ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Hisun/Hsun => Ämnet startat av: Jupiter skrivet 28 januari 2016 kl. 20:34:15
-
Fick tipset idag av KGK's atv "expert" att man bör plocka bort krängningshämmaren bak på HS500/700 då den är väldigt överdimensionerad och maskinen blir betydligt smidigare i terräng. Detta skulle inte påverka väghållningen på landsväg nämnvärt och det kunde man lätt justera via bakdämparnas förspänning. Detta hade de själv kommit fram till via provkörning och test.
-
Var inte det världens bästa maskin enligt dig. Låter som dom inte tänkt igenom det där från början.. ;)
-
Var inte det världens bästa maskin enligt dig. Låter som dom inte tänkt igenom det där från början.. ;)
Jag aldrig sagt den är världens bästa, för det andra är det nog inte ovanligt man plockar bort krängninghämmaren bak vad jag förstår. Såg ett test där de tex rekommendrar man gör det på Suzuki Kingquad. För övrigt luktar du bajs. ()p
-
Funderar på att själv göra det och testa. Men att det inte skulle bli någon skillnad på vägen är ren lögn enligt mig. Tar du bort krängningshämmaren så kränger den självklart mer
-
Det kan man kompensera med dämparnas hårdhet, en kräningshämmare är i regel som bekant väldigt styv. Så en marginell krängning kanske men borde inte vara någon fara. Blir klart en kompromiss.
-
Det första man gör är att plocka bort krängningshämmaren. Vad fan ska man med den till i skogen?
-
Ska bli att prova nu utan och se hur det känns. Även om det kränger lite mer vid vägkörning är det i skogen som är det viktiga.
-
Hiva bort skiten, men om den blir för smidig, så öka preload fram istället för bak först.
För mjuk fram kan ge samma känsla som vältbenägen också.