Jag som då är ny på ämnet fyrhjulingar och allt sånt här undrar om man kan ha vanlig olja som man har i en bil. Tex 5-30 olja eller är det speciell olja för dessa racing maskiner Har en Dinli 450 -07!!
Måste bara få skriva att jag har aldrig kört annat än vanlig motorolja i min från ny och den har gått drygt 1000 mil och inte slirar då kopplingen. Däremot har jag vait noga med att byta ofta mellan 100-130 mil, även oljefilter.Så det jag menar är att det funkar även med vanlig motorolja men köp en bra dyr helsyntetisk motorolja så kan du känna dig tryggare. (kan funka med billiga också men då vet man inte lika lätt vad man får)Jag kör på helsyntet från agrol som klarar hög komp och vrid (gjord för dieselmotorer)
Som sagt har andra jag känner som kör med vanlig bilolja i sin dinli (1000 mil) som heller inte har problem med att växlar smäller eller att den slirar så där håller jag inte med, vad det är för skitlameller i en ltz vet jag inte men dem är väl känsliga eller nått. Så jag skriver av egen erfarenhet och jag kör inte på någon billig olja så att jag sparar (jag kör på en olja jag tror på och som gett mig många timmar med min maskin utan problem) Ska även tillägga att jag har även slirat och fiskört då jag plogat med maskinen och sånt sliter extra hårt på lameller då motorn även går extra varmt då den inte får fartkylning. Så det verkar då inte sitta skräp lameller i dinlin.Olja är en hel vetenskap och tro mig att jag läste på när jag gjorde mina val av olja.Jag kör även när det är -20 och då brukar inte mc olja vara lika bra (kallstarter)
du har som sagt haft tur, om du inte tror oss så får du väll ändå tro på dom som tillverkar din motor (subaru då i ditt fall) och dom säger att där ska vara en riktig jaso olja i den, förr i tiden så hade man en form av torrkoppling på vissa motorcyklar och då körde man på vanlig motorolja.ltz har definitivt inga sämre lameller än vad subaru motorn har.och läst på har du ju absolut inte gjort om du nu tog en olja som tillverkaren absolut inte rekommenderar.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️