ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Fridolf skrivet 20 januari 2011 kl. 03:41:57
-
Jag har tänkt införskaffa en fyrhjuling under våren och har begränsat urvalet till KQ 750 eller Grizzly 700. Fördelningen mellan arbete/nöje borde ligga på ca. 70/30. Nu har jag läst i flera tester på nätet att KQ är ovanligt högt växlad. Ni som har provat, hur ligger det till med detta? Är det bara på högväxeln som den är ovanligt hög och lågväxeln är mera normal eller..?
Blir det problem vid vedkörning i skogen? Vad händer om man lägger på 27-tummare? Eller är Grizzlyn ett bättre köp om man ska använda den för skogsarbeten.
Tacksam för råd och tips då jag är nybörjare i ämnet.
-
kan man leva med lite skrammel och rassel och högt motorljud så är nog grizzlyn bättre i skogen då dom är kraftigare byggd, vad de gäller utväxling så ligger dom lika på lågväxeln, högväxeln är kq750 lite högre och går fortare och tystare på vägen
-
Om det är högre utväxling på KQ vet jag inte men jag har inga problem med att dra tunga vedlass med min och jag har 26 tums däck på och de är lika stora som Kenda Bear Claw 27". De flesta brukar montera ett variatorkit när de byter till större hjul oavsett märke.
Lycka till med ditt köp!
-
jag har v-kitt på miin och har 27 tums kenda bearclaw, de som blir med v-kitt och större hjul är att den går som den gör med org hjul
-
jag har v-kitt på miin och har 27 tums kenda bearclaw, de som blir med v-kitt och större hjul är att den går som den gör med org hjul
Va har du för v-kitt?
//V
-
lättare vikter och annan fjäder i sek variatorn,
-
lättare vikter och annan fjäder i sek variatorn,
Och vart köpte du det?
//V
-
hos trech.se men ska du köpa så ring han och säg att du vill ha 4 vikter som väger samma som dom som följer med kittet och 4 st som är snäppet lättare, och en fjäder, vikterna ligger ju 2 och 2 i variatorn så du lägger dom brevid varann och varannan lättare och varannan tyngre
-
hos trech.se men ska du köpa så ring han och säg att du vill ha 4 vikter som väger samma som dom som följer med kittet och 4 st som är snäppet lättare, och en fjäder, vikterna ligger ju 2 och 2 i variatorn så du lägger dom brevid varann och varannan lättare och varannan tyngre
Tack för svaret.
Ska ringa denna vecka.
//V
-
Eller är Grizzlyn ett bättre köp om man ska använda den för skogsarbeten.
Jag var själv i samma sits och valet blev till slut grizzlyn. Åk och prova både suzukin och yamahan så märker du nog vilken maskin som känns bäst. Suzukin är en skitbra hjuling men den känns betydligt klumpigare än grizzlyn. Att grizzlyn skulle vara skramlig är inget jag har märkt men det får väl tiden utvisa. Grizzlykonstruktionen känns mer anpassad för tungt arbete än KQ men jag tror att du blir nöjd oavsett vilken av maskinerna du köper. Dock ska du se till att köpa med servostyrning om du ska använda maskinen till arbete också, vet att det är standard på grizzlyn men är osäker på hur det är med KQ, den jag provade hade servo men jag minns inte om det är standard på suzuki.
-
hur mycke kostar variator kit
-
Jag har tänkt införskaffa en fyrhjuling under våren och har begränsat urvalet till KQ 750 eller Grizzly 700. Fördelningen mellan arbete/nöje borde ligga på ca. 70/30. Nu har jag läst i flera tester på nätet att KQ är ovanligt högt växlad. Ni som har provat, hur ligger det till med detta? Är det bara på högväxeln som den är ovanligt hög och lågväxeln är mera normal eller..?
Blir det problem vid vedkörning i skogen? Vad händer om man lägger på 27-tummare? Eller är Grizzlyn ett bättre köp om man ska använda den för skogsarbeten.
Tacksam för råd och tips då jag är nybörjare i ämnet.
Som det har sagts tidigare så blir du nöjd vilken du än väljer.
Det jag har märkt såhär i efterhand är jag tycker nog att det är enklare på en KQ att koppla in lampor och andra trevliga elprylar, allt sitter lättåtkomligt och skyddat under sadeln, medans Grizzlyns elcentral och batteri sitter nerbökad framför styret.
/V
-
hur mycke kostar variator kit
Från 750skr(för sekundärfjädern) och uppåt.......
/V
-
Jag har en 750 King quad och i helgen hade vi en mini träff. 1 grizzly 700 med servo, 1 grizzly 450 en arctic 700. Grizzly 700 ägaren kollade nätet direkt efter mysdagen. deras växelförare är rena skämtet jämfört med suzukis och arctic cat. Så jäkla tröga att växla. grizzly 700 ägaren kör mycket med hydraulisk timmervagn han skall köpa en King work edition han vart helt såld på suzukis servo och växelförare
-
grizzly 700 ägaren kör mycket med hydraulisk timmervagn han skall köpa en King work edition han vart helt såld på suzukis servo och växelförare
Konstigt :hmmm: Den sitter ju på fel sida och har Högen innan Lågen från Backen sett. Idiotiskt när man arbetar med hjulingen ju :(veryangry):
Men så ser väl "Japanarna" ut :D
-
Ja de gör väl det hehe. Men en fördel är väl ändå att man inte behöver bryta av växelföraren för att få i och ur växeln. Det verkar Grizzlyn ha som problem. Vet inte hur mycket på min Japan som är made in Japan. :DV Hur det sen funkar att jobba med maskinen har jag inte en aning om, hade en arctic cat tidigare samma växel upp lägg så jag vet tyvärr inget annat.
-
en grej man kan göra på KQ`n om man vill växla smidigare mellan backen och lågväxeln är att man sågar av plastbitarna som sticker ut som gör att man måste zickzacka mellan låg och back,, de har jag gjort på min och de funkar kanon:)
-
en grej man kan göra på KQ`n om man vill växla smidigare mellan backen och lågväxeln är att man sågar av plastbitarna som sticker ut som gör att man måste zickzacka mellan låg och back,, de har jag gjort på min och de funkar kanon:)
Smart som fan ju ;D
-
Fiffigt. ^-^
-
ja de va de bästa jag ha gjort nästan på min, gör man de snygga så syns de knappt , de e dom 2 till vänster, dom andra 2 till höger måste man ju ha kvar annars blir de besvärligt att lägga i rätt växel, :)
-
en grej man kan göra på KQ`n om man vill växla smidigare mellan backen och lågväxeln är att man sågar av plastbitarna som sticker ut som gör att man måste zickzacka mellan låg och back,, de har jag gjort på min och de funkar kanon:)
Hur ser växelföraren ut? Vore intressant att se en bild på den moddade växelförarens styrningar.
-
Hur ser växelföraren ut?
Google is your friend ;)
(http://www.motorcycle-usa.com/PhotoGallerys/xlarge/2010-Suzuki-King-Quad-750axi-eps-16.jpg)
-
Som blir såhär efter mod... ;)
-
Som blir såhär efter mod... ;)
Stiligt!
//V
-
"""Konstigt :hmmm: Den sitter ju på fel sida och har Högen innan Lågen från Backen sett. Idiotiskt när man arbetar med hjulingen ju :(veryangry):
Men så ser väl "Japanarna" ut :D""""
Hellre det än att sitta och rycka i "kryckan" likt en 30-tals traktor, men det är ju tillverkarna "over there" i ett nötskal, funkade det förr så funkar det nu.....inget nytänk där inte.... ;) ;)
//V
-
Själv kör jag Polaris och har inte arbetat med varken Suzuki eller Yamaha men skulle hellre köpa en
grizzly än en kingquad för grizzly har funnits i så många år och är bra genomtänkt med bara några förbättringar på 700an jämfört med 660n. Känner folk som köpt gamla 05or på 660 och dom går som en spetans ny även fast det finns massa timmar på mätaren. Bra maskiner båda två säkert men Yamaha har en förbaskat bra modell, liten och smidig och driftsäker så som jag förstått det :)
-
Som blir såhär efter mod... ;)
Snyggt! ()p Så kommer jag också att göra, är lite irriterande att man måste 'såga' fram och tillbaks när man ska växla.
-
Hellre det än att sitta och rycka i "kryckan" likt en 30-tals traktor, men det är ju tillverkarna "over there" i ett nötskal, funkade det förr så funkar det nu.....inget nytänk där inte.... ;) ;)
Nja, jag har muskler, så det går fortare än å hoppa hage i växlingsgalleriet :P
+ det är nog gjort för kuggrassel att kunna ha tummen kvar på gasen medans man växlar, har man lite för bråttom och råkar gasa innan växeln är helt i kommer väl sådanadär läten man inte vill höra :-\
-
Själv kör jag Polaris och har inte arbetat med varken Suzuki eller Yamaha men skulle hellre köpa en
grizzly än en kingquad för grizzly har funnits i så många år och är bra genomtänkt med bara några förbättringar på 700an jämfört med 660n. Känner folk som köpt gamla 05or på 660 och dom går som en spetans ny även fast det finns massa timmar på mätaren.
Dendär jämförelsen haltar :rtfm:
Suzukin i dess nuvarande form kom ju 2005 fast som "700"cc(minns ej den exakta CC måttet) och klev upp till 722cc några år senare och kallas 750...
+ vågar säga att Suzuki byggt ATVer längre än Yamaha.
Men det är nog hugget som stucket vilken manskin man väljer, man kan ha otur med båda. En kompis har renoverat sin Grizzly 700cc 2008 tror jag de är , för runt 30.000kr i vår :cry:
-
Hur ser växelföraren ut?
Google is your friend ;)
Tack för bilden som visar växellägena!
Som blir såhär efter mod... ;)
Tack för bilden som visar de modifierade lägena! Det ser mycket elegant ut.
P.S.
Jag har idag en Suzuki motorcykel, så följdaktligen är jag lite extra intresserad av en Suzuki ATV. Har bara gott att säga om deras motorer, men speciellt Suzukis växellådor är i en klass för sig. Skulle inte förvåna om samma fina kvalitet även gäller på deras ATV.
-
King quadens låda är kanon. Aldrig problem med att få in växlarna. Har haft min i ett år nu och kvalitén på maskin kan jag absolut inte klaga på, och då har jag kört mest i skog och även börjat köra trial tävlingar så det har blivit mycket bergsklättring med den.
Sen finns det ju roligare maskiner på marknaden med mer effekt och bättre fjädring.
Sitter i garaget nu för att shimsa variatorn för att få lägre utväxling då jag tycker den är lite för hög.
-
Som blir såhär efter mod... ;)
fan va klockrent. ()p Hur har du fått till "täcklocket" ?
-
Som blir såhär efter mod... ;)
fan va klockrent. ()p Hur har du fått till "täcklocket" ?
Han har väl bara kapat bort "tänderna"?
-
Som blir såhär efter mod... ;)
fan va klockrent. ()p Hur har du fått till "täcklocket" ?
Han har väl bara kapat bort "tänderna"?
Titta på originalbilden så förstår du vad jag menar
-
Som blir såhär efter mod... ;)
fan va klockrent. ()p Hur har du fått till "täcklocket" ?
Han har väl bara kapat bort "tänderna"?
Titta på originalbilden så förstår du vad jag menar
Ja har han inte bara gjort de? tagit bort styrningarna på vänster sida?
-
Som blir såhär efter mod... ;)
fan va klockrent. ()p Hur har du fått till "täcklocket" ?
Han har väl bara kapat bort "tänderna"?
Det kanske ser olika ut på 700:an... Men på min 750 ser man rakg ner i hjulhuset om man tittar ner i "växelspåret" :hmmm:
Titta på originalbilden så förstår du vad jag menar
Ja har han inte bara gjort de? tagit bort styrningarna på vänster sida?
-
Som blir såhär efter mod... ;)
fan va klockrent. ()p Hur har du fått till "täcklocket" ?
Han har väl bara kapat bort "tänderna"?
Det kanske ser olika ut på 700:an... Men på min 750 ser man rakg ner i hjulhuset om man tittar ner i "växelspåret"
-
Hejsan
This can only Bias to Suzuki since thats what i own.
I tested both and.
The Suzuki has better handling and general more comfort.
If you need lower power select Low in drive select box.
And the Suzuki has more torc then the others since it one Cylinder engine.
Its more quiet and more top end speed.
My 2 krónur.
Hejsan from Island/McFury