ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Honda => Ämnet startat av: jonge skrivet 20 maj 2012 kl. 10:33:18

Titel: Hondadiffen...
Skrivet av: jonge skrivet 20 maj 2012 kl. 10:33:18
 :hmmm:
Har försökt difflåsa framaxeln ett antal ggr nu med hjälp av främre bromshandtaget,  får det att funka i lägen där belastningen är ganska lika på hjulen. Men i lägen där det är betydligt större kraft på ett framhjul, typ diagonala ner i ett traktorspår, så säg h fram får mest tryck av alla hjul. Då lyckas jag inte få över kraft på det hjulet. Försöker hitta dragläget med hjälp av frambromsen. Men får bromsa så hårt att motorn inte orkar med... Har en trx 350 med 25" Zillas. Nån som vet hur diffen skall funka? Är det typ själva bromsnypet som gör att kraften diffar över? Eller kan man ställa ner bromskraften (vajerinställning) så att det diffar? Eller ä det bara att leva med på en motorklen maskin?
/Jg
Titel: SV: Hondadiffen...
Skrivet av: w_larsson skrivet 27 maj 2012 kl. 09:41:38
Framdiffen funkar typ som en lamelldiff, men konstruktionen är mycket speciell, det sitter fjädrande brickor i diffen som bestämmer förspänningen, alltså hur mkt kraft som krävs för att ett hjul ska tillåtas snurra fortare, detta är en förslitningsdetalj kan man säga, om du hissar upp ett framhjul och vrider hjulet med en momentnyckel så ska det krävas mellan 14-17 Nm för att det ska snurra, krävs det mindre så är den i behov av renovering, sålänge båda hjulen har likvärdigt fäste är framdiffen låst kan man säga, när fästet blir mer olika kan man hjälpa till med bromsen något. Ladda hem en verkstadshandbok så förstår du lättare vad jag menar :)