Jag ger mig inte in i debatten vilken maskin som har bäst difflock etc. Men tittar man på de riktiga jättarna inom 4 till 8wd från Tatra, MAN och Kamaz är det enbart mekaniska difflock som gäller och det borde kvitta om det är atv eller lastbilar. Den mekaniska difflåsningen blir alltid 100% utan att behöva ta hänsyn till diffens varvtal osv. Om jag inte minns fel har väl AC och kanske någon till elektriskt difflås som man inte behöver stanna maskinen för att aktivera, väl?
Tyvärr kan man inte jämföra lastbilar och fyrhjulingar rakt av och ha detta som argument.Dock tillhör jag likväl den skaran som gillar difflock om jag skall köra i trixig terräng, men jämfört med de nya CA är faktiskt inte skillnaden så stor som det ofta vill påskinas på forum.(hade CA 1000 senast för nåra månader sen ju)Extra OT:För övrigt är det väl Kamaz som kan låsa axlarnas rörlighet ifall man skulle råka tappa ett hjul?Dvs köra med endast ett hjul på axeln och den är då fortfarande vågrät...?Nån östbil har det, men kan vara nån annan.Mekanisk diffspärr är även bra om man smäller en drivaxel/knut eller nåt, då får man ju kraft till andra hjulet ändå.Utan difflåsning vill den knäckta axeln snurra medan övrigt står still.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️