ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => SMC => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC wildcat => Ämnet startat av: JimmieE skrivet 22 november 2014 kl. 13:06:25

Titel: oljeval?
Skrivet av: JimmieE skrivet 22 november 2014 kl. 13:06:25
Ska byta olja i motor. Vad kör ni med?
Smc wildcat 520-14
Har tillgång till castrol. Men vilken?

/Jimmie
Titel: SV: oljeval?
Skrivet av: Föller skrivet 22 november 2014 kl. 14:39:27
Ska byta olja i motor. Vad kör ni med?
Smc wildcat 520-14
Har tillgång till castrol. Men vilken?

/Jimmie

10W40 delsyntet borde väl vara ett ok val.
Titel: SV: oljeval?
Skrivet av: JimmieE skrivet 22 november 2014 kl. 15:31:54
För mcbruk då?
Titel: SV: oljeval?
Skrivet av: myggan83 skrivet 22 november 2014 kl. 15:43:30
För mcbruk då?

Svar ja, vet att Föller kommer att opponera sig, men för att inte förvirra folk så köp mc olja om du har våtkoppling.. Finns biloljor som man kan använda oxå men orka lusläsa förpackningar med innehållsförteckningar  ;)
Titel: SV: oljeval?
Skrivet av: Föller skrivet 22 november 2014 kl. 16:08:47
Svar ja, vet att Föller kommer att opponera sig, men för att inte förvirra folk så köp mc olja om du har våtkoppling.. Finns biloljor som man kan använda oxå men orka lusläsa förpackningar med innehållsförteckningar  ;)

Tvärtom, håller med Bajs-Myggan. Ska vara en MA-märkt olja anpassad för våtkoppling.
Titel: SV: oljeval?
Skrivet av: Persson- skrivet 22 november 2014 kl. 16:10:31
Det finns hur mycket som helst om du använder sökfunktionen som rör detta ämne.

Men i princip så köper man olja som rekommenderas i användarhandboken, eller "likvärdig" som det heter :)
Titel: SV: oljeval?
Skrivet av: myggan83 skrivet 22 november 2014 kl. 16:12:15
Tvärtom, håller med Bajs-Myggan. Ska vara en MA-märkt olja anpassad för våtkoppling.

Haha!  Min stjärt är inte lika röd längre  :D
Titel: SV: oljeval?
Skrivet av: JimmieE skrivet 22 november 2014 kl. 18:04:23
Har MPM delsyntet 10W40 MA2 klassad på jobbet. Den borde funka fint då? Eller ska det bara vara MA?
"MPM 54000"
Titel: SV: oljeval?
Skrivet av: Föller skrivet 22 november 2014 kl. 18:38:48
Har MPM delsyntet 10W40 MA2 klassad på jobbet. Den borde funka fint då? Eller ska det bara vara MA?
"MPM 54000"

Duger utmärkt.  ()p
Titel: SV: oljeval?
Skrivet av: JimmieE skrivet 22 november 2014 kl. 18:39:43
Tackar
Titel: SV: oljeval?
Skrivet av: myggan83 skrivet 22 november 2014 kl. 18:49:56
apropå potatis, finns det 5w-40 eller 0w-50.. ja eller nåt inom 0w-50 spannet i mc olja??
bra på vintern när hjulingen står utomhus och det är 20-c eller när det e stekhet sommar o kawan för bekänna färg när ja drar efter de vida grusvägarna i stöpafors?
Titel: SV: oljeval?
Skrivet av: Föller skrivet 22 november 2014 kl. 18:52:37
apropå potatis, finns det 5w-40 eller 0w-50.. ja eller nåt inom 0w-50 spannet i mc olja??
bra på vintern när hjulingen står utomhus och det är 20-c eller när det e stekhet sommar o kawan för bekänna färg när ja drar efter de vida grusvägarna i stöpafors?

Har för mig att vanlig 10W40 ska klar ner mot ca -20. Personligen undviker jag tunnare oljor är 10 till mc motorer då det oftast är kul/rullager och inte glidlager som i en bilmotor.

ps: Röven röd än?
Titel: SV: oljeval?
Skrivet av: myggan83 skrivet 22 november 2014 kl. 19:00:48
Har för mig att vanlig 10W40 ska klar ner mot ca -20. Personligen undviker jag tunnare oljor är 10 till mc motorer då det oftast är kul/rullager och inte glidlager som i en bilmotor.

ps: Röven röd än?

i kawan e det en massa glidlager lite här o där, ja o den är lika röd som min babianr*v iofs så har har jag inte våtkoppling som vissa loosers här  :P
Titel: SV: oljeval?
Skrivet av: JimmieE skrivet 22 november 2014 kl. 20:09:58
i kawan e det en massa glidlager lite här o där, ja o den är lika röd som min babianr*v iofs så har har jag inte våtkoppling som vissa loosers här  :P

Vad är nackdelen med våtkoppling? Vad är felet på röven?
Titel: SV: oljeval?
Skrivet av: myggan83 skrivet 22 november 2014 kl. 20:31:34
Vad är nackdelen med våtkoppling? Vad är felet på röven?

det är ingen nackdel med våtkoppling, bra när man har arbets atv och remdrift som 90% av alla 4x4 atv har. Blir mindre remslir då pga en våtkoppling som absorberar endel av sliret. (remmen går inte sönder lika lätt enligt de lärda)

Du har våtkoppling som de flesta crossar, quads och mc har (undantag de flesta ducati och några BMW hojjar som trilskas med nån skramlande torrkopplingshistoria).

Ja, och min r*v var röd för nån dag sedan pga räserbajs (råkade nämna det på atvforum)
och min gamla kawa är röd i plasten.  ;D
Titel: SV: oljeval?
Skrivet av: JimmieE skrivet 22 november 2014 kl. 20:34:18
Haha ok. Hoppas det är bättre nu då:)
Titel: SV: oljeval?
Skrivet av: Hydro skrivet 22 november 2014 kl. 21:22:47
Först, maskiner med CVT och remmar är troligen totalt ointressanta för JimmieE då han inte har sådan konstruktion alls.

Två, kopplingen kan mycket väl vara våt utan att det påverkar oljevalet.
Exempelvis Honda har separat olja till motor och växellåda, och då är alltså kopplingen i växellådans olja.

Tre, det finns massa nackdelar med våtkoppling och då främst de där växellådan delar olja med motorn.
Lamellerna skitar nämligen ner oljan och den får därmed klart förkortad livslängd.
Ju mer man slirar på kopplingen desto kortare blir serviceintervallet.
Dessutom har en olja som INTE är gjord för våtkoppling klart bättre smörjande egenskaper eftersom det där finns friktionssänkande tillsatser.
Dessa funkar inte ihop med en koppling som ju då slirar.
Och som sista nackdel är att man ju behöver speciell olja, är man tex på tur och inser att man behöver fylla på kan man inte gå in på vilken mack som helst... eftersom du behöver speciell mc-olja.

Fyra, Ducati har skramlande torrkoppling ja. BMW har modeller där kopplingen också är torr, men där förekommer inget skrammel.
Kopplingen är då precis som på en bil, dvs inte i något oljebad alls, varken i motorns eller växellådans olja. Dessa är knäpptysta, precis som på en bil.
Fördelarna är många, bla kan man ju fylla på med vilken olja som helt och man har längre serviceintervall och man kan köra med bilolja och utnyttja dess fördelar.
Förutom de rent kemiska är även priset en fördel.
Nackdelen är att ifall oljeläckage framträder så kladdar det ner lamellerna och man får problem.

Dessa saker är dock lite onödiga att ens nämna, men eftersom de nu nämnts vill jag att de skall vara korrekta.
Titel: SV: oljeval?
Skrivet av: Föller skrivet 22 november 2014 kl. 21:32:10
Du kan aldrig ha en våtkoppling ihop med en ren transmissionsolja. Det blir alltid en kompromiss iså fall. Så seriöst, ja en MA klassad olja till en våtkoppling. Inget snack om den saken.

Ducatis torrkoppling skramlar när den är feljusterad eller sliten, så det är långt ifrån alla Ducati som skramlar.
Titel: SV: oljeval?
Skrivet av: myggan83 skrivet 22 november 2014 kl. 21:49:52
Först, maskiner med CVT och remmar är troligen totalt ointressanta för JimmieE då han inte har sådan konstruktion alls.

Två, kopplingen kan mycket väl vara våt utan att det påverkar oljevalet.
Exempelvis Honda har separat olja till motor och växellåda, och då är alltså kopplingen i växellådans olja.

Tre, det finns massa nackdelar med våtkoppling och då främst de där växellådan delar olja med motorn.
Lamellerna skitar nämligen ner oljan och den får därmed klart förkortad livslängd.
Ju mer man slirar på kopplingen desto kortare blir serviceintervallet.
Dessutom har en olja som INTE är gjord för våtkoppling klart bättre smörjande egenskaper eftersom det där finns friktionssänkande tillsatser.
Dessa funkar inte ihop med en koppling som ju då slirar.
Och som sista nackdel är att man ju behöver speciell olja, är man tex på tur och inser att man behöver fylla på kan man inte gå in på vilken mack som helst... eftersom du behöver speciell mc-olja.

Fyra, Ducati har skramlande torrkoppling ja. BMW har modeller där kopplingen också är torr, men där förekommer inget skrammel.
Kopplingen är då precis som på en bil, dvs inte i något oljebad alls, varken i motorns eller växellådans olja. Dessa är knäpptysta, precis som på en bil.
Fördelarna är många, bla kan man ju fylla på med vilken olja som helt och man har längre serviceintervall och man kan köra med bilolja och utnyttja dess fördelar.
Förutom de rent kemiska är även priset en fördel.
Nackdelen är att ifall oljeläckage framträder så kladdar det ner lamellerna och man får problem.

Dessa saker är dock lite onödiga att ens nämna, men eftersom de nu nämnts vill jag att de skall vara korrekta.

Ville bara berätta lite om varför man använder mc olja till vissa motorer. Och var lat, så tog cvt maskiner bara för att.

Edit: Raderat personangrepp. /Admin
Titel: SV: oljeval?
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 23 november 2014 kl. 06:44:30
Har städat upp lite i tråden, tagit bort onödiga kommentarer och personangrepp.
Skulle uppskatta om alla inblandade visade varandra lite mer respekt.
Titel: SV: oljeval?
Skrivet av: Föller skrivet 23 november 2014 kl. 09:22:25
Snart är väl allt personangrepp enligt moderatorn.

Jag skrev "det stod inget i ovanstående text vi inte redan visste". Personangrepp? Du vet vilken text som innehöll personangreppet. Ta det i PM till honom då och häng inte ut oss andra.
Titel: SV: oljeval?
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 23 november 2014 kl. 10:11:05
Allt som skrivs med avsikt att nedvärdera någon annan är att anse som ett personangrepp.
Det leder till bråk/tjafs, och på sikt att folk slutar använda forumet.
"det stod inget i ovanstående text vi inte redan visste" må stå för dig, men forumet är inte till bara för dig, det är tusentals personer som läser detta forum som INTE vet allt om torra och våta kopplingar.
Om någon tar sig tid att förtydliga en sak så bör de inte bemötas med den attityden som du gav uttryck för.

Då flera personer i detta ämne har uppträtt på ett sätt som är menat att nedvärdera andra såg jag det som mycket lämpligt att redigera dessa och göra en publik notering om detta, det ger både er och andra en vink om vad som är acceptabelt och vad som inte är det.