ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Andreas77 skrivet 29 september 2009 kl. 15:15:50
-
Är sug en på 4x4 och har bestämt att det blir något av ovan nämnda märken och då Linhai 550 mod lr tgb:s 425a
Har nära till åf i båda fallen och det är ju plus.
Om Tgb finns en hel del att läsa men med Linhai är det värre med.
Är det någon större skillnad på kvalitén mellan dom är en fråga jag grunnar på och är Linas motor någon egen utvecklad pjäs lr är det en "lånad" konstruktion?
Och har ni lite andra för och nacktdelar så är det alltid välkommet :)
///Andreas
-
Jag hade en Linhai 300 för ett par år sedan.
Det jag hade att anmärka på var:
Urusel kapacitet på laddningen/generatorn, har du t.ex. tänkt ploga snö eller använda vinschen mycket till något annat, kolla så att 550 har större generator.
Knapparna för start/blinkers o.s.v. var rätt känsliga för fukt, så på vintern var det inte alltid man fick igång den på grund av frusna knappar...
Gummidetaljer, t.ex. damasken där växelspaken gick ned i växellådan, var känsliga för solen och gick sönder rätt fort (inom någon månad)
Värt att ha i åtanke var att jag hade min ATV utomhus alltid, så den var ju extremt utsatt för väder och vind.
Jag känner ett par stycken som kör Linhai 300 och som har dem inomhus när de inte används, och de är nöjda.
Nu är ju en Linhai 300 och en 550 inte samma maskin, så mina erfarenheter kanske är värdelösa, de är ju dessutom ett par år gamla, och maskinerna i detta prissegment utvecklas nog succesivt, men det kan ju ändå vara värt att kolla upp dessa grejer lite mer.
-
Har samma erfarenheter av gummi detaljer från Kina/taw som du, får hoppas dom börjar bättra sig på den biten.
-
Köp en SYM Quadraider 600 istället! Mycket smidigare maskin och jag tror också att SYM som har gott rykte när det gäller kvalitet är en bättre kärra än än båda dessa. Fixa strypningen och den går mycket bra. Hög markfrigång är det och en väldigt skön motor och växellåda.
-
Har tittat lite på den och gillar den skarpt ()p men min budget är max 60. Cf ,Goes finns med men gillar dom inte riktigt därför dessa två.
Sen är nytt alltid nytt och det finns en go känsla med det även om man skulle kunna hitta bättre beg kanske.
-
Ingen som vet hur motorn i 550/520 är, kineserna brukar ju kopiera saker.
Värkar som Linhai börjar bli ett lite udda märke, såga att det bara var typ 6 annonser på 550in på blocket i hela landet :hmmm:
-
Pris: 42 900:- Årsmodell: 2008 Karta: Visa var
Fordonstyp: Fyrhjuling/ATV
Linhai 520
Mätarställning: 136 mil
Färg: Röd
Typ: 4-hjuling
Info: Automatisk växellåda, Linhai 520cc (SHZ 073) Årsmodell: -08 136 mil 1 ägare Pris: 42.900:- Räntefri finans kan ordnas!
Registreringsnummer: ABA054
http://www.blocket.se/varmland/Linhai_520_23611325.htm?ca=4&w=3
okej, nytt är nytt men, varför inte låta någon annans plånbok ta stryk, 136mil !!!! inte ens inkörd.
-
har en 520 har gåt 200 mil nästan utan problem va bara små fix motorn e en kopia av yamaha så jag e super nöjd denn går 5 dar i veckan i skogen toppen
-
namn: har tittat lite på den det är ju ett bra pris. Måste få sålt min egen först bara ,sen kan jag börja fundera på allvar!
520 in är kanske inte är lika snygg men det går ju att leva med isf.
chris: okej så det är en kopia på en yamaha, känns lite tryggare att veta att den är ordentligt provad även om kinesen kan ändra lite och kanske inte har samma kvalité på delarna.
-
Tgb ska ju ha grymt kvalité sägs det.. vet en Tgb blade 250cc som en kille hade och verkligen misshandlade.. aldrig service (vad jag vet) t ex.. den verkade bara gå och gå ()p Tgb är från Taiwan va? Linhai har gott rykte också men Tgb:n tål ju att kollas upp och jämföras ;)
Mvh Joe
-
Ja Tgb har jag läst en del bra om och dom kommer från Taiwan, dom gör tydligen lite delar till större tillverkare också. Att jag är mer inne på en Linhai är att man får en twin, insprutning och delad bakvagn till samma pris som Tgb:s 425a.
Men jag har ingen koll på vilken som håller bäst kvalité, svårt val :dntknow: :help:
-
Ja Linhai har ju gott rykte oxå så det är ju inte så lätt att välja men det bästa vore ju om du kunde provköra båda två. Sen är det nog lättare att välja. Men för att göra det lite svårare för dig - men få mer glädje i längden - så kanske du skulle ta med några mer märken i samma prisklass och kanske även beg fr Japan (finns väl beg i nyskick nånstans) :)
Mvh Joe
-
Tror inte det finns så många mer märke i den prisklasen?(max 60000), skulle va cf/goes men är inte så sugen på någon av dom.
Beg japan är ju aldrig fel, svårt att hitta något hyfsat nytt och vägregad i den prisklasen
Can am 400 är ju en fin maskin men har ingen direkt åf i närheten vad jag vet.
Men provkörning ska de bli snart hoppas jag :djump:
-
kör själv en tgb 525 som ja e hur nöjd som hellst med. den har rullat 310 mil sen i april å har inte varit något problem alls med den :)
-
Ska du köpa en kinamaskin så tycker jag att Linhai är ett bra val,
den har lite kubik i motorn, och därför så håller det bra.
Sen så beror det ju givetvis på hur man behandlar maskinen också.
-
Har precis köpt en TGB 425. Har bara rullat några mil. Det jag fick höra var att TGB är lite tåligare, men va vet jag som precis fått min. Men kul är det! :)
-
min har gått väldigt mycke i allmöjlig terräng i skogen å ja har som sagt inte haft något fel med min tgb men sen kan man ju få ett måndags exemplar utav alla märken
-
Tackar för svaren. ()p
Jag har funderat mycket det sista, Linhai vågar jag nog inte köpa. Känns som det finns för många måndags ex, jag menar 550 är ju inte direkt billig. Sen verkar det vara få åf som har den i sitt sortiment.
Tgb verkar va en stabil pjäs men jag hittade en åf för Can am inte allt för långt bort och då var ju saken klar.
Can am har ju lite starkare motor ,delad bakaxel och ett stabilare värde på maskin när det är dags att sälja (hoppas jag).
Kommer bli en 400 xt lätt beg typ 20-25 tim lr en helt ny utan xt packet, hopas ha någon av dom hemma i mitten på veckan :djump:
-
Canam 400 är ett mycket bra val! Bara gott att säga om den. Körde min i ca 3-400mil innan jag ville ha mer kubik. Gillar chassi, styrning, sadel, ja allt utom möjligen lyset, det håller normal terrängfordonstandard.
Ska man ha lyse är det Renegaden som gäller, grymt lyse & sjuk motor... Lite andra pengar dock. Skulle jag köpt maskin med det jag vet idag så skulle jag nog köpt en 400a, den gjorde allt jag ville göra på en atv.
Lycka till!
-
Det blev en Can am 400xt och efter några kilometer i skogen så kan man inte bli annat en imponerad av den. Vilken framkomlighet tyckte man kom fram hyfsat bra med quaden men det går ju inte att jämföra man bara flyter fram över stenbumlingarna sittandes som en kung i sadeln.
Kvalitet känslan infinner sig så fort man tar i maskinen, tyckte min Adly hade fin känsla men detta är snäppet bättre, allt känns rejält (utom möjligt vis blinkers knappen).
Sen om det är bra kvalité är ju en annan sak, får återkomma om de ;)
Är nöjd som ... än så länge och idag blir det lite mudd körning tror jag, kanske får prova fyrhjuls driften. :D
-
Grattis å lycka till! ()p