ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: ekeroth skrivet 30 januari 2013 kl. 21:27:58

Titel: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: ekeroth skrivet 30 januari 2013 kl. 21:27:58
idag stack ja till den lokala åf å provkörde dessa två maskiner väldigt sköna att köra båda två men till mina endamål och körning så tro jag outlander e perfekt tyckte inte de va någon större skillnad i gaspådrag mellan dom två de enda va la att renegaden ville upp på bakhjulen lite mer än outlandern tror dock de beror på hårdare dämpning/lättare maskin blev lite missnöjd med växlandet på outlandern då jag fick sitta å små jucka för att flytta mellan växlarna tycker inte de ska behövas slitas in på en ny maskin i den klassen ?


skulle velat köra i mer teräng men lite släntar å asfalt fick duga
men innan jag bestämmer mig å sklillsmässa å lyxfällan å soc tar grabben ifrån mig för jag inte kan slita mig från mitt ny fördärv ska jag testa arctic cat 1000 mud pro eller vanliga 1000 terrängen


va har ni för synpunkter ? och hur la ni upp de för era "chefer" i hemmet när man bara va tvungen att inhandla en leksak för 140000tusen hahha :djump:
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: core_am skrivet 30 januari 2013 kl. 21:38:26
mutning..  alt sexvägra fast de går väll inte? ! jag gick den första.. lovade en jorden runt resa men..... hur de ska finansieras vet jag inte än  :help:
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Out1000 skrivet 30 januari 2013 kl. 22:39:54
Funderar på samma sak, men för 140000 så är väl en Outlander 1000 xt-p klockren?
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 30 januari 2013 kl. 22:46:21
Jag ljög vad om vad min kostade  ;D

AC 1000 ska väl ha en del tråkiga problem har jag läst mig till om.

Gällande växlarna så kan det bero lite på om sekundärvariatorn står still eller snurrar sakta.
Står den still så kan det ju vara så att kuggarna inte är precis i fas och antingen gasar man lite lite eller bara lätt juckar lite  ()p

Eller så är det på min maskin iaf :)
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: ekeroth skrivet 30 januari 2013 kl. 23:09:50
Plus minus några tusenlappar då   ;) men på renegaden gick lådan helt felfritt mellan hitta inga störande moment på den förutom att jag insåg ja inte behövde den lika mycket som outlandern ja gillar när de e stora brötiga fordon haha sen en sak till som lutar åt arctic cat är att jag har en bra åf nära West bike mellerud!!!
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: mys pappan skrivet 31 januari 2013 kl. 00:50:31
Det är bättre å be om förlåtelse än
tillåtelse  ()p
Har funkat för mig i tre år i rad nu
så nu är jag inne på min tredje can-am  :lol:
Angående växlingen så blir det bättre
efter ett tag iaf på dom två jag har haft
men inte än på den nya men den har bara
gått 4 Tim än  ()p
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Grönis skrivet 31 januari 2013 kl. 18:23:11
jag åker renegade och mina växlar funkar faktis över förväntan, gammelhojen fick man slita å dra lite i men denna funkar klockrent. Jag gjorde det samma som du, testkörde bägge två men för mej vart det tvärt om, outlandern var inget för mej, stor för mjuk låg, känndes värkligen som en gubbhoj  :lol: :lol:

Så det vart en renegade  8)
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: AndersH skrivet 31 januari 2013 kl. 19:57:05
Åker också Renegade och använder den för nöjesåkning :) och det fungerar kanon. Inga problem att växla. Outlander känns mer som en duktig storebror och renegade mer som en busig lillebror. :D
Ska man uträtta något arbete så är säkert Outlander bättre.
Har ingen chef hemma så det är jag som har prioriterat att byta upp mig till Renegade istället för att rusta kök :djump: :djump:
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: ekeroth skrivet 31 januari 2013 kl. 20:04:02
jag åker renegade och mina växlar funkar faktis över förväntan, gammelhojen fick man slita å dra lite i men denna funkar klockrent. Jag gjorde det samma som du, testkörde bägge två men för mej vart det tvärt om, outlandern var inget för mej, stor för mjuk låg, känndes värkligen som en gubbhoj  :lol: :lol:

Så det vart en renegade  8)



jo de e klart men jag vette fan asså jag e fortfarande kluven hur e det i skogen upp för hala berg ner i lerhåler . över timmer stockar

jag kör ju 70% i skogen (leker) är så jävla rädd jag blir missnöjd å då istället köper en arbetsmaskin ska jag typ vet vad jag får ...och går de föresten att få den mjukare i dämpningen mer orginal grejjerna som sitter på ?

sen kan ni skicka tips om hur man får fram pengar förutom att jobba /jobba över för de gör jag redan så mycket de går hahah !!  it´s the devil in me how whant´s to ride  :(veryangry):
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Grönis skrivet 31 januari 2013 kl. 21:26:44


jo de e klart men jag vette fan asså jag e fortfarande kluven hur e det i skogen upp för hala berg ner i lerhåler . över timmer stockar

jag kör ju 70% i skogen (leker) är så jävla rädd jag blir missnöjd å då istället köper en arbetsmaskin ska jag typ vet vad jag får ...och går de föresten att få den mjukare i dämpningen mer orginal grejjerna som sitter på ?

sen kan ni skicka tips om hur man får fram pengar förutom att jobba /jobba över för de gör jag redan så mycket de går hahah !!  it´s the devil in me how whant´s to ride  :(veryangry):

dämparna på renegaden är GRYMMA, klart det västa jag har åkt på, du kan iprincip ställa in dom hur du vill, från stenhårt till tokmjukt. Därimot så är outlander bara tokmjuk, jag själv gillar iden att kunna ställa in dämpare efter hur man kör. Sen där du kör med en outlander kör du med en renegade, det är samma ram. Ska du ha en fördel i skogen ska du kliva på en Max helt enkelt.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Stable skrivet 31 januari 2013 kl. 21:36:02
Grönis var snabbare än mig ()p, men jag håller med om allt.

Renegadens justermöjligheter i fjädringen är nästan oändliga.

Det är inga problem att få den mjuk och fin i fjädringen om man prioriterar den typen av körning.
På min har jag nöjt mig med att bara släppa spänningen på fjädrarna för att få den lite mjukare, men det går även att justera kompression- och returdämpningen.
Nackdelen med att släppa på fjädrarna är att man tappar lite markfrigång, men ser man till att ha ett rejält bukskydd så gör det inte så mycket att det tar i lite oftare.

PS. Undvik AC 1000 är mitt tips. Känner flera som haft sådana maskiner och dom har inte haft det lätt kan jag lova. Problem är bara förnamnet. Supersköna maskiner att åka men...
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Grönis skrivet 31 januari 2013 kl. 21:38:21
Grönis var snabbare än mig ()p, men jag håller med om allt.

Renegadens justermöjligheter i fjädringen är nästan oändliga.

Det är inga problem att få den mjuk och fin i fjädringen om man prioriterar den typen av körning.
På min har jag nöjt mig med att bara släppa spänningen på fjädrarna för att få den lite mjukare, men det går även att justera kompression- och returdämpningen.
Nackdelen med att släppa på fjädrarna är att man tappar lite markfrigång, men ser man till att ha ett rejält bukskydd så gör det inte så mycket att det tar i lite oftare.

sen är det ju åsså att renegaden har mer markfrigång orginal än outlandern, tror det skiljde typ 3-4 cm släpper man lite på fjäderspänningen och pillar lite på rattarna så får man en otroligt följsam hoj.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Out1000 skrivet 31 januari 2013 kl. 22:04:22
Som sagt Outlander 1000 xt-p är intressant, provade den idag i Frövi och blev impad. Inte alls så tokmjuk som xt:n utan ganska bra kompromiss för skog o väg men också då med stora inställningsmöjligheter som på renegade. Nån som provar Outlander 1000 max xt-p? Hur är den? Känns den för klumpig?
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: mys pappan skrivet 1 februari 2013 kl. 00:06:38
Jag har en outlander 1000 max och storleken
märks inte alls och fjädringen är mycket
bättre än på xtn som var min förra maskin  ()p
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: mys pappan skrivet 1 februari 2013 kl. 00:15:26
Det är väl Outlandern som har mer
markfrigång grönis  :hmmm:
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Canamdaniel skrivet 1 februari 2013 kl. 01:36:17
Jag åker Outlander 1000 xtp och är kanon nöjd  :headbang:
vad det gäller växellådan så har outlander och renegade samma låda ( samma som sitter i commandern ) den behöver dock gå ett antal timmar innan den går riktigt smidigt ca 10-15tim.
måttmesigt är outlander/renegade identiska men outlandern känns större då skärmarna går längre ut, dock är outlander ca 30 kg tyngre  ???
Renegaden är väl smidigare där det är riktigt trångt mellan träd och kvistar men å andra sidan finns det inte mycket till skärmar när man ska ner i lerhålen, och förvarings utrymen är nästintill obefintliga (för utom den där lilla handväskan som man kan ha där bak).
Outlandern har bra lastrack med LINQsystem som man kan fästa olika förvaringslådor och andra tillbehör, och ett stort förvaringsfack på 21,4 L bak.
outlandern har bra skärmar som skyddar föraren både i lerhålen och efter den blöta grusvägen.
Jag tycker Outlander är det självklara valet då fördelarna väger upp för outlandern, om man nu inte tycker det är jätte kul att klämma sig genom trånga trädpassager  ;)
jag kör hellre runt eller kapar ner skiten.  ;D
så jag tar hellre fördelarna med Outlandern.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Grönis skrivet 1 februari 2013 kl. 08:09:11
Det är väl Outlandern som har mer
markfrigång grönis  :hmmm:






Outlander XT

L x B x H (mm)
2184 x 1168 x 1118
Hjulbas (mm)
1295
Sätets hjöd (mm)
877
Markfrigång (mm)
279
Torrvikt (kg)
345
Maximal släpvagnsvikt (kg)
590
L7e registered 135
Lasträckets kapacitet fram/bak (kg)
45 / 90
Förvaring (l)
21,4
Bränsletank (l)
20,5




Renegade


L x B x H (mm)
2184 x 1168 x 1143
Hjulbas (mm)
1295
Sätets hjöd (mm)
877
Markfrigång (mm)
267
Torrvikt (kg)
312
Maximal släpvagnsvikt (kg)
590
L7e registered 135
Lasträckets kapacitet fram/bak (kg)
16
Förvaring (l)
-
Bränsletank (l)
20,5


Du har rätt, iofs vad det inte mycket, dock upplevede jag det när jag provkörde men kan ju varigt karossen som spela mej ett spratt.
Men vilket fall har jag en markfrigång på ca 31 cm nu med mina bighorn 27" skulle gjärna fått upp den nån cm till, jag gillar att åka "över" tex stubbar å sånt istället för att kroka runt. Min MR var bra i markfrigång den hade 37 cm efter jag fixat lite :D
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 1 februari 2013 kl. 08:31:39

sen kan ni skicka tips om hur man får fram pengar förutom att jobba /jobba över för de gör jag redan så mycket de går hahah !!  it´s the devil in me how whant´s to ride  :(veryangry):

Det är ju lite upp till var och en.  Har du provat med banken? Råna den alltså.  ;D

Själv är jag allergisk mot kredit, och av ren princip lånar jag inte till "leksaker"  men självklart så är det ju lite skillnad om det är en registrerad maskin. Då den täcks via försäkringar etc.

Viktigt att tänka på är att ha ett konto för oförutsedda händelser.
Det är inte kul att ha en maskin ståendes för det är slut på kontot  :-\
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: mys pappan skrivet 1 februari 2013 kl. 10:35:26
Renegaden var nog högre för det räcker
ju att en fluga landade på xtn så sjönk den
ihop 1 cm eller 2  :lol:
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: ekeroth skrivet 1 februari 2013 kl. 20:43:30
har ju pengarna igentligen utan lån och krediter men har en gård som vill smaka på dom pengarna med huset behöver nytt kök å bergvärme sen har jag ju en thailands resa med sambon nästa vår.........men jag får la kanske vänta om de inte dyker upp ett väldigt bra erbjudande  ':)

köpte en triss förut kan ju alltid hoppas hahahahaha :D
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 1 februari 2013 kl. 21:31:07
har ju pengarna igentligen utan lån och krediter men har en gård som vill smaka på dom pengarna med huset behöver nytt kök å bergvärme sen har jag ju en thailands resa med sambon nästa vår.........men jag får la kanske vänta om de inte dyker upp ett väldigt bra erbjudande  ':)

köpte en triss förut kan ju alltid hoppas hahahahaha :D


Köp en begagnad, du får en bra för 90 papp
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Out1000 skrivet 2 februari 2013 kl. 21:05:04

Köp en begagnad, du får en bra för 90 papp

Var hittar man dom?
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 2 februari 2013 kl. 21:14:23
Han menar 800cc :)
Dyker upp på blocket då och då. Tror det va en fin Renegde 2010 ute för 90 eller nåt
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Out1000 skrivet 4 februari 2013 kl. 20:25:46
Ok, men han vill väl ha en 1000, det vill jag så nu har jag bokat en 1000 xtp, jihaaaa!!!  :D
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: cosy skrivet 5 februari 2013 kl. 02:02:12
idag stack ja till den lokala åf å provkörde dessa två maskiner väldigt sköna att köra båda två men till mina endamål och körning så tro jag outlander e perfekt tyckte inte de va någon större skillnad i gaspådrag mellan dom två de enda va la att renegaden ville upp på bakhjulen lite mer än outlandern tror dock de beror på hårdare dämpning/lättare maskin blev lite missnöjd med växlandet på outlandern då jag fick sitta å små jucka för att flytta mellan växlarna tycker inte de ska behövas slitas in på en ny maskin i den klassen ?


skulle velat köra i mer teräng men lite släntar å asfalt fick duga
men innan jag bestämmer mig å sklillsmässa å lyxfällan å soc tar grabben ifrån mig för jag inte kan slita mig från mitt ny fördärv ska jag testa arctic cat 1000 mud pro eller vanliga 1000 terrängen


va har ni för synpunkter ? och hur la ni upp de för era "chefer" i hemmet när man bara va tvungen att inhandla en leksak för 140000tusen hahha :djump:

åk köp Suzuki Kingquad 750. jag har can-am outlander 1000 2012. ljudetfrånväxelådan är så störande att du har mycket lite av det goa motorljudet. växelspaken sitter dumnt till understyret och på fel sida. har du stor jackärmar så kommer du åt varje gång gasen när du ska ändra växel. helt livsfarligt. motorbrommsen är patetiskt. för stark på högväxel. är. svänger du och lufter alltid innerhjuletbak. bättre dämpare 2013 outlander från renegater. servon är inte lätt nog på lättaste och funkar inte alls när man står stilla.
varijantorn tar det 50% av effekten? 82 hp var då? kört 20 timmar med min plus. tyckte efter par timmar redan att den är för slö för vara 976cc och 82 hp. saknar turfmode och hade suzukian haft det nog åkt bytt inden mot en sådan.
men i skogen är styre värdelöst. inte om det är upp och ned. men så fort det lutar tycker jag det blir otroligt tråkigt och opraktiskt. fan skulle köpt en bison 6000. varit mer kul 100 papp mer drygt visserligen. men då har man skogavagn. kan inte förstå hur fan folk vill ha skogavagn till fyrhjuling. transport och nån liten kärra och snöblad. sedan nöjes körning.  mer duger dom inte till. köra nu när det är snö och inte kuinna köra med öppendiff i 4wd. fan vad man saknar det. diffat bak välja på eller jävla diffning som går i fram så fort man slirar. som en sladdande ål att köra om man gasar på grus eller halare som snö. kolla länken. han tar upp endel av det jag säger utan säga can am. suzukins svagheter tar han upp. men också styrkorna. denna sajten tar bara upp styrkor om sina can am som alltid är bäst. funderar om jag inte ska ta bränna upp den och filma och lägga på youtube. fan värt det kanske. iallfall mitt sämnsta köp någonsin. redan efter par timmar försökte jag byta den mot suzuki. men fick först ja sedan nej. så börjessons kommer jag kanske aldrig ha göra med igen.
finns mer dåliga saker säga om can-am. brännse sönder vänstervad ben också. höger sida okej. finns mer saker säkert jag kan säga. men inget orkar ens tänka på nu....ju går köra i ca 4kmh som saktast. i skogen vissa sitvationer är det tok förfort. säg du är så dum du köperskogavagn med drift till. dom driver som fortast 4kmh ca. vill säga du kommer bränna din rem fort. skotta nö med massa backa och byta växel. nej tack med canam.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 5 februari 2013 kl. 06:38:09
åk köp Suzuki Kingquad 750. jag har can-am outlander 1000 2012. ljudetfrånväxelådan är så störande att du har mycket lite av det goa motorljudet. växelspaken sitter dumnt till understyret och på fel sida. har du stor jackärmar så kommer du åt varje gång gasen när du ska ändra växel. helt livsfarligt. motorbrommsen är patetiskt. för stark på högväxel. är. svänger du och lufter alltid innerhjuletbak. bättre dämpare 2013 outlander från renegater. servon är inte lätt nog på lättaste och funkar inte alls när man står stilla.
varijantorn tar det 50% av effekten? 82 hp var då? kört 20 timmar med min plus. tyckte efter par timmar redan att den är för slö för vara 976cc och 82 hp. saknar turfmode och hade suzukian haft det nog åkt bytt inden mot en sådan.
men i skogen är styre värdelöst. inte om det är upp och ned. men så fort det lutar tycker jag det blir otroligt tråkigt och opraktiskt. fan skulle köpt en bison 6000. varit mer kul 100 papp mer drygt visserligen. men då har man skogavagn. kan inte förstå hur fan folk vill ha skogavagn till fyrhjuling. transport och nån liten kärra och snöblad. sedan nöjes körning.  mer duger dom inte till. köra nu när det är snö och inte kuinna köra med öppendiff i 4wd. fan vad man saknar det. diffat bak välja på eller jävla diffning som går i fram så fort man slirar. som en sladdande ål att köra om man gasar på grus eller halare som snö. kolla länken. han tar upp endel av det jag säger utan säga can am. suzukins svagheter tar han upp. men också styrkorna. denna sajten tar bara upp styrkor om sina can am som alltid är bäst. funderar om jag inte ska ta bränna upp den och filma och lägga på youtube. fan värt det kanske. iallfall mitt sämnsta köp någonsin. redan efter par timmar försökte jag byta den mot suzuki. men fick först ja sedan nej. så börjessons kommer jag kanske aldrig ha göra med igen.
finns mer dåliga saker säga om can-am. brännse sönder vänstervad ben också. höger sida okej. finns mer saker säkert jag kan säga. men inget orkar ens tänka på nu....ju går köra i ca 4kmh som saktast. i skogen vissa sitvationer är det tok förfort. säg du är så dum du köperskogavagn med drift till. dom driver som fortast 4kmh ca. vill säga du kommer bränna din rem fort. skotta nö med massa backa och byta växel. nej tack med canam.

Tråkigt att du inte är nöjd.

Fråga 1.
Varför köpa en 1000cc om du sa smyga i skogen?

Fråga 2.
Provkörde du inte innan köp?

Fråga 3.
Tror du att en KQ 750 är snabbare?  Är ju också CVT?

Jag försvarar inte Can-am.  Jag hade inte heller valt en CA om jag skulle arbeta i skogen.
Det är lite som att åka och köra ved med en dragster.  Motorkaraktären är inte anpassad för arbete.
(vet inte hur den blir med skogsnyckel dock)

Men tycker du det är så illa att du ska åka och bränna upp den så är det ju egentligen bara pinsamt från din sida att du inte kan stå för ditt eget misstag, du har köpt en maskin för fel ändamål helt enkelt.

Vill du smyga i skogen i 0,5km/t köp en honda hydrostat.
Sen åker du och köper en Hayabusa till gatan.

Tror du hade lite för mycket förväntningar, bara för en maskin är dyr behöver de inte vara bäst för just ditt ändamål och förväntning.

Min Renegade (800) pissar för övrigt på en KQ750 prestandamässigt så att säga en 1000 är slö och hylla en KQ förstår jag inte riktigt  :hmmm:

Men skicka mig ett PM så kan jag köpa den av dig.  Skulle kunna köpa en KQ åt dig så byter vi  ()p
Du nöjd, jag nöjd.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 5 februari 2013 kl. 06:42:34
Var det inte du som var här och lipade över ditt dåliga köp för några månader sedan?
Då är det ju bara skrattretande att du inte sålt maskinen.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: mys pappan skrivet 5 februari 2013 kl. 12:53:24
Jo det är han å det är ju bara å kolla hans tidigare inlägg så ser man vad patetisk han är i sina tidigare inlägg  :tickedoff
Men jag kan byta can-amen mot en loncin 110cc för den går det krypköra med okey  :lol:
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 5 februari 2013 kl. 13:53:32
Ajjemän de funkar kalas i smygfart även med 200% överlast.

Har dock hört de kan få lite problem med kopplingen efter ett par tuffa år ;)
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 5 februari 2013 kl. 14:55:50
asså?????
jag skulle ju inte vilja ha något annat märke än canam.
säger som ni att hur kan man ens jämföra en canam mot en kq?
och ännu värre!!!! säga att kq är bättre???
aja sak samma smaken är som baken :rtfm:
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: cosy skrivet 5 februari 2013 kl. 14:59:57
Tråkigt att du inte är nöjd.

Fråga 1.
Varför köpa en 1000cc om du sa smyga i skogen?

Fråga 2.
Provkörde du inte innan köp?

Fråga 3.
Tror du att en KQ 750 är snabbare?  Är ju också CVT?

Jag försvarar inte Can-am.  Jag hade inte heller valt en CA om jag skulle arbeta i skogen.
Det är lite som att åka och köra ved med en dragster.  Motorkaraktären är inte anpassad för arbete.
(vet inte hur den blir med skogsnyckel dock)

Men tycker du det är så illa att du ska åka och bränna upp den så är det ju egentligen bara pinsamt från din sida att du inte kan stå för ditt eget misstag, du har köpt en maskin för fel ändamål helt enkelt.

Vill du smyga i skogen i 0,5km/t köp en honda hydrostat.
Sen åker du och köper en Hayabusa till gatan.

Tror du hade lite för mycket förväntningar, bara för en maskin är dyr behöver de inte vara bäst för just ditt ändamål och förväntning.

Min Renegade (800) pissar för övrigt på en KQ750 prestandamässigt så att säga en 1000 är slö och hylla en KQ förstår jag inte riktigt  :hmmm:

Men skicka mig ett PM så kan jag köpa den av dig.  Skulle kunna köpa en KQ åt dig så byter vi  ()p
Du nöjd, jag nöjd.

oj är man förvånad att pelle jönköping svara. har inget att säga dig.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 5 februari 2013 kl. 15:03:53
oj är man förvånad att pelle jönköping svara. har inget att säga dig.
allt pelle säger här är ju sant så....
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 5 februari 2013 kl. 15:45:19
sluta va så pessimistisk.
tvekar att den kan va så dålig som du säger iomed att du har kvar den...
känns som mycket snack om att du sälja den eller byta in den men vfr har du inte gjort det om du haft den så länge nu o tycker skit om den ???
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: cosy skrivet 5 februari 2013 kl. 15:48:22
Köp dig en ny maskin och håll tyst sen  :knupple: du klagade likadant för några månader sen men har fortfarande kvar den? Vart du inte avstängd ett tag med?

nej har jag inte. men vore skönt bli av med alla skryt det jag har är bäst personer. så kan bli riktigt kritisk forum. och inte töntiga omogna fan boys som sitter skryter om sina maskiner bara.
skriver varnar folk som ute efter köpa. det med varmnt vid vänsterben kommer närmligen inte på 10 min testa eller ens 30 min kanske. utan först efter det. på ta om ljud. körde när var 17 minus och körde runt sakta mest. 10-15 kmh och ändå gick jäkla el flä'kten i gång som låter jävlar i helvete. sommartid går den tid och otid och man kan inte ens stå snacka med någon på tomgång för den går i jämna mellanrum och super väsnas. åter igen en provtur i fart och 10 min och man upptäcker inte sedana små sker som är många. men det med värmen för vänster underben är katastrof dåligt. tror man helt ska välja bort 2 cylindrigt faktiskt. iallfall can am då. vore intressant om 2 cylindriga 600 har detta problem. 2 cylindrig 500 är för klent. allt under 300cc på cylindrar blir segt enligt min erfarenhet.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: cosy skrivet 5 februari 2013 kl. 15:49:48
sluta va så pessimistisk.
tvekar att den kan va så dålig som du säger iomed att du har kvar den...
känns som mycket snack om att du sälja den eller byta in den men vfr har du inte gjort det om du haft den så länge nu o tycker skit om den ???

hör inte något gött från motorn knappt. hör raka drev missljudet. bränner vänstra underbenet av mig. stannar hör go tomgång och snabbt sätts bålgenting fläkten i gång på kylet. nej jag ska njuta av missljud och brännskadad ben hahahahhahaha
köra grusväg och ligga dra gött i 50-100kmh. men för guds skull släåå aldrig gasen helt. det är som halv nyta. jucko mobil körningen. inget flyt alls i körningen. fruktasvärt. många gillar köra grusväg och sladda. liksom jag. köra små skogvägar som går sladda lite och dra på. men totalt nästan all njutningen försvinner med den motorbrommsen. att den finns på låg helt okej. öven om den inte bra diorekt där heller. för abrupt onaturlig där med. men i hög galet fel. men detta ska jag vara nöjd med. bara dessa felen jag tagit upp här precis. gör att inte värd att köpa. önskar visste detta före. aldrig köpt. är can ams ägares fel här som bara sitter skryter om hur jävla bra allt är. skriv för fan vad som är dålig så folk vet och då kan välja med rätt information. inget av detta skrevet med värme oljudet och motorbrommsen kan säga är bra. katastrofdåligt rent av.
rankar motorbrommsen och värmen som största anledningen till all glädje nästan är borta med köra hjulingen.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: onka skrivet 5 februari 2013 kl. 15:51:13
Klart som fan fläkten går ofta om du kör sakta och står still. Fläkten på grizzlyn låter ju inte som smör den heller  :lol:
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: onka skrivet 5 februari 2013 kl. 15:55:19
Det är trots allt en terrängmaskin du köpt och inte en stor Cadillac. Alla maskiner har sina missljud enda jag blir fundersam över är varför du inte provkörde en maskin för 140k innan du köpte den?
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: cosy skrivet 5 februari 2013 kl. 15:58:46
Klart som fan fläkten går ofta om du kör sakta och står still. Fläkten på grizzlyn låter ju inte som smör den heller  :lol:

ja året igen det jag säger. vad har det med grizzys fläkt väsnas? gör det can ams fläkt bättre då? 17 minus och kör runt i 10-15 kmh och och stannar till lite fort och kör ned för en brant backe sakta. den drar i gång och haft i gång hojen max 10 min. då har den stått inne så klart i plus grader först. men ändå.  är det inte växelådans skrik och servo som tjuter. så är det en blågeting fläkt man lyssnar på. från håll låter denna hjuling som helt galet stor v8. helt brutalt skönt. men jag tycker man ska kunna njuta av det även när man kör den.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: onka skrivet 5 februari 2013 kl. 16:02:34
Har du haft / kört hjuling innan denna maskin?
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 5 februari 2013 kl. 16:17:50
Förstår inte riktigt vart det spårade ur men kan ni inte bara vara överens om att inte vara överens ang maskin val, själv kör jag brute force 750 en 07a med färre fel o brister men överlag nöjd med märket. En bekant säljer can-am men för det betyder det inte att jag anser det att det skulle vara en bättre maskin än nån annan och när jag kommer att byta min så blir det endera en kawa igen eller en arctic cat då jag tycker dom maskinerna tilltalar mig, och visst är c-a ett häftigt märke och med råa motorer men det tilltalar mig inte att köpa en såpass dyr maskin med tanke på alla brister dom har haft på senare tid ang spruckna/sneda ramar samt problem med servo, och långa leverans tider och sist men inte minst utveckla en maskin på marknaden och riskera att få missnöjda kunder är väl kanske inte så klokt men men låt alla få tycka som dom vill huvudsaken är väl att man är nöjd med sin maskin eller val av maskin. Och är man inte det så går det väl att byta in den eller sälja tillbaka den till å-f mot en viss förlust eller hur  :hmmm:
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Thyrén skrivet 5 februari 2013 kl. 17:18:27
Cosy cosy...
Ta några djupa andetag och gå och ät nånting nu istället.

Du har fortfarande inte svarar på frågan du fått flera gånger om.
Varför provkörde du inte maskinen innan köp?!

Har du ägt någon annan ATV tidigare?
Varför köpte du en 1000cc Can-Am om du ska ha den till att krypköra i skogen?
Varför säljer du den inte bara och byter till en KQ?
Har du ägt/provkört någon KQ tidigare, eftersom det är världens bästa maskin? Den är bättre än en Can-am 1000 ja. I skogen. Sakta. Men knappast världens bästa maskin där heller.
Hur kan det komma sig att det säljs såå många Outlander 1000 idag och de allra flesta verkar vara nöjda, du är den ENDA jag har hört som har viljat byta till något annat, förutom en Renegade då.

Alla märken har sina brister, så även Can-Am, och så även Kingquad.
Att jämföra en TRX700XX och en Outlander går inte. Det är två helt olika maskiner för helt olika ändamål. Sen klagar du på automatisk diff och blabla.. Varför kollade du inte upp detta innan köp?
Skyll dig själv.

Får man fråga vad du gör på detta forum i huvud taget? Eftersom alla här är "töntiga omogna fan boys" som du uttrycker det? Du borde ju känna själv att inte allt för många är på din sida?
Vad är du ute efter? Skapa irritation? I så fall får jag ta och berömma dig, för det lyckas du riktigt bra med!

Så, nu har du fått lite frågor att fundera över. Men som sagt, ta några djupa andetag och gå och ät nånting först så ska du se att du blir på bättre humör ()p
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Hydro skrivet 5 februari 2013 kl. 17:21:36
Jag har inte varken ägt eller ens kört en CA1000, men har mycket svårt att tro att det är en maskin som är bäst på allt, alltid.
Jag hade dock en Renegade 800 i tre år och det är helt klart en väldigt underhållande och trevlig maskin, men jag insåg att den inte var optimal för min typ av körning så jag bytte.
Och då tror vissa att man bytt NER sig.
Nänä, jag anser att jag bytt UPP mig, för är ju mer nöjd nu.
Hade jag velat ha en CA1000 så kunde jag köpt en sån... eller två-tre... men ser inget behov.

Så cosy har säkert rätt i mycket, bla så verkar han ju tex arbeta med sin maskin, och till det finns det säkert betydligt mer lämpade maskiner.
Tex Sukkan som nämns.

Prestandamässigt så jämför han med en Honda 700XX, eftersom han hade en sådan innan, och dessa är rätt vassa faktiskt.
De drar en Raptor utan större problem tex.
Sen har ju en ATV det minst sagt effektkrävande CVT-systemet, så att en CA1000 inte är rappare än en Hondaquad kanske stämmer...?

Och jämför man med andra leksaker här i världen så är både quads och ATV:er löjligt slöa, och han kanske är gammal crossåkare, roadracingentusiast eller skoteråkare, vem vet... och då ÄR fyrhjulingar slöa.

På detta forum nämns det dock mer eller mindre aldrig, här är alla hjulingar supersnabba...
Jag har dock nämnt nån gång att när Raptorns motor sitter i en tvåhjuling så klassas den som moped, förstamaskin eller "slitstark" men när sen motorn sitter i Raptorn som dels är betydligt tyngre och rullar betydligt trögare, då är det helt plötsligt en racer.
Lite småkul ju.
 ()p

Jag har haft två Raptor 700 och en XT660R, så jag känner till dess prestanda rätt bra.

Hettan och det extrema vinande ljudet hade jag på Renegaden och jag har förstått att det ändrat lite på dessa 6-7 år, men det mesta kvarstår dock fortfarande, och det är faktiskt illa.

Inga andra ATV:er med CVT låter ju på detta vis.
Varför?

Att det ofta är mer eller mindre bannlyst på forumet att tala illa om CA stämmer till stora delar och det är ofta en och samma skara som genast hugger tillbaka när någon "klagar".

Mycket av det som klagas på här är dock inte maskinens fel, utan det är kunden som helt enkelt är missnöjd eftersom han bevisligen har andra krav och andra användningsområden än vad maskinen är tänkt för.
Krav som en Sukka säkert skulle uppfylla bättre.

Och ni som gnäller över att trådar spårar ur numera kan ju kika i min gamla tråd, där någon enstaka noterat viss värme, medan alla jag kände häromkring hade STARK hetta, så pass att jag undvek att köra när det var varmare än 20 grader ute:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=16444.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=16444.0)

Gällande turf så har ju Polaris det, så varför cosy inte köpte en Potatis vet jag inte, de är ju dessutom lugnare i skogen osv osv...

Personligen kan jag hålla med om att det är lite märkligt att en maskin som kostar som en bil, men utan både kaross och ac saknar så enkla saker som tex diff bak.
Och varför saknas ABS?
Dessa maskiner har väl iofs oftast så kass bromsar att du inte riskerar låsa dem på asfalt ändå, men bromssystemet skulle ju kunna hjälpa till när främre diffen inte låser snabbt nog, tex... men nä, inga sådana system finns.
 :hmmm:

...inte ens låsbara tanklock är speciellt vanligt...

Kolla mc-sidan, kolla vad man får för 140 000:- där!


Åter till detta med värmen förresten.
Folk brukar skylla på att motorn är jättestark och därför blir varm.
Nu anser ju inte jag 70-80 hästar ur 800-1000 kubik som jättemycket och eftersom jag även haft en quad med KTM-motor på 950 kubik och 110-120 häst så vet jag att man mycket väl kan göra motorer med twin och svala motorer...

Bland motorcyklar är twin rätt vanligt, men jag har personligen aldrig kört någon som producerat ens en tiondel av den värmen som en Can-Am gör.
 ':)


asså?????
jag skulle ju inte vilja ha något annat märke än canam.
säger som ni att hur kan man ens jämföra en canam mot en kq?
och ännu värre!!!! säga att kq är bättre???
aja sak samma smaken är som baken :rtfm:

Oliwer, varför köper du något du inte vill ha?
Eller har du en dekaltrimmad Can-Am kanske...?
Och nä, en Can-Am är INTE alltid bäst, verkligen inte.
Användningsområde och personliga krav avgör sånt, inte effektsiffror.
 
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 5 februari 2013 kl. 18:00:44
Jag köpte en cf för att jag inte hadde råd med en canam. Men när jag blir 18 så skall det köpas en direkt(har pengar sparade) :headbang:
Sen så säger jag inte att andra märken är dåliga men i mina ögon är canam bäst. Säger inte att dem andra är dåliga.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Grönis skrivet 5 februari 2013 kl. 18:58:39
Can-am är inte bäst, utan den är bäst för större delean av oss på detta forum som kör på ett visst sätt, ska man busa köra hårt och fort då köper man inte en CF tex för det har jag prövat, visst som instegsmodell funkar det innan man vet kanske.

Jag testa kawwa 750 visst den funka bra men den hade inte motor som var tillräcklig, det räckte en stund men sen vart den klen.
Testa brosans nya KVF 750 -12 för ett par helger sen...säger bara fy fan va trög den är mot för min renegade 1000...  snacka om att gämföra fiat mot ferrari ;-)

Så det beror ju på lite vad man ska ha maskin till, vet en gubbe  50++ som skulle ha nått å dra fram virke med...vet ni vad han köpte?

Jo en Outlander Xmr..   tror ni han var nöjd? Förstår inte riktigt vad försäljaren tänkte där. En säljare måste ju kunna fråga lite hur man ska använda maskinen till åsså än bara sälja på dom den festats.

Jag skulle tro att det sisstnämda har hänt i detta fall!
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 5 februari 2013 kl. 19:47:45
Jag förstår inte problemen.
Fläkten låter......... Stäng av maskinen då!
Motorbroms. Det är det på alla dessa maskiner.
Låter konstigt??? Waatt? Du förklarar ju inte ens vad son låter. Har du kollat ifall det är något som sitter löst son gör att det låter konstigt.
Känns som att du inte har provkört maskinen innan du köpt den vilket låyer välldigt är konstig!? Och detta har du ju inte äns kommenterat
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: O_Jonsson skrivet 5 februari 2013 kl. 19:50:05
Jag förstår inte problemen.
Fläkten låter......... Stäng av maskinen då!
Motorbroms. Det är det på alla dessa maskiner.
Låter konstigt??? Waatt? Du förklarar ju inte ens vad son låter. Har du kollat ifall det är något som sitter löst son gör att det låter konstigt.
Känns som att du inte har provkört maskinen innan du köpt den vilket låyer välldigt är konstig!? Och detta har du ju inte äns kommenterat
Har du provkört en Can Am 1000cc?
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 5 februari 2013 kl. 19:51:50
Nej men självklart gör jag ju det innan jag köper den
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 5 februari 2013 kl. 20:02:26
Jag håller med motor bromsen är riktigt lurig om man är ovan.
På blöt asfalt och rwd så låser den upp hjulen.
Och det upplevs utan tvekan obehagligt.
Men jag har vänt det till min fördel då det går göra gudomliga ställ med bara gasen och motor broms.

Fläkten låter ju precis som vilken fläkt som helst?
Ja. Jag har haft många fläktkylda maskiner.

Variator/vinande ljud från lådan har jag aldrig förstått vad alla menar faktiskt.

Tycker inte det är värre än kedje rassel/släp eller gnisslade rem på CFen.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: O_Jonsson skrivet 5 februari 2013 kl. 20:05:38
Nej men självklart gör jag ju det innan jag köper den
Då är du utesluten ur disskutionen, varför sitter du och försvarar något som du inte vet ett skit om??
Det finns inget rätt och fel i denna fråga då den bygger på personliga uppfattningar.
Cosy är uppenbarligen ute efter att provocera men alla har väl rätt till en egen åsikt? Eller?
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Thyrén skrivet 5 februari 2013 kl. 20:06:37
Låter konstigt??? Waatt? Du förklarar ju inte ens vad son låter. Har du kollat ifall det är något som sitter löst son gör att det låter konstigt.

Här håller jag faktiskt med cosy fullt ut, lika som med värmeproblemen. Det låter inte härligt av Can-amarna när man sitter på dom, variatorljudet är väldigt störande faktiskt. Lika som värmen kring högerbenen, allafall på dom jag kört.

Men som jag sa tidigare, alla maskiner har sina brister. Och Can-am är inte bäst på allt, långt ifrån allt faktiskt. Dock anser jag dem som bäst till min körning, nöjeskörning och LEK! Can-am är leksaker, det finns betydligt bättre maskiner till arbete, och 1000cc kanske inte är bästa motorn för detta ändamål heller.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Hydro skrivet 5 februari 2013 kl. 20:14:45
Titta titta!

Om man bortser från fjortonåringens bestämda åsikter här så har det ju nu blivit riktigt äkta och ärligt!

 :headbang: :headbang:



(nästan så tråden skulle klistrats)
 
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Luthander skrivet 5 februari 2013 kl. 20:15:37
Jag har inga värme problem iaf. Hade det på min gamla 800. Och det där med motorbroms tycker jag är guld värt. Man kan "ställa upp den" före en kurva te.x genom att släppa på gasen.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 5 februari 2013 kl. 20:19:16
Nej dom är ju för pigga eller vad man ska säga för arbete.
Men samma fråga igen vfr köpa en maskin som man inte provkört?
Har inget imot er o vill inte starta bråk.
Jag kommer nog köpa en renegade men som ni fråga så kan jag ju inte säga att canam är bäst...... Tar väll tillbaka det men det var vad jag tyckte.
Men det är ju 3 år till innan jag är 18 :/
Får väll se då vad som passar
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 5 februari 2013 kl. 20:28:30
Ja det blir varmt så in i helvete om man åker i shorts.

Jag löste genom att använda såna där morderna jeans som går ända ner till fötterna så är det inte längre ett bekymmer.

Mitt avgassytem har jag lindat med bandage, men mest för syns skull.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: ekeroth skrivet 5 februari 2013 kl. 20:34:14
oj då mycket känslor haha


en fråga e det mer elektronik i C-A än arctic cat´n ?? nu pratar vi 1000 mudpro/can am xmr 1000 tror jag skrev rätt hahaha

jag e ju lite gammla gatan å tror att ju mer elektronik man smetar in i en skogs/lerhööls maskin ju värre blir det å är de någon som har tävlat mot kissen å can am i samma cc? åå jag blir jätte glad av alla info men andas lite mellan orden så vi kan diskutera i god ton

 :D
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Out1000 skrivet 5 februari 2013 kl. 20:59:14
Ekeroth, ursäkta mitt tjat men har du provat Outlander 1000 xtp 2013? En perfekt allroundmaskin i mitt tycke! Ska enligt försäljarna i Frövi vara en Renegade med outlanderkostym!! Och jag tycker inte man kan jämföra nya G2-chassit o 1000-motorn med dom äldre G1 800 som en del blandar in i diskussionen.

Lycka till med jakten, det är ju halva nöjet. Tycker du ska slå till på det som känns rätt o inte krångla till det om du har råd. Själv hämtar jag min nya Outy 1000 xtp snart!!  :D :headbang: :D
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: ekeroth skrivet 5 februari 2013 kl. 21:32:55
Jag har prov kört renegaden 1000 och outlandern 1000 kort modell kommer fan inte ihåg va för beteckning dw va men... Någon som har någon länk eller fort å smidigt kan förklara va dom betyder.? Ingen engelsk text Tack hehe
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 5 februari 2013 kl. 21:34:16
Jag har prov kört renegaden 1000 och outlandern 1000 kort modell kommer fan inte ihåg va för beteckning dw va men... Någon som har någon länk eller fort å smidigt kan förklara va dom betyder.? Ingen engelsk text Tack hehe

Ett litet tips om du tycker det är jobbigt med engelska.
Google Chrome kan översätta sidor med ett klick  ()p
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Stable skrivet 5 februari 2013 kl. 21:50:03
är de någon som har tävlat mot kissen å can am i samma cc? åå jag blir jätte glad av alla info men andas lite mellan orden så vi kan diskutera i god ton

 :D

Angående jämförelsen CA vs AC så finns här ett gammalt tidningurklipp med  en opartisk dyno-mätning av effekten i maskinerna. Klippet har som sagt några år på nacken och därmed ingen test av CA 1000 men ändå. En liten fingervisning är det väl...

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=19979.12 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=19979.12)
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Out1000 skrivet 5 februari 2013 kl. 22:27:12
Vad jag vet så fanns det bara Outlander 1000 XT 2012, XTP kom 2013.
Har provat båda och XTP:n var med orginalinställningen betydligt styvare i fjädringen.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 5 februari 2013 kl. 22:30:47
Läste i nån tidning tror det var LRF eller land om nån test dom två cc storlekarna och det var ganska jämnt förutom att kissen var väl mera lämpad för att arbeta i skogen annars var dom ungefär lika dåliga/klumpiga där det var trångt.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: ekeroth skrivet 5 februari 2013 kl. 22:48:47
Jag har prov kört renegaden 1000 och outlandern 1000 kort modell kommer fan inte ihåg va för beteckning dw va men... Någon som har någon länk eller fort å smidigt kan förklara va dom betyder.? Ingen engelsk text Tack hehe
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: cosy skrivet 6 februari 2013 kl. 04:16:35
Förstår inte riktigt vart det spårade ur men kan ni inte bara vara överens om att inte vara överens ang maskin val, själv kör jag brute force 750 en 07a med färre fel o brister men överlag nöjd med märket. En bekant säljer can-am men för det betyder det inte att jag anser det att det skulle vara en bättre maskin än nån annan och när jag kommer att byta min så blir det endera en kawa igen eller en arctic cat då jag tycker dom maskinerna tilltalar mig, och visst är c-a ett häftigt märke och med råa motorer men det tilltalar mig inte att köpa en såpass dyr maskin med tanke på alla brister dom har haft på senare tid ang spruckna/sneda ramar samt problem med servo, och långa leverans tider och sist men inte minst utveckla en maskin på marknaden och riskera att få missnöjda kunder är väl kanske inte så klokt men men låt alla få tycka som dom vill huvudsaken är väl att man är nöjd med sin maskin eller val av maskin. Och är man inte det så går det väl att byta in den eller sälja tillbaka den till å-f mot en viss förlust eller hur  :hmmm:

snacka med en i går här omdagen på gymmet som köpt en can outlander 1000 2013. hans servo krånglat och bustningarna slut i framvagnen med. kört 30 timmar med sin sedan okt. men jag har inte haft något fel med min peppar peppar. men såg kör jag inte på något sätt hårt med min.  tappa allt för den efter par timmar med sina stora brister. försökta byta bort den rent av med kq 750 hos börjesson. men sa först ja sedan nej.
får jag dåligt betalt för det jag har. då behåller jag gärna. med tanke på alla fan boys töntar med can am. å nästan värt bränna den och slå sönder dne och filma det ha ha så mycket pengar och flera stora fel på den. vadå grymma motorer säger du? man hör mest en vinande växelåda. artic cat 1000 går lika bra den och klart skönare ljud sitta på den. men laddningen och krånglet med servon där av gör man inte kan köpa den.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: cosy skrivet 6 februari 2013 kl. 04:29:02
hej förstod nästan du måste skrevet här. du skriver öppet ärligt och är kunnig. respekt för folk som dig. misstänkte du måste skevet efter som pelle till med skrev mejl till mig. då visste jag han var irrterad att alla inte höll med han ha ha.
nja can am 1000 slår väl en honda trx 700 org. men med lite lätt upgradering så är det nog väldigt jämnt.
lustigt du skrev det med raptor och motorn på 2 hjuling och 4 hjuling. fan stämmer ju totalt det du skriver.
jag säger inte jag har rätt i allt jag tycker. men faktum är att motorbrommsen är som elmotor som smäller in varje gång släpper gasen på sådant sätt att det förstör grusvägsåkning.
jobba köra i skogen bara att glömma. 4 kmh är lägsta man kan köra och då tuggar man på remmen redan. på tok för fort ofta också. bara lägga ned helt änkelt. min hojh har jag inte ens tvättat en. aldrig sketnat ned den. efter 1-2 timmar redan hitta jag dessa stora brister. så att slita på den och göra märken var ej aktuellt. kotsar mig väl 40 tusen kanske till med köra 40 timmar hahahahha.
dum som man är så trodde man lite väl mycket på att cam am bästa av allt. inte att var perfekt men med bara små brister såfall. ingen skrev om hemska motorbrommsen tex.
jag tycker formum är till för ge tipps om problem och snacka om fel och brister på olika hojarna. super viktigt. skriva vad som är bra kan man göra med. men pelle och många andra blir så kränkta personligen av att jag itne tycker min cam am är bra. kq ä'r den som håller bäst klass enligt mig totalt sätt. har så klart brister. men vad jag vet inte så stora brister som can am har.  tappat all lust på atv i det närmaste. blir nog en endura. honda 400 luftkyld tex. hållbara saker. eller husaberg 390 lockar väldiogt med. men måste hitta nån lagom seriös köra med. räcker för mig med grus och stig körningar. eller leder. köra och snacka räcker he he.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: cosy skrivet 6 februari 2013 kl. 04:34:47
Här håller jag faktiskt med cosy fullt ut, lika som med värmeproblemen. Det låter inte härligt av Can-amarna när man sitter på dom, variatorljudet är väldigt störande faktiskt. Lika som värmen kring högerbenen, allafall på dom jag kört.

Men som jag sa tidigare, alla maskiner har sina brister. Och Can-am är inte bäst på allt, långt ifrån allt faktiskt. Dock anser jag dem som bäst till min körning, nöjeskörning och LEK! Can-am är leksaker, det finns betydligt bättre maskiner till arbete, och 1000cc kanske inte är bästa motorn för detta ändamål heller.

höger ben? jag hr med vänster underben på min. visst värme på höger med. men inte så det stör så mycket. värst är motorbrommsen och ljudet från växelådan.
trevligt med någon som dig som kan diskutera saker som itne är bra. viktig info för dom som går i köpa tankar. det med värmen hittar man inte med en provkörning på 10-20 min. sedan är man väl så kåt på ny sak att man kanske inte tänker på ljudet och bara lyssnar på det man vill höra. bra få höra att dett måste man tänka på vid probvkörning. då tror jag man också väljer en annan maskin kanske. eller väntar tills detta är ordnat. ni som inte tror mig åk kör can am outlander 1000 och kör i olika farter på hög och slapp gasen. helt fruktansvärt är det. helt olidligt för mig. till den mildagrad jag blir på tok dåligt humör av att köra min.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: cosy skrivet 6 februari 2013 kl. 04:38:41
Jag har inga värme problem iaf. Hade det på min gamla 800. Och det där med motorbroms tycker jag är guld värt. Man kan "ställa upp den" före en kurva te.x genom att släppa på gasen.

ja bara min som ger värme i från sig. jag har sidokåporna på. kör och släpp gasen kör och släpp. länmka på toutube och få någon tycka är bra motorbromms. lycka till. ligga köra 70-100kmh på krokig go grusväg och med sådan bromms så fort man släpper gasen är tok illa. köra sakta vända och vissa ställen kan vara bra. men återigen ingen äkta naturlig motormoromms. utan överdriven onaturlig. hur du kan få det bli possetivt förstår jag inte. vill jag brommsa bakhjulen för sladda. då vill ma sköta det med en bromms vilet som.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: JussiN skrivet 6 februari 2013 kl. 05:28:48
Motorbromsen går att koppla bort om man vill. :banghead:
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 6 februari 2013 kl. 06:29:12
Verkar som motorbromsen är det största problemet  :hmmm:
Den är ju guld värd.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Out1000 skrivet 6 februari 2013 kl. 07:37:04
ekeroth, jag tror du kan få fram vad xt eller xtp innebär på Can-am:s hemsida. Finns på svenska bara googla.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Grönis skrivet 6 februari 2013 kl. 07:46:05
annas kan man kolla på http://www.brpscandinavia.com/SV/hem/ (http://www.brpscandinavia.com/SV/hem/) där ser vad vad dom olika modellerna har och inte har.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Pv544 skrivet 6 februari 2013 kl. 09:57:42
Citat från: cosy
......

Har du för mycket pengar?
Eftersom du har råd med något du vill ha som bara kostar pengar så är det väl en dum sak att behålla den.

Har du inget annat i livet att gnälla om?
Känner du att ditt felköp med fyrhjulingen är värt att behålla bara för att ha något elände att gnälla på?

Du kan sälja maskinen privat, sen köpa både en enduro och en Yaris så blir du nog nöjd.
Om du inte ens har kört så du behövt tvätta din outlander så känns det inte som du behöver en atv.

Svälj stoltheten, dumheten eller vad det nu är. Och sälj!

Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: AtvNerd skrivet 6 februari 2013 kl. 10:59:18
Motorbromsen är det jag saknar mest från min can am.
Sen tycker jag väl inte att skillnaden på 800 vs 1000 är så stor som man kan tro.
Min xxc 800 drog jämt med outlander 1000, men då gick den iofs väldigt bra..
Största skillnaden är enligt mig att 1000cc har en trevligare variator.
Sen har de haft lite strul med servo, så länge man inte tävlat så är det ju mest ett obehag eftersom kostnads går på garantin.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: tobbe77s skrivet 6 februari 2013 kl. 11:09:55
Angående variatorn så verkar det skilja mycket i ljud, eller så är en del väldigt känsliga bara, visst låter det en del på min, men tror det är mest för snorklarnas skull då ljudet kommer upp igenom dom, tycker inte min kompis maskin låter mycket alls o han kör utan snorkel, angående värmen så är det kanon när det är lite kallare, på sommaren när jag kör i bad shorts så flyttar jag ut vänster benet några cm, vet ej om jag inbillar mig, men tycker den blev svalare med slip on system, motor bromsen störde mig den första tiden, men är glad över den nu, har säkerligen sparat mig en del jobb på byte av broms klossar samt eventuellt skiva. Personligen kör jag renegade helt enkelt för den är överlägset snyggast enligt min smak, sen är prestanda viktigt för mig, samma som med bil, har en ful o slö volvo v70, kör aldrig med den förrutom när vi ska stor handla mat samt när hela familjen ska iväg.
Många har redan påpekat det, köp en maskin som passar ditt ändamål, inte mycket svårare än så, sen Cosy du har en mycket eftertraktad maskin, bör ju vara hur lätt som helst att byta in/sälja den o köpa din dröm maskin, även om du förlorar lite pengar så är det ju mycket värre o sitta hemma o vara besviken varje dag.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 6 februari 2013 kl. 11:28:47
Nu förlorar ju en can-am 40 papp bara du vrider om nyckeln när den är ny.
Så att bara byta är väl inte det mest ekonomiska
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Pv544 skrivet 6 februari 2013 kl. 11:33:15
Den har redan förlorat en del i värde, och blir väl inte värd mer bara för att den står kvar?
Han kan ju köra mer för att få ner milkostnaden lite, men då måste han ta av sig prinsessklänningen och det verkar han inte vara så sugen på.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: mys pappan skrivet 6 februari 2013 kl. 12:11:02
Tyvärr så verkar andrahandsvärdet på 12orna vara riktigt dåligt med  :-\
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Hakerik skrivet 6 februari 2013 kl. 13:38:07
Can-am är inte bäst, utan den är bäst för större delean av oss på detta forum som kör på ett visst sätt, ska man busa köra hårt och fort då köper man inte en CF tex för det har jag prövat, visst som instegsmodell funkar det innan man vet kanske.

Jag testa kawwa 750 visst den funka bra men den hade inte motor som var tillräcklig, det räckte en stund men sen vart den klen.
Testa brosans nya KVF 750 -12 för ett par helger sen...säger bara fy fan va trög den är mot för min renegade 1000...  snacka om att gämföra fiat mot ferrari ;-)

Så det beror ju på lite vad man ska ha maskin till, vet en gubbe  50++ som skulle ha nått å dra fram virke med...vet ni vad han köpte?

Jo en Outlander Xmr..   tror ni han var nöjd? Förstår inte riktigt vad försäljaren tänkte där. En säljare måste ju kunna fråga lite hur man ska använda maskinen till åsså än bara sälja på dom den festats.

Jag skulle tro att det sisstnämda har hänt i detta fall!
Grönis analys säger det mesta. Can Am 1000 har den starkaste ATV motorn och det lever märket på.
Redan då 800'an kom var Can Am bland det två starkaste/snabbaste ATV. Alla som tycker motorstyrkan är den viktigaste parametern anser per automatik att Can Am 1000 är bäst. Lek med tanken att Can Am endast fanns att köpa med en 500cc enstånka på 32Hk,, hur bra hade då maskinen varit? Fortfarande bäst? Knappast troligt. Sen är det inte trovärdigt att gämföra en 750 mot en 1000cc. Alla vet ju redan svaret. Fiat och Ferrari argumentering är bara barnsligt.
Folk som köper ATV bör tänka till noga vad maskinen skall användas till och provköra ordentligt före köpet.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 6 februari 2013 kl. 17:25:27

Nu får det räcka med personangrepp i denna tråd.
Dessutom, att publicera privata meddelanden publikt är inte acceptabelt, de är privata och skall hanteras därefter.
Rent generellt anser jag det inte vara konstigt om någon PM:ar hånfulla meddelanden efter att publikt ha blivit idiotförklarade i forumet, den som ger sig in i den typen av resonemang måste väl ändå tåla att få tillbaks med samma raka språk?
Nåväl, den typen av språk, fulla av personagrepp och svordomar hör inte hemma i detta forum.
Nu har jag städat upp en gång till här, och det är sista gången, ett övertramp till och det resulterar i avstängning.
Att komma med saklig kritik är rätt och bra, men att kalla alla som gillar det med själv ogillar för nedlåtande namn är inte acceptabelt, ej heller att angripa enstaka personer, eller som i detta fall, moderatorn (jag) med påståenden om att jag skulle träffa den ena eller andra IRL och av den anledningen redigera eller radera inlägg.
Jag bor i Piteå, 100 mil från 98% av detta forums medlemmar, så de enstaka personer jag träffat från forumet är lätt räknade på ena handens fingrar, och jag har inte gett dem några fördelar i detta forum alls.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: PJG skrivet 6 februari 2013 kl. 17:33:38
Du skall icke kasta sten i glashus.

Du skall icke kasta bäver i trähus.

Du skall icke tycka illa om den Can Am du äger i offentligt forum...
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 6 februari 2013 kl. 17:37:13
Som sagt, det är helt OK att kritisera vilken maskin som helst i detta forum, Can-Am har sina brister, det vet alla som läst något alls i detta forum.
Man behöver därför inte idiot-förklara alla som gillar det som de är bra på.
Det skulle aldrig falla mig in att radera kritik som rör Can-Am bara för att jag själv har en, de bör få kritik för de brister de har, däremot får det vara någon ordning på hur man uttrycker sig, både om maskinerna, tillverkarna, och om personer som har en annan uppfattning i sakfrågorna.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: cosy skrivet 8 februari 2013 kl. 01:41:15
detta nedan PM skickar mister Marklund till mig.på tal om person angrepp ha ha ha ha ha mitt svar tillbaks är allt annat en trevligt. varför skulle det vara det? skit ska skit ha.

Du uttrycker dig som vanligt med misstro och misskrediteringar.
Jag har ingen som helst kontakt med Pelle, och det finns ingen i forumet som någonsin påstått att can-am skulle vara bäst på allt, inte heller Pelle.
Jag personligen håller med om att maskinen går för varm, och att den kunde vara mindre direkt på variatorn, detta har även Pelle skrivit.

Du verkar vara typen som bara vill hitta fel på det du köper/äger och hos andra människor, i alla fall utifrån det jag sett dig skriva, och den typen av människor anser jag inte tillför något alls i de forum jag driver.
Att vartannat ord är ett personangrepp, en svordom, eller felstavat ju inte heller ett vidare seriöst eller trevligt intryck.
Att framföra kritik på ett civiliserat sätt där det har relevans är inte fel, men ditt sätt att uttrycka sig, och komma med personangrepp är helt enkelt på en så låg nivå att du antingen får skärpa dig, eller så blir du bannlyst.
Din kritik är inte ny när det gäller Can-Am, så att forumet skulle förlora kompetens om du inte längre är med behöver du inte bekymra dig om.

Att han PM:ar eller e-postar dig den där typen av personangrepp beror väl antagligen på att han inte vill göra som du gör, publicera personangrepp publikt i forumet, trots att det är emot regelverket.
Jag kan absolut inte göra något ät vad ni gör helt privat via PM eller e-post - det har jag helt enkelt inget med att göra.

Hans (numera raderade) svar till dig var inte provokativa, de var sakliga och tydliga och om du svarat på frågorna så hade ni säkert kunnat enas om vilka brister som finns, och sedan är det upp till eventuella spekulater att väga in Can-Am:s brister och fördelar mot andra fabrikats brister och fördelar innan de tar sitt köpbeslut.

Det ter sig för mig som att du bör ta och växa upp en aning, bli sakligare, visa mer respekt mot andra, och komma med saklig kritik istället för att påstå att Can-Am gör världens sämsta prylar, vilket naturligvis inte är sant eller relevant.
Alla fabrikat/modeller har sina för och nackdelar, jag kör själv Can-Am och vet att den har sina egenheter, men jag skulle inte vilja byta mot något annat när jag jämför de skillnader som finns.
Det jag uppskattar mest med Can-Am är komforten och prestandan, sen får man leva med bristerna tills de kommer med en modell som är bättre, eller någon annan kan konkurrera med deras komfort och prestanda.

MVH

Rickard
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Pv544 skrivet 8 februari 2013 kl. 03:23:35
Kanske det sista vi ser av dig då cosy....

Pm betyder personligt meddelande,  och lägga ut forumsägarens pm känns dumt.
Och blir du kränkt av det han skriver så har du ingen vidare självinsikt.

Hade du inte varit jobbig förut hade jag varit säker på att du var ett troll utan egen maskin.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 8 februari 2013 kl. 07:44:57
Asså vad håller du på med? Du får ett pm av ägaren som du tycker är kränkande så du skickar tillbaka ett argt pm.
Vfr lägger du upp alla andras pm? Det har ju ingen annan med att göra med mer än du o avsändarn.
Om andra skickar så fula o agrissiva pm (enligt dig) så kan du ju lägga upp dina pm o se vad du skriver i dem. Det lär nog vara 40ggr värre.
 :tickedoff
Känns som du bara är ute efter bråk... Eller?
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 8 februari 2013 kl. 08:03:17
cosy är bannlyst nu.
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 8 februari 2013 kl. 08:08:26
Ok :)
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: onka skrivet 8 februari 2013 kl. 09:25:37
Då kanske det blir lugn och ro igen :) det gör vi vågen för  :headbang:
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 8 februari 2013 kl. 12:12:25
 :wave :wave
Titel: SV: provkört can am outlander 1000 2012 ny /renegade 1000 2012 ny
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 8 februari 2013 kl. 12:38:06
Låt oss återgå till ämnet.