ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => GASGAS => Ämnet startat av: pirrepirre skrivet 21 november 2007 kl. 20:40:20

Titel: Bakaxeljustering
Skrivet av: pirrepirre skrivet 21 november 2007 kl. 20:40:20
Några frågor ang. bakaxeln:
Vad justerar man med den stora klumpen på höger sida? (ser ut lite som den man spänner kedjan med på vänster sida)
Hur centrerar man axeln?

MVH/Pierre
Titel: Bakaxeljustering
Skrivet av: PEPPE skrivet 22 november 2007 kl. 15:45:57
Klumpen med bult och mutter använder man för att justera lagerglappet. Den är centrerad från fabrik (konstruktion).
Titel: Bakaxeljustering
Skrivet av: pirrepirre skrivet 22 november 2007 kl. 17:09:54
ok, en annan fråga ang bakaxeln och det omkring där. Ett problem jag har är att kedjespänningen släpper vid hårdkörning. Den släpper inte pang bom utan gradvis. Spänner jag kedjan så mycket jag vill göra så går även kedjespännarklumpen emot drevet. Min slutsats från detta är att kedjan är förlång vilket leder till att jag måste skruva på "klumpen" såpass mycket att den hamnar i ett läge där den inte kan hålla spänningen. Vad tros om det här?
Titel: Bakaxeljustering
Skrivet av: PEPPE skrivet 23 november 2007 kl. 09:36:30
Kompisen hade samma problem på sin -06a. Han vred spännaren åt andra hållet istället, tills han fick rätt kedjespänning, och drog åt spännskruvarna riktigt ordentligt sen funkade det.
Titel: Bakaxeljustering
Skrivet av: pirrepirre skrivet 23 november 2007 kl. 17:33:24
tack för tipset! skall prova detta, hoppas de funkar lika bra för mig :)
Titel: Bakaxeljustering
Skrivet av: pirrepirre skrivet 15 december 2007 kl. 16:33:26
har provat att dra spännaren åt andra hållet...  när jag sedan justerar lagerglappet går drevet ändå mot spännklumpen, varför blir de såhär??
Titel: Bakaxeljustering
Skrivet av: pirrepirre skrivet 20 december 2007 kl. 19:09:20
ingen som har någon teori?
Titel: Bakaxeljustering
Skrivet av: PEPPE skrivet 22 december 2007 kl. 11:31:01
Vadå sitter "spännklumpen" på drevsidan? Det sitter väl en låsring på axeln på drevsidan, som man spänner upp mot. Lägg upp en bild på problemet peka gärna på fotot så vi förstår varandra.
Titel: Bakaxeljustering
Skrivet av: pirrepirre skrivet 22 december 2007 kl. 15:41:27
På drevsidan sitter "klumpen" man spänner kedjan med, på andra sidan sitter "klumpen" man spänner lagerglappet med. Skall försöka få upp en bild i dagarna, lättare att visa då som sagt.
Titel: Bakaxeljustering
Skrivet av: PEPPE skrivet 23 december 2007 kl. 09:23:22
Aha, kolla så låsringen sitter där den ska, annars kan det ju vara så att du har dragit hela navet i sidled med glappspännaren, vilket får till följd att drevet tar i kedjespännaren.
Titel: Bakaxeljustering
Skrivet av: pirrepirre skrivet 15 februari 2008 kl. 10:03:31
Har lagt projektet på is ett tag, haft mycket annat som tagit tid... denna låsring du pratar om, var sitter den? finns den med på denna sprängskissen?

http://www.jofrab.se/commercePortal/bilder/ori/GasGasHP450%2f13BakhjulHjulaxelBromsar.gif
Titel: Bakaxeljustering
Skrivet av: PEPPE skrivet 15 februari 2008 kl. 12:30:35
Du menar att 19 lagerhuset/spännmojäng och 23 drevhubben gå emot varandra? Kolla då så att 27 lås/spännringen sitter ordentligt i spåret på axeln. Nu kommer en dum fråga, har du kollat så inte lagren har skurit?
Titel: Bakaxeljustering
Skrivet av: pirrepirre skrivet 17 februari 2008 kl. 15:14:10
Plockade isär allt idag, lagret på vänster sida bak hade skurit. Ser ut som de blir till att byta hela exentern som lagren sitter i samt lagerspacern och givetvis lager.

Hur får man av lagerspacern från bakaxeln? Är de våld som gäller?
Titel: Bakaxeljustering
Skrivet av: PEPPE skrivet 17 februari 2008 kl. 18:26:48
Grattis :evil: . Lagerspacern menar du 33 på sprängskissen?
Titel: Bakaxeljustering
Skrivet av: pirrepirre skrivet 17 februari 2008 kl. 23:43:55
Precis, den breda spacern som sitter i mitten på axeln, nummer 33 alltså.
Titel: Bakaxeljustering
Skrivet av: PEPPE skrivet 18 februari 2008 kl. 07:11:28
Det finns en urjackning i den, där är det nog meningen att man ska sätta en dorn eller liknande. Det är lite pyssel att få ur lagrena men det går. Försök att fixa iordning grejerna för dom är inte gratis. Lager finns på Rotera, komplett 2st lager med packboxar och o-ringar ca 600kr + moms (AC pumpslager), original tror jag det kostade runt 3 lappar.
Titel: Bakaxeljustering
Skrivet av: pirrepirre skrivet 18 februari 2008 kl. 13:10:37
Skall mecka ur exentern ur navet ikväll. Har kollat med Momentum men dom kunde inte hitta något lager med dimensionerna som står specade på sprängskissen. Skall banka ur det hela lagret och ta med så dom får se på de. 495 sek/st kostar orginallagren från jofrab annars. Excentern kostar dock 2100 sek  :(. Får prova att banka av lagerspacern med ett don av något slag...
Titel: Bakaxeljustering
Skrivet av: PEPPE skrivet 18 februari 2008 kl. 14:58:59
Har drevhubben 23 klarat sig? Jag har varit till momentum med lager men dom får inte fram samma, däremot har Rotera i Täby rätta dimensionerna, just nu restat men kommer in i mars om du orkar vänta. Vart bor du?
Titel: Bakaxeljustering
Skrivet av: pirrepirre skrivet 18 februari 2008 kl. 15:58:03
Det verkar som drevhubben har klarat sig. Quaden står för tillfället uppallad i ett garage där den inte kan står hur länge somhelst, inte mitt garage. hade varit gött att få lager å grejer så fort som möjligt. Skall ta med ett lager till Momentum, dom borde kunna få fram dom på något sätt. Jag bor i gbg...