Click Here!
Bra pÄ dÀck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Renegade 2018 triple black traktor  (lĂ€st 4206 gĂ„nger)

Utloggad kenta777

SV: Renegade 2018 triple black traktor
« Svar #12 skrivet: 13 februari 2018 kl. 16:42:35 »
Kul, jag ser fram emot lite testlÀsning. Finns inte sÄ mycket info om ABS och nya gasen Àn tycker jag ..

Utloggad X50

« Svar #13 skrivet: 13 februari 2018 kl. 19:29:00 »
Kul, jag ser fram emot lite testlÀsning. Finns inte sÄ mycket info om ABS och nya gasen Àn tycker jag ..

Skrev ett lÄngt inlÀgg frÄn min Iphone och försökte Àven lÀgga in en bild men allt försvann...jÀvla poop! :banghead:

Iaf...

ABSn fungerar, men inte som pÄ en bil, kanske har med storleken att göra. Testade att bromsa mitt i en kurva pÄ isen och den ville Äka rakt ut, inte följa svÀngen. FÄr testa mer med detta. KÀndes som att det inte pulserade som pÄ en bil men systemet fungerar och Àr en stor förbÀttring för sÀkrare körning. Vid panik inbromsning rakt fram frÄn 50-60 jÀmnsides med Outlandern sÄ var ju Renegaden lika stabil som en bil, medans Outlandern lÄste allt sÄklart och man kanade bara. För att inte köra rÀtt ut nÄnstans sÄ fÄr man ju bromsa, slÀppa, bromsa med Outlandern vilket gör att bromsstrÀckan blir lÀngre Àn med ABS, för dÀr kan man hÄlla stumt pÄ bromsen.

Jag hade med Outlandern för att kunna testa att köra fast bÄda i djupsnö, Renegaden tog sig ur snön i princip lika bra som Outlandern. Fick leverans igÄr eftermiddag sÄ min maskin Àr helt ny, och fick köra 2 mil sÄ jag har inte griskört men körde fast bÄda sÄ att det krÀvdes en hel del gas för att ta sig ur.

Man kan bÄde se och kÀnna hur drivningen fram jobbar, och den tar sig fram precis lika bra som förut kÀnns det som iaf, men jag tror ÀndÄ att det Àr begrÀnsat i lÀngden. XXC Àr inte byggd för lera/skogskörning/djupsnö men jag tÀnker mig ett scenario dÀr man kör ner i lera/vattenpöl och ska lÄta systemet jobba sig ut ur detta...bromsarna drÀnks och hur ska dÄ bromsarna kunna nypa sÄpass effektivt att framhjulen ska kunna driva lika bra som en visco-lok? Hade gÀrna testat side by side! Det Àr ju sÄ svÄrt att fÄ fram info om diffen...jobbar systemet med bromsarna eller lÄser den diffen elektroniskt, eller bÄda? Jag ska testa mer nÀr den Àr inkörd och sen ta pÄ skivbromsarna...Àr det vÀrme i dom sÄ vet man ju att belÀgg kommer gÄ Ät.

Runt banan pÄ isen körde jag ett varv bara, lÄngt ifrÄn fullt men gasade en del i en kurva, kÀnde dock inte av att systemet jobbade utan den drev pÄ som Outlandern. Mer testande Àven hÀr!

Can-Am har gjort ett fruktansvÀrt dÄligt jobb att informera mer om detta och visa lite jÀmförelser med en Visco-Lok försedd XXC. Jag tror ÀndÄ i lÀngden att Visco-Lok Àr att föredra men ska som sagt fortsÀtta testa diffen i flera svÄra lÀgen för att fÄ fram en sÄ rÀttvis bild som möjligt, jag kan ha fel.

Jag försöker förstĂ„ mig pĂ„ diffen dĂ„ den verkar fungera olika beroende pĂ„ hur lite eller mycket man gasar, kanske dĂ€rför jag kĂ€nde skillnaden nĂ€r jag gasade försiktigt och nĂ€r jag gasade en del ute pĂ„ isen. Det ska ju fungera lite som ett antispinn enligt deras video men jag kĂ€nde inte av det alls nĂ€r jag sladdade. 

Gasen! En stor förbÀttring för min personliga smak, dÄ det Àr mycket mjukare att köra och man fÄr inte en rycking gÄng. Den Àr progressiv, vanliga Àr ju mer av/pÄ men hÀr med elektroniska verkar det som att systemet lÀr sig om man Àr fullt-ös-medvetslös eller om man Àr ute för att köpa mjölk. En enorm fördel ocksÄ Àr att man nu kan vÀlja om man vill gasa med tumme, eller pekfinger som pÄ en vattenskoter.

LÀgger in bilder och videos nÀr den Àr inkörd, tÀnkte spela in lite med GoPron runt banan pÄ isen och Àven djupsnö körning.

« Senast Ă€ndrad: 13 februari 2018 kl. 19:43:26 av X50 »

Utloggad kenta777

« Svar #14 skrivet: 13 februari 2018 kl. 21:10:01 »
Kul att lÀsa dina Äsikter!
Ser fram emot vidare lÀsning :)

Utloggad X50

« Svar #15 skrivet: 13 februari 2018 kl. 21:25:22 »
Kul att lÀsa dina Äsikter!
Ser fram emot vidare lÀsning :)

Finns inget ryggstöd att bry sig om, det Ă€r en Renegade precis som förut fast med ABS och elektronisk gas. Jag gillar maskinen, den Ă€r grym! :) 

Utloggad kenta777

« Svar #16 skrivet: 14 februari 2018 kl. 05:03:01 »
Jag kollade pÄ abs-videon och det ser verkligen ut som att maskinen kommer Àta belÀgg vid aktivt lösunderlagskörnung.

Abs:en Àr med Àven vid gaspÄdrag och bromsar hjul som slÀpper frÄn underlaget, slut pÄ busÄka med grussprut?

Du lĂ€r testa Ă„t oss övriga hugade spekulanter. 😁

Utloggad X50

« Svar #17 skrivet: 14 februari 2018 kl. 19:03:31 »
Jag kollade pÄ abs-videon och det ser verkligen ut som att maskinen kommer Àta belÀgg vid aktivt lösunderlagskörnung.

Abs:en Àr med Àven vid gaspÄdrag och bromsar hjul som slÀpper frÄn underlaget, slut pÄ busÄka med grussprut?

Sommartid lĂ€r man köra bakhjulsdrivet Ă€ndĂ„, i lĂ€ngden tror jag inte att det Ă€r ett sĂ„ stort problem detta. ÅterstĂ„r att se, jag kommer fortsĂ€tta testerna under helgen, svenska rallyt drar igĂ„ng imorgon sĂ„ det lĂ€r bli en del Ă„ka runt och i skogarna :)

ABSn Àr med sÄ fort nÄgot hjul slÀpper men jag kÀnde inte av det runt banan pÄ isen om man jÀmför med djupsnö dÀr jag först gasade försiktigt, dÄ kunde man bÄde se och kÀnna men gasade man fullt sÄ drev det pÄ fram precis som vanligt.

En annan sak jag noterade Àr att Tyskland och England fortfarande har sina hemsidor dÀr 1000R figurerar...och Àven 1000R med ABS.

Skulle det mot all förmodan visa sig att det Àr ett hopplöst fall sÄ sÀljer jag och kör raka vÀgen till Tyskland och hÀmtar hem en utan ABS, och sparar 20.000 kr pÄ det dessutom.

Ett annat scenario Àr att eftermarknaden slÀpper nÄgot som gör att man kan stÀnga av ABS och köra annan diff.

Utloggad X50

« Svar #18 skrivet: 16 februari 2018 kl. 20:19:03 »

Efter hel del snack om just diffen med ÅF:s mekaniker sĂ„ kan jag sĂ€ga att sĂ„ Ă€r inte fallet. Han sa att bromsarna inte Ă€r med i ABSns arbete vad gĂ€ller drift utan endast vid bromsning. Enda gĂ„ngen bromsarna Ă€r med vid gaspĂ„drag Ă€r just den millisekunden ett framhjul tappar fĂ€ste, men dĂ„ regleras det inte av bromsarna som i en bil utan bromsen nyper till snabbt för att meddela enheten att hjulet tappat fĂ€ste som i sin tur skickar signal till diffen som sen fördelar kraften.

Har efter lite mer körning testat mer av detta och Àven tagit pÄ bromsskivorna men har inte kÀnt av nÄgon vÀrme alls. I en bil kan man steka middag pÄ bromsarna efter att antispinn jobbat övertid.

Det förklarar varför jag inte kÀnner av detta nÀr man kör bana.

Utloggad kenta777

« Svar #19 skrivet: 18 februari 2018 kl. 19:12:17 »
Jag tog infon pÄ brp's hemsida att ABS:en Àr med och bromsar vid gaspÄdrag och det Àr ju precis som du skriver ett sÀtt att fÄ exempelvis framhjulen att vara med.

SÄ, nu vÀntar vi spÀnt pÄ lite bilder ocksÄ. :)

Utloggad X50

« Svar #20 skrivet: 23 februari 2018 kl. 17:08:49 »
Jag tog infon pÄ brp's hemsida att ABS:en Àr med och bromsar vid gaspÄdrag och det Àr ju precis som du skriver ett sÀtt att fÄ exempelvis framhjulen att vara med.

SÄ, nu vÀntar vi spÀnt pÄ lite bilder ocksÄ. :)

Efter Ànnu mer gasande sÄ Àr iaf jag övertygad om att systemet jobbar felfritt. FÄr Àven sÀga att ABS Àr Ànnu bÀttre Àn i en bil dÄ hjulen alltid rullar trots full inbromsning pÄ ren is. Förklarar varför jag inte kÀnner nÄgot pulserande frÄn bromsarna.

Jag gillar maskinen skarpt :)

« Senast Ă€ndrad: 23 februari 2018 kl. 17:10:53 av X50 »

Utloggad kenta777

« Svar #21 skrivet: 25 februari 2018 kl. 17:08:05 »
Snygg som fasen!
Sitter det skÀrmbreddare Ä din?

Det stÄr lite olika i annonserna pÄ nya Renegade's.
Vissa har bredare original, andra inte.
Vissa fÄr gÄ max 50, andra full fart sÄ lÀnge de hÄller sig under 89dB.
MĂ„ste vara en del felaktigheter antar jag..

Utloggad X50

« Svar #22 skrivet: 25 februari 2018 kl. 20:14:16 »
Snygg som fasen!
Sitter det skÀrmbreddare Ä din?

Det stÄr lite olika i annonserna pÄ nya Renegade's.
Vissa har bredare original, andra inte.
Vissa fÄr gÄ max 50, andra full fart sÄ lÀnge de hÄller sig under 89dB.
MĂ„ste vara en del felaktigheter antar jag..

SkĂ€rmbreddarna följer med, men mina sitter inte pĂ„. Can-Am har gjort det enkelt för sig, man ska borra i skĂ€rmarna bak b.la för att fĂ„ dom att sitta men tittade lite mer pĂ„ det med ÅF och vi tror att man kanske kan lösa det utan att behöva borra. Det följer med stag ocksĂ„, antagligen för att förstĂ€rka nĂ€r dom sitter pĂ„.

Jag tycker den blir rentav ful med dom pÄ, sÄ mina skÀrmbreddare kommer ligga i sina plastpÄsar.

Maskinen fĂ„r köras i max 50 km/h men Ă€r spĂ€rrad vid 105 km/h för att den klarar sig precis dĂ€r vad gĂ€ller db-krav. SĂ„g en kille pĂ„ youtube som körde sin 1000R i 130 km/h och mer gav den inte, sĂ„ 105 eller 130 kvittar. Jag frĂ„gade ÅF om att ta bort spĂ€rren men han sa nej, han fĂ„r problem om det kommer fram att han lĂ„ser upp maskiner.

Maskinen Àr nu inkörd och efter massa gasande i djupsnö sÄ har jag fÄtt det bekrÀftat för mig att diffen jobbar olika beroende pÄ hur mycket man gasar. Lite gas och man ser hur den fördelar kraften, full gas sÄ spinner den pÄ alla 4 utan nÄgon som helst antydan till att ABS Àr med och nyper fram. Körde x antal varv idag pÄ isbanan och Äkte av nÄgra gÄnger pga att skivorna var kalla/fulla i snö sÄ nÀr jag bromsade fanns det ingen bromsverkan typ, vilket ocksÄ bekrÀftar att ABS inte Àr med och nyper i AWD lÀget nÀr man kör fort. Efter nÄgra inbromsningar sÄ torkade skivorna upp och man hade full kontroll pÄ det igen.

Ska göra nÄgra varv under veckan och lÀgga upp video.

Utloggad kenta777

« Svar #23 skrivet: 26 februari 2018 kl. 12:02:07 »
Det hÀr gÄr ju frÄn klarhet till klarhet :)

Online just nu.

170 gÀster, 4 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
UFR, Hisun utv, DaLu, skogsvarelse,
Flest online idag: 204. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    Idag kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    Idag kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. SĂ„ vi sĂ€ger sĂ„.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att fĂ„ hĂ€star sĂ„ vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bĂ€nk? anvĂ€nds för att slippa vĂ€rmen pĂ„ ett visst omrĂ„de
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgĂ„r man alltid frĂ„n att den Ă€r varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bĂ€nk dĂ€r just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. DĂ€remot vill de som sĂ€ljer skiten slĂ„ i folk att man fĂ„r snabbare gasvĂ€xling om man sĂ€tter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjĂ€rnceller. Tycker du ska lĂ€sa pĂ„ ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: JassĂ„? PĂ„ vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjĂ€lper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla pĂ„ testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sĂ€nker vĂ€rmen dĂ€r det Ă€r monterat. Nackdel, det som Ă€r lindat rostar bort jĂ€vligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man anvĂ€nda avgasbandage pĂ„ hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött pĂ„ detta jĂ€vla vĂ€dret nu,om det Ă€ndĂ„ kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! nĂ„gon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit mĂ„nga droppar pĂ„ 5 mĂ„nader... Bytt kopplings lamell och nu Ă€r det nĂ„got som klunkar inne i maskinen pĂ„ tomgĂ„ng
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig pĂ„ midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom hĂ„ller till pĂ„ Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i VĂ€rmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
Click Here!
Bra pÄ dÀck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme