ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: FormerMazda skrivet 9 september 2011 kl. 22:59:01

Titel: Byta drivknutsdamasker
Skrivet av: FormerMazda skrivet 9 september 2011 kl. 22:59:01
Såg idag att jag inte bara lyckats med att peta sönder en av mina yttre drivknutsdamasker, utan bägge!
Starkt jobbat, PG.  ()p

Så nu ska man ju köpa nya. Var gör man detta?

Sen kommer bytet, nu har jag faktiskt sökt och läst en del, och det verkar inte så knöligt att byta själv. Och jag har ju bytt på både vanliga personbilar och även den till portalerna på volvos gamla terrängbilar. Så det löser jag nog.
Men får man loss yttre drivknuten från hubben som sitter i spindellederna? Och är det rätt sätt?
Ibland vet jag att man delar på den inre knuten och trär den nya damasken över axeln, men det är ju knöligare..
Titel: SV: Byta drivknutsdamasker
Skrivet av: Bugbear skrivet 10 september 2011 kl. 09:00:05
Jag har nyss bytt höger fram på min X7:a. Jag köpte den av min ÅF 350:- Men nästa gång kommer jag handla denna -->
http://garage24.se/web/ATV/Reservdelar/Drivaxeldamasker___Lager/Gummibalgar/Drivaxeldamask_BVP_kit_%28slangklammor__lasring__18_62mm%29-86975.aspx (http://garage24.se/web/ATV/Reservdelar/Drivaxeldamasker___Lager/Gummibalgar/Drivaxeldamask_BVP_kit_%28slangklammor__lasring__18_62mm%29-86975.aspx)
Den håller samma mått som CF's sånär som på ett par mm, vilket jag inte tror spelar så stor roll. Klämman tätar ju ändå.
Hursomhelst så ingår damask, fett, två klämmor och låsring i CF kittet.
Så här gjorde jag jag iaf.

Bort med hjul, bromsok, bromssköld, bromsskiva samt stötdämparen. Går säkert att bara släppa dämparen från över bärarmen med det blir krångligare då.
Sedan släppte jag kulleden på undre bäramren och pressade ner den rakt ner. Vidare använde jag en avdragare för att dra av styrspindeln från drivaxeln. När den sedan är lös, vinkla hela styrspindeln mycket så kan man lirka ut den ur lagringen sista biten.
När sedan hela drivaxeln var "lös" så tog jag bort damasken, sedan höll jag i drivaxeln med ena handen och knackade på kanten på drivknuten med en gummiklubba. Tre nätta slag sedan var den lös. Men kom ihåg att hålla emot så mycket du kan så den inte släpper inne vid diffen i stället. Var noga med att plocka isär knuten och gör rent alla så inget gammalt fett och smuts finns kvar. Lycka till!

Jag har lite bilder jag kan slänga med, de förklarar kanske inte så mycket. Men det är ju alltid kul med bilder  :)


(http://www.bugbear.se/temp/cfmoto/upphangning1.JPG)

(http://www.bugbear.se/temp/cfmoto/upphangning2.JPG)

(http://www.bugbear.se/temp/cfmoto/upphangning3.JPG)

(http://www.bugbear.se/temp/cfmoto/knut1.JPG)

(http://www.bugbear.se/temp/cfmoto/knut2.JPG)

(http://www.bugbear.se/temp/cfmoto/knut3.JPG)
Titel: SV: Byta drivknutsdamasker
Skrivet av: FormerMazda skrivet 10 september 2011 kl. 09:50:09
Ett bättre svar har jag nog inte sett! Ett föredöme!  ()p

Stort tack!
Titel: SV: Byta drivknutsdamasker
Skrivet av: Oskar P skrivet 10 september 2011 kl. 10:07:56
va lätt ni har det då, jag måste plocka isär den inre knuten för att byta yttre damask, då min inre inte är delbar >:(
Titel: SV: Byta drivknutsdamasker
Skrivet av: FormerMazda skrivet 10 september 2011 kl. 10:35:42
*pff* Märkersmaskiner..  ':)

 ;)
Titel: SV: Byta drivknutsdamasker
Skrivet av: Bugbear skrivet 10 september 2011 kl. 10:39:07
Ett bättre svar har jag nog inte sett! Ett föredöme!  ()p

Stort tack!

Oj, det var fina betyg Tack!  8)
Titel: SV: Byta drivknutsdamasker
Skrivet av: StefanN skrivet 10 september 2011 kl. 11:05:23
va lätt ni har det då, jag måste plocka isär den inre knuten för att byta yttre damask, då min inre inte är delbar >:(
Inte om du har detta verktyg  ;) + damaskerna kostar under 200kr med fett å spännband på tex. www.Autoexperten.se

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=37389.0;all

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_GIdMLv8ci8&feature=player_embedded[/youtube]
Titel: SV: Byta drivknutsdamasker
Skrivet av: S Karlsson skrivet 10 september 2011 kl. 17:13:10
Detta använder jag men med en liknande damask för 240:- + moms som är lätt att anpassa till alla drivknutar och med livstids garanti på bilar iaf. (aldrig behövt nyttja garantin) Riktigt snabba att byta då man aldrig behöver ta av drivaxlar och dela knutar. I detta fallet hjälper det iof inte då man måste rengöra knuten noggrant om man fått in grus.