ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Allroad/Offroad => Ämnet startat av: Hydro skrivet 27 april 2014 kl. 14:53:25

Titel: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: Hydro skrivet 27 april 2014 kl. 14:53:25
Tanken var att lägga detta under Offtopic... men fick då till mig att "då kan ju inte oreggade läsa!"

Nä... det stämmer ju... men om det stör alldeles fantastiskt, så anmäl inlägget till mod så får de väl flytta eller radera.

Tråden är tänkt att vara en inspiration för de som vill se sig om lite, men som inte vågar... eller som helt enkelt lyssnar på de här som sprider kass fakta där det påstås att det inte går, för det går alldeles utmärkt att åka på resa med hjuling!

Just denna resa är dock inte gjord på fyrhjuling, eftersom jag helt enkelt inte har någon vägreggad sådan.
Så ja, denna resa är gjord med mc.
Är detta ett oöverstigligt problem så lämna tråden och gå vidare i livet.
 ()p
Ni andra som kanske inser att likheterna är klart större än skillnaderna och som kanske är lite sugna på nån liten runda framåt semestern är mer än välkomna att läsa, kommentera och ställa frågor.
Jag är verkligen inte berest alls, har tex fortfarande inte ens flugit, men på fyrhjuling och mc har det ju blivit några mil och jag gillar verkligen detta sätt att ”upptäcka världen” på.
Man kommer allting så mycket närmre, man blir bemött på ett helt annat sätt, men kan få nya kompisar överallt om man vill och man kan komma till platser man annars missat… man får en helt annan närvaro under resan och man får verkligen minnen!

Nu är ju just denna runda rätt lång om man jämför med en eftermiddagstripp, men resan gjordes ju inte för ATV-forums skull, utan det var under resan jag kom på att alltihop mycket väl lika gärna kunde skett med fyrhjuling, så vem blir först?
Resan var på två veckor och 600 mil där alla nätter utom två skedde inomhus och totalt kostade den knappa 9000:-
Dvs inklusive broavgifter, färjor, mat, boende och bensin. Allt.
Då är ju jag smålänning så ni andra får kanske se denna siffra som en nedre nivå.
 ()p

Det hela började med att jag fick semester och eftersom jag ju saknar liv så hade jag verkligen ingen aning alls vad jag skulle ta mig för…
På fredagens kväll efter sista arbetsdagen så funderade jag lite på olika alternativ och kollade nätet efter intressanta grejer och på lördagen växte idén fram med Polen, så färja bokades med avgång på måndag morgon och sen fick man sätta lite fart.
Servade mc:n (så fick köra till Växjö och handla olja!) och sen packades det och kollades kartor.
Har aldrig bokat något förr, så nu när man bokade färja blev det självklart fel… allt var ju klart för avfärd på söndagkvällen, men råkade då av ren tur notera att datumet såg konstigt ut på biljetten och jag hade ju bara bokat nästa avgång och då trott att det var måndag… men nä… jag skulle visst åka på tisdagen.
Så jag fick en tomdag… måndagen blev lite extra kik på nätet och kartor och sen!
(i inlägget förekommer en del namn på platser och orter mm, bildgoogla gärna!)

Det är dessutom fullt möjligt att det förekommer faktafel gällande historian, politiken bakom osv, men det ingår helt enkelt... snart ett år sedan rundan kördes och man kan inte ha allt i huvudet hela tiden.

Bilderna är en liten del av de jag tog, de kan ibland verka osammanhängande och rent av dåliga, men även det ingår... med minikamera i innerfickan och sen 600 bilder att plocka ifrån så blir det helt enkelt inte bättre.

När man åker färja så tjatas det alltid om att man skall packa med sig remmar, och det har jag alltid gjort, men oftast ser det ut så här, så mina remmar är fortfarande ouppackade:
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv1_zps8d763311.jpg)

Trådens rubrik kommer utav landtungan som finns i norra Polen, som heter just Hel… där är massa sand!
Badstränderna är verkligen superfina och man kan tro att man är på Rivieran.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv2_zps35080cbb.jpg)

Strax intill finns Słowiński nationalpark som också ligger vid havet, och vill man se riktig öken så finns även det i Polen, flera stycken faktiskt där den största är på över 30 kvadratkilometer!
Gällande övernattningar så blir det lite si och så ibland… oftast blir det på mackar och hotell men ibland blir det i det fria… i tex tält, men ibland ids man inte kladda med tält heller.
Här hittade jag ett litet minihotell, med tak och toa och allt!
Billigt och välventilerat dessutom:
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv3_zps27e7995d.jpg)

På tal om toalett… här snackar vi TOALETT!
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv6_zps25359f5a.jpg)

Nä, det är inget humoristiskt alls faktiskt… denna bild kanske ger en hint om vart jag hamnat?
Notera alla skorstenar.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv4_zpsa69653f6.jpg)

Här är en del utav byggnaderna återuppbyggda, och varje skorsten var alltså en sån här länga.
…och detta är ändå bara en liten liten del…
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv5_zps42b95854.jpg)

När det verkligen började gå illa för tyskarna så gjorde de sitt bästa med att förstöra bevis, här är tex brännugnen förstörd:
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv8_zpsc99f418d.jpg)

…och strax intill ligger en damm där askan kastades:
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv9_zpsd9053703.jpg)

Platsen jag hamnat på är alltså Auschwitz, vilket är tyskarnas namn på den polska staden Oświęcim.
Alla med allmänbildning vet vad det är men hur många vet hur stor anläggningen egentligen var?
Man blir trött bara av att gå tvärs över området, för det är STORT.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv7_zpsb777f8a6.jpg)

Nä… detta är verkligen ingen trevlig plats… bara död som sådant är ju inget trevligt ämne… men stannar ändå kvar lite kort i det…
För när man slipper bil så ser man så himla mycket bättre, man kommer allt mycket närmre och man stannar till mycket smidigare.
Här är en polsk kyrkogård, med massvis utav färgglada blommor, alla i typ plast, så de håller länge!
Notera åldern på killen närmst… och miniatyren i lådan… den polska trafiken är rätt hård.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv10_zpsfeb1914a.jpg)

I södra Polen finns en saltgruva som byggde enorma rikedomar för folket i området, klart värt ett besök!
Den ligger i byn Wieliczka, strax utanför Kraków, faktiskt bara nån mil från Auschwitz.
Jag tipsar dock hellre om bilder på Google än mina, då min kamera inte fixade saken så bra… men här syns alltså salt som utsöndrats ur berget:
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv11_zps358cd9ea.jpg)

Den polska landsbygden är vacker, och denna naturtyp är klart vanligast under resten av resan.
Oavsett land…
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv12_zpse69cb4b8.jpg)

Även byarna är stiliga, just här är det dock en lite annan arkitektur än annars…
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv13_zps5a9ac3aa.jpg)

När det gäller att välja namn på sina byar har de dock fortfarande lite kvar att lära.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv14_zps852b6ae6.jpg)

Vägarna är ofta krokiga och smala, och trafiken bitvis tät…. Men ändå är det tydligen 90!
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv15_zps82b9e8e3.jpg)

Och är det nittio, då KÖR de i nittio!
…eller iaf försöker…
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv16_zpsa0a68a3d.jpg)

Jag är nu i Slovakien och även om jag vet att jag kommer passera en isgrotta på hemvägen så vill jag hellre kolla här… för allt är mindre ”turistiskt” här… liksom enklare och mer naturligt.
Och därmed bättre!
Det var riktigt varmt min dag där, och sen går man rakt in i ett underjordiskt isberg, fantastiskt skönt.
Ett besök i Dobšinská-grottan är klart att rekommendera! (bildgoogla!)
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv17_zps32ab984c.jpg)

….och när man sedan kom ut, så slog imman på direkt.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv19_zpsd746ef1e.jpg)

Dessa länder är ju medlemmar i EU, så gränsövergångar är inte så särskilt invecklade… för stationerna ser ut typ så här om man kommer på de lite större vägarna.
Notera att de verkligen bara lämnat… de orkade inte ens plocka ner skyltarna, bara vrida dem 90 grader.
Jag kom ibland in i ”fel” land utan att man visste eftersom man körde ännu mindre vägar, men Europa är ju öppet så det är bara att åka!
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv20_zps38189180.jpg)

Återigen ett typexempel på fördelen med att åka öppet… blommorna luktade faktiskt!
Och notera att även husfasaden är klädd med liknande blommor.
En annan sak att kika på är asfalten… den är verkligen täckt med oljedroppar… det känns som att det kan förekomma ett visst läckage på bilarna här nere.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv21_zpsdfe3a2a5.jpg)

En kul detalj de hade redan i Polen är trafiksignaler med nedräkning på hur länge det gröna kvarstår!
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv22_zpsbe4cb0bc.jpg)

När man sitter där i hjälmen kommer konstiga funderingar… här tex… vilka är de bästa teknikerna?
Fåglarna med sitt trassel på toppen eller människans trassel precis under…
Stolparna är annars utrustade med tallrikar i stål på toppen, just för att underlätta bobyggandet!
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv23_zps43520443.jpg)

För att komma in i Rumänien var det faktiskt passkontroll, och precis innanför sålde de Vignetter, och eftersom det stod något om obligatoriskt så stannade jag till, men nädå… jag åkte gratis!
Andra länder med detta betalsystem brukar dock kräva avgift även för mc.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv24_zps4da564f9.jpg)

Åker man fordon utan heltäckande kaross så vill man alltid ha lite extra koll vid övernattning osv.
Folk är extremt servicevänliga och hjälpsamma och gör verkligen sitt bästa, även inom detta.
Ibland får man hjälp med att hitta något utrymme i hotellkällaren eller på bakgården eller om det är vardag kanske i hotellets disco… men här fick jag låna hotellreceptionistens privata trädgård!
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv25_zps8f13df50.jpg)

Boendet är billigt, hotell kostar 150-250 per natt och de i den lägre skalan saknar då oftast frukost.
Men frukost på den rumänska slätten med makrill på Wasa Sport är inte fel det heller!
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv26_zps439468f0.jpg)

Stolpar igen… de rumänska teleteknikerna är om möjligt ännu mer trassliga… eller väntar de på fler abonnenter kanske?
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv27_zps20caae17.jpg)

Jaha, nu närmar man sig alltså de mytomspunna bergen i Transsylvanien!
De som följer Top Gear känner kanske igen Transfăgărășan som de ju utnämnde ha den bästa vägen i VÄRLDEN.
Återigen, Googla och kolla Youtube vid intresse…
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv28_zps9d89bd60.jpg)

Personligen var jag väl dock kanske inte SÅ impad… vägkvalitén var så där och trafik och andra hinder gjorde att man fick ta det minst sagt lugnt.
Utsikten var det dock sällan något fel på!
Och även om det inte finns allemansrätt så tältas det överallt, och grillas osv!
I alppassen i tex Österrike/Italien osv får man knappt stanna till och ta en bild, medan man här nere kan vakna utmed en serpentinväg om man vill.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv29_zps1e1eb980.jpg)

Som sagt…
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv30_zpsd38d3fe0.jpg)

…och detta är bara en liten del… det fanns även rasmassor, jordskred, trädgrenar, mm, mm… så vill man åka krokiga pass är Alpernas bättre.
Men Transfăgărășan är ju en klassisk sträcka, nu avklarad!
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv31_zpsbdf8eaf1.jpg)

I Transsylvanien höll det förr till en vid namn Vlad Dracula och sen skrev en engelsk författare nån skönlitterär bok med denne man som förebild… och nu kom jag till dessa trakter.
Det finns även slott mm i trakten, men mitt intresse för sånt här är rätt lågt så jag nöjde mig med en bild… allt häromkring hette Dracula, och här är alltså nåt hotell/pensionat/camping med detta namn:
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv32_zps6dfc7a38.jpg)

Vidare på landsvägen… med hinder här och där…
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv33_zps5135dfc9.jpg)

Rumänien var ett mycket trevligt land att befinna sig i, vägarna var alltid typ dessa, dvs kuperade och krokiga… ”aktiv” körning hela tiden så det är totalt omöjligt att få träsmak här!
Deras känsla för trafikregler, hastighet, risker, varningsmärken mm, mm, mm är dock rätt långt ifrån våra!
I Sverige får man anmärkning ifall man inte har fungerande nummerskyltsbelysning, i Rumänien kan man gräva meterdjupa hål i vägen utan att märka ut saken med mer än en grå plastspann två meter innan… så man bör hålla sin aktiva körning på en rätt sansad nivå trots allt.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv34_zpsfbf8de4e.jpg)

Jag beslöt att lämna Rumänien i närheten av Järnporten, ett ställe där Donau trängs ihop utav bergen… och då som först lämnade jag EU och kom in i Serbien.
Med pass- och gränskontroll (grönt kort, mm, mm).
Packningen river de dock sällan ut om man åker mc.
Med bil är risken stor och med släp hundraprocentig.
Och man har dels kontroll när man lämnar ett land och sen hundra meter efter kontroll igen innan man blir insläppt i nya…
Aja, här åkte jag i alla fall en jättefin väg utmed Donau genom ett trettiotal tunnlar då berget ofta stupade rakt ner i den enorma floden.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv35_zps7fe15ea0.jpg)

Även i Serbien fanns det hinder på vägen… men dessa var inte så raska och inte så stora… så de störde inte nämnvärt.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv36_zps9520f46e.jpg)

Försvars- och stridsställningar är det rätt tätt med häromkring, just denna är lite fräck eftersom landsvägen ju faktiskt passerar igenom.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv37_zps66b9e521.jpg)

Här är jag ”inne” i borgen… men på vägen.
Den heter Golubac eller Голубац med lokal stavning för de som vill Googla.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv38_zps4af26657.jpg)

Man skall verkligen inte påstå att den landsvägen var stor där sköldpaddan smög (eller hårt trafikerad) men min vana trogen vek jag ändå av och tog liten ”genväg”… och visst är ju vägar som denna trevligare?
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv39_zps685f18ae.jpg)

Ogillar egentligen storstäder, men har länge ”drömt” om att få komma till udden där floderna Sava och Donau möts… och det sker inne i landets huvudstad Belgrad, dvs här:
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv40_zpscbbb08c0.jpg)

Även Serbien lämnades och ytterligare ett icke-EU-land blev aktuellt, med allt vad det innebär med kontroller. Bosnien!
Tempen varierade mellan 38 och 42 grader och då kyler ingen fartvind, så ett dopp i svalt bergsvatten var välkommet.
Här kör jag på den torra delen av bottnen utav Drinjacha, som sedan rinner ut till Drina (som i sin tur rinner upp till Sava… och sen då Donau).
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv41_zps36c51fa1.jpg)

Det finns nån sportkille vid namn Zlatan som kommer från Malmö, men hans föräldrar och hans övriga släkt kommer från eller bor fortfarande kvar i Bosnien, närmare bestämt staden Bijeljina och här finns ett turistiskt ställe… som jag ju i grunden ogillar, men svängde inom ändå… trevlig oas faktiskt!
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv42_zps2684afaf.jpg)

Stället heter Etno Selo och innefattar hotell och restauranger mm, men även lite grejer som typ våra hembygdsgårdar gör, så här fanns massa gamla redskap och lite intressant är det ju ändå att trots att man nu är 250 mil hemifrån så är grejerna i stort sett likadana här som hemma… och på den tiden färdades ju info rätt långsamt, så lite impad blir man ju av att se smidesverktyg som är identiska med våra!
Här är dock lite andra häftiga saker, dels då badkaret ur en trädstam och till vänster en fruktpress.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv43_zpsaff902bd.jpg)

Numera finns vägarna med på GPS:en i Bosnien, men detta är bara något år gammalt… annars är man ju lite orolig när man kommer av asfalten och in på små grusvägar och ser skyltar som denna.
Om något händer och man ringer försäkringsbolagens internationella jour i Köpenhamn är det ju liksom inte så lätt att beskriva vart man är.
Just detta hände för två år sen… så jag vet… ajaj… men fick då hjälp av lokalbefolkningen istället så det gick både snabbare och blev billigare än om Köpenhamn skulle fixat det.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv50_zpsaedad3a6.jpg)

Vägen blev sämre och sämre, men jag följde envist min GPS, för numera fanns där ju faktiskt en väg!
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv51_zpsbfd8fce5.jpg)

Vägen blev dock sämre och sämre… eller njae… iaf mindre och smalare… men det gick fint, även lite lera passerades längre fram.
Med lite fart funkar även släta däck i sånt.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv52_zps91ccffbd.jpg)

Men sedan öppnades landskapet och vägen upp mer och mer, och när nyligen upplagda höstackar passerades var man ju tvungen att ta en bild till… hemma är det ju bara en massa vita plastbollar överallt, detta höstackssystem luktar mycket trevligare!
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv53_zpse4bb4067.jpg)

Jag var nu ganska nära wahhabibyn Gornja Maoca (lite norr om Tuzla) och även om man var lite nyfiken ville jag inte krångla med det… hade sett tillräckligt med exotiskt ändå kände jag.
Jag känner inte till politiken eller bakgrunden så bra, men för de nyfikna finns ju som sagt Google!
Aja, det blev iaf civilisation igen och jag köpte stora tomater för småpengar.
Dessa smakar mer per styck än en hel låda från ICA i Sverige.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv44_zps61d1a4d7.jpg)

Och på tal om smak… känner mig lite som en mamma på Facebook nu, men en bild på mat måste upp.
Rätten heter cevapcici och äts här nere istället för ”våra” hamburgare.
Skillnaden är att dessa är klart godare, betydligt mer mättande och säkert nyttigare också.
Billigare är de iaf… portionen innehöll nästan ett tjugotal färskorvar och man klarar sig i stort sett hela dagen, till ett pris på under en tjuga!
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv45_zps4b4fda20.jpg)

Bosnien har ju tyvärr en rätt hemsk och färsk krigshistoria.
Den är rätt komplex men där blev iaf inbördeskrig i början av 90-talet och ett extra smutsigt sådant, så FN gick in och försökte skydda civilbefolkning mm.
Här är en gammal FN-bas jag snokade massa kring men väldigt väl inhägnad fortfarande trots att 15 år gått sedan sen lämnades.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv46_zps6afea023.jpg)

När kriget kom blev ett område i östra delen en enklav och då tömde FN landsbygden på folk eftersom det var lättare att skydda och serva civilbefolkningen om de alla var på ett ställe.
I byn Potocari fanns förr en batterifabrik i vilken holländska styrkor placerade tusentals civila.
Denna plats är mer eller mindre i original, Dutchbat:s betongplintar de spärrade infarten med är ju tex fortfarande kvar…
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv47_zps6c1b04b2.jpg)

Till Dutchbat:s försvar kan väl nämnas att de knappast var särskilt stora, men serberna kom och under ledning av Ratko Mladić tog de över denna ”safe zone” och lovade holländarna att de skulle fortsätta skydda befolkningen… noga och väl…
Man kan så här i efterhand undra vad de trodde de skulle bli beskyddade ifrån… landsbygden tömdes ju för att de skulle få skydd från just de serbiska styrkorna, som mer eller mindre genomförde en etnisk rensning.
Men oavsett, holländarna lämnade området och slakten började.
Över 8000 (främst män och pojkar) slaktades på bara några dagar.
Strax intill ligger staden Srebrenica och massakern har fått bära dess namn och detta är det enda och förhoppningsvis det sista folkmordet i Europa sedan WWII.
Googla gärna.
Hitlers utrensning utav judar vet alla om, och det sades då ”aldrig igen” men 1995 hände samma sak, i Europa, i modern tid.
Hur många av dagens svenskar vet om detta egentligen?
Gravarna med gröna träskyltar är nyligen begravda och identifierade människor, för fortfarande hittas massgravar på landsbygden i området…
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv48_zpsded3c6b4.jpg)

Hmm… jaja i denna delen är det kyrilliska som gäller och som svensk är man ju lite ovan men om man kisar lite med ögonen brukar man kunna läsa skyltarna finfint!
Här skall jag alltså mot Zvornik, dit det ju är 42 km!
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv49_zpsb3f676c8.jpg)

Landet är väldigt frodigt, kuperat och bergigt och vattnet filteras genom bergen och på många ställen sätter folk upp minnestavlor över släktingar med en kranpip på, där sådant vatten rinner dygnet om.
Så att köpa vatten på flaska här nere är bara dumt.
När jag passerade landet för några år sedan tog jag med en flaska hem till mina gamla föräldrar, och det uppskattades!
Så när jag druckit mig otörstig fylldes en flaska till dom även i år.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv54_zps340d7e62.jpg)

Lite utanför Salzburg finns isgrottan jag nämnde i början, och den hoppade jag över helt.
Men här finns även platsen där filmen Örnnästet spelades in på 60-talet, Hohenwerfen.
Borgen kallas därför lite slarvigt av oss svenskar ibland för just ”Örnnästet”…
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv56_zps4429c402.jpg)

Och inne har de minsann en svensk filmplansch!
I övrigt var det väldigt turistiskt här, med stor glasad hiss, falkuppvisning, mm, mm… massa folk och dyrt.
 (http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv55_zpsb614cc27.jpg)

Boendet var dock fortfarande både billigt och bra, här kostade det strax över 200:- inklusive en finfin frukost med så färska ägg man bara kan tänka!
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv58_zps3a634cdb.jpg)

Ett bevis på att detta verkligen är gränstrakterna emellan Österrike och Tyskland är att det mitt i ”skogen” står skyltar lite överallt, men efter ett tag vet man ändå inte i vilket land man är i… för man har ju blandat ihop vilken skylt man passerade senast.
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv57_zpsee54b0f4.jpg)

Resans sista mål var ett annat Örnnäste…. Hitlers.
Nu är det i alla fall Tyskland, men fågelvägen är det endast  några kilometrar från Hohenwerfen och här är det extremt turistiskt.
Jag försökte köra upp dit för egen maskin, men det sket sig rätt snabbt, så jag tvingades följa strömmen och fick till och med betala p-avgift för mc!
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv59_zps6eed480c.jpg)

Vägen upp är ganska speciell och de hade egen busstation med tysk precision… och vid ankomst till övre stationen fick man boka hemfärd och blev då hänvisad till en specifik utav tiotalet bussar.
Allt för att man skulle slippa leta platser i fulla bussar osv…. nu märktes det verkligen att man lämnat östeuropa!
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv60_zpsf7797b02.jpg)

Huset byggdes åt Hitler som 50-årspresent utav partiet och heter Kehlsteinhaus.
Hitler besökte väl huset bara nån enstaka gång och numera är det till största del en restaurang utan direkt insyn…
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv61_zps29944075.jpg)

För att njuta extra av utsikten kände jag att det fordrades glass, och så blev det!
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/Bosnien-Italy/atv62_zps646a02a3.jpg)

Nu var jag i absolut sydligaste Tyskland med några mil upp till Autobahn… jag funderade på ifall jag skulle inom något mer eller om jag skulle hemåt.
Det blev hemåt så vid fyratiden på eftermiddagen ställdes GPS:en in på färjeläget och vid femtiden på morgonen hade man även passerat Öresundsbron och två timmar senare var man hemma.
Autobahn passerar bäst nattetid under sommaren, dagtid är trafiken periodvis hemsk och totalt stillastående, eller än värre… svagt i rörelse.
Men man måste inte köra Autobahn, det finns dels vanliga landsvägar genom Tyskland (Bundesstrasse) och sedan finns ju faktiskt tåget!
Dvs bil- och mc-tåget Autozug.
En populär sträcka är ju just München-Hamburg och då har man bara tio mil upp till Puttgarden och båten.
Tåget kräver bokning, oftast rätt långt i förväg dessutom, men båtarna brukar man kunna komma med redan i första vändan, annars dröjer det bara en timme eller nåt till nästa och då kommer man med där istället.

Hoppas nu jag inte kladdat ihop detta inlägg i onödan utan att det faktiskt kan inspirera någon att iaf åka över till Öland, kanske en sväng till Danmark eller ja Polen då ju...
Polenfärjan ligger i samma prisläge som Gotlandsbåten och väl på plats är allt klart billigare och att vidga vyerna är sällan dåligt.
 :headbang:
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: alex1996 skrivet 27 april 2014 kl. 15:53:22
Vilken grym resa och upplevelse! tack för att du delar med dig av den, mycket intressant och läsa igenom! :)
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: CrozOver skrivet 27 april 2014 kl. 16:53:00
Riktigt intressant läsning! Kul med mycket bilder och bra beskrivningar!

Tack för att du delar med dig!  ()p
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: skogsbonne skrivet 27 april 2014 kl. 17:50:23
Kan inget annat än hålla med  :headbang:

Blir det en resa iår också?  :)
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: Martin skrivet 27 april 2014 kl. 18:51:09
Härligt Hydro. Excellent reportage. Speciellt Auschwitz vill jag till. Har läst mycket om det och dom andra lägren men aldrig sett det på riktigt. Men någon gång så...
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: Fridolf skrivet 27 april 2014 kl. 19:25:47
Kul och inspirerande läsning. Ser fram mot uppföljare nu när Hydro visat vägen.  ()p
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: Högdahl skrivet 27 april 2014 kl. 19:30:54
Bra tråd ()p
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: Suzuki_Master skrivet 27 april 2014 kl. 20:12:39
Härlig resa!  ()p
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: Karlsson.98 skrivet 27 april 2014 kl. 20:36:58
Härlig tråd Hydro! Och ännu härligare bilder! ()p
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: Hydro skrivet 27 april 2014 kl. 21:51:43
Detta är som sagt en inspirationstråd så att de som är sugna kommer till skott, för det är faktiskt inte svårt, bara tryck hjälmen på huvvet och åk!  :headbang:
Och man ser SÅ mycket mer än på anordnade resor.
Jag har ju som sagt sållat rätt hårt bland bilderna, men exempelvis så "hittade" jag ett tågset som Frankrike skänkt till Auschwits som stod helt off... kom dit eftersom jag körde fel... typ... och där fanns också lite gamla övervuxna tegelbyggnader i kanten... inte säkert det hörde ihop, men intressant ändå.
Och när man väljer lite genvägar och stick så kommer man ofta på kul grejer eller fräcka saker!
I Bosnien blev jag dock mer eller mindre "bortlyft" vid något tillfälle när jag snokat på grejer som tydligen vaktades... där är även rätt mycket poliser i den delen jag var i nu sist, men de är inte alls lika nitiska som de var förr... då letade de ursäkter för att få skriva ut "böter"... numera måste sånt tydligen ske på station, och då blir det inget.
Men det kunde lätt vara tre poliskontroller på en mil.
Förra året blev jag bara "tagen" två gånger, men aldrig med böter.
Svensk flagga i nosen är bra, då ser de att man är utlänning och då blir det ju så himla jobbigt... men blev stoppad i mörker en gång och en gång för att jag stod upp och körde och det var tydligen himla obra... eller nåt...

Generellt är dock folket neråt MYCKET trevliga, och extremt hjälpsamma och serviceminded.
Kom in på ett hotell i Rumänien vid tio på kvällen, ett nybyggt typ lyxhotell, och de undrade då ifall jag ville käka.
Klart man ville det, men köket var väl stängt nu?
I Sverige är det ju oftast ett himla krångel med sånt... och jo, det var stängt, men de öppnade igen.
Så jag fick en sanslöst god köttbit med grillade grönsaker och stekt potatis vid elva på kvällen!
Visserligen rätt "dyrt" men ändå... tror det kostade närmare 45 spänn... motsvarande middag i Sverige skulle kostat i trakten av 200.
I Sverige är den mesta servicepersonalen mest intresserad av sms och Facebook på luren...  :tickedoff

Bosnien besökte jag för tre år sen och då kom jag saker riktigt nära.
Bla blev jag presenterad för nån "president" i nåt område som guidade mig lite runtom, och mitt i detta kom en ur lokalbefolkningen fram och ville visa... de hade hittat ett käkben i ett område där alla träden var klena, när omgivande var grova, så de trodde det fanns en massgrav där och att träden alltså växt upp igen ovanpå.

I år blev det mer att man passerade lite i nordöstra kanten, dvs runt Tuzla, förra gången besöktes ju Sarajevo (men missade de nu igenväxta OS-grejerna, tex bob-banan i betong!) och Mostar och pyramiderna, fallen i Kravica och massa mer...
Den svängen var jag även i Pisa och i Venedig och alperna i Italien/Österrike.
Det finns precis hur mycket som helst!

På frågan om jag planerat något för i år så ja, men det blir nog bara Alperna... men då gruspass osv... vi får väl se.
Förra året vart det även en runda till Nordkap, då med enbart tältnätter och egen mathållning.
496 mil, fem dagar och 5000:- ganska exakt.
Söderut är alltså klart billigare, och oftast med bättre väder.
...och enligt mig lite mer "exotiskt".

Googlad bild på Sarajevos bob-bana, vem hinner dit först??
(http://www.szeretlekmagyarorszag.hu/wp-content/uploads/2013/06/1984_teliolimpia_sarajevo_bob.jpg)
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: skogsbonne skrivet 27 april 2014 kl. 22:01:27
OS är ju rätt galet, bygger upp anläggningar för många miljoner och sen låter det växa igen  :banghead:

Är bensinen mycket billigare där nere eller har du en mc som drar lite?  :)
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: Hydro skrivet 27 april 2014 kl. 22:07:21
På Autobahn drar den ungefär 0,7 men denna runda gick ju minst sagt stillsamt så låg på knappa 0,5... kommer inte ihåg exakt vad soppan kostade (man får ju räkna om då det ju är olika valutor överallt dessutom) men 10 kronor litern låg det väl till stor del... ibland var det uppe i runt 12... tror det var i Ungern... men hade lite svårt med vilket land jag var i där ibland då jag körde småvägar utan direkt skyltning och när man kom ut i nån by så tankade man oavsett land liksom.
Men priserna kan jämföras med norra Norge där den kostade över 18 spänn, och då vart det norska kronor, så i svenska blev det säkert en femtiolapp eller nåt!
 :banghead:
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: Pv544 skrivet 27 april 2014 kl. 22:23:51
Riktigt fina bilder och text på en rejäl tripp!
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: vespa skrivet 27 april 2014 kl. 23:07:26
Mera sånt  ()p

Sen skiter jag i om du så åkt truck. Platsar ändå !
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: ahoj skrivet 28 april 2014 kl. 09:19:16
Mycket bra tråd, riktigt intressant läsning och många fina bilder!  ()p
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: Hydro skrivet 28 april 2014 kl. 12:40:10
Tre bilder hade tydligen trillat bort... det var inte så lätt att notera bland allt babbel, men nu är de iaf på plats.
Vet inte varför de var borta, länkarna var exakt likadana som de jag nu lade in nu, men skitsamma, bilderna är där.
Det var dels från saltgruvan i Wieliczka, dels ett fartyg på Donau ovan Järnporten och dels en på ett badkar(!) i Etno Selo i Bijeljina.
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: StefanN skrivet 28 april 2014 kl. 15:27:56
Tack för storyn :)
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: ray51 skrivet 28 april 2014 kl. 15:51:03
Fina bilder.Tack tack ()p
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: Eremiten skrivet 28 april 2014 kl. 17:59:23
Såg ut att vara en trevlig tripp.  ()p
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: Hydro skrivet 19 maj 2014 kl. 22:26:36
I Bosnien blev jag vid några tillfällen varnad för minfält, men lyssnade väl inte så noga på det där kanske, sånt känns ju lite avlägset för en blåögd svensk.
...och tänkte att om jag låter bli helt obanad terräng så skall det väl inte vara några problem!
Och det var det ju inte heller.

Nu när det kommit tre månaders regn på tre dagar och raserat och dränkt stora delar av länderna Bosnien och Serbien så börjar de varna för att minfälten riskerar att "rämna" och sprida olycka...

(http://www.metro.se/_internal/gxml!0/2qijkhn0ctpwx8acoz5fxkpvtmr4nbh$eebdyhwetvdysnjbzfahall05bhdm4f/szc4e7bd.jpeg)

http://www.metro.se/nyheter/minor-nytt-hot-efter-oversvamningar/Hdznes!MLFaIY@d6vqaWm8QS5DaFQ/


En annan aktuell nyhet som berör sydeuropa är att Tyskland börjat fundera på att stänga Autozug, vilket ju för många är en trevlig och snabb lösning på Autobahntransporten.
Men något år till verkar de iaf fortsätta:
http://www.dn.se/ekonomi/tyska-biltag-gar-i-graven/
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: hell-man skrivet 20 maj 2014 kl. 20:08:26
Jag reser en del till Österrike i ett projekt nu, och på något konstigt sätt blir man sjukt quadsugen där nere. Lurar på om man kan bila ner med kärra, och hur det skulle funka med raptorn lös så att säga. Tull? Regbevis? Ja, eftersom själva resan ner bara känns som en transportsträcka åker jag hellre fyrcylindrigt än enstånka.
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: Hydro skrivet 20 maj 2014 kl. 20:21:36
Jag är absolut ingen expert på regler mm, men utveckla gärna hur du menar/tänkte.
Det beror ju naturligtvis på vilken håll du kör dit, men "vanliga" vägen dit går ju genom EU hela vägen, så...?
Grönt Kort är att rekommendera.

Vi skall för övrigt ner nu om några veckor och vi lastar på släp.
Vi kommer troligen parkera och lossa i sydligaste Tyskland, bla för att slippa eventuellt kladd med vignetter även för bilen.
Köper bara till motorcyklarna och kommer snurra Österrike/Italien främst, men ev även Frankrike.
Släp på Autobahn är dock en utmaning.
 
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: hell-man skrivet 20 maj 2014 kl. 20:58:46
Jamen det är ju precis så jag menar! Inte för att Tyskland inte är sevärt, men det blir ju autoban och raptor 16h sträckkörning känns sisådär. Hur är det med autozug då? Är det Hannofer som är närmaste att lasta på i eller? Det är ju långt dit med.
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: Hydro skrivet 20 maj 2014 kl. 21:15:59
Hamburg har ju station, ligger 15 mil norr om Hannover.

Har aldrig använt AZ och kommer ej heller göra... dyrt, tid att passa och sen har man ju ändå 50 mil enkel till Hamburg, så personligen kör jag hellre.
I år skall dock en gnällspik med, därav släp.
"ont nacken, knäna svider, det blåser"

Och visst, Autobahn kan vara påfrestande även med mc, så detta med släp kan kanske vara skönt, det återstår att se.
Fyrhjuling hade jag undvikit att ta ut där, bla pga avståndet emellan mackar.
Sex-sju mil är ju inte helt ovanligt...

Nackdelen med släp är ju detta med 80 km/h, så det får bli ett test!
Nattetid på helgen, vilket är klart bästa tiden att passera Tyskland på under sommarmånaderna eftersom man då har vägen nästan själv.
(lastbilar är förbjudna där på helger)
 
Fördelen med bil/släp är ju att man på hemvägen kan lasta upp lite dricka i tex Burg.
 ':)
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: hell-man skrivet 20 maj 2014 kl. 21:41:58
Återkom gärna med utfall från släpkonceptet!
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: Hydro skrivet 20 maj 2014 kl. 21:46:22
Vi lämnar Sverige 12/7 och återkommer typ 26/7 så du får "hia" dig lite isf.
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: hell-man skrivet 20 maj 2014 kl. 21:57:32
Ja det.är lungt. Jag ligger långt bort i min planering, strax innan utopin. Men detta hänger lite ihop med min sydeuropadiskussion jag har här hemma. Hon vill åka neröver, inte jag. Men om man kan åka quad är jag sugen. Hon har inte sagt blankt nej. Autozug Skövde-Rivieran hade varit fint!
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: kjellihalla skrivet 20 maj 2014 kl. 23:33:59
Varit här flera år och det här är mitt första inlägg.

Seriöst imponerad av Hydro, är nog bland det bästa jag läst på länge. Avundsjuk på din ja va faan attityd. Hoppas jag kan uppbåda lite fananamma och ge mig iväg själv. Simma lugnt.
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: Hydro skrivet 25 juli 2014 kl. 09:38:32
Återkom gärna med utfall från släpkonceptet!

Genom bekanta som campade i Kärnten i södra Österrike fick vi säker p-plats för ekipaget, och då fanns liksom inga "hinder" längre, så cyklarna lastades och vi åkte.
Tog östra sidan ner (Berlin typ) eftersom det där är lugnare trafikmässigt än via Hamburg och släpkörningen gick finemang.
Inte en endaste kö pga vägarbete eller överbelastning, varken dit eller hem, och hem åkte vi en vardag.
En minst sagt otäck olycka passerades, och innan den var det kö... i kanske tio minuter.
Det gick inte ens att se vilken kulör ena bilen haft... flera döda... fy.

Vi låg i 95-100 hela tiden (trots avsaknad av 100-märke bak på släpen) och blev många gånger omkörda av polisen utan att de brydde sig det minsta.
De smartaste vore naturligtvis att åka Rostock eller Sassnitz, men då måste man boka och passa tider, så vi körde omvägen Rödby-Puttgarden och slapp passa någonting.
Helt klart ett alternativ för framtiden!

Just Österrike är ett rätt dyrt land att köra i eftersom det är avgifter för tunnlar, vägar, mm... 50-250 spänn är liksom inga ovanligheter.
Är man sen lite körglad och råkar passera laserkontroll 54 km/h för fort blir det dyrt även för det.
Fråga mig inte hur jag vet.  :tickedoff

Laserkontroller är för övrigt rätt täta, iaf avsevärt mycket tätare än här i Sweden.
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: hell-man skrivet 26 juli 2014 kl. 09:06:09
Tack för återkopplingen! Detta kommer garanterat övervägas för framtiden! Under nästa vår kommer jag vara där nere var och varannan vecka i tjänsten.... så... fasen vad kul det vore!
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: Hydro skrivet 31 december 2015 kl. 19:57:22
Jo... jag vet... jag är slö.
Sa till mig själv att jag minsann skulle ta och fixa en uppdatering av denna tråd med lite bilder från resan före årsskiftet.
Dvs innan man gick in i 2015.

Det sket sig... och nu är det väl bara att inse att det kommer skita sig även under hela 2015.
Men vem vet, under 2016 kanske det kommer bilder och babbel!

Här är iaf en bild från vår lilla fjantsläp, cyklarna fick alltså placeras "skavfötters" för att ens ha en chans.
...och då blev det ändå en del gnugg under resan...

Mest pga en felkonstruerad motorcykel... jag menar, KTM har ju avgasningsrör på VARJE sida!
Känns onödigt.
Mina liggande cylindrar hade dock gott om plats.
Skönt...

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/CIMG3154_zpsv7jud0s3.jpg)
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: Jupiter skrivet 31 december 2015 kl. 20:31:05
Aha, trodde du hade en GOES.  ':)
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: Hydro skrivet 31 december 2015 kl. 20:34:05
Släpen drogs av en V70 så det är väl typ samma... dock inte min.
Råkade sälja min Ådi dagen före avfärd så vi fick ta nödlösningen.
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: Sme-oscar skrivet 1 januari 2016 kl. 19:12:45
Roligt att läsa även fast jag inte har tankar på någon resa. Cevapcici finns att köpa som en kryddblandning som du blandar med köttfärs i Sverige men det kanske du visste.
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: Hydro skrivet 7 januari 2016 kl. 22:56:47
Nä, det visste jag faktiskt inte.
Däremot vet jag ju att de finns att köpa färdiga i flertalet av våra svenska butiker, dels importerade från Balkan och dels svensktillverkade.
Har provat lite olika men nä, inte samma ändå.

En annan trevlig sak de har på Balkan är Fanta med typ fläder/citronsmak.
Det är ljusblå flaskor och riktigt uppfriskande.
Ungefär denna smak fanns i Sverige för tiotalet år sen men bara en sommar eller så...
Plivittrade i Västervik har importerat dessa och säljer dem i vissa butiker ibland, ser ni nån så hugg gärna en för smaktest!
Fanta Shokata heter dom.

(http://marhaba.se/wp-content/uploads/2015/06/Fanta-Shokata-1.5.jpg)
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: Sme-oscar skrivet 8 januari 2016 kl. 21:44:12
Det är santa maria som gör kryddmixen. Så fråga nästa gång du handlar. Dock är det aldrig godare än där nere kan jag tänka mig
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: Hydro skrivet 5 november 2016 kl. 23:50:09
Tiden går... och några bilder från resan med släp ner kom aldrig.
Men nu är det på gång!
Ösregn hela helgen ju, så kanske man får in ett gäng bilder under morgondagen.

Såg nu att på bilden där cyklarna är lastade på släpen så är ju idioten med i backspegeln!
Hmm... aja... här är iaf en bild från resan, vi har stannat i Bosnien för att fylla vattenflaskor vid en av de många källorna.
Och då har jag en sån där blå Fanta uppe ur packningen minsann!

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/CIMG3101_zps9j5sftpb.jpg)
 
Titel: SV: HYDRO GOES TO HEL !!!
Skrivet av: Hydro skrivet 6 november 2016 kl. 15:27:03
Konceptet med att åka bil och släp neråt är strålande.
Eftersom lastbilar är förbjudna på Autobahn på helger (matleveranser mm undantaget) så rullar det på bra.
Visserligen måste man åka i typ 90-95 men eftersom man slipper tanka lika ofta som med mc så blir det ungefär samma ankomsttid ändå.
Gällande hastigheten så bryr sig inte polisen om de skyltade 80, bättre man följer trafikrytmen i högerfilen.
Färjor, broar, tunnlar mm blir dyrare med bil/släp än med mc men är man mer än en delas ju kostnaden.
Detsamma gäller med soppan. Komforten i en bil är ju dessutom vida överlägsen alla fordon med styre…

Vi åkte till Kärnten i södra Österrike där vi fått lov av en camping att lämna ekipaget för typ en tjuga per dygn.
Allt gick smidigt och bra, lämnade Sverige lördag förmiddag och ankom campingen söndag eftermiddag.
Cyklarna klarade resan fint, vi lossade och bestämde oss för att först lägga en lov söderut eftersom det regnade och var tråkigt i Österrike.
Det var bara nån mil till Slovenien, så vi åkte mot deras högsta berg, Triglav!

Tyvärr låg dimman tät och vi såg inte så mycket, än mindre fotade… invid en smältvattenfåra blev det sen middag och där knäpptes iaf en bild.
Detta gröna vatten är typiskt för området och eftersom floden Sava börjar i dessa berg kanske detta är ett biflöde dit.
I denna tråds första inlägg nämner jag ju Sava som rinner ihop med Drina och sedan Donau inne i Belgrad…

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/CIMG3076_zpsjcigdwyq.jpg)


Berget Triglav är nästan tre kilometer högt och återfinns på Sloveniens flagga med sina tre toppar, berget är även känt för sin nästan helt lodräta norrsida som med sina två kilometer är populärt bland klättrare.
Ett populärt klädmärke är ju The North Face, men tror inte alpinmärket fått sitt namn av just denna hårda norrsida, men vem vet?

Dimman lättade och nån bild togs, och omgivningen är minst sagt trevlig!
Vi är här på väg mot berget Mangart och det är nog en av de trevligaste vägar jag faktiskt åkt på… rekommenderas.
Man åker utmed bergssidor, genom knaggliga och primitiva tunnlar och sen när man når dessa höjder är utsikten strålande.

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/CIMG3079_zps4vwa37rc.jpg)


Just själva berget går inte av för hackor det heller.

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/CIMG3085_zpsouemitq3.jpg)


Vi är nu i gränstrakten mot Italien, det skiljer i vissa fall endast några få meter och hela tiden befinner man sig över Kebnekaises höjd.
Dimman/molnen skymmer ibland men likväl är detta ett område jag gärna återkommer till.
Nu är ju inte gps:en motivet, men kollar man den ser man att jag här faktiskt är under Kebnekaises topp… man ser också den italienska gränsen.

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/20140713_194240_zps5vz9p6wd.jpg)


Vägen till Mangart är av återvändstyp, lite tråkigt kanske men man kan inte få allt… 22% lutning är långt ifrån det brantaste i området, men likväl rätt brant ändå.
Särskilt på ett fordon utan parkeringsbroms.

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/CIMG3089_zpsmtrvolhk.jpg)


Vi lämnade sedan Slovenien och åkte in i Italien.
Dessa östligaste delar norr om Udine kändes rätt fattigt och utarmat, det fanns skidbyar som övergivits, liftanläggningar som rostat ihop och det var en allmänt öde stämning.
Naturen och terrängen är dock trevlig, här körde vi utmed en flodbädd där det sen blev frukost.
Wasa Sport med rökt makrill!
Man kan tänka att det om våren är ett extremt mycket hårdare flöde här än nu…

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/CIMG3090_zpshkiqx1rz.jpg)


Eftersom vi naturligtvis inte hade något bokat någonstans så snurrade vi lite hur som och rätt var det var så hade vi kommit in i Slovenien igen.
Då sökte vi upp mastodontgrottan Postojna och precis som i trådens första inlägg får man googla lite själv ifall man vill veta mer och/eller se bättre bilder.
Denna grotta är riktigt trevlig om än lite väl turistisk… men eftersom det är världens längsta grotta som är öppen för allmänheten så är det kanske inte så konstigt.
Vi fick på plats även syn på den lite udda varelsen olmen. Nåt foto på just den blev det dock inte, men väl på lite droppsten.

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/20140714_172543_zpsl7ern5oi.jpg)


Strax bortanför, tror det bara var några kilometer… fanns en grotta till, i dess öppning hade de dock byggt ett hus…
Eller ja, slott.

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/20140714_193056_zpsbb6mpsxw.jpg)


Vi övernattade strax intill och på morgonen åkte vi ner till den närliggande byn och köpte nybakt bröd till frukost.
Jag gillar salt och hittade ett bröd med massa grovt salt inbakat. Knastrigt och gott!
Vi kollade vädret för alperna men det var åska och regn där ännu, så vi valde att åka söderut istället.
Vi åkte på den kroatiska landsbygden där vi såg massa skador från kriget, övergivna hus och industrier, skotthål i fasader och fattigdom...
Åker man utmed kusten i detta land är allt blankt och glättigt, inåt landet och på landsbygden är det tvärtom.
Alla avstånd här nere är små och rätt som det var kom vi in i Bosnien!
(även om man faktiskt kan tro att man kommit till Sri Lanka)

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/20140715_173954_zpsbg8jkoim.jpg)


Floden på bilden är Una och vägen gick utmed den i många mil… på ett ställe såg vi en avstickare som vi tog för att komma upp lite… och upp kom vi.

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/20140715_173335_zpsljskpdhb.jpg)


Vi stannade några dagar i Bosnien, åt cevapcici och njöt av stillheten.
Soppan kostar under en tia och självklart blir hojen tankad utan att man behöver stiga av.
Tempen låg stadigt på strax under 40, så den där kylen som står i solen och håller colan kall, den får jobba!

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/20140716_113230_zpso913c6la.jpg)


För att få lite omväxling i frukosten från Wasa Sport så bad jag ett matställe intill ena nattplatsen om matsäck. Jag ville ha paj/burek eftersom detta mättar bra och är lätt att äta på rull…
Min körkompis hade inte testat så vi ville ha båda två. Men de hade bara cevapcici (vilket min körkompis också gillade skarpt) men servicenivån här är sådan att de skulle be en granne fixa… så morgonen efter hade vi fin burek i packlådorna!
…och frukost utmed floden är inte fel…

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/20140716_151453A_zpsvihjql3u.jpg)


Vädret är som synes strålande och vi tänkte att det nog lättat i alperna så vi åkte sedan norrut…
Här har vi klättrat en hel del i Slovenien och är på väg mot en isgrotta i området.

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/20140716_184125_zpsnah9jydg.jpg)


Nån direkt is såg vi aldrig, grottan var dock fin och guidningen perfekt.
Vi var nog de enda som kom den veckan… lampan vi fick med oss var dock inte direkt ”stålande”.

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/CIMG3118_zpstv3o7lol.jpg)


…och det kanske var tur det… för om man kikade uppåt och såg vad som skulle kunna trilla ner och spetsa oss, så blev man nästan fundersam… bättre att inget veta.

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/CIMG3114_zps95daugks.jpg)


Och på tal om att kika uppåt, åker man mc är det inget problem, men kör man lastbil eller kanske buss bör man ha viss koll även uppåt på sina ställen.

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/CIMG3108_zpsviscdjph.jpg)


När vi kommit norrut en bit noterades att vädret försämrades och prognosen var fortsatt regn ju mer norrut vi kom, så vi böjde av söderut istället och åkte ut till Venedig.
En märklig by det där… med märkligt folk.. eller ja, hela Italien är rätt märkligt kan jag tycka.
De gör liksom aldrig något färdigt och de har lätt att förbise saker… tog ingen bild utmed motorvägarna men räcken mm är i naket stål, dvs inte varmgalvat som här.
Därmed extremt rostigt och brunt.
Och här har de en bänk där passagerarantalet minskat till maximala två istället för fem som annars:

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/20140718_140036_zpsawpatoie.jpg)


De lite mindre invånarna kändes dock mer vettiga

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/20140718_132625_zps5l9d8xhi.jpg)


Det som gjort Venedig känt är ju dess vatten, då kan man ju tycka att de borde ta vara på det och sköta det… men nä… vattnet där är ofta riktigt äckligt.
Här började ett hus kissa ut på ”gatan”.

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/20140718_164345_zpsru5c6gdb.jpg)


Folk brukar skryta om deras mat. Vi noterade ingen direkt skillnad mot hemma.

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/20140718_155823_zpsbm8urrlu.jpg)


Deras träbåtar är dock rätt välskötta, här har vi en med svenska flaggan på akterspegeln

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/20140718_164432_zpsndefom3i.jpg)


Kvällen kom och då säger ju traditionen att man skall dricka, så det gjorde vi.
 
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/20140718_170253_zpszhjmzcod.jpg)


Vi drog oss mot fastlandet och tänkte fricampa i närheten av floden Po, men trots ett flertal envisa försök var det svårt att hitta något vettigt så vi åkte ner till Maranello och kikade lite istället.
 
(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/20140719_163646_zps9mrzgng2.jpg)


Värmen, solen och hettan är jobbig och tanken på Stelvio har ju funnits hela tiden så trots risken för regn åkte vi norrut.
Här fick vi liten undanskymd nattparkering tillsammans med ett annat fordon med styre…

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/CIMG3127A_zps7kngtmrd.jpg)


Av hotellets ägare fick vi tips om en fin genväg, vi hade annars tänkt kolla Tremalzo (GOOGLA!) men det var svårt att komma till där sa han… så vi åkte en annan väg… som väl egentligen mer var en stig… för bmx-cyklar och mountainbikes osv… utmed lite bergssidor… vågade fan inte ens stanna för att ta bild… och det var mer tur än skicklighet att jag kom ner hel.
Längre ner kom vi ut på asfalt och efter några kurvor öppnade sig landskapet och vi fick fin utsikt ner mot Gardasjön och byn Riva.

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/20140720_100557_zpsc6yj76ao.jpg)


Väl nere i Riva slängde vi av oss ställen och kastade oss i Gardasjön… RIKTIGT skönt!
Sjön får sitt vatten från snö och is i alperna som smälter, tillflödena är riktigt kalla… så sjön är svalkande och skön.
Min parkering blev intill en scooter som också varit på resa… Benidorm ligger väl i Spanien va?

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/20140720_101843_zpsbycas0jg.jpg)


Även polisen åker tvåhjuligt

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/20140720_103332_zps6tqcz316.jpg)


Från Gardasjön är det inte så långt upp till Stelvio, så trots duggregn och tilltagande kyla gav vi oss uppåt.
Norrsidan passar bäst för klättringen tycker jag och så blev det, 48 hårnålar senare är vi på toppen!
Vägen upp var bitvis lite svettig, men inte pga värme… och här fryser vi båda.
Att åka ner söderut är en böljande väg med fina scener, men på toppen valde vi istället att ta passet Umbrail och på så vis hamna i Schweiz en runda.
Stelvio ligger bara nåt hundratal meter från gränsen…

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/20140720_153632_zpsgrp11yw1.jpg)


Några bilder från Umbrail eller byn Santa Maria som vi kom till blev det inte… hade funderat på att åka till grannbyn och ta en bild på ortsnamnet… Lavin… men så blev det inte heller…
Vi rullade in mot Österrike och övernattade där, där frukosten gick i rött.

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/20140722_080646_zpsishgwrcl.jpg)


Nu hade vi varit iväg i nästan två veckor, och regnet/åskan hade fortfarande inte släppt sitt grepp om landet och Alperna… så vi började tröttna lite… tanken var ju att åka i Alperna, men inte i regn och dimma med noll sikt… vi hade åkt massa massa annat så var nöjda ändå… men vi bestämde att ta en sista dag i landet och därefter lasta för hemfärd om det inte fanns bättring i sikte.
Och så blev det.
Först tog vi dock en runda i landet som sagt, trots vädret.
Och när symbolen FÄRJA kom upp på displayen var man ju tvungen att fota.. färjorna i Österrike är liksom rätt få.

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/20140721_143517_zpsgnbqiur7.jpg)


Det visade sig att vi irrat in oss till ett bergmassiv där vägen tog slut… där fanns en tunnel med ett tåg.
Bilarna lastades och man kom sen ut andra sidan… detta med motorcyklar är ju något annat och vi valde istället att köra runt berget.

(http://i483.photobucket.com/albums/rr194/Hydrolift/CIMG3149_zpshsjoxcjx.jpg)


Väl på andra sidan blev det som vi tänkt… vi lastade och åkte norrut… regnet följde oss i många mil, cyklarna blev rena… och väl hemma fick vi efter några dagar info från campingen att regnet pågick där nere fortfarande… så vi valde alltså rätt.

Resan blev inte alls som tänkt utan kanske rent av bättre än tänkt!