ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: FredB skrivet 16 mars 2019 kl. 16:50:19
-
Hej atv kompisar ;)
Har nyligen köpt en Linhai M150 traktorreggad (T3A). Den ska tydligen va spärrad på 40kmh men pluggade aldrig in den boxen som tillkom så nu toppar den ungefär 70-75. Har ägt ett par fyrhjulingar innan så vet ungefär hur dem ska låta o köra men när jag kör min Linhai går den upp på väldigt högt varvtal direkt i låg fart. Första sekunden man kör går den vanligt sen går motorn upp i nästan högsta varvtalet och stannar där när man kör fortare. Kan detta vara någon grej med traktor modellen av M150? Har sett vanliga Linhai M150 och den låter inte alls som min gör. Har prövat att plugga ut alla kontakter och grejer på den men inget påverkar detta problem.
Har ni några ideér vad jag kan göra? :hmmm:
-
skulle gissa på att felet ligger i variatorn att den är konstigt viktad eller något sådant så den varvar alltför mycket innan den börjar växla ut.
-
skulle gissa på att felet ligger i variatorn att den är konstigt viktad eller något sådant så den varvar alltför mycket innan den börjar växla ut.
Tack för förslaget, är inte mkt av en ‘diy’ kille men hur skulle man göra för att fixa det?
-
Har du garanti så kolla med din åf. Ska du göra det själv behöver du ta reda på om det är vikterna i primären som är lättare i din jämfört med andra eller om det är andra fjädrar som år hårdare i din som gör det svårare att dra ihop variatorn och därmed gör att den varvar mycket inan cvt'n drar/växlar upp.
-
Oavsett dina variatorkunskaper tror jag du kan göra detta, och sen berätta resultatet
1. Ta loss kåpan som skyddar variatorn
2. På primärvariaotorn (den främre) så ritar du ett streck med touchpenna
3. Sätt tillbaka kåpan (du kan gena och inte skruva varenda skruv)
4. Kör en sväng så att du uppnår toppfart
5. Bort med kåpan igen
6. Kolla hur långt remmen har klättrat, om du har flera centimeter kvar på touchstrecket då har du variatorbekymmer
Principen med variatorn är att när din ATV ökar i hastighet då ska remmen klättra uppåt (större yta) på primären, och på sekundärvariatorn (den bakre) ska remmen krypa nedåt. Tänk precis som hur en vanlig cykel fungerar när man kombinerar stort drev fram och litet bak, då går det fort. Medan med litet drev fram och stort bak så kan du trampa /varva som en galning utan att få någon fart.