ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Caddy68 skrivet 29 december 2020 kl. 23:43:15

Titel: Problem Suzuki LT4 WDW -1991
Skrivet av: Caddy68 skrivet 29 december 2020 kl. 23:43:15
Hej
Har en Suzuki LT- F4 WDX 1991
280cc

Problemet är att den  går ojämnt på tomgång , och kan helt tappa tomgång när den blir varm .

Har nyss justerat ventiler

Testat med startgas på gummin och gasaren, utan resultat .

Den surar väldigt lätt ner sig, behövs aldrig använda choke när den är kall .

Har nyss renoverat gasaren , men blev ännu sämre ,
Går bra tills den blir varm .
Då tappar den tomgång , samt bluddrar .
Tjuvstannar ,går ojämnt .
När jag håller jämn gas , kan den som missa helt plötsligt , för att sen komma igen .

Kan det vara justering av gasaren ?
Ställa nålen upp eller ner , är i mittenläget nu .
Eller justera luftskruven ? Den är två varv ute nu .

Får den för lite , eller för mkt soppa ?

Hmm , eller är det tändproblem , en tändspole som trilskas när den blir varm ?
Har nytt stift .
Titel: SV: Problem Suzuki LT4 WDW -1991
Skrivet av: Caddy68 skrivet 29 december 2020 kl. 23:44:44
Kan tilläggas att när jag kör fort ,  nästan full gas , går den bra .
Titel: SV: Problem Suzuki LT4 WDW -1991
Skrivet av: Micke_c skrivet 31 december 2020 kl. 18:00:28
Startgas kan bara konstatera vakuumläcka.
Aldrig utesluta, för det är ofta motorer inte reagerar ens om man sprayar direkt i lossad mindre vakuumslang.

Blandningsskruven sitter under förgasaren, så man måste vrida den 1/4 varv för att komma åt.
Undrar om inte just 2varv ut, var grundinställningen på 280cc modellena. Dvs Kingquad. (Även 5bult i bakhjulen)

250cc modellerna hade nått udda. Som 1 & 5/8 dels varv eller liknande. (Typ 1.5 varv)  (250cc har 4bult i bakhjulen)

Visst, en LT4wd X är en 280cc Kingquad.
Men plast och dekaler kan ha bytts ut med åren och många saknar papper.... 
Därför är bakhjulen bra att kolla för att vara säker på sådana maskiner.

Tomgångsproblem är ofta just att den surar.
Hur mår motoroljan? Full i bensin av läckande flottörventil?
(Endast MC olja)

Är membranet till trotteln helt?
Även om den då i regel tvärsom går dåligt vid högre belastning.

Visst kan det vara tändspolen, eller dålig kontakt någonstans. Ofta är det ärgade kontakter, i synnerhet på dom som stått utomhus. 30år sätter sina spår.
Titel: SV: Problem Suzuki LT4 WDW -1991
Skrivet av: Caddy68 skrivet 3 januari 2021 kl. 21:15:51
Oljan är nybytt, MC olja av rätt sort
Det är 5 bultar , så är en 280cc

Nej , den fyller ej gasaren med soppa , och hela gasaren är  nyrenoverad , dock ej membranet ,
Men det är beställt nu .
När den blir varm , puffar den svart rök då och då .

Har ställt blandskruven  ut 2 varv .
Vad är grundinställningen för nålen ?
Den sitter i mittenläget nu

Den jäklar hoppar igång när den är kall , utan choke ..
vilket får mig tro att choken ständigt ligger på lite .. den går ej tillbaka
Därför den börja gå dåligt varm
Titel: SV: Problem Suzuki LT4 WDW -1991
Skrivet av: Micke_c skrivet 11 januari 2021 kl. 19:29:43
Jag har inte boken kvar så jag vet inte nålens inställning.

Du kan ju experimentera med den, om du noterar hur den sitter nu. Neråt är för mindre. I regel.

Men absolut ska du se över så choken går fritt först.

Kanske viren som är på väg av och trasslat upp sig och är för lång...
Titel: SV: Problem Suzuki LT4 WDW -1991
Skrivet av: Caddy68 skrivet 11 januari 2021 kl. 21:00:37
Sänkte nålen ett steg .
Bytt membran
Satt även en styvare fjäder till chokekolven,
Blev mkt bättre nu .
Nu har den perfekt tomgång
Men den startar fortfarande utan choke i -10 grader
Och tro den får för mkt soppa fortfarande .

Luft/bränsle skruven , den har jag ute 2 varv
I handbok står det 2 5/8 varv ut

Vill jag ge den mindre bränsle , skruvar jag den ut eller in då ?
Titel: SV: Problem Suzuki LT4 WDW -1991
Skrivet av: Micke_c skrivet 12 januari 2021 kl. 19:10:35
Hmm, jag hade för mig det var 1 5/8 dels varv på 250cc och 2 varv på 280cc på skruven UNDER förgasaren.
Men jag minns nog fel, för boken bör ha rätt!

In, är mindre bränsle om jag minns rätt.
Det är länge sedan nu känner jag.

Du får prova dig fram. Lite tråkigt bara att skruven sitter så dumt.


Titel: SV: Problem Suzuki LT4 WDW -1991
Skrivet av: Caddy68 skrivet 13 januari 2021 kl. 20:52:55
Ja , igår blev det sämre igen
Den börja gå knaggligt
Ställde bort den , testade igen efter nån timme
Gick ej igång .
Stiftet hade gnista ..
Men testade byta till nytt stift , då gick den igång .
Men gick inte så bra , som segt .. orkade inte mycket över halv gas .
Således släcker den stift efter bara ca 2-3 timmars körning

Vad kan fela ?
Tror det fortfarande beror på nersurade stift , men av vilken anledning ?
Titel: SV: Problem Suzuki LT4 WDW -1991
Skrivet av: Tomas1234 skrivet 5 december 2021 kl. 10:39:36
Hej,

Har en maskin med liknande problem. Köpte nytt choke repair kit. Längst fram i själva mässingsdelen på chocken sitter en gummipackning. Den var uttorkad och sprucken vilket gjorde att bränsle läckte in den vägen.
Går den fett sotar stiftet igen snabbt.

/ Tomas
Titel: SV: Problem Suzuki LT4 WDW -1991
Skrivet av: Tomas1234 skrivet 27 december 2021 kl. 20:22:10
Hej,
Hittade felet på min förgasare. Det var 2 o-ringar som var torkade. För att komma åt dom behöver man dela förgasaren och ta ur Jet Needle (P4).
Sen får man ta ur trottel guiden...  Ut med trottel och gummi. Skruva ur 2st torx och dra upp trottelstyrninngen. På denna sitter 2st o-ringar. Dessa var torra och spruckna.
Nu går den som den ska igen :)