ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Körteknik => Ämnet startat av: Kasch skrivet 10 april 2006 kl. 15:46:11
-
Skillnad körstil? Hur kul kan man ha med en tung arbets-ATV jämfört med en kul quad? Vad säger ni som har vana från båda?
-
Ja quaden går ju bättre på vägen motför ATV:n ett som är säkert,men det beror ju mycke på vad man har för däck, dämpare osv...Men jag som kört både och tycker quaden är bättre...Snackar man om körning i skogen med 4*4 så slår såklart ATV:n allt som heter framkomlighet :)...Ja va kan man mer säga som ni redan visste :P?
-
Det skiljer ju en hel del på de olika sätter man kan roa sej med. Men en riktigt 4x4 arbetshäst och en riktigt brant, stenig eller dyngig backe, lågväxel och en stark vilja att komma upp på toppen, det är lika roligt som att busköra med quad. Tyvärr så finns det ju inte så mycket ställen där man FÅR klättra hej vilt med sin arbetshäst då de driver hårt som f-n på hjulen och förstör mycket av underlaget, men där man väl FÅR göra det är det sjukt roligt. Men som sagt, det är skillnad på busåka ala' crossmodell och tuff terrängåka ala' bergsklättring. Ska du dessutom ha maskinen att utföra arbetssysslor så är valet inte så svårt, men ska du ha den bara för att roa dej så blir valet svårare.
-
Två helt olika världar!
Jämför du med en riktig sport Quad är det bra träligt att köra arbetsmaskin. Det är slött (om vi inte pratar Polaris 800 då), tungt och trögt. Det går ju att ha roligt där med men man får söka sig till vad de är byggda för: Terräng körning.
Då vänder det. Så det bottnar i vad du ska ha de till.
/J
-
Två helt olika världar!
Jämför du med en riktig sport Quad är det bra träligt att köra arbetsmaskin. Det är slött (om vi inte pratar Polaris 800 då), tungt och trögt. Det går ju att ha roligt där med men man får söka sig till vad de är byggda för: Terräng körning.
Då vänder det. Så det bottnar i vad du ska ha de till.
/J
hallå hallå jag går ju nästan jämt med polaris 800 så du får nog skriva bobadier eller kawasaki då pratar vi om annat men men de går ju sladda och ha kul med en atv med fast crossåka har jag aldrig prövat
-
Jag tycker att bland det bästa som finns e å glida runt i skogen med 4x4, sen är det ju inte fel att köra fast nån gång heller. Angående quad har jag inte provat nån "riktig", får hoppas på det i framtiden!
8)
-
Två helt olika världar!
Jämför du med en riktig sport Quad är det bra träligt att köra arbetsmaskin. Det är slött (om vi inte pratar Polaris 800 då), tungt och trögt. Det går ju att ha roligt där med men man får söka sig till vad de är byggda för: Terräng körning.
Då vänder det. Så det bottnar i vad du ska ha de till.
/J
hallå hallå jag går ju nästan jämt med polaris 800 så du får nog skriva bobadier eller kawasaki då pratar vi om annat men men de går ju sladda och ha kul med en atv med fast crossåka har jag aldrig prövat
Polaris, Bombardier... Den med 62 häst iaf... ;)
/J
-
ATV är en förkortning på All Terrain Verciles. Allterrängsfordon på svenska.
-
Vad det gäller ATV och Quad så har du lika roligt på båda om du kör på strax över gränsen till vad de klarar av.
-
Tja quad är ju mer gjord för fart och hopp medans ATV är mer köra sakta i skogen och sätta sig fast.
Visst finns det quads som tar sig fram bra i skogen och ATV's som går bra rakt framåt, men oftast fastnar quadden fort i skogen (gäller att ha mycket fart så kommer man fram) medans man aldrig ser en ATV göra ringar på asfalten :)
Gillar du när det går fort och gillar att hoppa och freestyla så ska du ha en quad... gillar du att köra lite saktare och mer "bröta" dig fram i skogen är det ju ATV som gäller
detta gäller förstås värstingar från båda sidorna. Bäst är ju om du får prova en av varje :) är stor skillnad i alla fall.
Jag skulle inte vilja ha en ATV just för att det är för tungt, vingligt och går för sakta... önskar mig väl en ATV när jag blir utlurad i skogen och sätter mig fast :) men som bra är quadden så lätt så är du normalbyggd karl så kan du lyfta den ifrån problemet
-
Vill man ha både fart och styrka/framkomlighet så skulle nog en Artic cat Thundercat 1000cc Turbo göra susen....!!!! :headbang: :headbang:
-
Tja!
Bevisligen går det att köra annat än bara skogsåkning med en arbets Atv.
http://www.youtube.com/watch?v=Isjp43YJ48Q
//Johan
-
Jaha! Upp till bevis Johan, ska bli kul att se dig flyga med Grizzlyn ;)
Yamaha rules :headbang:
-
Min Can-Am 650 är roligare än min tidigare Kymco KXR 250, har aldrig provat en riktigt vass Quad, men håller med om att det antagligen går att hitta en bra kompromiss om du är intresserad av både ATV och Quad.
-
Låt oss hoppas att trådskaparen har bestämt sig nu, han har ju haft nästan 3 år på sig ::)
-
:dntknow:
Kanske nån annan som får hjälp av (de sena) svaren.
-
Om jag sätter gatdäck på en KFX700,blir den en Quad då?
Enligt manualen är den ju en ATV... :hmmm:
Quad=Fyra
-
Alla fyrhjulingar är ju ATV's. Enligt manualen är min YFZR en ATV i alla fall och den är väl så mycket quad något kan bli?
Quad är väl mer en sub kategori för ATV's ungefär som en bil är en bil men det finns bakhjulsdrivna bilar osv
Var gränsen går mellan ATV och Quad i folkmun är väl lit si och så. Att alla som har bakhjulsdrift enbart ska kallas quad tycker jag är lite fel
Som denna Kawasaki Prairie är då ingen Quad, och det håller nog dom flesta med om :) och den är ju 4x2
(http://www.quad-atv.za.net/Images/Kawasaki_Prairie_360_4x2_red.jpg)