ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Emil^ skrivet 21 december 2012 kl. 18:38:32
-
Var ut idag på en tur med maskinen i snön å körde.
På vägen hem så hörde jag att det prassla till och det tog stopp för maskinen, hela maskinen dog helt.
Jag försökte starta maskinen igen och motorn verkade gå runt men aningen lättare än vanligt. Maskinen går inte att rulla heller med N i, så däcken är helt låsta.
Så det blev å gå hem i mörkret nästan 1 mil tills jag kom fram till en plogad väg, där vi ringde en traktor som kom och bar den i skopan hem.
Det är omkring 40 - 50 cm pudersnö på backen, så den fick ju arbeta lite men tog sig fram fint annars. Körde endast på lågväxel och höll omkring 5000 rpm.
Vad tror ni kan ha hänt med maskinen? Misstänker att något rasat men vet inte vad det kan vara. Och Garantin bör väl gälla även då?
Den är fullservad och kom för inte så länge sedan hem från 200 timmars servicen.
Kan tillägga att någon meter innan så hörde jag att det prassla till lite under styret där motorn sitter innan det tog stopp helt.
-
Är Can-Am 400 tillverkad i Kina ? >:(
-
du har inga lampor som tänds eller felkoder??
-
du har inga lampor som tänds eller felkoder??
Den lampan jag har är ju då den som indikerar motorfel, och den lyste inte innan det hände.
Felkoder kan inte jag få fram på maskinen, det får dom hos ÅF.
-
hmm låter konstigt, men ifall hjulen låst sig så måste det ju vara något med växellådan????
-
Misstänker det.
Ifall remmen gått av också så borde den väl ändå kunna starta och gå på tomgång?
Tror ni att dom fixar det som hänt på maskinen eller byter ut den helt? Tänkte om jag måste ta bort extraljus, handtagsvärmare mm.
-
Misstänker det.
Ifall remmen gått av också så borde den väl ändå kunna starta och gå på tomgång?
Tror ni att dom fixar det som hänt på maskinen eller byter ut den helt? Tänkte om jag måste ta bort extraljus, handtagsvärmare mm.
blir väl byte av växel låda om det nu är den som gått.. så tror inte du behöver plocka bort något..
-
blir väl byte av växel låda om det nu är den som gått.. så tror inte du behöver plocka bort något..
Hur tror du det skulle vara om vevaxeln farit? Går motorn alls runt om man försöker starta den då?
-
Hur tror du det skulle vara om vevaxeln farit? Går motorn alls runt om man försöker starta den då?
skulle tro att du inte vill sitta på maskinen om det är vevaxeln som gått och då skulle inte motorn gå runt heller..
-
Ta av variator kåpan å kolla, jag tror remmen har gått å korden från remmen lindat in sig i variatorerna.. Remmen blir jävligt varm i sånt före när det går tungt hela tiden..
-
den teorin har jag åxå att det remmen som har brustit, hände så på min maskin och det låste hjulen tills jag rullade den bakåt så korden troligen släppte från variatorn och tictic :hmmm: vill inte erkänna men kunde bogsera hem mig. ()p
-
Maskinproblemet går säkert fixa med enkla medel när det väl ljusnar.
Smälld/smält rem känns troligt, men att gissa och spekulera är bara dumt.
Men saker händer... så min första fundering när man läser här är varför du gick en mil?
Kollar man trådar som "senast inköpta pryl" så är ju alla upp över öronen förälskade i en massa mobiltelefoner, verkar som om sånt är meningen med livet numera!
Men du hade ingen alls, eller???
Det kanske saknas mottagning i din skog?
Om du glidit av vägen och vält lite och kommit i kläm... eller fort av och brutit benet... tro mig, då hade en telefon varit bra.
-
Maskinproblemet går säkert fixa med enkla medel när det väl ljusnar.
Smälld/smält rem känns troligt, men att gissa och spekulera är bara dumt.
Men saker händer... så min första fundering när man läser här är varför du gick en mil?
Kollar man trådar som "senast inköpta pryl" så är ju alla upp över öronen förälskade i en massa mobiltelefoner, verkar som om sånt är meningen med livet numera!
Men du hade ingen alls, eller???
Det kanske saknas mottagning i din skog?
Om du glidit av vägen och vält lite och kommit i kläm... eller fort av och brutit benet... tro mig, då hade en telefon varit bra.
Orsaken till att jag gick var att jag inte kunde ta mig hem på något annat sätt helt enkelt. Bilen tar sig inte fram i snön eftersom det bara är bakhjulsdrift och traktorn var inte säkert att han kunde komma idag så jag fick helt enkelt gå hem.
Vi har ju en terrängbil hemma också men den startade inte.
Mobilen har jag alltid med och jag hade täckning så farsan fick komma med bilen så nära han kunde och väntade där.
-
jag kan lova dig att du inte behöver ta av något då dom bara kommer byta den del som är trasig och inte hela fyrjulingen
-
Orsaken till att jag gick var att jag inte kunde ta mig hem på något annat sätt helt enkelt. Bilen tar sig inte fram i snön eftersom det bara är bakhjulsdrift och traktorn var inte säkert att han kunde komma idag så jag fick helt enkelt gå hem.
Vi har ju en terrängbil hemma också men den startade inte.
Mobilen har jag alltid med och jag hade täckning så farsan fick komma med bilen så nära han kunde och väntade där.
så nu står han o fryser helt for ever alone där ute? >:(
-
den teorin har jag åxå att det remmen som har brustit, hände så på min maskin och det låste hjulen tills jag rullade den bakåt så korden troligen släppte från variatorn och tictic :hmmm: vill inte erkänna men kunde bogsera hem mig. ()p
det stämmer ju lite att det är remmen för det var ju så det hände på din Nisse.. nu när hjärnan har vaknat lite..
-
Remmen kan jag konstatera att det inte är nu.
Var och prova dra på startknappen lite nu när den fått bli varm och då rassla det till hela tiden i motorn samtidigt som texten Motorfel dök upp i displayen med indikatorlampan lysandes.
-
Tråkigt som fan att din äskade maskin e trasig Emil lille :(
-
Tråkigt som fan att din äskade maskin e trasig Emil lille :(
Mm, fick mig verkligen och tappa glädjen nu inför jullovet..
-
Mm, fick mig verkligen och tappa glädjen nu inför jullovet..
Det förstår jag
-
Fy fan vad tråkigt.. inte roligt..
-
Ush lider verkligen med dig å med julen för dörren så lär det ju dröja innan verkstan hinner fixa felet oxå... :cry:
-
vi alla sörjer med dig :(
-
E väl en klen tröst men känner du ett stort åksug får du komma å köra min lilla kines,,,
-
E väl en klen tröst men känner du ett stort åksug får du komma å köra min lilla kines,,,
Tack men det är lugnt.
Får köra med Suzukin istället
-
Kan det vara kamkedjan som gått? Tråkigt som fan att det ska behöva hända just inför jullovet :(
-
Går det att kräva en ny fyrhjuling eller kompensation från ÅF eftersom den varit inne så många gånger på garantiåtgärd?
Hinner ju knappt köra med den så är det alltid nånting. Öppet 27 - 28 men då är det säkert fullbokat med snöskotrar som ska in på lagning/service vilket kommer dröja en månad innan vi ens kan komma dit med fyrhjulingen. Sen står den där och det tar några dagar innan dom ens börjar kolla på den, sen ska det beställas hem delar och monteras dit vilket ytterligare kommer ta några veckor.
Så två månader utan fyrhjuling kommer jag nog vara, och då har ju mer än halva vintern gått som jag längtat så mycket efter... :tickedoff
-
Går det att kräva en ny fyrhjuling eller kompensation från ÅF eftersom den varit inne så många gånger på garantiåtgärd?
Hinner ju knappt köra med den så är det alltid nånting. Öppet 27 - 28 men då är det säkert fullbokat med snöskotrar som ska in på lagning/service vilket kommer dröja en månad innan vi ens kan komma dit med fyrhjulingen. Sen står den där och det tar några dagar innan dom ens börjar kolla på den, sen ska det beställas hem delar och monteras dit vilket ytterligare kommer ta några veckor.
Så två månader utan fyrhjuling kommer jag nog vara, och då har ju mer än halva vintern gått som jag längtat så mycket efter... :tickedoff
typist :(
själv skulle man ju ta på sina arga ögon och kräva att dem antingen fixar det över dagen eller säga att man skall ha låne maskin pga att man måste ploga gården för du inte klarar dig utan den(även ifall du skulle men bara plöj på vfr du måste ha den) och att du inte kan vänta. ()p
lycka till //oliwer
-
typist :(
själv skulle man ju ta på sina arga ögon och kräva att dem antingen fixar det över dagen eller säga att man skall ha låne maskin pga att man måste ploga gården för du inte klarar dig utan den(även ifall du skulle men bara plöj på vfr du måste ha den) och att du inte kan vänta. ()p
lycka till //oliwer
Den här gången blir det ingen glad min åt dom iaf :knupple:
-
ta med aluminium trät;)
-
ta med aluminium trät;)
Inte på de sättet, nejnej :nono:
-
Tyvärr är ju inget av detta ÅF fel.
Så troligen kommer de inte göra mer än det de behöver.
Vill du reklamera maskinen så tror jag det blir svårt då den trots allt gått 200 timmar.
Men finns ju konsumentkonsulter eller va de heter som man kan vända sig till.
Vad det gäller lånemaskin är det aldrig ÅF/handlare som står för. Det är isf försäkringsbolaget.
Det är verkligen skittråkigt detta har hänt!
Hoppas det löser sig till din fördel trots allt!
-
Först den 14 Januari ska den in på verkstan :(
-
Först den 14 Januari ska den in på verkstan :(
aooo det var inte roligt.
kommit fram till något mer?
jag iaf fick lite problem för min cf vill inte ladda upp batteriet när jag kör så jag måste in o fixa det.
:( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(
-
aooo det var inte roligt.
kommit fram till något mer?
jag iaf fick lite problem för min cf vill inte ladda upp batteriet när jag kör så jag måste in o fixa det.
:( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(
Tror att motorn nypt helt enkelt och att vevaxeln blivit krökt.
Tråkigt som fasen när man har lov. Får väl ta igen dom här lovdagarna när jag fått tillbaka fyrhjulingen :whip:
-
aooo det var inte roligt.
kommit fram till något mer?
jag iaf fick lite problem för min cf vill inte ladda upp batteriet när jag kör så jag måste in o fixa det.
:( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(
Laddar du batteriet och kör utan lyse borde du kunna köra mindre sträckor :)
-
Laddar du batteriet och kör utan lyse borde du kunna köra mindre sträckor :)
skall ju inte va så ändå. farsan fick dra igång den för att inte laddaren hadde stått i under natten när han skulle ploga
-
Vore det inte väldigt bra om du tog av variatorkåpan och kollade så det inte bara är remmen?
Vore ju trist att stå så länge för en rem.
-
Går det att kräva en ny fyrhjuling eller kompensation från ÅF eftersom den varit inne så många gånger på garantiåtgärd?
Hinner ju knappt köra med den så är det alltid nånting. Öppet 27 - 28 men då är det säkert fullbokat med snöskotrar som ska in på lagning/service vilket kommer dröja en månad innan vi ens kan komma dit med fyrhjulingen. Sen står den där och det tar några dagar innan dom ens börjar kolla på den, sen ska det beställas hem delar och monteras dit vilket ytterligare kommer ta några veckor.
Så två månader utan fyrhjuling kommer jag nog vara, och då har ju mer än halva vintern gått som jag längtat så mycket efter... :tickedoff
Beklagar haveriet, de du beskriver om din åf låter som helt "normalt" i atv världen....tyvärr.
-
Vore det inte väldigt bra om du tog av variatorkåpan och kollade så det inte bara är remmen?
Vore ju trist att stå så länge för en rem.
Gjorde det för några dagar sen och den såg som ny ut.
Var lite damm från remmen så jag tog och blåste bort det med kompressorn :)
-
Gjorde det för några dagar sen och den såg som ny ut.
Var lite damm från remmen så jag tog och blåste bort det med kompressorn :)
Efter ditt haveri alltså?
-
Efter ditt haveri alltså?
Jupp
-
Ifall motorn byts ut på min maskin, måste jag då köra in den igen från första början och börja om med alla servicar?
Ska den då köras in hårt eller lugnt isåfall?
-
Ifall motorn byts ut på min maskin, måste jag då köra in den igen från första början och börja om med alla servicar?
Ska den då köras in hårt eller lugnt isåfall?
Följd fråga som jag brukar få.. Kan du köra lungt??
-
Följd fråga som jag brukar få.. Kan du köra lungt??
Jodå, det kan jag ()p
-
Ska den då köras in hårt eller lugnt isåfall?
I polarisboken står det varierande körning i typ 2 tankar, sen kör man som man vill.
Du lär ha en manual du med ;)
-
Går det att kräva en ny fyrhjuling eller kompensation från ÅF eftersom den varit inne så många gånger på garantiåtgärd?
Hinner ju knappt köra med den så är det alltid nånting. Öppet 27 - 28 men då är det säkert fullbokat med snöskotrar som ska in på lagning/service vilket kommer dröja en månad innan vi ens kan komma dit med fyrhjulingen. Sen står den där och det tar några dagar innan dom ens börjar kolla på den, sen ska det beställas hem delar och monteras dit vilket ytterligare kommer ta några veckor.
Så två månader utan fyrhjuling kommer jag nog vara, och då har ju mer än halva vintern gått som jag längtat så mycket efter... :tickedoff
Seriösa ÅF har alltid lånemaskiner som man kan få istället om man lämnar sin maskin på nån större reparation. var inga problem hos min ÅF, fick tom. låna en flång ny AC700 med 0 mil på mätaren då det inte fanns nån annan lånemaskin inne, den skulle få bli demomaskin då, och det kostade mig inte ett öre. visserligen känner jag honom litegrann nu så han litade ju på mig och vågade låna ut en ny.
-
Har du fått svar på vad som hänt. over and out c-yaaaaaaaaaaaaaa
-
Har du fått svar på vad som hänt. over and out c-yaaaaaaaaaaaaaa
Nope, får veta först när dom fått in maskinen och kollat den vad som är fel.
Först den 14 ska den in.
-
:cry: :cry: :cry:
-
Uppdate hur mår den skadade Canada gåsen??? :cry:
-
Uppdate hur mår den skadade Canada gåsen??? :cry:
Den är inne på verkstan nu, så jag skulle höra av mig i slutet av veckan å se vad som har hänt.
-
Då fick man veta vad som hänt.
Det var en dekrompessionsventil som gått på den, så den är beställd hem så hjulingen blir nog klar nästa vecka :djump:
Skönt att det inte var motorn som rasat :)
-
Va skönt! ()p
-
Härligt ()p
-
Vars sitter den? :hmmm:
Vad kan orsaken vara till att den går sönder måntro?
-
Vars sitter den? :hmmm:
Vad kan orsaken vara till att den går sönder måntro?
Vet inte hur det ser ut på din just men den släpper komp för att startmotorn ska orka dra runt. sitter i toppen. Troligen inget normalt itan bara rent oflyt.
-
Då fick man veta vad som hänt.
Det var en dekrompessionsventil som gått på den, så den är beställd hem så hjulingen blir nog klar nästa vecka :djump:
Skönt att det inte var motorn som rasat :)
Gött att dom hitta ett fel och det är relativt lätt lagat, tycker dock att det är lite konstigt att det var det som var felet om maskinen inte gick att rulla med neutral i samt att alla däcken var låsta. :hmmm:
En dekompventil har ju inget med drivningen att göra så skulle nästan tro att du har ett fel till på drivlinan nånstans om den ej går att rulla med neutral i.
-
Gött att dom hitta ett fel och det är relativt lätt lagat, tycker dock att det är lite konstigt att det var det som var felet om maskinen inte gick att rulla med neutral i samt att alla däcken var låsta. :hmmm:
En dekompventil har ju inget med drivningen att göra så skulle nästan tro att du har ett fel till på drivlinan nånstans om den ej går att rulla med neutral i.
Det var nog bromsarna som hade frysit på den när den stått still ett tag i -25 graders kyla.
Sen när vi tog in den i värmen så gick den å rulla när snön hade börjat smälta lite, så det måste ju nästan vara det :)
-
Idag ringde dom och sa att hjulingen var klar, så nu har jag den här hemma :headbang:
Fick höra lite noggrannare nu över vad som var trasigt. Kamkedja å spännare hade gått också, vilket måste ha varit rasslet jag hörde.
Hörde direkt när jag starta upp den vid verkstan att den hade ett grövre ljud, grövre än vad det någonsin varit. Det måste betyda att det varit fel hela tiden på den gamla ventilen så det är mer komp nu.
Höll handen framför utblåset på avgasröret och kände att det var mer tryck än innan :djump:
-
Får hoppas på att han håller nu då ()p
-
Bara träna åka bakhjul nu då ;)
-
Fanns det någon fundering hos servicepersonalen om varför detta hänt?
-
Bara träna åka bakhjul nu då ;)
Neeh, nu ska jag köra ännu försiktigare än jag gjorde innan ':)
Fanns det någon fundering hos servicepersonalen om varför detta hänt?
Han var inte där han som hade skruvat i den, så det fick vi inte veta.
-
var det nånting som gick på nån garanti eller blev de dyrt?
-
()p Gött Emil ()p
-
Kör inte ihjäl dig nu för du är kör kåt!!
-
var det nånting som gick på nån garanti eller blev de dyrt?
Alltihopa gick på garanti ()p