ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Allroad/Offroad => Ämnet startat av: raw skrivet 20 juni 2012 kl. 16:51:11

Titel: däckval....
Skrivet av: raw skrivet 20 juni 2012 kl. 16:51:11
Har funderat bort o fram om man ska köra med crossdäck eller gatdäck på quadden.
har spenderat timmar på o leta för/nackdelar med dom olika.
så nu till den stora frågan:
*hur bra/kul/säkert är det med gatdäck på grus
*hur bra/kul/säkert är det med crossdäck på asfalt?
*hur många mil klarar man med ovannämnda?

jag kör en goes 450x o har för tillfället VÄLDIGT snedslitna innova bajs däck.

tacksam för ärliga svar.  ()p
Titel: SV: däckval....
Skrivet av: Britsmar skrivet 20 juni 2012 kl. 21:31:01
Körde 300 mil på orginalcrossdäcken, dom har sjukt brett imellan dobbarna. Så ett par cross däck med "rakare" mönster och tätare måste ju gå dubbelt så långt. (får man väl tro?)
Med det sagt så är det ju mer eller mindre livsfarligt med crossdäck på asfalt då det vandrar mer än vad man hinner med ibland. Vanesak såklart, men har o andra sidan inte provat annat än orginaldäcken så jag är inte så berest inom det området. (cross däck + regn = kul men farligt!, fråga mig vurpat ordentligt :/)
Köpte mig ett par bagagnade gatdäck av hellman! ( ()p ) kan inte riktigt svara på hur mycket mönster det va på dom orginal men slitaget är sjukt lite. (pendlar 7-8 mil om dagen, varav 2 mil på grusväg!) lagt snart 200 mil på dom. Är att rekommendera, dock är dom fullbreda fram (samma som bak) och blir lite farligare på gruset... Inte för fästets skull det "lär" man sig ganska fort men mer för att det smäller ganska bra när man kör över nån sten. Måste koncentrera sig mer när man kör men det vägs upp av mycket mjukare gång!
Spearz däck va de.
Sen kanske jag personligen rekommendera att köra smalare däck fram. Blir mycket "tyngre" med brett fram och som sagt kör man brett fram så sticker det mer när det spårar. Värt att tänka på när man vill ha "symmetriskt" på däckuppsättningen.
Glöm inte heller att diametern på däcket är direkt kopplat på utväxlingen så du kanske vill köpa större däck om du vill behålla maxfarten! (dom flesta tar ju lågprofil för lookens skull!)
Titel: SV: däckval....
Skrivet av: Britsmar skrivet 20 juni 2012 kl. 21:32:50
Gör som mig, köp en begagnad uppsättning och behåll orginal fälgarna (och köp crossdäck senare!) så kan du variera när du ska ut o busa på gruset!
Titel: SV: däckval....
Skrivet av: Hydro skrivet 20 juni 2012 kl. 21:54:30
Eftersom det är skillnad på däck och däck, så är det inte så enkelt tyvärr.

Mina första asfaltsdäck jag hade gjorde jag slut på under 100 mil, men då var det mjuka racedäck från Goldspeed.
Extremt grepp på asfalt, halvbra på grusväg... men kort livslängd.
Raptorns originaldäck är ju Dunlop KT341 fram och KT345 bak och detta är väldigt snälla crossdäck, med klent mönster och ihåliga klackar (bra mot oljud på asfalt iofs) men inte utmärkande någonstans... jo, i förhållande till gummit i backen har de faktiskt rätt lång livslängd.

Körde Maxxis Razr, de dånar på asfalt men greppar förhållandevis bra... dock slits dem... mjukt gummi.
På tex grusväg greppar de riktigt bra, nästan för bra.
Maxxis Razr2 var hårdare i gummit, mindre grepp men bättre livslängd... på mjuka underlag självklart bättre grepp då mönsterdjupet på dessa ligger på typ 14 mm medan andra crossdäck nöjer sig runt 10-11 mm.

Innovas crossdäck är ofta ovala och omöjliga att få i balans, men de är EXTREMT slitstarka, inget annat crossdäck är ens i närheten av de jag testat... och på grus greppar de rätt bra... asfalt och då särskilt våt sådan är det väl lite si och så med... men det kan vara underhållande!

Extremgrova däck (TSL SuperSwamper) greppar bra i skogen och hitintills det bästa på grusväg, och för den delen även på asfalt, men på asfalt får man vara glad om de håller 100 mil, och då är ändå mönsterdjupet typ 20 mm på dessa.
(endast bak)

Maxxis Spears är asfaltsdäck som greppar vettigt på asfalt och ger många mil, de är runda och behöver sällan balanseras... men det är inget man kör grusväg med.
Jo, om man vill asa i 50-60 kanske... men skall man dra på lite så är de livsfarliga.
Dock bra däck om man har lite effekt, lätt att sladda ju!  :headbang:

SÅ, nu har jag väl trasslat till det extra för dig?
Hoppas det...

Jag tycker du skall vända på frågan, tänk istället på var du kör mest och var du vill ha bäst grepp.
Kör du mest grusväg och liknande - välj crossdäck.
Kör du minimalt med grusväg - välj asfalt.
Visst slits däcken, men et är ju bra för då får man ju möjlighet att testa nya!
Och vidga gärna vyerna lite, Kenda tex har crossdäck som greppar bra på grus men ändå håller förhållandevis bra på asfalt.

Men visst, skall man åka över 500 mil per säsong på asfalt, då kanske man skall kolla asfaltshjul... men det är ju på de mjuka underlagen som en fyrhjuling är som roligast, så undvik asfalten.   :whip:
Titel: SV: däckval....
Skrivet av: raw skrivet 20 juni 2012 kl. 23:25:20
Man tackar för svaren. bra o få lite andra vinklar på d hela.  ()p

måste nog säga att det du sa hydro sammanknyter det hela rätt bra  "Men visst, skall man åka över 500 mil per säsong på asfalt, då kanske man skall kolla asfaltshjul... men det är ju på de mjuka underlagen som en fyrhjuling är som roligast, så undvik asfalten.   :whip:  ",

JAG FÅR VÄL SKAFFA EN UPPSÄTTNING AV VART SLAG..... o hålla mej på lösa underlag så länge...  ()p
Titel: SV: däckval....
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 20 juni 2012 kl. 23:34:48
Jag tyckte bara det va kul med landsvägsdäck på grus. Då behöver man inte gasa så mycket för att kasta upp den :) 
Titel: SV: däckval....
Skrivet av: Britsmar skrivet 21 juni 2012 kl. 06:23:26
Kan nämna att spearz däcken är sinnesjukt "mjuka" så dom har VÄLDIGT bra grepp på asfalten... (för bra  :banghead: ) näh men skämt osidå så är dom väldigt bra då dom ger extra grepp vid regn tack vare detta. En annan aspekt ang. bredden är ju att det planar inte lika lätt om du kör smalt fram. I vattenpölarna alltså, i kurvorna får man ju bita sig i läppen o ge fan i gasen  ':)
Titel: SV: däckval....
Skrivet av: Hydro skrivet 21 juni 2012 kl. 12:43:39
Spears sinnessjukt mjuka?
Vad jämför du med då?

Det är inte alls min uppfattning... De greppar som sagt vettigt och håller länge. Det går fint att drifta på asfalt med dem, särskilt vid blött väglag...
Av de däck jag testat och som gav BRA grepp på asfalt så var det som sagt Goldspeed med racegummi och de var mjuka (och ändå hade jag inte de allra mjukaste i deras sortiment!) och i förhållande till dem så är Spears hårda som bildäck.

Dessa Goldspeed funkade faktiskt fullt tillfredsställande på grusväg dessutom, men kanske inte så konstigt eftersom det är supermoto-däck i grunden.
Vid mycket rullgrus var dock mönstret för klent.

Det kan kanske tilläggas att jag visserligen testade asfaltshjul på Raptorn men sålde dem efter tio mil, då raptorerfarenheterna med asfaltshjul är därför rätt klena.
Titel: SV: däckval....
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 21 juni 2012 kl. 15:41:05
Jag kör med spearz och tycker det är grymt bra bett i dom på asfalt men jätte mjuka är dom inte. Bra grepp även på blött.
Det går att sladda runt med dom på torr asfalt Som hydro säger och ännu roligare på blött. Har 2 andra uppsättningar väg däck och dom är inte lika vassa som spearzen.

Vilket underlag kör du mest på?
Tror du kommer ha roligast med en uppsättning vägdäck, det går fint att åka med dom på grus och det är roligt tills något går åt skogen  ;D
Titel: SV: däckval....
Skrivet av: Britsmar skrivet 21 juni 2012 kl. 19:25:31
Spears sinnessjukt mjuka?
Vad jämför du med då?
Dels med bildäck då dom flesta kan relatera me dom, nu sitter vi ju såklart i ett atv forum och kan då jämföras med yamahas orginaldäck och då är dom "sjukt mjuka" alla avundsjuka som kommer fram o dreglar o klämmer på hojjen har alla samma kommentar om däcken. Alltså igen "sjukt mjuka".
Därav min egna uppfattning om hur mjuka dom är.
Citera
Det är inte alls min uppfattning... De greppar som sagt vettigt och håller länge. Det går fint att drifta på asfalt med dem, särskilt vid blött väglag...
Nu angränsar vi nog vid ett kännslig område, då jag som har en helt otrimmad raptor kan säga att det är stört omöjligt o "drifta" med dessa däck på torr asfalt. Om vi inte pratar om att börna loss på ettan möjligtvis 2:an med livet som insats. Fortare än så så välter jag hojjen snarare än att det släpper. Igen detta kan väl kopplas till förarens vikt och inställning på markfrigång och hur mycket man har breddat sin maskin. Regn därimot kan man ju få de o släppa på alla växlar i princip men är som jag sa förhållandevis riktigt bra grepp eftersom jag har vält hojjen på sidan vid en sladd. Då är det i mina ögon bra grepp.

Men vem vet... Jag kanske fick ett måndagsex som blev felhärdat. We will never know!

Sen va ju mina däck bra begagnade så dom borde ju knappast ha varit hårdare nya, snarare tvärt om så mitt betyg är 5 utav 5 breställ!  :headbang:
Kan starkt rekommendera dom!
Titel: SV: däckval....
Skrivet av: Hydro skrivet 21 juni 2012 kl. 20:18:08
Eftersom det snackades däck här, och då quaddäck... och skillnader dem emellan... så antog jag att det var emellan sådana man jämförde.

Och som sagt, Goldspeed var slut på under 100 mil, även fram... det är mjukt.

LAHA här på forumet hade Spears runt om och han driftade på torr asfalt, och nä, han är ingen fjäderviktare... men visst, hans Raptor hade ju en del godis så en 60-65 häst kanske den levererade.

Spears är nog det mest vettiga alternativet för asfaltsåka, men jag vidhåller... inget för grusväg om man vill ha tempo.
Titel: SV: däckval....
Skrivet av: Britsmar skrivet 21 juni 2012 kl. 20:51:06
Ja ne, min tanke va väl snarare nånting som dom flesta kan relatera till, då bildäck alltså.
Sen är det väl alltid så att folk vill ha ultimat grepp och maximal livslängd, där blir nog valet omöjligt o precisera kanske, med körstil,effekt väder o vind spelar in... Hemlängtan kan också göra sitt på slitaget. Egot står nog för den största men man får väl välja efter råd och finansmöjligheter. Men va bra hydro då är vi ÖVERENS om att dom är ett bra val?!   :-X
Nja tempo o tempo, för grusvägarna jag åker på varje dag greppar dom ..... Bra ... med tanke på profilen så jag klagar inte. Är ju ganska sällan dom mer trafikerade grusvägarna är nysladdade åtminstona runtomkring mig så det är ju ganska packat och då funkar det utmärkt
men busåkat (om de nu va sånt tempo du syftade på, rent nöjesmässigt alltså) blir ju lidande hur man än ser på det, då kanske man ska börja tänka över däckvalet helt o hållet.
Jag har ju alltid pendlingen(slitaget) o tänka på så jag hade minst lika svårt o bestämma mig. Min slutsats blev flera ggr om att det inte går att få det bästa ifrån båda världarna och köpte en modell av varje. Det måste ju ändå va bästa alternativet hur man än ser det.

Om man nu vill ha båda...
Titel: SV: däckval....
Skrivet av: Persson- skrivet 8 augusti 2012 kl. 23:02:46
Tja. Fick bra kurs på två lagerförda kenda scorpionhos lokala däcknasaren. Är dom kass tror ni? Jag åker mest grusväg / offroad egentligen... Är dom ej att rekommendera för mig så får jag väl lägga till en tusenlapp för att få värre däck :) beror på vad ni säger!
Kör för tillfället dunlop 50h gamla tvärsluta däck så skillnad lär det göra :D

bild på kenda: http://www.google.se/search?num=10&hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=649&q=kenda+scorpion&oq=kenda+sc&gs_l=img.3.0.0i19.1145.3105.0.5184.8.7.0.1.1.0.72.438.7.7.0...0.0...1ac.M4BfIa4y2JU (http://www.google.se/search?num=10&hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=649&q=kenda+scorpion&oq=kenda+sc&gs_l=img.3.0.0i19.1145.3105.0.5184.8.7.0.1.1.0.72.438.7.7.0...0.0...1ac.M4BfIa4y2JU)
Titel: SV: däckval....
Skrivet av: Britsmar skrivet 8 augusti 2012 kl. 23:38:54
Va åkte du på för ekipage? Då profilen verkar vara av modell ballong så blir ju minsta lilla asfaltsåkande väldigt påfrestande på den lilla kontaktytan du har. Alltså du sliter ut mitten på däcket vädigt fort. RENT terrängåkande duger dom nog utmärkt till då ett ballongdäck mer eller mindre "skär igenom" geggamojja snarare än o plaska uppepå. Men en ren spekulation ifrån mitt håll. Va fick du för pris då? Styck.
Titel: SV: däckval....
Skrivet av: Persson- skrivet 9 augusti 2012 kl. 04:15:49
Raptor 660. Så det är en quad... ej mycket asfaltsåka alls. Bara transport ibland:-)  törs inte säga det ifall jag är lurad!!  Jo men 1500 monterat och klart för 2...
Titel: SV: däckval....
Skrivet av: Britsmar skrivet 9 augusti 2012 kl. 06:10:13
Ifrån dom däckkramarna jag varit inne hos fick jag inte ett ända däck under 1000 kr styck så bra pris är det väl, sen om däcken är bra får du väl helt enkelt bevisa nu då :)
Titel: SV: däckval....
Skrivet av: Hydro skrivet 9 augusti 2012 kl. 07:41:22
Eftersom jag faktiskt provat däcken och kört dem tills de tog slut så vet jag hur de är.
Att ballongdäck skulle "skära genom geggamojja" vet jag inget om, däremot vet jag att dessa däck är rätt snälla i mönstret så något "geggamojja"-däck är det inte.

På grusväg greppar de rätt bra och på asfalt är det ett av rätt få däck som är förhållandevis tysta, asfaltsdäck undantagna.
De har ihåliga klackar och detta gör dem viskande, när mönstret slits ned och hålen försvinner så kommer dock det malande ljudet även på dessa.
Håller du dig under 0,4 i tryck så håller de rätt vettigt även på asfalt, även här asfaltsdäck undantagna, så även om det finns andra däck som är grövre så för det priset du fått så skulle jag inte tvekat!
En ytterligare fördel med denna däcktyp jämfört med de vanligare grova crossdäcken på marknaden är vikten, så liiite mer effekt får du över till acc.
De är lite tunnare i stommen, så bland vassa sprängstenar osv är de nog lite mer punkteringskänsliga, jag fick dock aldrig punka på mina trots att jag kör överallt.
Titel: SV: däckval....
Skrivet av: Persson- skrivet 9 augusti 2012 kl. 20:16:05
Eftersom jag faktiskt provat däcken och kört dem tills de tog slut så vet jag hur de är.
Att ballongdäck skulle "skära genom geggamojja" vet jag inget om, däremot vet jag att dessa däck är rätt snälla i mönstret så något "geggamojja"-däck är det inte.

På grusväg greppar de rätt bra och på asfalt är det ett av rätt få däck som är förhållandevis tysta, asfaltsdäck undantagna.
De har ihåliga klackar och detta gör dem viskande, när mönstret slits ned och hålen försvinner så kommer dock det malande ljudet även på dessa.
Håller du dig under 0,4 i tryck så håller de rätt vettigt även på asfalt, även här asfaltsdäck undantagna, så även om det finns andra däck som är grövre så för det priset du fått så skulle jag inte tvekat!
En ytterligare fördel med denna däcktyp jämfört med de vanligare grova crossdäcken på marknaden är vikten, så liiite mer effekt får du över till acc.
De är lite tunnare i stommen, så bland vassa sprängstenar osv är de nog lite mer punkteringskänsliga, jag fick dock aldrig punka på mina trots att jag kör överallt.
jag skulle behöva en grundkurs i däck men men! nu är däcken påkrängda och ser bra ut :) dock är det ju mer "ballongdäck" än vad jag hade tänkt mig, men det får duga! måste ju vara bättre än tvärsluta dunlop iaf.
jag åker endast asfaltt i nödfall då raptorn är vägreggad så helst ville jag ju ha rena offroaddäck, men nu kostade dom ju bara 1500 som sagt...

Det där med däcktryck har jag funderat över. Man ska ha så pass lite som 0,4 alltså? ska man ha mer i framdäcken?
Titel: SV: däckval....
Skrivet av: Hydro skrivet 9 augusti 2012 kl. 22:15:33
Jag körde på 0,2 runt om, men då är det lite svampigt... fast om man klarar det så är greppet rätt nice då.
Fram kan man ha lite högre om man vill styva upp ekipaget lite, men kör man där det är ojämnt så är lågt tryck att föredra, vilket ju är mer eller mindre hela idén med en fyrhjuling, lågt marktryck och bra grepp.