ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Mr Andersson skrivet 19 januari 2016 kl. 21:18:35

Titel: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: Mr Andersson skrivet 19 januari 2016 kl. 21:18:35
Hej, ännu en novis inom ATV här :) Jag är grymt sugen på att köpa mig en fyrhjuling, men som så många andra så har jag otroligt svårt att bestämma mig för vilken av alla godbitar jag ska rikta in mig på.
Jag har ett litet företag med lastbilar och grävmaskiner, så den ska kunna användas där en del, dra kärror med grus, flytta div material, ploga snö på vintern mm. (Hur mycket kan man dra med en ATV?)
Men jag vill även kunna leka i skog och mark med den, har ganska stora skogsområden nästan utanför dörren som ett gäng här kör en hel del i.
Många häromkring kör honda, men dom verkar ganska slöa och tråkiga, väldigt tåliga förvisso.
Har funderat starkt på en Grizzly 700, men hur kul är den? Måste man ha en V-Twin, (Can-Am, Arctic cat, Polaris, Kawasaki?) för att få lite klipp i registret? Tänkte mig en ny eller ev lätt begagnad, vet nån om man kan dra momsen på en vägreggad i ett sånt företag?

Dessa frågor har säkert frågats många gånger tidigare, har kollat igenom forumet en hel del, men blir inte riktigt klok ändå  :o
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: myggan83 skrivet 19 januari 2016 kl. 21:34:37
Traktorreggat kanske skulle vara nått?
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: myggan83 skrivet 19 januari 2016 kl. 21:38:50
Provkör så många olika märken du kan, alla har sina positiva o negativa sidor.

Honda är rätt för vissa Medans can-am för andra.
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: skogsbonne skrivet 19 januari 2016 kl. 21:42:10
Låter som du ska arbeta mycket så jag hade kört på grizzly 700, slö om man jämför med twin men duger mer än väl i skogen och busa runt.

Du kan dra så mycket du har fäste till eftersom ATV är lätta maskin så slirar dom fort.

Traktor B är nog mer lämplig som reggform
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: myggan83 skrivet 19 januari 2016 kl. 21:43:24
Sen är det ju bra om man har nära till en bra ÅF oxå, orka åka 20mil för att göra service liksom.
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: Mr Andersson skrivet 19 januari 2016 kl. 21:46:41
Får man åka två på en traktor B reggad?
Jag bor i Göteborgsområdet, så det finns många olika återförsäljare här.
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: J.A racing skrivet 20 januari 2016 kl. 07:13:25
Traktorerna finns i en och två sitsigt utförande, precis som vägregade maskiner. Behöver du kunna åka på väg, eller skulle en terrängregad maskin fungera? Jag fastnade för traktorregad Arctic då jag letade maskin. Jag skulle nog säga att om det är en "arbetsmaskin" man är ute efter, så är det Suzuki, Arctic, Honda eller Yamaha som håller måttet. Viktigt är att det finns ordentlig lågväxel på den. Då kan man dra tungt även med en 350 cc  ()p. En maskin från 500 - 750 cc kanske är den mest optimala. 1000 cc twin är bara för att ha det lilla extra "funfactor" känslan, eller vridet till mudrace maskinerna med 29-30" hjul egentligen. Ska man jobba och klättra i berg med den, är det absolut inget måste skulle jag nog säga. Jag köpte min AC 1000 traktor enbart just för att den var traktor. Samt att jag har tidigare erfarenhet av märket och hade tagit en Suzuki 750 om den funnits som traktor  ()p.
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: osla skrivet 20 januari 2016 kl. 13:24:02
Traktorerna finns i en och två sitsigt utförande, precis som vägregade maskiner. Behöver du kunna åka på väg, eller skulle en terrängregad maskin fungera? Jag fastnade för traktorregad Arctic då jag letade maskin. Jag skulle nog säga att om det är en "arbetsmaskin" man är ute efter, så är det Suzuki, Arctic, Honda eller Yamaha som håller måttet. Viktigt är att det finns ordentlig lågväxel på den. Då kan man dra tungt även med en 350 cc  ()p. En maskin från 500 - 750 cc kanske är den mest optimala. 1000 cc twin är bara för att ha det lilla extra "funfactor" känslan, eller vridet till mudrace maskinerna med 29-30" hjul egentligen. Ska man jobba och klättra i berg med den, är det absolut inget måste skulle jag nog säga. Jag köpte min AC 1000 traktor enbart just för att den var traktor. Samt att jag har tidigare erfarenhet av märket och hade tagit en Suzuki 750 om den funnits som traktor  ()p.

fast ingen av japsarna har lågt växlade lågväxlar, tyvär. yamaha har ju sitt org nedväxlingskitt men den är ändå för hög. tycker det är ofta det bara slirar på våtkoppling/rem då man kört fast lite ordentligare, och hjulen står still om man inte tokgasar. fast polaris är utan våtkoppling och måste greppa remmen i farten så att säga så orkar den vrida runt hjulen lättare vid fastkörning  pga lägre låg. däremot A-C har ju bra låg, speciellt mudpron som är ännu lägre växlad och mjukare i fjädringen
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: skogsbonne skrivet 20 januari 2016 kl. 13:29:00
Tycker inte grizzlyn har så värt hög låg men drar ju bara 1-2 ton bakom  ':)
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: osla skrivet 20 januari 2016 kl. 15:03:38
Tycker inte grizzlyn har så värt hög låg men drar ju bara 1-2 ton bakom  ':)

nä, inga problem att dra, det kommer ändå slira först ()p men om man kört fast och har kilat fast hjulen mellan nån stubbe eller små diken så det går riktigt tungt så känner man det
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: myggan83 skrivet 20 januari 2016 kl. 15:14:53
Nyaste grizzlyn är bra mycket rappare och slirar garanterat mindre på kopplingen.
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: osla skrivet 20 januari 2016 kl. 16:39:05
Nyaste grizzlyn är bra mycket rappare och slirar garanterat mindre på kopplingen.

rappare är den, men slirar lika mycket på kopplingen. en kompis har en sån så vi kastbytte när vi var och körde. tyckte den kändes som den äldre förutom att den var mer och köra med
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: J.A racing skrivet 20 januari 2016 kl. 18:13:20
Jag menar riktig lågväxel och inte riktigt lågt växlad  ()p. De flesta arbetsmaskiner har tillräckligt låg lågväxel med 25" hjulen på. Det sabbar man ofta genom att montera större ballare hjul, utan att man kanske tänker på det. De äldre manuella maskinerna som hade 5 växlar framåt och 1 bakåt. De hade ofta separat hög & låg del i lådan (Suzuki 250, 280, 300) hade även en superlåg också. Då fick man 10 växlar framåt och 2 bakåt, eller Suzukin med sina 15 framåt och 3 bakåt  ()p. De var grejer det att dra tungt med. Honda har sina manuella kvar fast med elektrisk manövrering, man har envisats med att inte ha hög & låg ett tag. Utan bara kört med lite lägre etta ett tag nu och då ingen riktig lågväxel att ta till. Nu har man petat dit det igen på senaste Rubicon har jag sett. Håller inte med om att Polarisen skulle var en bättre tungdragare på något sätt. Varje gång kopplingen går i ingrepp, får du ett remslir och på sikt midja på remmen. Då blir gången lite ryckig och med tiden rembrott. Can Am är lite likadan vad jag förstår, den typen av variator hör hemma på snöskotrar enligt mig. Polaris har en annan skum lösning och kräver hjulspinn fram för att bli fyrhjulsdriven, och då tappar man styrförmågan.
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: JussiN skrivet 20 januari 2016 kl. 21:10:25
Jag antar att du aldrig har kört eller sett en polaris i action, för den har den överlägset bästa fyrhjulsdriften.
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 20 januari 2016 kl. 21:20:21
Jag antar att du aldrig har kört eller sett en polaris i action, för den har den överlägset bästa fyrhjulsdriften.

Det är din åsikt, dock inte allas. Jag tex gillar den inte.. Den var bra förr kanske men på de xp550 jag haft var den helt värdelös. Bakhjulen snurrade bra mkt snabbare än fram konstant och var det halt gick maskinen på tvären konstant tills jag gasade massor så framhjulen kopplades in. Sen är svängradien på dom som en långtradare ungefär.
En "vanlig" fyrhjulsdrift funkar bäst för mig och finns diff lock är det ett plus.
CanAms system anser jag vara bättre än polaris.


Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 20 januari 2016 kl. 21:31:55
Polaris system är riktigt fint men jag gillar Can Ams system bättre, passar mig utmärkt då jag bara nöjeskör. Dom polarisarna som är med och kör med oss kör sällan fast. Frågar ni mig så tycker jag difflock är precis värdelöst, stanna för att få 4wd och då sitter man redan fast.
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: Jupiter skrivet 20 januari 2016 kl. 21:45:36
Jag funderar bara på att när väl fyrhjulsdriften är inkopplad och maskinen driver på alla fyra, då borde skillnaden på vilket system man har kvitta, väl?  :hmmm:
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 20 januari 2016 kl. 21:47:21
Förstår absolut ditt resonemang, det handlar nog mkt om hur man skall använda sin maskin.
jag har dock inget emot att trycka in en knapp med riktig låsning av diffen innan jag kör igenom någon trälig passage.
Men för nöjesåka är det väl skönt att bara mosa på utan att bry sig.  ()p
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 20 januari 2016 kl. 21:50:58
Jag funderar bara på att när väl fyrhjulsdriften är inkopplad och maskinen driver på alla fyra, då borde skillnaden på vilket system man har kvitta, väl?  :hmmm:

Det skiljer lite på hur det funkar även där faktiskt. En låsbar diff förblir låst till man kopplar ur den igen.
CanAm kan slira och låser ej alltid 100%
Polaris vet jag inte exakt, låser den fullt ut ni som kan bättre??
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: Jupiter skrivet 20 januari 2016 kl. 21:53:20
Tänkte man får ju skilja på diffbroms och diffspärr.

Sen är det klart olika vad folk gillar eller inte, men har läst ganska många tester där Grizzly ofta får lovord just för sin fyrhjulsdrift även om det är en manuell inkoppling osv. Tror inte man direkt kan avfärda all fyrhjulsdrift utom Polaris som "värdelös".
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: J.A racing skrivet 20 januari 2016 kl. 22:09:23
Jag antar att du aldrig har kört eller sett en polaris i action, för den har den överlägset bästa fyrhjulsdriften.

Jodå och blev faktiskt inte ett dugg imponerad.
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: Hydro skrivet 20 januari 2016 kl. 22:39:46
Jag funderar bara på att när väl fyrhjulsdriften är inkopplad och maskinen driver på alla fyra, då borde skillnaden på vilket system man har kvitta, väl?  :hmmm:

Nänä.
Nästa lika stora skillnader som på bilar...
Mellandiff saknas dock alltid, bromsvärmare likaså.
 
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: osla skrivet 21 januari 2016 kl. 02:32:40
Det är din åsikt, dock inte allas. Jag tex gillar den inte.. Den var bra förr kanske men på de xp550 jag haft var den helt värdelös. Bakhjulen snurrade bra mkt snabbare än fram konstant och var det halt gick maskinen på tvären konstant tills jag gasade massor så framhjulen kopplades in. Sen är svängradien på dom som en långtradare ungefär.
En "vanlig" fyrhjulsdrift funkar bäst för mig och finns diff lock är det ett plus.
CanAms system anser jag vara bättre än polaris.

bakhjulen ska slira lite för att fram ska koppla i ()p håller med dig gällande en sak, och det är då vägen är väldigt halkig, för då kommer bakdelen ut väldigt snabbt på polaris. men det är bara där den är dålig, överallt annars är den bättre än dom andra.

jo polaris och can am har lika som på skotrar. kan ta som ett exempel, en kompis som även är granne med mig, dom har en sportsman 500 x2 06, som dom drar hyffsat tunga timmerlass med (2 tons lass) samt kör med band på vintern. den har gått 600 mil och nästan lika många timmar och dom böt rem på den i sommras men inte för att den var dålig, utan för att den hade suttit där sen ny. och den var inte märkvärdigt sliten på bredden, men var väldigt hård pga ålder.

jag tror som sagt att iaf polaris har en lägre växlad låg än tex yamaha, har även tävlat efter väg med en yamaha på lågen, och min gick 40 km/h på mätaren då varvstoppen gick i men yamahan bara ökade och gick hur fort som helst. då har jag ändå större däck än den grizzlyn. så antar därför att den är lägre utväxlad, och då gör det ingenting att det saknas våtkoppling eftersom det går så lätt att dra runt det ändå så det nöter inge rem
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: Hakerik skrivet 21 januari 2016 kl. 05:12:42
Polaris AWD verkar vara väldigt svårt att förstå sig på.
En Polaris är antingen 2hjulsdriven (i bak) eller driver på alla 4 hjulen.  Polaris är aldrig 3hjulsdriven.
Ja den kan ge upphov till sladd när det är snorhalt, så gör alla ATV när dom driver endast på bakhjulen 2WD.
Polaris behöver  ca: 1/5 varv hjulspinn i bak innan framhjulsdriften kopplas in. Det korta bakhjuls spinnet kan ge upphov till en sladd när det är riktigt halt innan AWD kopplar in BÄGGE framhjulen.
När framhjulen kopplats in är det bara att gasa dit framhjulen pekar. Kanske kräver det lite tillvänjning att uppskatta Polaris AWD när det är riktigt halt.
I all annan typ körning än märker man inget av AWD systemet.
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: skogsbonne skrivet 21 januari 2016 kl. 06:12:18
bakhjulen ska slira lite för att fram ska koppla i ()p håller med dig gällande en sak, och det är då vägen är väldigt halkig, för då kommer bakdelen ut väldigt snabbt på polaris. men det är bara där den är dålig, överallt annars är den bättre än dom andra.

jo polaris och can am har lika som på skotrar. kan ta som ett exempel, en kompis som även är granne med mig, dom har en sportsman 500 x2 06, som dom drar hyffsat tunga timmerlass med (2 tons lass) samt kör med band på vintern. den har gått 600 mil och nästan lika många timmar och dom böt rem på den i sommras men inte för att den var dålig, utan för att den hade suttit där sen ny. och den var inte märkvärdigt sliten på bredden, men var väldigt hård pga ålder.

jag tror som sagt att iaf polaris har en lägre växlad låg än tex yamaha, har även tävlat efter väg med en yamaha på lågen, och min gick 40 km/h på mätaren då varvstoppen gick i men yamahan bara ökade och gick hur fort som helst. då har jag ändå större däck än den grizzlyn. så antar därför att den är lägre utväxlad, och då gör det ingenting att det saknas våtkoppling eftersom det går så lätt att dra runt det ändå så det nöter inge rem

Varvstopp på 46 km/h med original däck på grizzly 700
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 21 januari 2016 kl. 07:07:51
bakhjulen ska slira lite för att fram ska koppla i ()p håller med dig gällande en sak, och det är då vägen är väldigt halkig, för då kommer bakdelen ut väldigt snabbt på polaris. men det är bara där den är dålig, överallt annars är den bättre än dom andra.

Jag vet hur driften funkar på dom faktiskt  ()p
Jag ska inte fortsätta argumentera mot dig, vi tycker olika du o jag helt enkelt. O det är ju bra att inte alla tycker lika  :)

Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: Jupiter skrivet 21 januari 2016 kl. 07:57:28
När man läser på nätet, så får Grizzlys oftast högst betyg i många av testerna på just sin 4wd. Deras framdiff har både diffbroms och diffspärr, så tydligen ska det en del till innan man behöver göra sig besväret att låsa diffen.

OBS! Nu tar jag inte ställning, utan utgår från tester. Så det inte blir någon pajkastning i ämnet.  :rtfm:
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: osla skrivet 21 januari 2016 kl. 13:33:44
Jag vet hur driften funkar på dom faktiskt  ()p
Jag ska inte fortsätta argumentera mot dig, vi tycker olika du o jag helt enkelt. O det är ju bra att inte alla tycker lika  :)

en jävla tur att vi alla tycker olika, hade varit tråkigt annars ()p

som sagt, så grizzlyn bara försvann då vi testade. nu var det det nya grizzlyn och den har ju 26" däck, men det är ju inte så stor skillnad. man skulle haft gps så man visste hur snabbt det egentligen gick, jag tror min mätare visar fel, eller ja den visar ju fel nu med större däck
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: skogsbonne skrivet 21 januari 2016 kl. 17:02:13
När man läser på nätet, så får Grizzlys oftast högst betyg i många av testerna på just sin 4wd. Deras framdiff har både diffbroms och diffspärr, så tydligen ska det en del till innan man behöver göra sig besväret att låsa diffen.

OBS! Nu tar jag inte ställning, utan utgår från tester. Så det inte blir någon pajkastning i ämnet.  :rtfm:

Jag diffar aldrig på grizzlyn, hjälper ändå inte
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: Mr Andersson skrivet 21 januari 2016 kl. 17:34:39
Nu har jag fått lite offerter på den nya Grizzly 700, den billigaste hamnade på 129900:- inkl moms, med traktorreg, Leja snöblad, hasplåtar och handtag/tumvärmare. Väntar på 2 offerter till, får se vad dom hamnar på.
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: skogsbonne skrivet 21 januari 2016 kl. 17:43:38
Glöm inte att pruta, 10 % är inga problem
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: ra skrivet 21 januari 2016 kl. 18:13:40
Nu har jag fått lite offerter på den nya Grizzly 700, den billigaste hamnade på 129900:- inkl moms, med traktorreg, Leja snöblad, hasplåtar och handtag/tumvärmare. Väntar på 2 offerter till, får se vad dom hamnar på.
               

Jag är lite förvånad trodde inte yamaha hade traktorregistrerad.
Endast terräng registrerad
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: skogsbonne skrivet 21 januari 2016 kl. 18:16:38
               

Jag är lite förvånad trodde inte yamaha hade traktorregistrerad.
Endast terräng registrerad

Är ju nya regler för traktor nu 2016
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: ra skrivet 21 januari 2016 kl. 21:31:41
Är ju nya regler för traktor nu 2016
     

Då kan man få alla japaner traktorregistrerade. Om det är så. Så är det bra.
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: skogsbonne skrivet 21 januari 2016 kl. 21:36:59
     

Då kan man få alla japaner traktorregistrerade. Om det är så. Så är det bra.

Beror på om dom väljer att göra dom traktor, yamaha har ju valt det iaf.

Dom kan ju göra alla reggformer om dom hade velat
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: Hydro skrivet 24 januari 2016 kl. 15:55:25
Jag diffar aldrig på grizzlyn, hjälper ändå inte

Varför det inte skulle hjälpa förstår jag inte.
Möjligen om man har tungt lass bakpå så att framhjulen inte påverkar det hela... men annars hjälper det.
Kör man med annat än originaldimensioner så är det dessutom ett bra skydd mot diffras.
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: skogsbonne skrivet 24 januari 2016 kl. 15:57:26
Varför det inte skulle hjälpa förstår jag inte.
Möjligen om man har tungt lass bakpå så att framhjulen inte påverkar det hela... men annars hjälper det.
Kör man med annat än originaldimensioner så är det dessutom ett bra skydd mot diffras.

Kör dom bara vid arbete och då påverkar inte ett hjul till för att få upp 1-2 ton timmerkärra
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: Hydro skrivet 24 januari 2016 kl. 16:01:29
Det kan vara lämpligt att nämna då inte alla som läser här vet vad just du har dina maskiner till.

Så som sagt, difflock är riktigt fint.

...sen de som envisas med att påstå att man måste stanna för att lägga i och att man då fastnar kör generellt med annan teknik... de åker på fart.
Åker man med grepp och smyger fram då har man råd att stanna och låsa och sen åka vidare.
Sen är det ju faktiskt så att man inte behöver stanna varken för att låsa eller släppa, det går oftast bättre om man är i rörelse.
Dvs mjuk rörelse utan gaspådrag, hjulspinn osv.
 
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: osla skrivet 24 januari 2016 kl. 16:17:27
Det kan vara lämpligt att nämna då inte alla som läser här vet vad just du har dina maskiner till.

Så som sagt, difflock är riktigt fint.

...sen de som envisas med att påstå att man måste stanna för att lägga i och att man då fastnar kör generellt med annan teknik... de åker på fart.
Åker man med grepp och smyger fram då har man råd att stanna och låsa och sen åka vidare.
Sen är det ju faktiskt så att man inte behöver stanna varken för att låsa eller släppa, det går oftast bättre om man är i rörelse.
Dvs mjuk rörelse utan gaspådrag, hjulspinn osv.

helt rätt. men det är då man inte har diffat före man får problem, då man behöver diffat så har man oftast kört fast, och har man inte kört fast då så kan man hinna köra fast innan diffen gått i lås eftersom det kan behövas lite slirande till innan den går i lås och då kanske man sitter. sen är det bra då man kör på ojämn mark tex stubbar, stenar och tuvor, har man inte diffat då så kan man få ta om många gånger innan man lyckas klättra över med det framhjul som har något högt framför. i den här filmen är det ett bra exempel vid ca 1,40, höger fram står still men vänster tokslirar. hade han diffat direkt hade han smugit över
https://www.youtube.com/watch?v=QOL5FSFgEoQ
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: Hydro skrivet 24 januari 2016 kl. 16:24:43
Jo, men efter några år i skogen ser man ofta var det behövs och inte.
Dvs före...

En sak jag brukar tjata om gällande Polaris är att man där tappar fyrhjulsdriften när man backar.
OM man inte håller inne varvstoppet... denna knapp kan man naturligtvis skruva fast i intryckt läge, eller kan man "vänja sig"... men oavsett anser jag det vara en ofärdig maskin.
Chassiet är dock underbart på en Potatis.
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: osla skrivet 24 januari 2016 kl. 17:09:39
då måste jag säga att dom verkar ha gjort om det på senare år. på min 14:ons 800 så har jag 4wd i fast jag backar utan att hålla i override, däremot måste jag hålla i override om den inte ska varvstoppa på om det är 3500 varv eller nå sånt på backen. men på min förra var det som du säger, och även kompisarnas lite äldre är det så på, men min är det ändrat på, eller har ju iaf varit så sen den var ny och de ser jag bara som positivt om än de nu är något fel
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 24 januari 2016 kl. 17:31:41
helt rätt. men det är då man inte har diffat före man får problem, då man behöver diffat så har man oftast kört fast, och har man inte kört fast då så kan man hinna köra fast innan diffen gått i lås eftersom det kan behövas lite slirande till innan den går i lås och då kanske man sitter. sen är det bra då man kör på ojämn mark tex stubbar, stenar och tuvor, har man inte diffat då så kan man få ta om många gånger innan man lyckas klättra över med det framhjul som har något högt framför. i den här filmen är det ett bra exempel vid ca 1,40, höger fram står still men vänster tokslirar. hade han diffat direkt hade han smugit över
https://www.youtube.com/watch?v=QOL5FSFgEoQ

Honda 680 utan låsbar diff har inga problem vid 2:50   ()p ;)
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: Jupiter skrivet 24 januari 2016 kl. 17:38:30
Är det inte generellt väldigt svårt att svara på vilken "atv som är bäst"? Folk har olika erfarenheter, gillanden och tyckanden med sina maskiner. Så länge man köper någon av de etablerade märkena är det nog rätt svårt att få en dålig maskin. Det blir lite Saab mot Volvo. Dra ved, älgar, köra i skog klarar ju alla maskiner mer eller mindre.  :)
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 24 januari 2016 kl. 17:46:35
Det e klart det e svårt för er att säga vilken maskin som är bäst eftersom det e jag som äger den.
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: Jupiter skrivet 24 januari 2016 kl. 17:47:34
Det e klart det e svårt för er att säga vilken maskin som är bäst eftersom det e jag som äger den.

Tsssssss....... ':)
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 24 januari 2016 kl. 21:42:53
Är det inte generellt väldigt svårt att svara på vilken "atv som är bäst"? Folk har olika erfarenheter, gillanden och tyckanden med sina maskiner. Så länge man köper någon av de etablerade märkena är det nog rätt svårt att få en dålig maskin. Det blir lite Saab mot Volvo. Dra ved, älgar, köra i skog klarar ju alla maskiner mer eller mindre.  :)

Du har helt rätt, jag är ju en något skadad Honda nörd så jag pratar ju såklart för mitt favorit fabrikat men att säga att något annat är skit vore fel. Vi gillar ju olika egenskaper o utseenden. Sen är vi olika gamla o det påverkar ochså.
Jag puttrar ju omkring som en gammal gubbe och tycker mina 25hk är helt underbara tex.   ()p  ;D
Det är bra med dessa trådar tycker jag, många olika alternativ att läsa om.
Titel: SV: Ny ATV? (Som så många frågar om)
Skrivet av: Hydro skrivet 24 januari 2016 kl. 21:52:44
Trådar som denna får ofta fram vilka maskiner som är bra... på olika sätt... sen bör man själv åka och prova dem som känns relevant för att själv skaffa sig en uppfattning.
Jag vet då runt -06/-07 när tex Renegaden kom, oj bad många som skulle ha den efter att de läst tester och recensioner, så de bokade och beställde!
...och sen månaderna därefter svämmade Blocket över av diverse felköp... affärer som lätt kostade köparna en femtiolapp på några mil.

Så något som är bra för den ene är inte alltid bra för den andre.