ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Körteknik => Ämnet startat av: Henka skrivet 14 september 2009 kl. 12:54:47
-
Hej jag har en Linhai 260 4x4 som jag kör mycket på väg med men även en hel del i skogen. Jag har problem med att efter ett par mil så får jag kramp i tummen.
Fler som lider av detta? lösning? Ska man byta till motorcyckel gashantag? dessa är ju inte så bra när man kör i skogen har jag förstått.
-
kan få det när jag kör långt ibland , typ 15mil eller mer om jag inte har några handskar vill säga. försvinner om du kör ofta, annars är det bara att ta på vantar :)
-
Du vänjer dig, nu går det bara utför!
-
som sagt du vänjer dig, kommer ihåg första gången jag körde fyrhjuling när jag vara 6-7år ojoj vad ont i tummen jag hade ;D
-
Det är stor skillnad på olika hjulingars gas, jag hade en linhai innan jag köpte Can Am:en, och jag hade samma problem, efter några kilometer blev det kramp i tummen.
Jag tror att gasreglaget på just Linhai sitter så långt "ned" att det blir en knepig vinkel för den mänskliga lekamen.
Dessutom tror jag den gick lite tyngre, små skillnader, men tydligen tillräckligt för att det skall bli för mycket.
Jag tror problemet skulle lösas av att på något sätt flytta upp själva gasflärpen, kanske genom att bulta på ett litet öra på den befintliga flärpen så att du inte behöver hålla tummen så mycket nedåt när du kör.
-
Var samma för mig med... dom första veckorna värkte tummen ganska snart, men har aldrig haft problem efter det igen :sunny: Avråder Rullgas annars då det inte är så "pålitligt" (lätt att råka gasa av misstag av olika anledningar) Och visst är det skillnad på tumgas och tumgas... Provade en dinli 350 eller nått sånt och den hade ungefär dubbelt så trög gas som min raptor har.
Prova Marklunds tips ()p
-
de är väldig skillnad på tumgasen på min kines och min dinli har inte fått nån krampkänning på dinlin.
men om jag kör landsväg så händer det att jag använder handloven eller vad det nu kan heta.
-
:ATV: Ide'n att den sitter för lågt kan nog stämma. ska se om man kan göra nån enkel tillfällig lösning och pröva hur det känns.
-
Har ägt min raptor i 3 veckor nu, och har inte kommit överens med tumgasen ännu.
Det är inga problem att köra eller så, men det känns lite konstigt fastän jag åker skoter
med tumgas.
Ger det inte bättre känsla med rullgas? någon som har provat båda?
/Janne
-
Jag körde tumgas i 3 dagar på min första hjuling, beställde rullgas efter 1 dag och bytte så fort jag kunde.
Helt nöjd med rullgas sen dess.
-
Jag har kört motorcykel i många år, har också kört cross på bana (motion och leksyfte) och enduro i skogen och även testat lite trail och kan inte riktigt förstå varför det på just fyrhjuling skulle vara så viktigt att ha tumgas för att man skulle "råka" gasa fullt. Tumgasen var det första jag tog bort.
-
Tyckte precis samma i början när jag köpte min Raptor!
Men efter ha kört riktigt aktivt där man måste durka mycket så insåg jag att rullgas var uteslutet.
Funkar helt underbart bara man vänjer sig. ()p
-
Rullgas är det bekvämaste som finns. Men då man kör 4 hjuling eller skoter så följer du med markens lutningar mer än vad du gör med ett 2 hjuligt fordon. Det vill säga att du kan råka släppa på gasen eller dra på när du i förhållande till maskinen lutar dej åt något håll.
En arbetskamrat hade rullgas på skotern och då han skulle över en snövall och hade dottern framför så vinglade det till och han försökte parera med hjälp av kroppen till följd av att han råkade gasa alldeles för häftigt.
Så länge man är med och allt flyter på är det nog kanon med rullgas men så fort man hamnar i en knepig situation kan det nog lätt bli fel med rullgas.
-
Visst. i sidled följer en fyrhjuling marken mer men jag har inte märkt något problem än, jag kör väl inte lika aktivt i skogen som ni men jag bor mitt i skogen och ska jag till någon så tar jag närmaste vägen även om det inte finns någon väg. har fortfarande flera tvåhjulingar och tyckte det räckte med att anpassa sig till växlingen när man byter hoj (fotväxel/handväxel/automat)
-
Hade tumgas på min gamla hoj och på den nya sitter de rullgas och kan inte säga annat en att det är en vanesak. Trivs lika bra vilket som.
-
Håller fullständigt med föregående...Måste vara vansinnigt ur säkerhetssynpunkt att ha rullgas. :headbang:
-
Det är nog en vanesak men personligen kan jag inte köra med tumme det blir bara fel :tickedoff, kanske beror det på att man har tillbringat många år på crossbanan och i skogen med rullgas. Konverterade min maskin ganska omgående men jag har också en dödmansgrepp som komplement.
-
Det är nog en vanesak men personligen kan jag inte köra med tumme det blir bara fel :tickedoff, kanske beror det på att man har tillbringat många år på crossbanan och i skogen med rullgas. Konverterade min maskin ganska omgående men jag har också en dödmansgrepp som komplement.
Hur hjälper dödmansgrepp mot det?
När den väl klipper motorn så är ju redan du på väg av maskinen och vurpan ett faktum.
Sen är det inte fel med dödmansgrepp iofs som extra säkerhets åtgärd.
-
Tumgas ÄR säkrare än rullgas, väldigt marginellt kanske men ändå. Börjar det barka åt helvete med tumgas så får du i alla fall inte gashäng. Men visst är det en vanesak. Var på väg att byta till rulle när jag börja med hjuling men vande mig snabbt å nu kan jag inte köra med rulle längre :) men kör endel cross också och då går det fint med rulle
-
Nja, det vore väl om jag ramlar av till höger då jag har den runt vänster hand, Nej tror inte att det hjälper men det känns bra ;)
Fråga till er som använder tumgas, hade problem att jag tappade handen från styret när jag körde på något stumt t.e.x en stubbe när tummen inte greppade rund handtaget och jag tog genvägen över styret!
Är det någon annan som har haft liknande erfarenhet?
-
Nja, det vore väl om jag ramlar av till höger då jag har den runt vänster hand, Nej tror inte att det hjälper men det känns bra ;)
Fråga till er som använder tumgas, hade problem att jag tappade handen från styret när jag körde på något stumt t.e.x en stubbe när tummen inte greppade rund handtaget och jag tog genvägen över styret!
Är det någon annan som har haft liknande erfarenhet?
Jag har då aldrig upplevt det så. Kör en hel del skoter också men det har då aldrig hänt. Visst har man väll tappat styret men det beror på att man lekt lite för mycket och trott att man varit med i X-Games med min gamla Ockelbo 300 LG -77. :headbang:
-
Har aldrig kört på något så hårt så jag varit på väg över styret... har mera varit i fjädringsväg det som skickat mig över styret.
En sak jag vet var lite farligt var när jag var väldigt ny i quadcross åkat och man körde länge och blev extremt trött i armarna. så kommer du inför ett stort platåhopp och kör på s.k whoops, massa små "hopp" och liksom hela maskinen skakar, så hände det nån gång att tummen skakade bort från själva gasen och man släppte gasen precis innan hoppet, och gör man det så är det ju halvvägs till en frontflip :nono:
-
råga till er som använder tumgas, hade problem att jag tappade handen från styret när jag körde på något stumt t.e.x en stubbe när tummen inte greppade rund handtaget och jag tog genvägen över styret!
kompisen som kör cross säger exakt samma sak om att köra med tummgas, att man inte kan hålla i sig riktigt!
själv har jag skitsvårt att stå bekvämt i hopp med rullgas, måste tom tänka minst 50meter innan hopp så jag håller handen i rätt läge...så jävla obekvämt när de man håller sig fast i snurrar ;D
-
Jag har kört motorcykel i många år, har också kört cross på bana (motion och leksyfte) och enduro i skogen och även testat lite trail och kan inte riktigt förstå varför det på just fyrhjuling skulle vara så viktigt att ha tumgas för att man skulle "råka" gasa fullt. Tumgasen var det första jag tog bort.
håller helt med dig! jag har också kört mycket enduro i svår terräng innan och när jag köpte hjulingen fick jag så ont i tummen så det blev rullgas efter 2 veckor! och jag har kört mycket precisionskörning mellan stock&sten på trånga stigar med rullgasen och det har aldrig vart några problem.
annars finns ju dualgasser, ett kombinerat rull&tumgashandtag.
-
En tvåhjuling slår aldrig i sidled, bara upp och ner.
En fyrhjuling slår både upp och ner samt i sidled (alltså upp och ner med ENA sidan), detsamma gäller snöskotrar...
Och dessa fordonstyper säljs med tumgas.
Jag tycker mig därför se en anledning.
Att sen skifta är ju upp till var och en, men de flesta byter inte.
-
Funderar på att "bygga" en hylsa som träs på handtaget med en klack som pekar nedåt i ena änden.
Då får klacken trycka på tum-gasen när man vrider på hylsan = rullgas till landsvägen.
Min tumme vill inte riktigt vänja sig.. Men jag vill ha tumgas i skogen, helt klart.
-
Bilder på vad du tänker göra skulle sitta fint. Men vad säger Farbror Blå eller hans småpetiga kusin Herr Besiktningsman.. :order:
-
Körde med tumgas på min Barossa i ca 2 år och man vande sig rätt fort med den.......Men jag vande mig mycket snabbare med rullgasen (som är original på Gasgas ()p) Men jag håller med vissa att det är nog mest en vanesak vad man än har.
Men som trådskaparen ska ha sin atv till så låter det nog iaf som han skulle klara sig bättre med en rullgas iaf. Han ska inte tävla med sin hjuling så han behöver inte burka osv.......Så för hans skull kanske han skulle byta till rullgas..(eller köra mer och vänja sig vid tumgasen) :hmmm:
-
Hylsan ska inte vara fast monterad, utan träs på när man ska plöja landsväg.
Detaljerna är inte klara än. Bilder kommer när bygget startar. Sen.. :D
-
Har ett vagt minne av att jag sett en sån "tum-gas-hylsa" nånstans men kan tyvärr inte komma ihåg vart :-\ . Har för mej att man trädde den över handtaget och att det satt nåt, typ gummiband, som höll ihop hylsans klack med tumgasen. Nån som förstår hur jag menar? ()p
-
Varför inte montera en med båda, bara att välja rullgasen på landsvägen och tumgasen till skogen eller banan.
-
Därför att den ser dyr ut och jag är snål. ;D
-
Därför att den ser dyr ut och jag är snål. ;D
Snålheten bedrar visheten! :lol:
-
Verkar som att många har tummen mitt i handen :lool:
-
Tumgas alla dagar i veckan :)
-
Hejsan,
If you find a mad dog store you could by this thumb for your atv.
A link
http://www.cabelas.com/product/Auto-ATV/ATV-UTV-Accessories/ATV-Accessories|/pc/104796180/c/104695380/sc/104194080/Stearns174-Mad-Dog-Gear174-Nonslip-Thumb-Assist-Pro/71619
-
http://www.cabelas.com/product/Auto-ATV/ATV-UTV-Accessories/ATV-Accessories|/pc/104796180/c/104695380/sc/104194080/Stearns174-Mad-Dog-Gear174-Nonslip-Thumb-Assist-Pro/716197.uts?destination=%2Fcatalog%2Fbrowse%2Fauto-atv-atv-utv-accessories-atv-accessories%2F_%2FN-1100820%2FNs-CATEGORY_SEQ_104194080%3FWTz_l%3DSBC%253BMMcat104796180%253Bcat104695380%26WTz_st%3DGuidedNav%26WTz_stype%3DGNP%26recordsPerPage%3D108%26WTz_srn%3DSeeAllItems&WTz_l=SBC%3BMMcat104796180%3Bcat104695380%3Bcat104194080 (http://www.cabelas.com/product/Auto-ATV/ATV-UTV-Accessories/ATV-Accessories|/pc/104796180/c/104695380/sc/104194080/Stearns174-Mad-Dog-Gear174-Nonslip-Thumb-Assist-Pro/716197.uts?destination=%2Fcatalog%2Fbrowse%2Fauto-atv-atv-utv-accessories-atv-accessories%2F_%2FN-1100820%2FNs-CATEGORY_SEQ_104194080%3FWTz_l%3DSBC%253BMMcat104796180%253Bcat104695380%26WTz_st%3DGuidedNav%26WTz_stype%3DGNP%26recordsPerPage%3D108%26WTz_srn%3DSeeAllItems&WTz_l=SBC%3BMMcat104796180%3Bcat104695380%3Bcat104194080)
()p