Ja, för dom som möjligen inte vet det så har Yamaha dragit tillbaka sin 708cc motor från och med Augusti 2018. Tydligen blir 2019 modellerna för både Grizzly, Kodiak och Viking få den tidigare 686 motorn. orsaken till detta kan man ju spekulera i, men helt klart har 708cc motorn haft/har en hel del bekymmer, tråkigt nog.Nån här på forumet som vet nåt mer om detta??
Ja, om jag kan räknas som "säker källa" så baktände min 708 vid start i vintras. Detta renderade i att hela vevaxeln böjde sig och var tvungen att skrotas. Dessutom slets flera av kugghjulen mellan startmotor och svänghjul i trasor.mig veterligen (unconfirmed!!) har detta hänt med ytterligare 4 maskiner i Sverige bara i år. Jag har varit i kontakt med ytterligare Yamaha 708 ägare i USA och Canada som drabbats av liknade händelser.Dessutom har ju et flertal motorer från 2016 återkallats för problem med oljeförbrukning pga dåliga ventilstyrningar.Om dessa problem beror på att motorn är tillverkad av Subaru, eller om den rätt o slätt är felkonstruerad är svårt att säga. kanske en kombination. Den 686 motorn som man nu ersätter 708 motorn med är ju en mera beprövad konstruktion som annan slaglängd och cyl dia.Dessutom inte DOHC utan bara OHC.Ytterligare ett fel på 708 motorn, speciellt på 2016 modeller var att den automatiska dekompressions funktionen på avgasventilen inte funkade.Yamaha, vars tekniska kvalitet har varit "state of the art" i alla år kanske inte klarar de image problem med denna motorn.Tror inte det dröjer länge nu innan vi får se en V2 motor i Grizzlyn....Den som lever får se....
Vilken besvikelse man känner. Nästan klump i magen.Men det verkar alltså som att det är mest 2016-modellerna som har problem om jag läser ovan?Tur att Yamaha har 5 års garanti om man sköter service och det är ju verkligen läge att göra det om man har nya motorn.Blir inbyte framöver.Det jag har märkt med min som är uthämtad i år är att mappningen är ganska usel från fabrik.Kör man lite halvteknisk terräng så varierar man gasen ganska friskt och efter en halvtimmes körning är börjar den avgassmälla och vilja dö. Ibland dör den och då lär man slå av tändningen. Söker man på "Yamaha" och "stall" så får man många träffar ...Höll på att bli en skaplig olycka i helgen. Skulle korsa en å och sedan ganska brant uppför med en skarp sväng mellan två träd mitt i. Man får verkligen göra rätt annars välter man ner i ån med hjulingen över sig.Motorn dog naturligtvis mitt i. Då vart det puls.Dessutom går ju stressfläkten igång ganska fort, även på tomgång.Ska visst lösa sig med bränslebox.Men att det ska behövas...
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️