ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Decson skrivet 31 december 2012 kl. 21:55:31

Titel: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Decson skrivet 31 december 2012 kl. 21:55:31
I takt med att tillbehörsparken växer, nu senast med en balvagn till atv'n, blir hjulingen allt viktigare med större och större krav på driftsäkerhet och funktion.
Användningsområdena är: plogning, dra hösilagebalar (ca 350kg) delvis uppför vägar och ut i skogshagen sommar som vinter, nöjesåkning från asfalt till lerhål, en allt-i-allo med andra ord.
Jag ser fördelar och nackdelar hos alla märkena men jag kan långtifrån allt och ligger snart sömnlös över valet och kvalet och tänkte be er om hjälp, kan säkert hjälpa många andra att se en plus och minus-lista över maskinerna också för hitta maskinen som passar just sig. Inputen jag söker är i första hand "+hållbara drivknutar,, odödlig maskin" och inte "+bäst", lägg gärna till årsmodell om det skiljer något väsentligt

Budget 50-80000 mellan tummen och pekfingret
Honda 680 mud (ja, utseendet spelar in  ;D)
Kawasaki 750
Suzuki 750
Grizzly 700
Polaris 700/800/850
CanAm 650/800

lite av mina spekulationer/frågor och funderingar
Hondan, +låg effektförlust +gott rykte som arbetsmaskin -ingen låsbar framdiff?. - 33hk=klent/tråkigt att busa med?
Kawan, +Rapp och stark +framdiffbromsning under körning(2012 iaf). -för vass för finliret i skogen? -många begagnade dränkta, -dåliga vibbar angående motorras på gamla modellen 
Suzukin +rykte som odödlig +stark +inte lika populär som träskanka. -stanna för att lägga i difflock fram
Grizzlyn, +lättast, . -för lätt för tungjobbet?
Polaris +tung=bra fäste vid plogning/dragning, +awd'n driver på alla fyra automatiskt vid behov. -awd'n kan krångla med spolar och kablar ut till hjulen
Canam, +busegenskaper +fyrhjulsdriften -känns inte som en skogsarbetare, för vass.

Fyll hemsk gärna i era synpunkter på maskinerna. Alla, några eller ditt märke. Hjälp mig behålla håret  :hmmm:

Mvh och Gott nytt år!
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: AvoID74 skrivet 31 december 2012 kl. 22:12:42
Jag åker Suzuki KQ 700 -05á . Jag tycker den e grym ! Mig spelar det ingen roll att jag måste stanna för att få i diffen och inte försöker jag dränka den i en dyngpöl heller . Servo skulle vara pricken över iét . Skulle jag byta nån gång skulle jag titta på nyare KQ , Grizzly eller can-am 700-800cc med servo .

Gött nytt år på er !!
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Pv544 skrivet 1 januari 2013 kl. 00:38:29
Dom användningsområderna du har ska väl så gott som alla fyrhjulingar klara, där det skiljer lite blir väl när det kommer till bus och även kvalitet.

Grizzly 700 hade jag nog haft i toppen på listan, verkar finfin kvalitet och är väl rätt trevlig på de flesta sätt.

Vill man ha vägreggad och mer bus kanske en can-am är lättare att hitta.

Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 1 januari 2013 kl. 10:15:27
köp en maskin med servo det är stor skillnad, så leta efter en king quad alt en grizzly dom e ganska likvärdiga o mkt driftsäkra..

Ska man arbeta mkt med en honda så är de väl 500:an som e den som e tänkt som en sån maskin jag håller på o prövar en sån nu :)
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: loosegoose skrivet 1 januari 2013 kl. 12:48:39
http://www.blocket.se/vi/44617520.htm (http://www.blocket.se/vi/44617520.htm)
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Decson skrivet 1 januari 2013 kl. 14:10:32
Dom användningsområderna du har ska väl så gott som alla fyrhjulingar klara, där det skiljer lite blir väl när det kommer till bus och även kvalitet.
Det är del känsla som ligger bakom det hela också, har haft ett par större fel som gått på garanti, troligtvis berodde felen på en feljustering och ett materialfel, men förtroendet har sjunkit, och du vet hur roligt det är att åka när man bara förväntar sig att nåt ska gå sönder, man litar inte på grejerna.. "kommer maskinen klara av det här jobbet eller kommer det klonka till igen nånstans och bli tvåhjulsdrivet?"
http://www.blocket.se/vi/44617520.htm (http://www.blocket.se/vi/44617520.htm)
Grizzly 700 hade jag nog haft i toppen på listan, verkar finfin kvalitet och är väl rätt trevlig på de flesta sätt.
köp en maskin med servo det är stor skillnad, så leta efter en king quad alt en grizzly dom e ganska likvärdiga o mkt driftsäkra..

Ska man arbeta mkt med en honda så är de väl 500:an som e den som e tänkt som en sån maskin jag håller på o prövar en sån nu :)

Tre stycken Grizzlyrekommendationer, vad är det som gör just de bra? Går det att peka ut fördelar på en grizzly gentemot honda och suzukin? tgb'n känns ibland för lätt vid plogning med sina 305kg, grizzlyn väger väl kring 280kg, blir det ett bekymmer eller hänger det mer på däcken? (bighorn idag)

Alla finns med servo, men vissa verkar ha haft det lite längre, längre=mer beprövat och hållbart?

Är hondas 500 alltså att föredra framför 680in? skillnader sinsemellan förutom kubiken? Du som nyss haft grizzly och nu honda, gissningsvis om du ställde upp dom bredvid varandra och gjorde ett acctest, hur skulle det sett ut? Ska läsa igenom dina långtest igen, bra och utförliga recensioner  ()p Kanske hittar svaret i trådarna, men om du fick välja mellan en grizzly och honda idag, vilken hade du valt?

Det blir klurigt att bestämma sig när man är född gasglad och gillar att leka men samtidigt ska kunna dra tungt i taskig terräng med stubbar, stenar, träd och rötter utan att slå runt om man gasar till för mycket, samt att sambon ska våga/gilla köra också.
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: StefanN skrivet 1 januari 2013 kl. 14:12:19
Är du gasglad är det bara Can am som gäller
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Pv544 skrivet 1 januari 2013 kl. 14:38:04
Min sambo gillar att köra min c-a 800, även om hon inte drar fullt så uppskattar hon att det finns kraft. Men hon hade nog klarat sig fint med en c-a 500 också, dom kör väl lite mer med förstånd än en annan.
Men skulle det gälla terrängkörning så är det bättre med svagare maskin för svagare förare.

En c-a 800 är väl rätt mycket bus förpengarna, och ljudet och känslan från v-twinen gör ju en hel del för känslan.

Du får provköra och känna vad som lockar mest. Det är nog nöjeskörningen som ställer mest krav, och att du ska känna att du köper det du tror på.
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 1 januari 2013 kl. 20:01:35
Jag röstar för Grizzly med.
Lättservad, du kan göra allt själv på en timme utan specialverktyg.
Max 3 dagars väntan på en reservdel.
Finns otroligt mycket extrautrustning att välja på och reservdelspriserna i Usa är riktigt bra.

Sen ser jag storleken och vikten som ett plus, liten,lätt och skitsmidig att jobba med.

Skulle jag bara haft till arbete så hade jag tagit en 550 grizzly
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 1 januari 2013 kl. 20:45:24
grizzly 700:an går klart hårdare än en honda 500..
men det är svårt det där men pröva det du kan det är de bästa..

hondan gillar jag för enkelheten, dragstart stark servo kraftig generator sjukt lågt växlad mkt bra o dra tungt med
men grizzlyn är skönare på typ trail körning går mjukare men känns mer ansträngd då man drar tungt..

men givetvis drar grizzlyn allt man behöver mkt bra maskiner..
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: AtvNerd skrivet 1 januari 2013 kl. 23:35:39
Många av mina vänner kör grizzly, fina,tåliga maskiner.
Absolut inte den snabbaste och bekvämaste, där har våra amerikanska tillverkare tagit båda första platserna...
Men en pålitlig, stryktålig och välbalanserad maskin.
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Pompe skrivet 7 januari 2013 kl. 16:48:42
Har du bestämt dig ännu? Såg att TGBn låg ute på blocket
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Decson skrivet 7 januari 2013 kl. 23:27:04
Njaeaeae är väl det svar jag kan ge :)  lutar åt grizzly

mitt resonemang
kawa - några har haft vevlagerras(?) och många skriver om trasiga diffar för 30000, svårt dock att få fram om det verkligen är lamelldiffen eller om det är slutväxel(heter det så? 4wd inkopplingen) då många kallar allt mellan framhjul och växellåda för diff, jag vill inte behöva oroa mig. struken men ändock sugen på en fin på blocket, camo med stora däck och två led i grillen

honda - bra arbetshästar men vill ha möjlighet att låsa framaxeln då det behövs ganska ofta som terrängen ser ut där jag kör, som jag kör. busfaktor?

suzuki - har länge varit med tills jag läste en kommentar från en som bytt från kq till grizzly, den sistnämnde var så mycket smidigare och följsammare. inte helt struken

polaris - har det inte skrivits ett ord om och jag är inte riktigt förtjust i deras utseende heller

canam - för dyra, verkar vara rätt mkt bekymmer men det kanske är för att man ser dom längst ut i de djupaste blöthålen?

grizzly - många rekommendationer, nöjda ägare, smidiga, inte sett några generella fel.

men innan man måste bestämma sig lär tgbn bort, så annons ute
men jag tar gärna emot mer kommentarer, råd och tips!  ()p
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Pompe skrivet 8 januari 2013 kl. 00:49:49
Då får man avvakta och invänta resultatet vilket blir spännande att höra då vi till stora delar använder dem på samma sätt i gårdsarbetet. (dock verkar jag ha det bättre avståndsmässigt med hagarna   ;)  )
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: twinner skrivet 18 januari 2013 kl. 19:44:29
Om jag säger Arctic cat då?? inte ens med på listan ....  :hmmm:
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Decson skrivet 23 januari 2013 kl. 11:21:44
Så får du gärna skriva varför man skulle välja den, vad den har för positiva sidor  :)
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: twinner skrivet 23 januari 2013 kl. 11:55:56
Tycker lågväxeln e suverän jämfört med många andra märken o tycker kvalite'n känns betydligt bättre än min gamla Renegade-07:a ;) samt att du får lite xtra markfrigång på köpet :)
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Persson- skrivet 9 februari 2013 kl. 19:37:35
Ska man åka fort är det can am som gäller. Ska man arbeta är det grizzly som gäller...?

jag är i valet och kvalet. Gillar inte amerikansk "kvalitet" egentligen men jag funderar även på polaris. Fördelaktiga priser i staterna!

En camomålad grizzly skulle jag ju kunna leva med.

Blir man nöjd med typ en can am 500? Den uppfyller dock inte ett krav att maskinen ska kunna dra / skjuta på sin dubbla vikt (det måste vara specat antar jag, annars hade det inte spelat någon roll!)

Gärna en tjejen får plats på. Får dock ej vara reggad för 2.
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: anersimyra skrivet 9 februari 2013 kl. 20:27:41
Grizzlyn är verkligen liten och smidig. Min 800 potät är gigantisk jämfört med den, men potatisens storlek och tyngd är guld värd framför en fullastad hydraulvagn. Den är lågt växlad, går oerhört mjukt i skogen och är oerhört stark (2010/ 64 HP). Den saknar servo men det saknar jag enbart vid stående körning, annars är den lättstyrd. Full tank räcker i snitt till två arbetsdagar i skogen för min del Ett aber är den jävla overideknappen som måste hållas in vid backning. Men för 69,900 + moms finns inget på marknaden som kommer i närheten. Suzukin ser klart grym ut men ansågs något för högt växlad vid senaste skogstestet. När jag köper ny blir det nog en Honda med hydrostat just med tanke på backningsegenskaperna som är ett skämt på i stort sett alla hjulingar. Men som du förstår gillar jag min 800 potät trots avsaknad av servo och ebs, den startar alltid utan att tveka och har ett väldigt bra batteri. Jag använder den i stort sett bara som arbetsfordon, men den är även kul att leka med ibland då det är rätt bra drag i maskineriet på 2010:an.Dom senare 800 potäterna är lite motorsvagare men något lättare.
Mvh Anders.
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Jerpa skrivet 9 februari 2013 kl. 23:40:42
Inte för att jag har något att tillföra, men en riktigt bra tråd med seriösa och riktiga +/-.
Själv var jag länge inne på spåret av en grizzly, dels för att han som hjälper mig i skogen har en och att han sällan haft problem (-06), skulle även få köpa hans plog billigt. Sen att det även finns en ÅF i närheten.

Att jag sen ramlade på en Kawa vet jag inte. Har dock inte hunnit prova den i skogen för att det kom 60cm snö över natten och där vi höll på att röja går det knappt att gå.
Kan säga att jag är trött på snön nu, trots en rolig plogvinter. Vill ut i skogen och känna nysågat.
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Persson- skrivet 11 februari 2013 kl. 16:59:02
Grizzlyn är verkligen liten och smidig. Min 800 potät är gigantisk jämfört med den, men potatisens storlek och tyngd är guld värd framför en fullastad hydraulvagn. Den är lågt växlad, går oerhört mjukt i skogen och är oerhört stark (2010/ 64 HP). Den saknar servo men det saknar jag enbart vid stående körning, annars är den lättstyrd. Full tank räcker i snitt till två arbetsdagar i skogen för min del Ett aber är den jävla overideknappen som måste hållas in vid backning. Men för 69,900 + moms finns inget på marknaden som kommer i närheten. Suzukin ser klart grym ut men ansågs något för högt växlad vid senaste skogstestet. När jag köper ny blir det nog en Honda med hydrostat just med tanke på backningsegenskaperna som är ett skämt på i stort sett alla hjulingar. Men som du förstår gillar jag min 800 potät trots avsaknad av servo och ebs, den startar alltid utan att tveka och har ett väldigt bra batteri. Jag använder den i stort sett bara som arbetsfordon, men den är även kul att leka med ibland då det är rätt bra drag i maskineriet på 2010:an.Dom senare 800 potäterna är lite motorsvagare men något lättare.
Mvh Anders.
Fördelar med polaris: hög markfrigång, enkel fyrhjulsdrift, praktiska packräcken/lådor, nära till en ÅF, billiga i USA.
Nackdel: fula både i coolhet och färg! Den är väl iofs snygg i camo, men det kan man inte få på alla modeller.

65 lök får man en 800EFI för i staterna (svensk moms och frakt 4k inräknat). 7500USD.

Meeen på polaris hemsida ligger denna modell som "value", vilket låter som "snik" nu när det finns 850 med servo osvosv! Jag är kluven. Verkar dock vara mycket bang for the buck.
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Hydro skrivet 11 februari 2013 kl. 17:25:08
Ytterligare fördelar med Polaris är deras extrema tillbehörsprogram!
De har även smal tank så de som gillar sitta med knäna tätt ihop brukar gilla Polaris.
De har ofta vridande centrum i framhjulen längre ut än flertalet andra hjulingar, vilket minskar slag i styret osv.
Plasten är det dock lite si och så med, pressar man sig förbi en gran kan det flyga en del bitar tyvärr.

Jämför man tex mot en Grizzly 700 så flyger det sällan bitar från den.
Prestandan är dock rätt långt efter en Polaris 800...
...men också soppaförbrukningen, för där leder ofta Polaris stort!
Och då är knappast Grizzlyns den snålaste.

Nu kanske det iofs inte jämfördes mot Grizzly, men skall man kolla markfrigång så ligger Polaris bra till generellt (mot Honda osv) men mot Grizzlyn saknas typ två cm.

Deras fyrhjulsdrift är dock riktigt fin!
 
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Persson- skrivet 11 februari 2013 kl. 21:17:31
Ytterligare fördelar med Polaris är deras extrema tillbehörsprogram!
De har även smal tank så de som gillar sitta med knäna tätt ihop brukar gilla Polaris.
De har ofta vridande centrum i framhjulen längre ut än flertalet andra hjulingar, vilket minskar slag i styret osv.
Plasten är det dock lite si och så med, pressar man sig förbi en gran kan det flyga en del bitar tyvärr.

Jämför man tex mot en Grizzly 700 så flyger det sällan bitar från den.
Prestandan är dock rätt långt efter en Polaris 800...
...men också soppaförbrukningen, för där leder ofta Polaris stort!
Och då är knappast Grizzlyns den snålaste.

Nu kanske det iofs inte jämfördes mot Grizzly, men skall man kolla markfrigång så ligger Polaris bra till generellt (mot Honda osv) men mot Grizzlyn saknas typ två cm.

Deras fyrhjulsdrift är dock riktigt fin!

Grizzly är ju en bra måttstock då den anses beprövad som få. Lite trist att läsa recensioner om Polaris för det verkar nästan som att amerikanerna är rätt mån om allt som är "made in usa".
Hittade dock: YAMAHA GRIZZLY 700 FI DVD (5 OF 9) - 02/21/2008 (http://www.youtube.com/watch?v=5yPCO2tipOI#) som var ett svar på en polarisfilm.
Grizzlymotorn känns kanske lite gammalmodig. men vad gör det egentligen?

Dålig motorbroms på polaris också.

Kraven jag måste följa är:
-   en enda sadel, avsedd endast för föraren; fordonet är inte avsett för transport av andra personer;
-   styrning med hjälp av ett styre försett med två handtag på vilka styrreglagen är monterade; styrningen
sker genom att framhjulen vrids enligt samma princip som vid bilstyrning (Ackermanprincipen);
-   bromsar på alla hjulen;
-   automatisk koppling och backväxel;
-   motor som är särskilt avsedd för användning i svår terräng och som ger tillräcklig dragkapacitet på
låga varv för att kunna dra tillkopplad utrustning;
-   kraftöverföring till hjulen med hjälp av axlar, och inte med en kedja;
-   däck med grovt utformade mönster lämpliga för körning i svår terräng;
-   en kopplingsanordning, oavsett typ, t.ex. en draganordning utformad så att fordonet kan dra eller
skjuta åtminstone två gånger fordonets egen torrvikt;
-   dragkapacitet för ett icke-bromsat släp med en vikt motsvarande åtminstone två gånger fordonets
egen torrvikt.

Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Hydro skrivet 11 februari 2013 kl. 21:57:17
Gällande kraven på drag- och skjutkapacitet, är det något du vill ha med i en spec för att registrera dragkrok, eller vad menas?
För i verkligheten kan väl typ alla ATV:er köra runt vagnar på över tonnet på plan mark helt utan problem.

Grizzlyfilmen innehåller säkert en del sanningar men så som de där visar ett "typiskt Polarisuppförande" stämmer inte med mina erfarenheter.
Att tex studsa runt i terrängen med hjulspinn och/eller med enskilda hjul stillastående har jag nog aldrig sett irl.
Polaris gör maskiner som är mjuka och följsamma i skogen.
 
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: StefanN skrivet 11 februari 2013 kl. 22:18:30
Polarisplasten är sjukt följsam och spricker knappt aldrig (XP plast samt innan 2005) Vet dock ej hur plasten är på Value-line som fick en facelift 2011-2012 tror jag.

Den heter just valueline för att de är förra generationens Polaris. Den nya/senaste generationen har XP 550/850 i namnet och den största skillnaden är servo samt att den har ett helt annat chassie där de vridigt motor 90 grader.

Polaris 800 är sjukt billig, samma pris som en Asiat. Men det gäller om man klarar sig med terrängreggat
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: anersimyra skrivet 11 februari 2013 kl. 22:31:43
Ja 800 potäten smyger verkligen fram mjukt och fint i skogen. Backar som skulle kräva mer än kvarts gaspådrag kommer man inte uppför ändå så någon blytumme går det inte åt i skogen med last bakpå. Hur törstig min är kan jag egentligen inte uttala mig om då jag inte jämfört med något annat, men som sagt, full tank brukar räcka för två arbetsdagar i skogen för min del. Difflåsningen sköter sig som sagt automatiskt och är inget man brukar tänka på. Är bränsleekonomi viktigt borde ju en Arctic diesel vara valet, vill man ha en riktigt snygg maskin är ju någon av Arctics modeller ett måste. ()p
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Persson- skrivet 11 februari 2013 kl. 22:35:19
Tack för all info!  En kines blir det inte  :knupple:
Alla kraven är saxade från tullverket. Man kan importera en fyrhjuling och slippa tull (10% räknas i samma kategori som bil) om man uppfyller kraven. Då kan den räknas som skogsfyrhjuling eller arbetsfordon.   Fastmonterad vinsch är också ett krav! 

Det kluriga är drag och skjutvikt.  Sportsman och grizzly klarar iaf det verkar det som...
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Hydro skrivet 11 februari 2013 kl. 22:44:31
Allt handlar inte om pengar när det gäller soppa...
När vi är ute och åker så har jag en liten minidunk på en liter med mig i packningen, men den används aldrig.
Polarispojkarna har dock med sig 10-litersdunkar och de tvingas tanka i skogen på nästan varje runda.
Detta ser jag som en nackdel.

800:an har väl en tank på 15 liter?
Grizzlyns tank är på 20 liter och Polarisen borde iaf haft en 30-literstank, då hade auktionsradien nog blivit ungefär likvärdig.

Och visst finns det formpressande extradunkar som läggs ovan Polarisens lastrack, men personligen anser jag ändå att fordonets egna tank är det som skall räcka.
 

Vart letar du drag- och skjutvikter och vad spelar dessa pappersuppgifter för roll irl?
 
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Persson- skrivet 11 februari 2013 kl. 22:49:39
www.polaris.com/en-us/atv-quad/4-wheeler/sportsman-550-indy-red/specifications (http://www.polaris.com/en-us/atv-quad/4-wheeler/sportsman-550-indy-red/specifications) tex där!  Om det blir Polaris blir det nog något liknande. Eventuellt i camouflage då jag har svårt för den röda och den dassiga gröna.

Jag har pratat med tullverket och dom så typ "om inte alla krav uppfylls måste du tulla på den! " . Jag har ingen aning om kontroller osv.
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Hydro skrivet 11 februari 2013 kl. 22:51:32
Vart letar du drag- och skjutvikter och vad spelar dessa pappersuppgifter för roll irl?


Är detta krav för att få in den tullfri menar du???
 
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: anersimyra skrivet 11 februari 2013 kl. 22:55:39
Jo 850 är visst törstig som en bakrusig ryss har jag hört, antagligen törstigare än 800:  an ? Jag tänkte mig att kanske byta upp till en 850 framöver, men ska man behöva ha en tankvagn efter så blir det inget av med det. >:(
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Pv544 skrivet 11 februari 2013 kl. 23:42:59
www.polaris.com/en-us/atv-quad/4-wheeler/sportsman-550-indy-red/specifications (http://www.polaris.com/en-us/atv-quad/4-wheeler/sportsman-550-indy-red/specifications) tex där!  Om det blir Polaris blir det nog något liknande. Eventuellt i camouflage då jag har svårt för den röda och den dassiga gröna.

Jag har pratat med tullverket och dom så typ "om inte alla krav uppfylls måste du tulla på den! " . Jag har ingen aning om kontroller osv.

Vad ska maskinen användas till?
Egen importmaskin brukar väl sällan gå att regga här hemma, och det är ju ett ganska stort minus för många.

Är just tulldelen avgörande vilken maskin det blir eller har du önskemål som kan väga in tyngre?
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Hydro skrivet 12 februari 2013 kl. 08:44:19
Jag jämför med 800:an, det är den som har femtonliterstank... 850:n har nog 20 liter va?
850:n är även på massa andra saker en mer eller mindre helt annan maskin.
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: StefanN skrivet 12 februari 2013 kl. 16:40:06
Jag jämför med 800:an, det är den som har femtonliterstank... 850:n har nog 20 liter va?
850:n är även på massa andra saker en mer eller mindre helt annan maskin.
17 liter  :( Vet dock inte om det skiljer på de tidiga årsmodellerna, för där är tanken formad runt servon innan servomotorn roterades 90 grader.

Min 2011 är specad till 17liter iaf.

När den var ny körde jag på Avesta leden som är cirka 1.5mil lång och efter det fick jag i 18.8 liter  ;D Behöver jag säga att tankmätarna varnade frenetiskt på slutet  ;) Senare körningar på leden har inte alls haft samma förbrukning.

Tror iofs. att det är flera faktorer som spelar in. Det var många nybörjare på leden första gången så det tog jävligt lång tid,  maskinen var ny, den tankades inte på samma mack före och efter, jag kan inte utesluta att mjukvaran uppgraderats sedan dess mm.

Nu drar den 10-11 liter för en dagskörning med mycket kaffedrickande  :)
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: anersimyra skrivet 12 februari 2013 kl. 17:33:46
Efter dagens körning så ångrar jag mitt tidigare uttalande om att jag enbart saknar servo vid stående körning, efter ett tag orkade jag helt enkelt inte backa utan tog en omväg för att slippa. Någon ny maskin utan servo blir det INTE. Småsten och stubbar gör allt att det slår hårt i styret även på en 800 potät. :-X
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: traktorz skrivet 12 februari 2013 kl. 18:14:19
Förarmiljön är mycket bra på Polarisen, med styrservon, vindruta, handtagsvärmare och tumgasvärmare. Vi har vant oss vid den långa växelspaken, även om vi till en början längtade efter Suzukis fina känsla med växelelägena. Har inget emot att använda den gula over-ride knappen med vänster tumme vid backning.

Förvaringslådan med värme ovanför ljuddämparen gör att vattenflaskan inte fryser där, eller att arbetshandskarna torkar snabbt. Även i den främre förvaringsboxen ger värmen från den underliggande kylaren att arbetshandskar som förvaras där torkar också.

Bränsleförbrukningen när den får jobba med last (med passagerare, vedvagn, vägsladd) gör att man får tanka ofta, speciellt med bandsatsen och all snö/is som fripassagerare. Tyvärr med en oprecis tankmätare, så manuell tankning medelst ett 5-litersmått krävs om man vill undvika spill.

Skärmbreddare vore nog lämpligt tillsammans med bandsatsen för att undvika snörök. Bandsatsen gör maskinen till ett året runt fordon. Framkomligheten och smidigheten förbättras med den nedväxling som bandsatsen medför. Ansenlig markfrigång med förspända fjädrar. Vintertid drar den på sig ansenliga mängder snö, men det är samtidigt ett nöje att flyta ovanpå snön med obelastad maskin, även här är servon en bekväm lyx. Varmgarage anbefalles, eller byggtork i kallgaraget.

Serviceintervallerna på 100 timmar generellt för alla ATV medför en ansenlig kostnad, men behåller maskinen högt andrahandsvärde så kanske det är värt det?
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: anersimyra skrivet 12 februari 2013 kl. 19:10:33
Ja den enda gång overideknappen inte går att använda är när man ska manövrera hydraulvagnen med tummen, annars är den inte till besvär. ()p
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Persson- skrivet 13 februari 2013 kl. 19:53:06
Vad ska maskinen användas till?
Egen importmaskin brukar väl sällan gå att regga här hemma, och det är ju ett ganska stort minus för många.

Är just tulldelen avgörande vilken maskin det blir eller har du önskemål som kan väga in tyngre?
Jag ska åka på den. Förmodligen kommer den aldrig att arbetas med :) Har även en raptor 660 så det är därför jag vill ha något mer rent offroad.
Jag är lite småkär i Grizzly, men Sportsman verkar vara ett "bättre val".

Reggningen är inget problem. Går det inte så går det inte.

Varför har polaris aldrig kunnat bygga en bensineffektiv motor?
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 13 februari 2013 kl. 20:06:53
Har amerikanare någonsin byggt något bränsle ekonomiskt?
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: StefanN skrivet 14 februari 2013 kl. 03:57:13
Har amerikanare någonsin byggt något bränsle ekonomiskt?
De har liksom inte behövts  ;) Men CA 1000 drar ungerfär lika  ;)
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Decson skrivet 26 februari 2013 kl. 04:05:24
vad är att tänka på beträffande kraftöverföring om man planerar dra vagn på 500kg i lite terräng? endast rem/rem +centrifugal/hydrostat/"bilautomat" (honda 680). rangordna  :help:
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: anersimyra skrivet 26 februari 2013 kl. 11:27:46
vad är att tänka på beträffande kraftöverföring om man planerar dra vagn på 500kg i lite terräng? endast rem/rem +centrifugal/hydrostat/"bilautomat" (honda 680). rangordna  :help:
vid dom relativt små vikterna har det ingen betydelse, jag drog en vagn med 7 till 800 kilo sand i riktigt stenig grinig terräng när vi gjorde brandgata, min 800 polaris blev inte ens ansträngd av detta. ()p
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Decson skrivet 26 februari 2013 kl. 16:10:13
och hur mådde remmen efteråt? eller om man gör det en gång i veckan, tungt med mycket slir, eller remmen kanske inte lirar så mycket?
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Hydro skrivet 26 februari 2013 kl. 16:23:08
Min skåpsläp väger 700 kilo tom och den har jag flyttat nån mil lite då och då med fyrhjuling,visserligen aldrig i nån vidare hård terräng, mest på gräsmattor och lite så, och på landsväg... men inte har jag funderat på att det skulle fresta nån rem inte...
Kört den med både Renegade och Grizzly.
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: anersimyra skrivet 26 februari 2013 kl. 17:40:42
och hur mådde remmen efteråt? eller om man gör det en gång i veckan, tungt med mycket slir, eller remmen kanske inte lirar så mycket?
Remmen är efter 200 timmars hårt skogsarbete som ny, du kan köra slut på en rem på en timma eller den kan hålla i flera år, körsätt och kunskap avgör. ()p
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 26 februari 2013 kl. 18:28:44
Remmen är efter 200 timmars hårt skogsarbete som ny, du kan köra slut på en rem på en timma eller den kan hålla i flera år, körsätt och kunskap avgör. ()p

Dagens visdom ()p
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: hell-man skrivet 26 februari 2013 kl. 21:20:22
...körsätt och kunskap avgör. ()p
Dela gärna med dig av lite tips här. Jag drar ju en nerlastad spårkälke superlångsamt med min räserskoter. Luktar lite rem ibland...  :banghead:
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: anersimyra skrivet 26 februari 2013 kl. 22:20:01
Dela gärna med dig av lite tips här. Jag drar ju en nerlastad spårkälke superlångsamt med min räserskoter. Luktar lite rem ibland...  :banghead:
Tja, inget märkvärdigt egentligen, ge tillräckligt med gas för att sätta an remmen ordentligt i början, särskilt på backen som är obegripligt högt växlad på dom flesta maskiner. Att välja väg utefter lastvikt är heller ingen dum idé. Kräver terrängen att man är mycket försiktig med gaspådraget måste man lasta lätt. Är det minusgrader är det inte fel att låta remmen/maskinen bli ordentligt varm innan man drar tungt. ()p
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: anersimyra skrivet 26 februari 2013 kl. 22:36:10
vad är att tänka på beträffande kraftöverföring om man planerar dra vagn på 500kg i lite terräng? endast rem/rem +centrifugal/hydrostat/"bilautomat" (honda 680). rangordna  :help:
Någon av Hondas lösningar skulle inte vara dumt av många anledningar, centrifugalkoppling slirar ju den med, huruvida en centrifugalkoppling tål slir bättre än en rem vet jag inte, den ska ju lika väl som en rem greppa fullt så fort som möjligt, slirar du kopplingen på en motorsåg är den rätt snart uppeldad, även en koppling i oljebad blir snabbt överhettad om den tillåts slira skulle jag tro. Själv skulle jag i dag valt Honda för bekvämlighets skull, inte för att jag tror deras transmission är överlägsen andra. En brusten rem är dessutom oerhört mycket billigare än en trasig hydrostat, automat eller en centrifugalkoppling för den delen. ()p
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: StefanN skrivet 26 februari 2013 kl. 23:38:43
Honda har hydrostat
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Kronan skrivet 26 februari 2013 kl. 23:44:05
kan inte riktigt förstå problemet loggar rätt många timmar med min grizzly runt 6-7 hundra timmar om året ja visst får man byta rem i mellan åt men så är det ju med allt, jag kryp kör väldigt mycket eftersom jag sätter stängsel på sommaren och då går det i ca 8km i timmen med kärra bakom och så lunnar jag på vintern. hondas drift är det ultimata, men inge skoj när man ska ha en helg med polarna, så köp en grizzly och njut=))  O0
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 28 februari 2013 kl. 12:12:07
yammas centrifigulakoppling går på ca 6 tusen, har gått en del sånna i Kiruna tydligen, för stora däck o bandsats e orsaken och säkert för mkt körning på högväxeln..

kör ju Honda 500:a nu med vxl låda och är sjukt nöjd, har den även till lek :) ska snorkla den till sommarn också och klappa på 28 tums däck
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Magnum500 skrivet 28 februari 2013 kl. 19:38:23
Hondas knappväxellåda måste ju va det ultimata om man ska köra mycket med tung vagn för då kan man väl börja på lägsta växeln och växla upp till högsta? Har man vanlig hög och låg låda måste man ju köra på lågen och det går inte att växla till hög när man kör
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: AtvNerd skrivet 28 februari 2013 kl. 21:15:31
Jag har två kompisar som kör Honda 500 , när de sätter sig fast i djup lera så orkar inte maskinen ens spinna runt hjulen , båda kör med 27" itp XTR däck.
Så jag vet inte om jag är så jätte impad av hur de funkar med belastning.
Det kan ju givetvis vara nåt fel, men inte på båda maskinerna ?!
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: anersimyra skrivet 28 februari 2013 kl. 21:19:17
Jag har två kompisar som kör Honda 500 , när de sätter sig fast i djup lera så orkar inte maskinen ens spinna runt hjulen , båda kör med 27" itp XTR däck.
Så jag vet inte om jag är så jätte impad av hur de funkar med belastning.
Det kan ju givetvis vara nåt fel, men inte på båda maskinerna ?!
Hondan får man då bärga, dom andra får byta drivaxlar :D
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: StefanN skrivet 1 mars 2013 kl. 00:33:23
Hondas knappväxellåda måste ju va det ultimata om man ska köra mycket med tung vagn för då kan man väl börja på lägsta växeln och växla upp till högsta? Har man vanlig hög och låg låda måste man ju köra på lågen och det går inte att växla till hög när man kör
Tung vagn på högen  :hmmm:  :help:
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Magnum500 skrivet 1 mars 2013 kl. 11:03:06
Tung vagn på högen  :hmmm:  :help:

alltså högväxeln. Min hjuling går bara 25-30 på lågen med rimligt varv så när man kör med vagn skulle jag villja kunna växla till högväxel när jag fått upp farten men de går ju inte med en sån låda. med hondas esp-låda kan man ju växla när man rullar
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Martin A skrivet 1 mars 2013 kl. 11:50:26
Köp en Kymco MXU 500i IRS vet ja. Kanon kvalité som en Grizzly men lite billigare.

Martin A
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Hydro skrivet 1 mars 2013 kl. 12:08:43
Hej Martin!

Hur länge har du kört Grizzly och hur länge har du kört Kymco?
 
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: anersimyra skrivet 1 mars 2013 kl. 12:55:47
 ;D ;D :whip:
Hej Martin!

Hur länge har du kört Grizzly och hur länge har du kört Kymco?
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Martin A skrivet 1 mars 2013 kl. 19:15:00
Åh va roliga ni är! Jag är iallafall nöjd med mina 2 MXU:er som aldrig går sönder. Men ni vet väl bättre

Martin A
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: StefanN skrivet 1 mars 2013 kl. 19:53:04
alltså högväxeln. Min hjuling går bara 25-30 på lågen med rimligt varv så när man kör med vagn skulle jag villja kunna växla till högväxel när jag fått upp farten men de går ju inte med en sån låda. med hondas esp-låda kan man ju växla när man rullar
Det är inte smart att åka så fort med en tung vagn bakom en lätt ATV...
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: StefanN skrivet 1 mars 2013 kl. 19:58:19
Åh va roliga ni är! Jag är iallafall nöjd med mina 2 MXU:er som aldrig går sönder. Men ni vet väl bättre

Martin A
En kompis köpte en sådan när de kom, han körde som vi andra och det kostade honom MYCKET  ;D plasten sprutade framlycktorna for all sin väg mm. mm. mm. + ny motor på garantin...

Jag provade den 10-15 meter, det var allt jag behövde för att aldrig mer vilja sitta på en  :cry:

Behöver jag tillägga att den är såld till typ halva priset efter ett halvår  :help:

Men är du nöjd så är det ju bra  :)

Ang. Grizzly som du refererar till, så har jag bara kört kompisens med bandsats på. Och det gör det ju hela inte rättvist.
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Hydro skrivet 1 mars 2013 kl. 20:04:32
Åh va roliga ni är! Jag är iallafall nöjd med mina 2 MXU:er som aldrig går sönder. Men ni vet väl bättre

Martin A

Det handlar kanske inte om att vara rolig utan om att vilja veta vad du har för referenser...?
Har du dessutom haft två, så tyder ju det på att ingen av dem varit i din ägo särskilt läge, eftersom detta märke inte funnits i Sverige så länge.
Det som också påverkar är vad man använder maskinen till, särskilt när man uttalar sig om "kanonkvalité".

Arbetsfyrhjulingar från Yamaha som är över 20 år gamla och som verkligen fått slita rullar fortfarande på många ställen, felfritt.

Återkom när en Kymco gått i skogen i 20 år och har all plast ospräckt och även i övrigt är förhållande felfri.
 ()p

Att skotta en garageuppfart i ett eller två år säger rätt lite om kvalitén för en arbetsfyrhjuling, vilket ju faktiskt denna tråd handlar om.

Därmed absolut inte sagt att det är dåliga fyrhjulingar numera, har sett att bla Banverket (eller vad de nu heter) har dem på perronger och kör undan snö med osv och det funkar ju fint.
 
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: anersimyra skrivet 1 mars 2013 kl. 20:20:48
Det handlar kanske inte om att vara rolig utan om att vilja veta vad du har för referenser...?
Har du dessutom haft två, så tyder ju det på att ingen av dem varit i din ägo särskilt läge, eftersom detta märke inte funnits i Sverige så länge.
Det som också påverkar är vad man använder maskinen till, särskilt när man uttalar sig om "kanonkvalité".

Arbetsfyrhjulingar från Yamaha som är över 20 år gamla och som verkligen fått slita rullar fortfarande på många ställen, felfritt.Hej å skål Hydro. Maskinerna du sett på perrongerna tillhör sannolikt inte Banverket.Det är troligare inhyrda entreprenörer som kör åt Banverket. Många entreprenörer körde perronger med snöslunga kopplat till hjulingen. Själv hade jag tänkt att köpa in en slunga och erbjuda mina tjänster, turligt nog sket jag i det då det numera inte är tillåtet att slunga ut snön på spåren. Lite "onödigt" vetande så här på fredagskvällen. ()p

Återkom när en Kymco gått i skogen i 20 år och har all plast ospräckt och även i övrigt är förhållande felfri.
 ()p

Att skotta en garageuppfart i ett eller två år säger rätt lite om kvalitén för en arbetsfyrhjuling, vilket ju faktiskt denna tråd handlar om.

Därmed absolut inte sagt att det är dåliga fyrhjulingar numera, har sett att bla Banverket (eller vad de nu heter) har dem på perronger och kör undan snö med osv och det funkar ju fint.
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: anersimyra skrivet 1 mars 2013 kl. 20:22:14
Vafan! Texten växte ihop.
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Martin A skrivet 1 mars 2013 kl. 20:23:08
Du har inte slagits av tanken att jag kanske har 2 samtidigt! Återförsäljaren här i byn påstår att det är mindre garantiärenden på Kymco än på hans andra märke som är Suzuki! Dom är väl inte direkt kända för att va dåliga. Men visst Kymco hade ju lite motorproblem i början.

Martin A
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: anersimyra skrivet 1 mars 2013 kl. 20:32:28
Jag tittade på en Kymco innan jag slog till på en potät. Men jag träffade en snubbe i går som kör en Kymco. Jag frågade vad han tyckte om den. Hans exemplar har hållit ihop väldigt bra, han var faktiskt förvånad över att den överhuvudtaget fungerade efter hans behandling, den var visserligen glapp lite här och där. Men att jämföra kvalité är lite som att jämföra äpplen med päron. Ett märke kanske håller bra under under fem år och är sen helt slut, en annan maskin kanske håller tio eller kanske tjugo år med samma behandling. Frankrikes försvarsmakt kör Kymco och borde ju ha någotsånär höga krav kan man tycka. ()p
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Hydro skrivet 1 mars 2013 kl. 20:36:22
Det spelar inte någon roll vilka tankar som slår mig, det är ju bättre du förklarar och berättar än att man skall gissa och vänta på slående tankar, eller hur?
Jag bara skrev att du troligtvis har rätt nya maskiner, och det står jag fast vid, för märket har som sagt inte funnits så värst länge i landet att en jämförelse mot Yamaha kan bli rättvis.

Du berättar ej heller varken vilka uppgifter du låter dina maskiner utföra eller hur många timmar de går per år eller totalt har gått.

Sen om Suzuki har garantiåtgärder hos din återförsäljare så har ju inte det med Yamaha att göra... eller?

Återkom när 1000 timmar i skogen passerats.
Då jämför vi igen.
 ()p
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: anersimyra skrivet 1 mars 2013 kl. 20:44:15
Det spelar inte någon roll vilka tankar som slår mig, det är ju bättre du förklarar och berättar än att man skall gissa och vänta på slående tankar, eller hur?
Jag bara skrev att du troligtvis har rätt nya maskiner, och det står jag fast vid, för märket har som sagt inte funnits så värst länge i landet att en jämförelse mot Yamaha kan bli rättvis.

Du berättar ej heller varken vilka uppgifter du låter dina maskiner utföra eller hur många timmar de går per år eller totalt har gått.

Sen om Suzuki har garantiåtgärder hos din återförsäljare så har ju inte det med Yamaha att göra... eller?

Återkom när 1000 timmar i skogen passerats.
Då jämför vi igen.
 ()p
Jag sätter en HJULING på yamman, det där med äpplen och päron ni vet. ()p
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Magnum500 skrivet 1 mars 2013 kl. 20:59:22
Det är inte smart att åka så fort med en tung vagn bakom en lätt ATV...

Nja, kanske inte med ett ton bakom men med kanske 300-400 kg last borde de gå bra att köra lite fortare. En honda med ESP och en vagn med bromsar då jäklar har man ett ekipage  :headbang:
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: StefanN skrivet 1 mars 2013 kl. 23:33:43
en vagn med bromsar då jäklar har man ett ekipage  :headbang:
Det är ju nått helt annat, inget jag tänkte på när jag hade ett ATVsläp i tankarna.

Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 9 mars 2013 kl. 18:45:17
Jag har två kompisar som kör Honda 500 , när de sätter sig fast i djup lera så orkar inte maskinen ens spinna runt hjulen , båda kör med 27" itp XTR däck.
Så jag vet inte om jag är så jätte impad av hur de funkar med belastning.
Det kan ju givetvis vara nåt fel, men inte på båda maskinerna ?!

är det nya modellen av honda 500:a den som kom 2012?
på min har ja aldrig märkt av det iaf å då fastna ja även i lera me fullastad timmervagn.
men den nyare e mkt lägre växlad..

en stor fördel me vxl lådan e just att man kör bara på rätt växel hela tiden å behöver aldrig fundera på hög elr låg..

har ju bökat med banden i vinter också och den orkar alltid driva..

Med vänlig hälsning, markus
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: AtvNerd skrivet 9 mars 2013 kl. 19:27:08
Vet inte vad det är för årsmodell, kanske 2010...
Vet inte heller om det är hydrostat, men still stod de.
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 9 mars 2013 kl. 19:51:38
Låter skumt tycker jag, jag tycker alla Honda maskiner jag kört är grymt starka på låga varv och orkar spinna hjulen men i riktigt kladdig lera kan det väl ske att kopplingen kan slira lite men borde inte göra det om 1ans växel ligger i.  :hmmm:
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 9 mars 2013 kl. 20:02:46
Vet inte vad det är för årsmodell, kanske 2010...
Vet inte heller om det är hydrostat, men still stod de.

ok då e de en äldre modell, men ännu konstigare om de va en hydrostatare?

nyare 500:an me manuell växling är ju som sagt sjukt lågt växlad, även på backen, men de e en nackdel när man plogar annars bara fördelar
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: anersimyra skrivet 9 mars 2013 kl. 20:47:43
ok då e de en äldre modell, men ännu konstigare om de va en hydrostatare?

nyare 500:an me manuell växling är ju som sagt sjukt lågt växlad, även på backen, men de e en nackdel när man plogar annars bara fördelar
Jag provade Hondas 500 i dag, blev tyvärr bara en kort tur i skogen men den kändes skitfin. Angående att fastna så till den grad att hjulen inte går runt, det beror ju alldeles på hur och i vad man fastnat. Att säga att en maskin är svag för att hjulen inte går runt är fel, däck, maskinens tyngd och underlag är helt avgörande.Min 800 potatis är utan tvekan bland det starkaste som finns på marknaden och det har vid några tillfällen hänt att den sitter som limmad vid underlaget och måste vinschas loss då hjulen inte går att rubba. ()p
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: AtvNerd skrivet 9 mars 2013 kl. 21:01:46
27" däck på en maskin med 25hk eller vad det nu är, så är det väl klart att det går tungt på en myr.
Skillnaden i vridmoment på 25" vs 27" är ju ganska betydande.
Missförstå mig inte, jag gillar Honda, men lera och stora hjul kommer aldrig bli deras paradgren.
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: anersimyra skrivet 9 mars 2013 kl. 21:19:31
En "fördel" med något motorsvagare som inte orkar dra runt ett stort skovelhjul är att det är billigare att nöta vinsch än att byta drivaxlar. :djump:
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: AtvNerd skrivet 9 mars 2013 kl. 21:56:54
Helt sant! :)
Titel: SV: Arbetshjuling, märkesmaskin - Plus och Minus (fakta)
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 9 mars 2013 kl. 21:59:52
27" däck på en maskin med 25hk eller vad det nu är, så är det väl klart att det går tungt på en myr.
Skillnaden i vridmoment på 25" vs 27" är ju ganska betydande.
Missförstå mig inte, jag gillar Honda, men lera och stora hjul kommer aldrig bli deras paradgren.

har kört me 27 tum på hondan körning på myrmarkerna runt boden gäller det att smyga så man inte bryter igenom översta lagret, gör man de så e de bara ta repet :)

men självkkart till ren mudkörning så är det ju för klena maskiner, men nyare 500:an är ju lägre växlad, men den e ju byggd till mestadels arbete..

egentligen behöver man ju 2 maskiner  :djump: