ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Körteknik => Ämnet startat av: Larvia skrivet 10 april 2013 kl. 19:40:23
-
Hej
Vad behöver jag göra för att få upp min maskin på bakhjulen?
Vill inte rycka å skit. Har drevning 15/36 nu. Kör mycket väg
Tack för svar
-
Hej
Vad behöver jag göra för att få upp min maskin på bakhjulen?
Vill inte rycka å skit. Har drevning 15/36 nu. Kör mycket väg
Tack för svar
En domkraft !!
-
dumpa kopplingen i 1an annars blir det nog till att rycka å skit. tyvärr så är ju inte dinli 450 den mest optimala maskin för bakhjulsåka, enormt tung i fronten.
-
Sitt väldigt långt bak eller montera packväska och lasta nåt tungt.
Allt handlar om viktfördelning, jag har sett snuttar på YT där de stegrar med customhojar!
-
En domkraft !!
Haha
-
Drog på lite mindre motarddäck så sla testa råden nu i helgen
-
Var försiktig!
-
Snurrar motorn på ordentligt, så skull det kanske hjälpa o byta bakdrev, jag har 15 / 40, o jag kan gasa upp min, utan att hjälpa till med kroppen. Kan tillägnas att jag bytt CDi boxen oxå, motorn kanske blir aggressivare i bottenregistret pga av annan tändkurva, men det kanske bara är svammel, kan inte såna grejer
-
Snurrar motorn på ordentligt, så skull det kanske hjälpa o byta bakdrev, jag har 15 / 40, o jag kan gasa upp min, utan att hjälpa till med kroppen. Kan tillägnas att jag bytt CDi boxen oxå, motorn kanske blir aggressivare i bottenregistret pga av annan tändkurva, men det kanske bara är svammel, kan inte såna grejer
Hur går din maskin ungefär i 90-100 med den drevningen?
-
perfekt att transportera sig i runt 110 på 5 ans växel, om det är det du menar. annars om du accar så är det dags att lägga i 4ans växel vid 100-105, dags att lägga i 5 vid 120-125 typ, å så drar den upp till 140 enkelt, o rullar vidare några km till, har åkt 145 enligt mätaren men då varvar den rätt bra , så en kvalificerad gissning är väl att den toppar 135+nån el några km till, vid 138 enligt mätaren så hade jag 132 enlig gps på luren,(varvstoppen gick i på gamla cdi boxen) Har ett 36 drev liggandes, men tycker att denna drevning passar mig bra, hyfsad toppfart ,bra acc, o nu e det bara o träna på att åka på bakhjulen, läs våga.... :headbang:
-
perfekt att transportera sig i runt 110 på 5 ans växel, om det är det du menar. annars om du accar så är det dags att lägga i 4ans växel vid 100-105, dags att lägga i 5 vid 120-125 typ, å så drar den upp till 140 enkelt, o rullar vidare några km till, har åkt 145 enligt mätaren men då varvar den rätt bra , så en kvalificerad gissning är väl att den toppar 135+nån el några km till, vid 138 enligt mätaren så hade jag 132 enlig gps på luren,(varvstoppen gick i på gamla cdi boxen) Har ett 36 drev liggandes, men tycker att denna drevning passar mig bra, hyfsad toppfart ,bra acc, o nu e det bara o träna på att åka på bakhjulen, läs våga.... :headbang:
Låter ju helt parfect. Vart köpte du din cdi box?
-
kanske en dum fråga men är den ostrypt? med strypningen i skulle du nog ha större framgång med att få upp den på framhjulen än bakhjulen :D
-
Köpte den på ebay, höjer varvstoppet med 1200 v, o vassare tändkurva, kolla ordenligt om du tycker det är vettigt för motorn att pula i en sån, Därom tvistar de lärda :rtfm: , bara så du vet....men man behöver ju inte *övervarva* hela tiden :headbang:
-
kanske en dum fråga men är den ostrypt? med strypningen i skulle du nog ha större framgång med att få upp den på framhjulen än bakhjulen :D
haha nää den är inte strypt. sitter ett effect system på bland annat. men tror det är drevningen det hänger på just nu. den är precis att han vill resa på sig när man drar iväg. men vill ju inte rycka för att han ska gå upp. ser barnsligt ut ;)
-
Köpte den på ebay, höjer varvstoppet med 1200 v, o vassare tändkurva, kolla ordenligt om du tycker det är vettigt för motorn att pula i en sån, Därom tvistar de lärda :rtfm: , bara så du vet....men man behöver ju inte *övervarva* hela tiden :headbang:
ska ta och läsa lite om det till dinlin. tack för svar :)
-
körde sj dinli 450 för och stunta du har 2 val stå upp lenskt back då kan du gasa upp den i 70 på hjulet eller kopla upp den leg i 3 växel kör i typ 30 håll in koplingen varva upp 7000 varv och släp koplingen snapt då komer den kasta sej upp sama prinsip som när du kör stunt hoj
-
Tjena jag körde sj dinli 450 2010 de var inga problem att få upp den på slangen i 50 på 3. Gör som hojarna håll in kopplingen varva upp duktit och släp snart koblingen då kommer den kasta sej upp men börja med deta i låga farter då den lät slår över om du är ovan mvh
-
jag inflikar lite med egenfråga i samma ämne.
Hur mår motorn av detta. tänkte på oljesmörjningen. får den samma smörjning på bakhjulen eller kör man ihjäl den långsiktigt?
-
Jag vet inte riktigt vad jag har för drevning men den varvar aningen mindre i höga hastigheter jämfört med orginal..
Jag brukar inte leka på bakhjulen men jag har råkat resa den några gånger när jag ska dra iväg på ettan :)
-
Hej
Vad behöver jag göra för att få upp min maskin på bakhjulen?
Vill inte rycka å skit. Har drevning 15/36 nu. Kör mycket väg
Tack för svar
Shit mannen! Du har ju värsta hojen för bakhjulskörning oavsett drevning!
Det finns lite olika tekniker.. men generellt, sätt dig lite längre bak på sadeln. Rulla igång sakta på lämplig växel. Vanligen 1-3an beroende på motorstyrka, drevning och underlag. Å så ge fullt . Ev en snabb frikoppling samtidigt. Nu är du uppe i luften. Våga sitt kvar och luta dig bakåt. Raka armar. Så fort du lutar dig fram kommer hojen att slå ner på 4 hjul igen. Balansera genom att pumpa med gasen. Många använder också bakbromsen att balansera med. Kolla på grabbarna i filmen. Kan vara en fördel att göra som dom och börja på mjuk gräsmatta... på med skyddsutrustning.. å lycka till.
ATV wheelies and stunts (http://www.youtube.com/watch?v=gSVSWVUPtdU#)
-
Kan ingen filma lite när ni testar :)
-
ATV (http://www.youtube.com/watch?v=kbuBOx_6MsU#)
Lillebror på gamla LTZ:an. Halvautomat är dock lite fusk...
Men kan rekommendera en torr myr, lättare kan det inte bli! Nån brant knix upp på en gräsmatta eller liknande är också bra träning, blir mycket lättare att komma upp då! ()p
-
Underbar film! ()p
-
Ursäkta men det är väl inte så himla svårt att komma upp på bakhjul? Det svåra är ju att hålla sig där.
Min 200 kubiks kines klarar ju tom det..
-
Hondan då :whip:
-
Hondan då :whip:
Den ligger lika stadigt på marken som en stor sten ;D
Bakhjul med den, då får man vara duktig ()p
-
Ursäkta men det är väl inte så himla svårt att komma upp på bakhjul?
så låt det inte förut ;D :knupple:
-
så låt det inte förut ;D :knupple:
Jag har väl aldrig påstått att Hondan klarar bakhjul? Nää?
;D
-
Jag har väl aldrig påstått att Hondan klarar bakhjul? Nää?
;D
Har du testat med ett 2 tons vedlass efter och en gynnsam kulle i naturen?
Och om du ska testa så vill vi gärna se film :)
Annars så funkar Toyboy:s domkraftsknep garanterat på alla maskiner :-)
-
Ursäkta avsteget från tråden men när det gäller Honda så finns det andra knep för bakhjulskörning....
Honda Foreman ATV Four Wheeler couch ride at Ryan's Cabin. Funny wheelie fails. No audio (http://www.youtube.com/watch?v=rRaKh6lfg98#)
-
haha schysst jue sitta i soffan o dricka bärs samtidigt som att åka bakhjul ()p
-
Det där med vedlasset får jag väl prova lite försiktigt..
Men det blir inte för än till våren ()p
-
med vedlass går det lätt ()p