ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: DinliRobban skrivet 13 mars 2015 kl. 15:55:37

Titel: HJÄLP!!! Dinli 800 T3
Skrivet av: DinliRobban skrivet 13 mars 2015 kl. 15:55:37
Har tagit bort strypningen på min maskin, även köpt ett variatorkit från Dealy o satt dit.
Innan jag beställde så både ringde jag o mailade med dom för att höra om det funkade till min T3, det skulle det göra. Men när man trycker över halv gas så lät det som att den dog, så 73km/h kommer man upp i.
Trots att det finns mycket gas kvar att ge.

 Nån som har samma problem?

Har kört 48 timmar. Då kommer ett skärande ljud när man gasar.
Låter som om man kapar ved i en vedkap.
Plockade isär främre variatorn, såg då att nästan alla vikter va ovala el intryckta på sidorna....
Alla vikter satt åt samma håll.

Nån som haft samma problem?

Har nu satt tillbaka original vikterna, ljudet kvarstår.
 
Kom fram till att ljudet kom från främre variatorn, ringde Dealy o pratade med nån mek kille där.
Han sa åt mig att sätta tillbaka strypningen o testa om problemet kvarstår, nu låter den som vanligt.

Men hur kul är det att köra 43km/h??? Dessutom ingen kraft o fart i skogen.
Vad skiljer en Vanlig 800i motor o en T3 motor förutom strypningen?

HJÄLP!!!!!
Titel: SV: HJÄLP!!! Dinli 800 T3
Skrivet av: kenthas skrivet 13 mars 2015 kl. 19:34:10
Vad sitter det för strypning i en T3? är det bara en variator ring i den bakre variatorn eller har du även en elektronisk strypning i ECUn? Om du plockar bort variatorn helt och bara testar att varva upp motorn så borde varv stoppet komma vid ca 6500rpm, och har du missljud i motorn utan variator så är det mindre bra.
Kan ju vara så att du missat att få i vevaxelns lilla tapp i lagret som sitter i hållaren runt den främre variatorn därav missljudet vid högre varv.
Är inte helt säker, men vi har samma motor och jag kommer lugnt upp i 110 utan variatorkitt så du borde kunna ligga däromkring du med.
Titel: SV: HJÄLP!!! Dinli 800 T3
Skrivet av: DinliRobban skrivet 15 mars 2015 kl. 16:28:17
Tjena kenthas.

Det sitter en ring innanför främre variatorn primären el var den heter. Ser ut som ett kullager, när man tar bort den så ökar farten från max 43km/h till runt 110 innan jag bytte variatorkitet. Max fart sjönk då till 76km/h, plus att man har nästan över halv gas att ge, men då "bluddrar" bara maskinen....

Enligt vad jag har läst mig till så är det ingen elektronisk strypning.
Men fick höra att det kunde bero på ecun att det inte går att ge full gas.

Kanske ska kolla lagret i hållaren, hur vet jag om d e ok el inte ok?

Fast å andra sidan så lät det konstigt även när jag provgasade utan skyddet fram oxå, men inte alls på samma sätt.

Har du facebook så leta upp mig, Robban Prinsessan Sandberg, så kan jag skicka film på ljudet.

Tack så länge.
Titel: SV: HJÄLP!!! Dinli 800 T3
Skrivet av: kenthas skrivet 16 mars 2015 kl. 18:57:36
Hej
Måste bara kolla med dig, ditt variator kitt var det med vikter, sliders och hårdare tryckfjäder eller bara vikter?

Tänkte bara att det kanske är bäst att börja om och riva allt, kolla så att sekundärens skiva flyter och inte nyper, om den nyper så kan inte remmen klättra, samma med primären, kolla så att den flyter fritt.
Så om du har tid o ork riv och ta bort både primär och sekundär, bort med remmen o kolla så att det inte sitter någon hylsa kvar på vevaxeln och starta, låt motorn bli varm och prova att varva lite.
Kolla så att axeln inte vibrerar/ skevar mycket (kan bli så om vikterna eller sliders hamnar fel i primären)
Lyssna efter oljud, om det inte skramlar nu så stäng av motorn och sätt på axelstödet, den med lagret i utan variator, nu har vevaxeln stöd och du kan starta och prova att varva max under en kort stund.
Funkar det att varva max nu utan oljud och bludder så är det obalans i primären eller sekundären, ganska enkelt att fixa men inte helt billigt.
Om det skramlar utan variator och vikter så kan envägs lagret till kopplings klockan ha pajjat.
Jag skulle föreslå att du monterar dit alla original delar och låter din ÅF kolla på maskinen, har du garanti kvar så borde det lösa sig.

Du har ju köpt kittet av Dealy och om dom säger att det ska funka så gäller garantin.

Lägg gärna upp lite bilder här på hur dina kitt vikter ser ut, du kan även länka till en film snutt på hur det ser ut och låter om det skiter sig med ÅF.
En del vikter måste monteras i rätt rotations riktning, det är därför jag vill se vikterna, och även sliders om dom var med i kittet.

Om jag kan hjälpa dig mer så är det bara att höra av dig.
Kentha
 
Titel: SV: HJÄLP!!! Dinli 800 T3
Skrivet av: DinliRobban skrivet 17 mars 2015 kl. 22:59:20
Verkar inte funka att få¨upp bildero film :-( testar igen.....

Vikter o fjäder från Dealy, så här ser vikterna ut efter ca 20 tim
Alla låg åt samma håll.
Titel: SV: HJÄLP!!! Dinli 800 T3
Skrivet av: DinliRobban skrivet 17 mars 2015 kl. 23:13:52
Nu gick det ju.
Men filmerna får jag inte upp :-(
Titel: SV: HJÄLP!!! Dinli 800 T3
Skrivet av: DinliRobban skrivet 17 mars 2015 kl. 23:51:28
Här är filmerna:

www.youtube.com/watch?v=HSxVVMJGA7E

http://youtu.be/uNFRN5PKNy0
Titel: SV: HJÄLP!!! Dinli 800 T3
Skrivet av: myggan83 skrivet 18 mars 2015 kl. 09:31:27
Ajaj... Det där låter inge vidare.. Dags att köpa ny primärvariator kanske?
Titel: SV: HJÄLP!!! Dinli 800 T3
Skrivet av: kenthas skrivet 21 mars 2015 kl. 09:56:46
Låter som en köttsåg ;)
Om du kollar här https://dl.dropboxusercontent.com/u/30332263/Dinli750engine.pdf så kan du se hur alla delar ska sitta ihop, under fliken C.V.T del nummer 1 så ser du stödlagret som jag skrev om tidigare.
Om du missat den medans du monterade eller den har skurit så lär det bli en del rörelse i vevaxeln under belastning, det var därför jag skrev att du skulle riva allt och bara varva motorn utan variator och rem för att lyssna efter oljud, om det fortfarande låter vid högre varv så kan det vara envägslagret under fliken CRANKSHAFT nummer 15.
Din film visar bara primären under rotation, skulle vara bra att se hela variator paketet röra sig.
Om sekundären släpar efter eller nyper lite så kan du få ett spel i primären, vikterna ligger då inte under tryck utan kan i värsta fall lägga sig helt fel eller bara vibrera lite, men det räcker för att vikterna ska se ut som dina gör nu.
Om du tar en Svart tuschpenna och ritar en rand runt hela den yttre primärskivan del 14 under c.v.t och lika så inuti del 11 under c.v.t så kommer du att se var skivan tar i, det är nog det som låter. 
Titel: SV: HJÄLP!!! Dinli 800 T3
Skrivet av: DinliRobban skrivet 22 mars 2015 kl. 22:17:26
myggan83, den har inte ens gått 50 timmar :-(

Ok Kenthas, tack. ska kolla på det!!!Återigen TACK!!!

Titel: SV: HJÄLP!!! Dinli 800 T3
Skrivet av: kenthas skrivet 17 april 2015 kl. 14:39:55
Hur går det för dig?
Skulle bara vara kul att veta om du har löst problemet :hmmm: