extra.
Att komprimera dämpare går väl bra, men det är ju extremt slitsamt att låta dom stå i botten x antal timmar.
fasktiskt ingen som helst fara, fjädrar och dämpare slits inte av statisk belastning, utan dynamisk, ju mer variation i den dynamiska belastningen (potthål, gropar) desto mer slitage..
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️