ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => GASGAS => Ämnet startat av: pirrepirre skrivet 21 november 2007 kl. 20:40:20
-
Några frågor ang. bakaxeln:
Vad justerar man med den stora klumpen på höger sida? (ser ut lite som den man spänner kedjan med på vänster sida)
Hur centrerar man axeln?
MVH/Pierre
-
Klumpen med bult och mutter använder man för att justera lagerglappet. Den är centrerad från fabrik (konstruktion).
-
ok, en annan fråga ang bakaxeln och det omkring där. Ett problem jag har är att kedjespänningen släpper vid hårdkörning. Den släpper inte pang bom utan gradvis. Spänner jag kedjan så mycket jag vill göra så går även kedjespännarklumpen emot drevet. Min slutsats från detta är att kedjan är förlång vilket leder till att jag måste skruva på "klumpen" såpass mycket att den hamnar i ett läge där den inte kan hålla spänningen. Vad tros om det här?
-
Kompisen hade samma problem på sin -06a. Han vred spännaren åt andra hållet istället, tills han fick rätt kedjespänning, och drog åt spännskruvarna riktigt ordentligt sen funkade det.
-
tack för tipset! skall prova detta, hoppas de funkar lika bra för mig :)
-
har provat att dra spännaren åt andra hållet... när jag sedan justerar lagerglappet går drevet ändå mot spännklumpen, varför blir de såhär??
-
ingen som har någon teori?
-
Vadå sitter "spännklumpen" på drevsidan? Det sitter väl en låsring på axeln på drevsidan, som man spänner upp mot. Lägg upp en bild på problemet peka gärna på fotot så vi förstår varandra.
-
På drevsidan sitter "klumpen" man spänner kedjan med, på andra sidan sitter "klumpen" man spänner lagerglappet med. Skall försöka få upp en bild i dagarna, lättare att visa då som sagt.
-
Aha, kolla så låsringen sitter där den ska, annars kan det ju vara så att du har dragit hela navet i sidled med glappspännaren, vilket får till följd att drevet tar i kedjespännaren.
-
Har lagt projektet på is ett tag, haft mycket annat som tagit tid... denna låsring du pratar om, var sitter den? finns den med på denna sprängskissen?
http://www.jofrab.se/commercePortal/bilder/ori/GasGasHP450%2f13BakhjulHjulaxelBromsar.gif
-
Du menar att 19 lagerhuset/spännmojäng och 23 drevhubben gå emot varandra? Kolla då så att 27 lås/spännringen sitter ordentligt i spåret på axeln. Nu kommer en dum fråga, har du kollat så inte lagren har skurit?
-
Plockade isär allt idag, lagret på vänster sida bak hade skurit. Ser ut som de blir till att byta hela exentern som lagren sitter i samt lagerspacern och givetvis lager.
Hur får man av lagerspacern från bakaxeln? Är de våld som gäller?
-
Grattis :evil: . Lagerspacern menar du 33 på sprängskissen?
-
Precis, den breda spacern som sitter i mitten på axeln, nummer 33 alltså.
-
Det finns en urjackning i den, där är det nog meningen att man ska sätta en dorn eller liknande. Det är lite pyssel att få ur lagrena men det går. Försök att fixa iordning grejerna för dom är inte gratis. Lager finns på Rotera, komplett 2st lager med packboxar och o-ringar ca 600kr + moms (AC pumpslager), original tror jag det kostade runt 3 lappar.
-
Skall mecka ur exentern ur navet ikväll. Har kollat med Momentum men dom kunde inte hitta något lager med dimensionerna som står specade på sprängskissen. Skall banka ur det hela lagret och ta med så dom får se på de. 495 sek/st kostar orginallagren från jofrab annars. Excentern kostar dock 2100 sek :(. Får prova att banka av lagerspacern med ett don av något slag...
-
Har drevhubben 23 klarat sig? Jag har varit till momentum med lager men dom får inte fram samma, däremot har Rotera i Täby rätta dimensionerna, just nu restat men kommer in i mars om du orkar vänta. Vart bor du?
-
Det verkar som drevhubben har klarat sig. Quaden står för tillfället uppallad i ett garage där den inte kan står hur länge somhelst, inte mitt garage. hade varit gött att få lager å grejer så fort som möjligt. Skall ta med ett lager till Momentum, dom borde kunna få fram dom på något sätt. Jag bor i gbg...