Hur använder du din maskin, Med tanke på att du måste ha låst diff? Visst, Honda har väl inte den bästa diffen när det gäller att låsa men den håller i evighet och fungerar enligt mig riktigt bra och ibland behöver man bara dutta till på frambromsen så hugger alla hjul i annars funkar lite aggresiv körning för att få diffen att låsa .. Testa en Honda och deras unika växellådor. Det är kul
Tänk så här ang Yamaha som inte har mycket utrustning som standard, dåliga original däck, väldigt få maskiner har några bra däck som säljs som standard. Vinsch ja, det var ju en tråd om en som ville döda sin vinsch så det verkar ju vara kanon bra grejer som säljes med originalet, antagligen inte.Mitt råd köp en maskin utan vinsch och sketna original hjul, och förhandla till dej en kvalitets vinsch och däck som fungerar fullt ut till din körning, med tanke på att du verkligen måste ha låst 4x4. För vad man kan tänka sej så tror jag knappast att original grejerna som skickas med kommer att hålla nån längre stund innan rep, garanti krångel.
Allt annat är förkastligt anser jag och om jag kollar bland de mer etablerade märkena så verkar det stå mellan Yamaha, Suzuki, Can-Am och Polaris. De andra verkar vara "3-hjulsdrivna" mer eller mindre (rätta mig gärna om jag har fel).
Det är faktiskt riktigt bekvämt att ha direkt fungerande diff utan att stanna och lägga i knappar osv som på polaris. Hur kör du om det går sönder? Jag kan nog faktiskt tänka mig att polaris har mest 4x4problem... Men dom är ju kalasbra sålänge dom håller! (Provkörde en 700 och den kändes som hundra år gammal motför en nyare apropå inget).Canam efter 2009 är "väl" bra. Har dock sett filmer på moderna som enhjular litegranna när dom klättrar osv. Enligt atvnerd så håller canams grejer bäst!Honda är förlegade men gör som vanlligt högkvalitativa grejer! kolla tex: (måste bromsa för att diffa........)Jag vet att flertalet av japanerna har samma system för framdiff... men som sagt youtube är bra som jämförelse!
Så din Polarisframaxelreferens är en sliten rackare!!? hade jag renoverat en framdiff hade jag ju valt en alukorg
Lite svårt att välja något som inte finns...2002-2004 (kanske 2006, minns inte riktigt) är det en annan diff på dem, första generationen av hilliard-diffarna och den jag har nu är renoverad så allt ligger inom toleranserna enligt verkstadshandboken = likvärdig med en ny diff och den höll inte. Visst hade en alukorg varit bättre och jag diskuterade med en kille som är svarvare på jobbet om att göra en i aluminium men det är inte ekonomiskt försvarbart. Möjligtvis om man har tillgång till en CNC-styrd svarv så man kan minska antalet mantimmar och man kanske kan köra fram ett flertal korgar och sälja dem men nu fanns inte den möjligheten.Troligtvis är inte min maskin bästa referensmaskinen men man läser ju lite här och där (blandannat på detta forum) att det är återkommande problem med diffkorgar, drivaxlar, kylning etc så jag och min maskin är inte unika.
Alukorg behöver du inte tillverka själv, de finns att köpa Bild ex.(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
Den där passar inte, den är till de nyare modellerna. Jag har damsugit marknaden efter någon som tillhandahåller en alukorg till första generationen av hilliard-diffar och det enda jag hittade då var en som hade fått en tillverkad av en firma. Den höll bättre men tillslut gav även den upp så konstruktionen som sådan är för klen egentligen. Ett alternativ skulle kunna vara att bugga om till den nyare modellen. Jag gjorde ett oljebyte på min nu och det verkar ha löst problemet för nu funkar den som den ska ?!?!?! Ska köra lite mer för att se om det återkommer.
Även John Deere korgen?Du ser, service är alltid underskattat!
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️