ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Ericko skrivet 10 juni 2015 kl. 16:21:44

Titel: Motorolja Linhai 300
Skrivet av: Ericko skrivet 10 juni 2015 kl. 16:21:44
Precis nybliven ägare!

Tänkte byta oljan till motorn. Är det ok o köra med denna:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/MC-olja-15W40-2000022966// (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/MC-olja-15W40-2000022966//)

I boken hänvisar dom till SAE 15W/40SG

Har ringt runt olika handlare sökt i detta forum men blir inte riktigt klok på vad jag ska slå till på.... Nån som kör denna olja idag?!
Titel: SV: Motorolja Linhai 300
Skrivet av: MSP skrivet 10 juni 2015 kl. 21:38:33
Du kan köra på vanlig 10w/40w olja (del syntet). Detta råd om olja fick jag direkt ifrån importören.
Titel: SV: Motorolja Linhai 300
Skrivet av: ohvafan skrivet 10 juni 2015 kl. 21:42:32
se bara till att oljan är JASO-klassad så går det nog bra..
Titel: SV: Motorolja Linhai 300
Skrivet av: Ericko skrivet 10 juni 2015 kl. 22:17:15
Du kan köra på vanlig 10w/40w olja (del syntet). Detta råd om olja fick jag direkt ifrån importören.

När du säger "vanlig" menar du olja som man har till bilen? Annars har flera nämt just 10w/40 samt delsyntet + plus att den skall vara ämnad för MC. Tack för ditt svar MSP.

se bara till att oljan är JASO-klassad så går det nog bra..

JASO-klass är det lika med MC-olja? Tack för svar ohvafan!  :)
Titel: SV: Motorolja Linhai 300
Skrivet av: skogmullen skrivet 11 juni 2015 kl. 09:44:12
Kan förklara det så här :
JASO - Japanska Bilindustrins Standard
API - Amerikanska Oljeindustrins Standard
ACEA -Europeiska Bilindustrins Standard

Linhai har dock slungkoppling och separat olja i växellådan så där är inte anledningen till att ha mc olja , men det man ska ha i bakhuvudet är att i regel så ligger en fyrhjuling på högre varv i motorn än en bil och där av är en mcolja bättre.
själv kör jag med http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/oljor/motorcykelolja-624012/ inte mycket dyrare än en vanlig motorolja
Titel: SV: Motorolja Linhai 300
Skrivet av: Ericko skrivet 11 juni 2015 kl. 09:52:04
rekommendationer om olja till Linhai 260-300
Tackar för svar skogsmullen!  ()p Får man fråga vilken olja du köper o har till din maskin?  ':)
Titel: SV: Motorolja Linhai 300
Skrivet av: Pv544 skrivet 11 juni 2015 kl. 10:00:34
Oftast när man säger jaso klassad olja så tror jag man menar mc olja anpassad för våtkoppling.
Våra linhaimaskiner har inte våtkoppling. 

Jasoklassning finns även på fler typer,  googla lite så ser ni.

Jag har för mig att jag hinkade i en mineralolja från biltema i min. Men finns säkerligen bättre alternativ. 
Titel: SV: Motorolja Linhai 300
Skrivet av: skogmullen skrivet 11 juni 2015 kl. 10:15:36
Tackar för svar skogsmullen!  ()p Får man fråga vilken olja du köper o har till din maskin?  ':)
:lol: jag höll på att redigera inlägget men du han före mig  ()p
jag kör med http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/oljor/motorcykelolja-624012/
Titel: SV: Motorolja Linhai 300
Skrivet av: Ericko skrivet 11 juni 2015 kl. 15:43:59
Tack alla för svar!  ;)

Ska åka förbi den lokala ATV-handlaren efter jobbet. Han hade en dunk olja avsedd enligt honom för ATV, märket var tydligen Motul. Lite dyrare men jag vågar inte direkt chansa. Återkommer med vad jag inhandlar och om 3 månader kommer rapport hur det funkat. :)
Titel: SV: Motorolja Linhai 300
Skrivet av: Pv544 skrivet 11 juni 2015 kl. 15:54:47
Håll koll på oljenivån emellanåt, kör man lite kuperad terräng så kan dom trycka ur sig lite.
Iaf dom äldre gjorde det har jag läst. 

Ska du byta övriga oljor också?
Växellådan, framdiff och bakaxel.

Vad tycker du om maskinen hittills då?
Titel: SV: Motorolja Linhai 300
Skrivet av: Ericko skrivet 11 juni 2015 kl. 20:11:30
Blev olja från den lokale ATV-handlaren. ATV Extreme (Motul) 10w/40 delsyntet 4liter, kostade 120kr/l så den var ganska dyr kanske, hoppas den funkar bra. Sedan fick jag en liter 80w/90GL5 på köpet (värde 80kr), räcker 1 liter till växellådan? Tänkte ta ett kort vid tillfälle på dunken och lägga upp.
 Tanken är att även byta Slutväxel o framdiffen, dom oljorna får nog bli från biltema. En vanlig 80w/90 till Slut växeln samt samma fast LS till framdiffen.

Gör täta kontroller nu i början på oljan eftersom jag köpte den begangnat. Ser bra ut hitills, mittemellan min o max. Kör dock inte så jättekupperat. Några gånger upp o ner för en grusgropp är väll det värsta den upplevt hitintills  :headbang:

Är mycket nöjd med maskinen. Fattades en säkring till 12v uttaget samt att varningblinkersen bara fungerade på vänster sida, men det är fixat  ()p Köpte ett nytt batteri på Biltema oxå.

På ATG-listan just nu:

Om ni har tips på punkter att ha i åtanke så välkomnas dom  :)
Titel: SV: Motorolja Linhai 300
Skrivet av: Pv544 skrivet 11 juni 2015 kl. 20:23:31
Några tips

Var bestämd på gasen om du drar tungt, framförallt om du backar med tungt släp.
Och använd lågväxeln ofta.
Finns en och annan (inkl mig själv) som förstört kopplingen i den bakre variatorn.
Sitter en slungkoppling där som man kan överhetta så den bränner fast i kopplingsklockan.

Jag har även plockat ur några vikter ur variatorn, för att få lite senare tillslag och få känslan av en piggare maskin.

Finns väl lite smågrejer man kan göra för att öka effekten, men mitt råd är att hålla original och hellre byta maskin sen.
Jagar man effekt kommer aldrig denna räcka ändå.

Jag tycker det är en ganska trevlig maskin, till lite arbete och plogning funkar den fint. Helst plogningen tycker jag är kalas med denna typ av växellåda, går ju smidigt att gå mellan back och lågväxel.

Titel: SV: Motorolja Linhai 300
Skrivet av: Ericko skrivet 11 juni 2015 kl. 22:01:24
Tackar Pv544!  :D

Huvudsyftet är först och främst att den skall fungera som transportmedel från A-B ganska korta sträckor och då endast på lågväxeln. Sen är rolighetsfaktorn väldigt hög så det blir en del nöjjesåkning nu i början 8)

Tycker den svarar direkt på lågväxeln. Tidigare ägaren bytte kopplingen innan han sålde den eftersom den var slutkörd. På högväxeln får man varva motorn lite mer innan man kommer iväg fast då dubblar man även topphastigheten (har varit uppe i Max 65 på grusväg). Enligt manualen skall däcken ha ett tryck på 5psi. När jag hade lite hastighet på grusvägen så hade tidigare ägarn dunkat i 20psi, den var väldigt sladdig då men tror det berodde på det höga däcktrycket. Tömde ur till 0,5 bar och upplevde att den blev mycket stabilare på vägen i lite högre hastigheter.

Just nu finns varken vinsch el. Plogblag men det kommer säkert att kompletteras med framåt höst/vinter.

Har inga planer på att trimma el. Öka effekten utan vill ha den original så att sakerna håller. Bara åtgärder som konserverar och håller den i bra skick är planen.