ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Guidetavlan - så gör man! => Ämnet startat av: Outlaw73 skrivet 9 maj 2010 kl. 17:43:35
-
Startar nu en tråd inriktat på modifieringar, tips och förbättringar på Outlaw IRS.
Alla bidrag är välkomna och bifoga gääärna bilder så man förstår bättre.
Här är mitt första bidrag:
Handskydd från Biltema och Lock-On handtag från en downhill-hoj.
Handskyddet är jäkligt robust för att vara Biltema, ynka 249:- kostade den.
Lite meckel med inre fästet men det var bara att lägga emellan plast o gummi så sitter den.
Handtagen funkar såklart bara med tumgas, dock oslagbart att dom skruvas fast, orubbliga med ett jävulskt grepp! Snygga var dom oxå.
-
Ser bra ut Outlaw73! Jag monterade Biltemas 24 liters box. Perfekt då man pendlar tex! Tar jag bort boxen får jag kvar en liten pakethållare.
-
Lite bättre investering än min AC six pack racing rack för 1300 kr från USA.
-
Monterade rullgas idag. Vet bara inte hur jag ska summera det hela förutom att jag tycker det är TUSEN gånger bättre när man kör väg eller lätt terräng, typ lägdor och grusgrop. I besvärligare terräng tycker jag tumgas känns bättre!
-
Gött!
Var det nån universalmodell?
Fick du byta vajer/modifiera?
Har funderat på det men det känns som tumgasen är jävligt bra när man busar. Och busandet tar överhanden från långkörandet.
Skulle vilja känna på en med rull för att kunna bestämma mig.
-
225USD inkl frakt på ebay.....beställd....o på väg :DV
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=130390790367&viewitem=&_trkparms=clkid%3D8582843739147598777
-
Outlaw73 Väldigt snygg ljuddämpare! Ja det var en universalgas som jag hade liggandes. Jag bytte inte wire utan borrade bara upp sträckskruven på rullgasen så dom passade ihop!
-
Skruvade ner dämparna idag så dom satt på gummistoppet...vägdäck på det....faaaaaan vilket grepp o väghållning, jedra strykjärn. Bredställ på torr asfalt-väghållning!
Alla som har Outlaw IRS o inte provat...gör det, även med crossdäck.
-
Angående Biltemas handtagsskydd....
Kom att tänka på en sak när jag läste att du fick lägga emellan.
De finns ju i två storlekar beroende på styrtjocklek!
22,2 samt 28,6mm
-
Fan, d har du rätt i! Tyckte d va kass passning.
Det skall vi nog kunna byta, dom e sjyssta på byten.
Tackar!! ;)
-
ogillar att jag gillar det gammla polaris utseendet, igentligen är det ganska fult, men jag gillar det ändå ;D
villket märke är det på handtagen, går det korta ner sådana lockon handtag? för det är lite för tajt mellan änden på mitt styre och in till tumgasen för att normal långa handtag ska passa så brukar få korta av dom lite...
btw tror jag denna tråd hade passat bättre i moddifierings delen på forumet, för verkar itne vara någon "guide" till hur man ska göra...
-
Fult... :nono: very nice :headbang:
Handtagen heter ODI och kan beställas enkelt från:
http://www.chainreactioncycles.com/SearchResults.aspx?Search=odi
Jag hade inga probs med tumgasen.
Tja, inte ämnat direkt som en "bild-för-bild-guide" utan lite tips med bilder som hjälp.
Lite får man klura själv :P
Ville bara samla alla Outlaw relaterade moddar, därav placering.
-
Mallar till hasplåtar i kapa-skivor färdiga, skall bara hitta en bra Alu-firma nu.
Jävligt lurigt med alla vinklar på bak länkarna. Får se om dom kan bocka det som jag vill :hmmm:
Blir bra armour det här.
-
Har provat lite olika bestyckningar i min Polaris Outlaw.
Original var Lågfart: 37,5 Huvud: 145 Nålen: Ett hack lägre än mitten Bränsleskruv kollade jag inte.
Bestyckade Lågfart: 37,5 Huvud:160 Nålen: i mitten Bränsleskruv: 2,5 varv ut. Gick bra men jag ville mer!
Bestyckade Lågfart: 55 Huvud: 170 Nålen: i mitten Bränsleskruv: 2,5 varv ut. Gick inte bra, tvekade vid gaspådrag även om jag provade att sänka nålen ett snäpp. Däremot drog den som fasen om man gasade lite saktare!!! Munstycken var från en annan tillverkare, INTE BRA, storlekarna stämmer inte! Har jämfört 2 160 munstycken och det är stor skillnad, fattar inte varför.
Bestyckade Lågfart: 47,5 Huvud: 160 Nålen: i mitten Bränsleskruv: 2,5 varv ut. Går bra men det är helt klart mindre effekt än föregående bestyckning.
Bestyckade Lågfart: 50 Huvud: 162,5 Nålen: i mitten Bränsleskruv: 2,5 varv ut. Nu är det nära. Satte bränsleskruven på 1 varv ut och nu går den rätt bra måste jag säga. Drar man genom växlarna går den som tusan men ligger jag på en "för hög" växel och drar på kan det finnas en liiiten tvekan så den går förmodligen aningens fett. Kan dock inte bestämma mig för om jag ska prova sänka nålen ett steg eller skruva in bränsleskruven lite till.
Att tänka på är ju kanske att olika "serier" eller " tillverkare" eller vad man ska säga verkar ju inte följa storlekarna till 100%. Därför köper "min" butik alltid från samma så man vet att man "stegar" rätt eller hur man ska säga...
-
Har provat lite olika bestyckningar i min Polaris Outlaw.
Original var Lågfart: 37,5 Huvud: 145 Nålen: Ett hack lägre än mitten Bränsleskruv kollade jag inte.
Bestyckade Lågfart: 37,5 Huvud:160 Nålen: i mitten Bränsleskruv: 2,5 varv ut. Gick bra men jag ville mer!
Bestyckade Lågfart: 55 Huvud: 170 Nålen: i mitten Bränsleskruv: 2,5 varv ut. Gick inte bra, tvekade vid gaspådrag även om jag provade att sänka nålen ett snäpp. Däremot drog den som fasen om man gasade lite saktare!!! Munstycken var från en annan tillverkare, INTE BRA, storlekarna stämmer inte! Har jämfört 2 160 munstycken och det är stor skillnad, fattar inte varför.
Bestyckade Lågfart: 47,5 Huvud: 160 Nålen: i mitten Bränsleskruv: 2,5 varv ut. Går bra men det är helt klart mindre effekt än föregående bestyckning.
Bestyckade Lågfart: 50 Huvud: 162,5 Nålen: i mitten Bränsleskruv: 2,5 varv ut. Nu är det nära. Satte bränsleskruven på 1 varv ut och nu går den rätt bra måste jag säga. Drar man genom växlarna går den som tusan men ligger jag på en "för hög" växel och drar på kan det finnas en liiiten tvekan så den går förmodligen aningens fett. Kan dock inte bestämma mig för om jag ska prova sänka nålen ett steg eller skruva in bränsleskruven lite till.
Att tänka på är ju kanske att olika "serier" eller " tillverkare" eller vad man ska säga verkar ju inte följa storlekarna till 100%. Därför köper "min" butik alltid från samma så man vet att man "stegar" rätt eller hur man ska säga...
Exakt vad jag konstaterade i min dinlibestyckartråd ang olika tillverkare av munstycken
Men borrar man egna så håller man sig ju till ganska exakta mått. men då måste man ha samma typ av munstycke (tillv)
Skulle tro att du kan prova sänka nålen ett steg för att får bort tvekan på mellanregistret.
-
Jag håller med dig Henke. Ett snäpp lägre nål skulle nog ta bort den symtomen. Har skruvat bränsleskruven så den är 1/2 varv ut. Ska köra lite så och bestämma mig sen. Det är så lite den tvekar så jag kan nästan inte bedöma om det bara är normal seghet. Finns inget bludder eller så. Det är bara så att när den väl drar är det så markant mer än med originalbestyckningen.
-
Nu är nålen sänkt så den är ett snäpp under mitten. Jag flyttade alltså upp clipset... :) Blev faktiskt så bra som det kan bli tror jag!
Nu gäller alltså. Huvud: 162,5 Lågfart: 50 Bränsleskruv: ca 1/2 varv ut Nålen: i spåret ovanför mitten (är 5 spår)
Sen var jag lite rastlös så jag skruvade lös "grenrören"... Jäklar vilken svetsfog dom lagt dit, om det gör någon skillnad vet jag inte men den ströp lite drygt 3mm... >:(
Slipad och inte slipad, bilderna är ur två vinklar så man ska se det bättre.
-
Inga uppdateringar :)Har en outlaw själv så är nyfiken.
-
Ser bra ut Outlaw73! Jag monterade Biltemas 24 liters box. Perfekt då man pendlar tex! Tar jag bort boxen får jag kvar en liten pakethållare.
Gammal tråd men tänkte kolla var man får tag på den toppboxen? Biltema säljer inte den längre
-
Gammal tråd men tänkte kolla var man får tag på den toppboxen? Biltema säljer inte den längre
Här tex
https://www.amazon.se/Topcase-motorcykelv%C3%A4ska-scooter-monteringsplatta-reflektorer/dp/B078J3RBPW/ref=asc_df_B078J3RBPW/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476506061660&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=15618328375764874774&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012253&hvtargid=pla-700688086709&psc=1