ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: cabron021 skrivet 19 december 2012 kl. 23:10:39

Titel: Hjälp med val av maskin.
Skrivet av: cabron021 skrivet 19 december 2012 kl. 23:10:39
Hej!

Blev precis medlem så kan ju börja med att säga att jag bor i Västerås heter Kenth och är 25 år.

Hitta hit via google då jag sökt massa information om olika atvs / quads.
Tänkte att det är lika bra att bli medlem. :)

Jag har setat några dagar och tittat på vägreggade Badboy 250cc elite. Är det stor skillnad på effekten hos en 200cc årsmodell fram till 2011 och badboy 250cc elite 2012? Hur är kvaliten på alla olika kina tillverkare. Något speciellt jag ska tänka på och titta efter? Är badboy märket Bashan eller har jag missförstått?
Lifan och SMC är det något att hänga i granen eller?

Har ju superbilligt här i stan vart där och pratat lite men försäljare är ju alltid försäljare.. Har kört mycket motorcross i mina dagar men när det kommer till atv osv så har jag inte så stor koll på vad som är bra och mindre bra.

Är på jakt efter en 250cc minst, som ska vara vägreggad, tänkte åka lite till o från jobbet sen så leka lite med grabben i snön/grusvägarna. Vad rekomenderar ni? Budget på ca 10.000. SMC / dinli eller Badboy/bashan. Vad ska jag köpa för något?
Börjar med kina quad, finner jag det riktigt roligt får det bli en riktig maskin till sommaren.

Vad hade ni handlat med en budget för ca 10000?

Mvh Kenth
Titel: SV: Hjälp med val av maskin.
Skrivet av: Pv544 skrivet 19 december 2012 kl. 23:42:52
Jag hade försökt hittat en beg taiwanmaskin istället. Kymco, sym, adly tex.
Eller smc eller barossa. 
Titel: SV: Hjälp med val av maskin.
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 20 december 2012 kl. 06:40:30
Köp bara ingen bad boy, det är skräp och livsfarliga.
Inget du vill åka omkring med grabben på.
Eftersom du har åkt cross som kommer du bli besviken på draget i en 250cc, det finns inget i dom. Du skulle kunna gå på en 450 direkt, kanske svårt att hitta någon för runt 10k.
Men köper du Kina så får du räkna med att skruva.
Dinli/Smc/Hyosung/Goes är några du kan titta efter.
Hoppas du kommer tycka det är roligt och bestämmer dig för riktig maskin senare för det är en väldigt stor skillnad på de och Kina. Lycka till  ()p
Titel: SV: Hjälp med val av maskin.
Skrivet av: cabron021 skrivet 20 december 2012 kl. 20:17:17
Köp bara ingen bad boy, det är skräp och livsfarliga.
Inget du vill åka omkring med grabben på.
Eftersom du har åkt cross som kommer du bli besviken på draget i en 250cc, det finns inget i dom. Du skulle kunna gå på en 450 direkt, kanske svårt att hitta någon för runt 10k.
Men köper du Kina så får du räkna med att skruva.
Dinli/Smc/Hyosung/Goes är några du kan titta efter.
Hoppas du kommer tycka det är roligt och bestämmer dig för riktig maskin senare för det är en väldigt stor skillnad på de och Kina. Lycka till  ()p

Okej ingen badboy lär det bli. Du är en av många som sagt samma sak till mig nu. Ja lite det jag är rädd för, körde en bekants 250cc maskin förut och efter 10 minuter så var man ju less på effekten. Tänkte jag skulle kunna hålla ut kanske med en 250cc för att det blir mest på lek. Men efter tänkt efter lite så kommer det spåra ut som vanligt så lika bra att skaffa lite mer pengar innan man handlar. En bekant säljer en raptor 700 2007a med defekt kylare och en tändhatt mindre för 25000. Men inga pengar jag har just för tillfället.

En annan sak jag undrar över som jag läst på transportstyrelsen var att en vägreggad quad/atv får endast ha 20hk, stämmer det verkligen? Tänkte många maskiner som har 80 hk orginal då lär man ju få strypa ner dom som bara den.
Vad är det för maskin idag som är "top of the line" dvs med mest effekt/acc/toppfart i orginalt utförande?

Tack för era svar!

   
Titel: SV: Hjälp med val av maskin.
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 20 december 2012 kl. 20:24:24
Om du kan så vänta med ett köp tills du har lite mer pengar, det är svårt men det kommer att löna sig i längden.
Yes du få bara ha 20hk men det är nog inte många som åker med original effekten. Top of the line vet jag inte, märkes maskinerna är väl rätt så likvärdiga.
Titel: SV: Hjälp med val av maskin.
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 20 december 2012 kl. 22:25:57
Okej ingen badboy lär det bli. Du är en av många som sagt samma sak till mig nu. Ja lite det jag är rädd för, körde en bekants 250cc maskin förut och efter 10 minuter så var man ju less på effekten. Tänkte jag skulle kunna hålla ut kanske med en 250cc för att det blir mest på lek. Men efter tänkt efter lite så kommer det spåra ut som vanligt så lika bra att skaffa lite mer pengar innan man handlar. En bekant säljer en raptor 700 2007a med defekt kylare och en tändhatt mindre för 25000. Men inga pengar jag har just för tillfället.

En annan sak jag undrar över som jag läst på transportstyrelsen var att en vägreggad quad/atv får endast ha 20hk, stämmer det verkligen? Tänkte många maskiner som har 80 hk orginal då lär man ju få strypa ner dom som bara den.
Vad är det för maskin idag som är "top of the line" dvs med mest effekt/acc/toppfart i orginalt utförande?

Tack för era svar!

 

Är den raptorn vägreggad? Om den är det skicka mig ett PM
Titel: SV: Hjälp med val av maskin.
Skrivet av: cabron021 skrivet 21 december 2012 kl. 08:37:54
Jag vet inte. Jag skrev till honom precis och frågade. Återkommer med svar.

Tror jag själv bestämt mig för en Raptor 700. Blir att spara lite mer pengar  :) Satt halva dan igår och läste om raptor 700 vs suzuki 400ltz. Nästan inte sett någon som är missnöjd med raptorn och har själv alltid kört yamaha på crossarna så vet att det fungerar.

Usch hatar att ha sånt ha begär. :/

Titel: SV: Hjälp med val av maskin.
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 21 december 2012 kl. 09:56:51
Jag vet inte. Jag skrev till honom precis och frågade. Återkommer med svar.

Tror jag själv bestämt mig för en Raptor 700. Blir att spara lite mer pengar  :) Satt halva dan igår och läste om raptor 700 vs suzuki 400ltz. Nästan inte sett någon som är missnöjd med raptorn och har själv alltid kört yamaha på crossarna så vet att det fungerar.

Usch hatar att ha sånt ha begär. :/
Yamaha e ju bra grejor men det vet du ju redan.
Finns ett gäng här som kör 700 och jag har inte sett nån tendens till att dom skulle vara missnöjda.

Ha begär har vi alla  ()p
Titel: SV: Hjälp med val av maskin.
Skrivet av: cabron021 skrivet 21 december 2012 kl. 09:59:19
Den var inte reggad tyvärr.
Titel: SV: Hjälp med val av maskin.
Skrivet av: P-A78 skrivet 21 december 2012 kl. 10:18:20
Hej

Håller Krigar Kaj Badboy en trafikfara jag vågade aldrig gasa fullt p.g.a att man blir inte kvar på vägen.

M.V.H P-A78 
Titel: SV: Hjälp med val av maskin.
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 21 december 2012 kl. 10:28:14
Den var inte reggad tyvärr.

Ok, Tack för du kollade upp det :)

Ang. LTZ/Raptor så har jag länge ägt en LTZ och polarna har Ratorer.
Båda är bland de bästa quadar du kan välja utan tvekan!

Dock är ju effektskillnaden klart märkbar (precis som priset)

Oavsett val kommer du INTE bli missnöjd  ()p
Titel: SV: Hjälp med val av maskin.
Skrivet av: cabron021 skrivet 21 december 2012 kl. 16:29:26
P-A78 haha okej du har fått fram ditt budskap. Ingen badboy :)

Pelle var så lite så.
Jo men ltz´an ser lite mer hanter bar ut. Mer busmaskin, stämmer det? Går nog att busa bra med en raptor men den ser snäppet klumpigare ut. Raptorn går bättre, men är det stor skillnad?

Tur att jag inte handla en badboy, tack för ni "räddade" mig. Räcker med allt skruvande på race bilen behöver inte en atv att skruva med stup i kvarten.  ;D


Titel: SV: Hjälp med val av maskin.
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 21 december 2012 kl. 16:32:47
Jätte mycket skruvande med Badboy e det inte, det stora problemet är att försöka hålla sig på vägen med den.
Titel: SV: Hjälp med val av maskin.
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 21 december 2012 kl. 17:47:54
P-A78 haha okej du har fått fram ditt budskap. Ingen badboy :)

Pelle var så lite så.
Jo men ltz´an ser lite mer hanter bar ut. Mer busmaskin, stämmer det? Går nog att busa bra med en raptor men den ser snäppet klumpigare ut. Raptorn går bättre, men är det stor skillnad?

Tur att jag inte handla en badboy, tack för ni "räddade" mig. Räcker med allt skruvande på race bilen behöver inte en atv att skruva med stup i kvarten.  ;D

Nja på bana så är en LTZ smidigare utan tvekan. 
På väg och asfalt är skillnaden ganska liten.  Raptorn känns lite lägre och bredare, vilket jag upplever som positivt.

Vad det gäller effektskillnad så är ju skillnaden störst på asfalt.
På grusvägarna så är det föraren som sätter gränserna med sin förarduglighet.

LTZan är långt ifrån slö och har org. bara ca10 hk mindre än Raptor 700
Och att en Raptor skulle vara driftsäkrare köper jag inte heller.
Har flera polare (vi är 6st med LTZ) som sammanlagt säkert kört 3-4000 mil utan större problem. 
Min skar efter 900mil dock. MEN! det pga jag slarvade med fel olja och körde mycket hårt på isen. (snö i luftburken osv)

Om du bor i jkpg trakten så skulle jag säkert kunna fixa så du får testa både LTZ och Raptor.
Vågar dock inte lova nåt utan fråga ägarna först  ;D
Titel: SV: Hjälp med val av maskin.
Skrivet av: cabron021 skrivet 21 december 2012 kl. 19:09:17
Okej, ska jag ut med grabben så är jag gärna på vägen  ()p

Ohfan, 10hk effekt skillnad på 300cc. Trodde det skulle vara mer. Håller med fullt ut ang att föraren sätter gränserna :)
Va kul, 6 polare med quad. Här hemma har jag inte sett någon vad jag kommer på. Varken på crossbanorna eller på vägarna. Bor i västerås så blir lite långt att åka för att testa lite. Men tack iallafall.

Har tankar på att sälja en av bruksbilarna och köpa en quad haha  :headbang: Sambon får psykbryt snart  :tickedoff Men vad gör man, leksaker är till för vuxna.
Titel: SV: Hjälp med val av maskin.
Skrivet av: cabron021 skrivet 27 december 2012 kl. 18:23:17
Hej igen. Jag behöver eran kunskap och hjälp igen  ;) Nu har skramlat ihop lite pengar. Min budget ligger på 30-40.
Nu har jag blivit väldigt kluven pga att jag har suttit och läst och läst och läst om olika maskiner. Det som jag intresserat mig för en suzuki ltz, ltr samt raptor 700. Kända och bra grejer då jag själv alltid kört yamaha crossar tidigare. Suzuki är inget skit heller det vet alla.
Har inte riktigt ekonomin för en vägreggad raptor däremot håller min budget för en ltz eller ltr. Sen segla jag vidare och började kika lite på SMC wildcat 500 någon Dinli maskin osv. 

Går det att jämföra te.x SMC wilcat 500 med en suzuki ltz/ltr ? Dom ligger relativt nära varandra i prisklasserna men man får ju någon årsmodell nyare på SMC. Eller är det som att jämföra äpplen och päron?
Mina ändåmål kommer ju bli att åka en hel del landsväg, till jobbet, vänner som bor ca 3-5 mil bort. Sticka in på någon grusväg och dra någon repa men framförallt vägåka. Köra på bakhjulen osv.
Enligt dom flesta så är ju raptorn självklara valet om man ska åka längre sträckor på vägen. Ltr går väl lite bort pga att den inte har back sen så är ju det en renodlad crossmaskin som behöver relativt täta serviceintervaller. Ltzan har ju back och så men många säger att dom tröttnar på draget i maskinen och vill ha en ltr istället.

Hur ser det ut med reservdelar/tuning osv för SMC? Gillar SMC wildcats utseende väldigt mycket.
Access är det likvärdigt SMC?

Har 1000 frågor känns det som, tänkte jag inte startar ny tråd utan använder denna tråd jag drog igång från början. Jag har sökt på massor här på forumet och fått reda på massa nyttigt ang suzuki maskinerna osv men kände att jag var tvungen att ställa alla dessa frågor. :)

Mvh Kenth



 
Titel: SV: Hjälp med val av maskin.
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 27 december 2012 kl. 19:01:38
Ger ett kort svar då jag inte kommer överens med min nya ifån...

Ltr har bättre prestanda är raptor 700 och utan tvekan den vassaste av de nämnda.

Smc och Dinli är inga dåliga maskiner.
Men gillar du att leka och åka bakhjul går de bort enligt min åsikt då de är rätt felbalanserade.
De är byggda för väg.

LTZ slutade aldrig förvåna mig över hur genomtänka alla lösningar och konstruktionen.

LTR är precis som du säger tätare intervaller.
Men gör man det själv är det ju inte så stor kostnad.

Har en kompis som kört sin rejält trimmade ds450x över 700 mil utan några mekaniska problem.

En sån kan ju kanske vara aktuell för dig med?
Ligger helt ok i pris och är den snabbaste och lättaste 450in
(Med risk för diskussion)

Edit: blev visst inte så kort  :lol:

 
Titel: SV: Hjälp med val av maskin.
Skrivet av: cabron021 skrivet 27 december 2012 kl. 19:23:18
Okej då kanske jag väljer bort raptorn genast, om den inte är vassare och lite mer klumpig dessutom. Vrid verkar den iallafall ha.
En bekant till mig jag prata med häromdagen hade haft en LTR och kört gata med och sa att det riktigt roligt.
Den stora frågan är då hur den lämpar sig för att åka tex 5-10 mil. Någon som brukar åka långa sträckor härinne med LTR?  :D

Titta nyss på blocket finns tyvärr inga vägreggade ds450x alls vad jag kunde se.  :-\
Men har tittat lite på den här, ligger rätt så billigt om man jämför mot andra tycker jag. http://www.blocket.se/vasternorrland/Suzuki_ltz_400_vagregistrerad_42130530.htm?ca=9&w=3 (http://www.blocket.se/vasternorrland/Suzuki_ltz_400_vagregistrerad_42130530.htm?ca=9&w=3)
även denna http://www.blocket.se/jonkoping/Suzuki_LTR_vagreggad_44542816.htm?ca=9&w=3 (http://www.blocket.se/jonkoping/Suzuki_LTR_vagreggad_44542816.htm?ca=9&w=3)

Bara några av dom jag tittat på.
Hur menar du med att dom är felbalanserade? Det mesta av min lek kommer mest troligt att ske på vägen.

Ger ett kort svar då jag inte kommer överens med min nya ifån...

Ltr har bättre prestanda är raptor 700 och utan tvekan den vassaste av de nämnda.

Smc och Dinli är inga dåliga maskiner.
Men gillar du att leka och åka bakhjul går de bort enligt min åsikt då de är rätt felbalanserade.
De är byggda för väg.

LTZ slutade aldrig förvåna mig över hur genomtänka alla lösningar och konstruktionen.

LTR är precis som du säger tätare intervaller.
Men gör man det själv är det ju inte så stor kostnad.

Har en kompis som kört sin rejält trimmade ds450x över 700 mil utan några mekaniska problem.

En sån kan ju kanske vara aktuell för dig med?
Ligger helt ok i pris och är den snabbaste och lättaste 450in
(Med risk för diskussion)

Edit: blev visst inte så kort  :lol:
Titel: SV: Hjälp med val av maskin.
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 27 december 2012 kl. 19:36:28
Okej då kanske jag väljer bort raptorn genast, om den inte är vassare och lite mer klumpig dessutom. Vrid verkar den iallafall ha.
En bekant till mig jag prata med häromdagen hade haft en LTR och kört gata med och sa att det riktigt roligt.
Den stora frågan är då hur den lämpar sig för att åka tex 5-10 mil. Någon som brukar åka långa sträckor härinne med LTR?  :D

Titta nyss på blocket finns tyvärr inga vägreggade ds450x alls vad jag kunde se.  :-\
Men har tittat lite på den här, ligger rätt så billigt om man jämför mot andra tycker jag. http://www.blocket.se/vasternorrland/Suzuki_ltz_400_vagregistrerad_42130530.htm?ca=9&w=3 (http://www.blocket.se/vasternorrland/Suzuki_ltz_400_vagregistrerad_42130530.htm?ca=9&w=3)
även denna http://www.blocket.se/jonkoping/Suzuki_LTR_vagreggad_44542816.htm?ca=9&w=3 (http://www.blocket.se/jonkoping/Suzuki_LTR_vagreggad_44542816.htm?ca=9&w=3)

Bara några av dom jag tittat på.
Hur menar du med att dom är felbalanserade? Det mesta av min lek kommer mest troligt att ske på vägen.

Det som kan vara jobbit med att åka 450 längre sträckor är isf att de vibrerar en del och är ganska hetsiga i motorkaraktären kan jag tycka.

Med fel balancerade menar jag framtunga och lite annorlunda körställning.

Tyvärr är inte killen med LTRen någon jag känner, men har den bara gått 12tim så måste det ju vara ett bra pris :)

Fräscha ds450 typ 2009-2010 brukar ligga mellan 35-45k beroende på mil och utr.
Titel: SV: Hjälp med val av maskin.
Skrivet av: cabron021 skrivet 27 december 2012 kl. 19:41:25
Jaha, men det är inga problem för min del då jag gillar hetsiga maskiner.  :headbang:
Jo men 12tim gångtid på en 2008 verkar lite skumt tycker jag. Men vad vet jag :)
Får hålla lite utkik på blocket och härinne kanske efter ds450 också.

Har lite mer kött på benen nu, tror jag  :). Det jobbiga är att jag inte kan provköra någon av nämnda maskiner då ingen här i Västerås har någon sådan maskin.

Det som kan vara jobbit med att åka 450 längre sträckor är isf att de vibrerar en del och är ganska hetsiga i motorkaraktären kan jag tycka.

Med fel balancerade menar jag framtunga och lite annorlunda körställning.

Tyvärr är inte killen med LTRen någon jag känner, men har den bara gått 12tim så måste det ju vara ett bra pris :)

Fräscha ds450 typ 2009-2010 brukar ligga mellan 35-45k beroende på mil och utr.
Titel: SV: Hjälp med val av maskin.
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 27 december 2012 kl. 19:46:27
Finns en fin Ds450 under 40 papp på blocket, den är bara att hugga.
hade själv gjort det om jag inte hade haft min raptor (som nu ska bort).
Titel: SV: Hjälp med val av maskin.
Skrivet av: Hydro skrivet 27 december 2012 kl. 19:49:16
Visst är LTR:en vass och rapp, men det är ingen jätteskillnad mot tex en Raptor.
Är man dessutom fet som jag, då är Raptorn bättre, mer hk/kg.
Raptorn är dessutom rätt lätt att skrämma upp lite till, med bibehållen driftsäkerhet.

MEN, om du nu gillar SMC:n så borde du väl först och främst se till att komma iväg och testa en sådan?
De sänkta (RE) lär nog vara lite tuffa att få upp på bakhjulen, men de som kan fixar det enkelt.

Allt handlar om teknik och tyngdpunkt.

Alla dessa fyra (Raptor, Dinli, LTR, SMC) går rätt jämlikt på asfalt rakt fram, alltså vid "dragrace".
Skillnaden är rätt marginell och förarrelaterad...

Nackdelen med SMC och Dinli är eftermarknadsprylarna, som knappt finns... och chassiet om man vill åka där det är lite mer ojämnt än på vägar.
Stötdämpare osv är inte i närheten som på en LTR tex.

Men som sagt, skall det mest köras väg kan nog en SMC eller liknande funka...

TESTA!!!
 
Titel: SV: Hjälp med val av maskin.
Skrivet av: cabron021 skrivet 27 december 2012 kl. 20:02:43
Okej, jag är rätt så tung men det kvittar i detta sammanhang. hk/kg är inte allt för min del. Men visst är det kul med mycket hk =)

Gillar looken på ds450in också. Måste se till att få provköra några quadar.
Fenrisulven, jag såg den nu. Dock bara terrängreggad. :( Får då köras på väg till o från träning/tävling om jag inte minns fel.



Titel: SV: Hjälp med val av maskin.
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 28 december 2012 kl. 00:00:15
Tictic eller david som han heter har en smc 503 2012a till salu som går riktigt hyfsat och maskinen är i fint skick pm´a till han tycker jag om detta tips är av intresse och om du inte bor allt för långt från växjö..