ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Jozzer skrivet 3 oktober 2008 kl. 01:13:10

Titel: Laddning ?
Skrivet av: Jozzer skrivet 3 oktober 2008 kl. 01:13:10
Det verkar vara något vajsing med laddningen på min Linhai 300. Den drar ur batteriet efter hand. Jag har nyligen bytt batteri, så det är det inget fel på.
Det är lite knepigt, för den lilla "laddlampan" (som ser ut som ett batteri) som sitter i under hastighetsmätaren lyser ibland, men slocknar även ibland... Verkar vara olika efter nästan varje gång jag stoppat den och sedan startat den igen, så det känns nästan som det skulle kunna vara något glapp på något ställe..? Är det någon som har haft liknande problem och/eller vet om det är vanligt med någon typ av glapp på något ställe, som kan påverka laddningen ?
Titel: SV: Laddning ?
Skrivet av: Blizzter skrivet 8 oktober 2008 kl. 19:53:42
Det verkar vara något vajsing med laddningen på min Linhai 300. Den drar ur batteriet efter hand. Jag har nyligen bytt batteri, så det är det inget fel på.
Det är lite knepigt, för den lilla "laddlampan" (som ser ut som ett batteri) som sitter i under hastighetsmätaren lyser ibland, men slocknar även ibland... Verkar vara olika efter nästan varje gång jag stoppat den och sedan startat den igen, så det känns nästan som det skulle kunna vara något glapp på något ställe..? Är det någon som har haft liknande problem och/eller vet om det är vanligt med någon typ av glapp på något ställe, som kan påverka laddningen ?

Hade ingen laddning alls på min när den var ny, fick nytt batteri och laddningsrelä. Det sägs att det i många fall är kina batterierna som det är fel på och det är bättre att byta till något mera känt märke, för min del så var det laddningsrelät som var paj. i ditt fall där du bytt batteri så är laddningsrelät nästa grej att prova. har du garanti på den så kostar det ju inget att få det fixat.

När det gäller laddningslampan så har Linhai lika taskig laddning som många andra fyrhjulingar, kör du med samtliga lysen tända så kan laddningslampan blinka eller lysa lite ibland. har själv inte haft några problem (efter byte av laddningsrelä) med laddningen oavsett om jag haft fullt ljus på eller inte. Men laddningslampan kan som sagt lysa lite ibland särskilt vid låga varv eller tomgång. Om du kör maskinen på vintern vilket dom flesta utav oss säkert gör, så bör du skaffa dig en CTEK laddare. CTEK´s laddare är det häftigaste du kan hitta när det gäller laddning utav batterier! Dom fungerar lite annorlunda vilket innebär att laddaren alltid kan vara inkopplad när du inte kör, den tar inte slut på batteriet som vanliga laddare gör. Om du plogar på vintern så suger vinchen en jäkla massa kräma och då bör man definitivt ha en CTEK laddare som fixar upp kräman på max efter plogningen. Jag köpte en billig CTEK Zafir på clas ohlson för 500 spänn och den funkar guld, har även laddat bilen med den. Man får även med kablar som du skruvar fast direkt på batteriet med en snabbkontakt, man slipper alltså stå där i kylan och gräva efter batteriet.

CTEK är vad jag vet svenskt och har även uppmärksammats utav Ferrari som har problem med att deras bilar ofta står långa tider när det är vinter eller för uppvisning, Ferrari monterar CTEK laddare numera som standard i sina bilar och det är väl betyg som är gott nog.

/Blizzter
Titel: SV: Laddning ?
Skrivet av: Jozzer skrivet 8 oktober 2008 kl. 23:27:53
Tack för tipsen Blizzter ! Jag har faktiskt lånat en CTEK laddare både av svärfar och en kompis och laddat den med ett par gånger. Hade faktiskt redan tänkt köpa mig en egen ! Som du säger; bra grejer !
Men det är ju just det, att jag ska ju ploga med den till vintern. Det är liksom en av anledningarna att jag köpte den, och då vore det bra att få så bra ordning på laddningen som möjligt.... Var sitter laddningsreläet på den, och vad kostade det när du köpte ditt ? Är det en stor operation att byta själv ?

Edit: Jag köpte hjulingen begagnad, så jag har tyvärr ingen garanti att utnyttja.
Titel: SV: Laddning ?
Skrivet av: Blizzter skrivet 9 oktober 2008 kl. 08:46:32
Tack för tipsen Blizzter ! Jag har faktiskt lånat en CTEK laddare både av svärfar och en kompis och laddat den med ett par gånger. Hade faktiskt redan tänkt köpa mig en egen ! Som du säger; bra grejer !
Men det är ju just det, att jag ska ju ploga med den till vintern. Det är liksom en av anledningarna att jag köpte den, och då vore det bra att få så bra ordning på laddningen som möjligt.... Var sitter laddningsreläet på den, och vad kostade det när du köpte ditt ? Är det en stor operation att byta själv ?

Edit: Jag köpte hjulingen begagnad, så jag har tyvärr ingen garanti att utnyttja.

Fick min bytt på garanti så jag är nog inte till mycket hjälp där.. Men om jag kommer ihåg rätt så sitter den på vänster sida och jag tror du ser den i övre delen utav hjulhuset. Troligtvis har den kylflänsar för det var det på min. Du bör ha fått med en sprängskiss/reservdels lista med maskinen och där kan du se varenda pryl som finns. Om inte så finns det länkar på forumet där du kan ladda ned den. Även om man köpt en maskin begagnad så har man väl garanti förutsatt att garantin inte gått ut förstås. Tror inte heller den kostar många spänn så byt den nu innan det blir kallt ute.

Har man en CTEK laddare och friskt batteri så går det att ploga kanske 30-60 min utan laddning, fick göra så själv några veckor innan jag fick min laddning fixad. Stäng inte av maskinen bara innan du parkerat för det kan bli problem att starta om det är dåligt med ström i den. CTEK laddaren är att rekomendera även om laddningen fungerar perfekt, vinchen drar rätt mycket ström om man kör den kontinuerligt vid plogning. Ofta ställer man ju in maskinen direkt efter plogning så den hinner inte ladda upp batteriet då.

/Blizzter
Titel: SV: Laddning ?
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 9 oktober 2008 kl. 09:20:48
Jag sålde min Linhai delvis p.g.a. den dåliga laddningen.
Det gick tyvärr inte att ploga just mer än 2 små villauppfarter (Typ där det ryms 4 bilar på uppfarten) innan batteriet var slut.
Lämnade in den på koll och allt var tydligen ok, så det var bara att bita i det sura äpplet...

Jag satte på handtags och tumvärmare på den också, och körde jag med lyset på och ahndtags/tumvärmare på så sög den ur batteriet, generatorn ger alltså inte så att det räcker för både lyse och hand/tumvärmare...

I vart fall om min verkstad kollade upp allt ordentligt.

Det jag inte gillade med Linhaien:

Dålig laddning
Startrelät frös så att den inte startade, speciellt när det varit plusgrader ute och blivit minusgrader (förmodligen frost på kontaktytorna i startrelät)
Knappen för vinschen frös också vilket gjorde det svårt eller omöjligt att ploga med den utan att tina upp knappen med hårfönen...
För hög utväxling på backen, svårt att komma sig bakåt om man hamnat dåligt till utan att remmen överhettades/slirade.

"Frysproblemen" hade säkert varit mindre om jag kunnat ha den inomhus när den inte användes, men det gick tyvärr inte den vintern utan den fick stå ute.

Det jag gillade:
Skapligt snål på bensin
Bra väghålling
Rätt snygg
Titel: SV: Laddning ?
Skrivet av: Jozzer skrivet 12 oktober 2008 kl. 11:35:12
Ja det blir väl till att byta laddreläet, och köpa en CTEK laddare och hoppas på det bästa innan snön kommer. Jag får ringa min lokala ÅF och höra med dem om det är besvärligt att komma åt laddreläet på den.
En kompis har en likadan maskin som min, och han har plogat med sin, men han har aldrig haft några problem med strömmen, så något fel är det ju.
Det är väl troligt att det är laddreläet som Blizzter säger, för annars är det ju bara generatorn kvar sen, och den är väl säkert både svindyr och nödjävlig att byta, så den vill man väl helst inte byta om man slipper... :-\
Tack för tipsen iaf.
Titel: SV: Laddning ?
Skrivet av: Blizzter skrivet 15 oktober 2008 kl. 18:03:34
Ja det blir väl till att byta laddreläet, och köpa en CTEK laddare och hoppas på det bästa innan snön kommer. Jag får ringa min lokala ÅF och höra med dem om det är besvärligt att komma åt laddreläet på den.
En kompis har en likadan maskin som min, och han har plogat med sin, men han har aldrig haft några problem med strömmen, så något fel är det ju.
Det är väl troligt att det är laddreläet som Blizzter säger, för annars är det ju bara generatorn kvar sen, och den är väl säkert både svindyr och nödjävlig att byta, så den vill man väl helst inte byta om man slipper... :-\
Tack för tipsen iaf.

Pratade med en återförsäljare angående batterier, han sa att det ofta är skitdålig kvalité på kina batterierna. Så man ska inte bara skylla på laddningen om man tycker att strömmen tar slut fort eller efter plogning utav 2 uppfarter. Har man en laddning som fungerar så kan ett batteri utav bra kvalité göra stor skillnad.

Normalt sett behöver inte jag ladda mitt batteri heller, men blir det väldigt kallt så är jag säker på att maskinen alltid startar och att det är fullt kräma i det om jag laddat. Förra vintern så åkte jag 15 mil innan jag kom på att inte laddningen fungerade när maskinen var ny. En utav svängarna var med polarn 5 mil in i skogen, hade bara parkeringslyset påslaget som tur var, bli stående där ute hade ju inte varit något vidare.

/Blizzter