ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Bast3rd skrivet 25 augusti 2010 kl. 21:38:48
-
Idag när jag tittade lite på min X7 så hittar jag motor olja i luftburken ganska mycket och luft filtret är blött någon annan som har råkat ut för det?
-
Idag när jag tittade lite på min X7 så hittar jag motor olja i luftburken ganska mycket och luft filtret är blött någon annan som har råkat ut för det?
Ja det har jag gjort flera gånger det är tydligen så att det blir olja där om man blåkör, varför vet jag inte säkert det kanske beror på att man har för mycket olja i motorn och det är en säkerhetsgrej så man inte spränger motorn.
-
Har hänt så på polarisen och gräsklipparen så det är nog helt naturligt :)
-
ok vilken tur tack för det :)
-
har oxå haft så, antog det var min vanliga "tur". Skoj o veta att fler haft det och att det är "normalt" Det är även normalt för en cf att stå på verkstad 98% av tiden den ägs.... så ni vet....
/Mart
-
Det är även normalt för en cf att stå på verkstad 98% av tiden den ägs.... så ni vet....
/Mart
Lite off nu från mig men :nono:
Det mäst konstiga är normalt för en CF Mart, de har iaf jag fått lära mig efter en tids ägande av en. Äger en men kommer inte äga två :lol:
-
När en motor kastar ur sig olja beror det på 2 saker iregel
För mkt olja i motorn
Eller som tidigare nämndes när man varvar den
När man varvar en enstånka mkt så måste vevhuset evakueras så att den inte sprängs
Och då uppstår det en olje dimma som evakueras ut genom luftburken
-
Jag har sagt det tidigare och säger det igen skulle alla nya bilar ha samma nivå på
kvaliteten som fyrhjulingar så blev det nog ett ordentligt liv på bilköparna, och med
fyrhjulingar menar jag alla fyrhjulingar även de så kallade märkesmaskinerna.
Fyrhjuling är ju ett ganska så ny företelse så kvaliteten har nog inte hängt med riktigt
ännu.
Nu finns det säkert några som har en helt annan åsikt och säger "min fyrhjuling har jag
aldrig haft problem med den går som klockan och krånglar aldrig" säger till dig var lycklig
du tillhör dom få utvalda
-
Jag har sagt det tidigare och säger det igen skulle alla nya bilar ha samma nivå på
kvaliteten som fyrhjulingar så blev det nog ett ordentligt liv på bilköparna, och med
fyrhjulingar menar jag alla fyrhjulingar även de så kallade märkesmaskinerna.
Fyrhjuling är ju ett ganska så ny företelse så kvaliteten har nog inte hängt med riktigt
ännu.
Nu finns det säkert några som har en helt annan åsikt och säger "min fyrhjuling har jag
aldrig haft problem med den går som klockan och krånglar aldrig" säger till dig var lycklig
du tillhör dom få utvalda
Ligger mycket i det, tyvärr får man väll säga.
-
Låter som en vanlig vevhusventilation, sitter på alla bilar, gamla som nya.
-
Helt normalt.På quaddarna sitter det t.o.m dränering i botten på luftburken.Det är bara för att man inte ska blåsa ut evakueringen rakt ut i naturen.Blir lite kletigt dessutom ;).Oftast avtar mängden evakuerad olja när motorn blivit inkörd o ringarna gossats till sig. mvh//hades
-
Helt normalt.På quaddarna sitter det t.o.m dränering i botten på luftburken.Det är bara för att man inte ska blåsa ut evakueringen rakt ut i naturen.Blir lite kletigt dessutom ;).Oftast avtar mängden evakuerad olja när motorn blivit inkörd o ringarna gossats till sig. mvh//hades
Det sitter även en evakuering av luftburken på CF en litten "plasttutt" som man får tömma på olja.
Jag fick en bra förklaring av dig, ofta fick jag tömma luftburken på olja nu händer det väldigt sällan, det beror säkert på att den nu har gått över 800mil och slitit in sig ()p
-
Jo ok det funkar ju så på bilar så haha att jag inte tänkte på det, vart så orolig haha
Jag har ju problem att den går illa och rycker och den slamrar och knackar ifrån motorn :(
Men men hoppas det fixar sig bara....
-
Nu ska jag lägga till lite offtopik men det bjuder jag på. ::)
På bilar är det krav på vevhusvetilation från och med -68 och på bilar är oftast ventilationen ansluten ganska nära insuget så det inte kan samlas olja i luftfiltret.
På visa bilar däremot så sitter det en bit ifrån till följd av att annat kleggar igen.
Hade en Opel vectra diesel -99 som hade ventilationen ganska lång från insuget till följd av att andra avgsrenande kompinenter geggade ihop. Jag löste det genom att koppla ur ventilationen. Inte snällt mot moderjord men jag slapp göra rent ventiler och vacuumslangar stup i kvarten.
-
Japp har lämnat in min CF för att gå igenom den hoppas dem hittar felet :) :headbang:
-
Det där med nivån på oljan i motorn blir jag f-n inte klok på, jag är väldigt noga med att kolla det före körning.
Jag kollade före körningen nivån helt acceptabel och jag åkte en rejäl vända med hög hastighet (hög för mig ;D) när jag kom hem så fick maskinen vila ett tag och sedan kollades oljenivån, den var helt OK,
nästa morgon kollades nivån igen OK som föregående dag.
Tog en tur med hjulingen körde väldigt sakta/lugnt för att kunna titta mig omkring i stället, efter att hjulingen vilat sig (flera timmar) så visade det sig att det var läge att fylla lite olja dock utan att det var kritskt på något vis, olja påfylldes men nivån ville aldrig bli den jag önskade så mera påfylldes och motorn startades på tomgång en stund och kollades sedan, jag slutade då nivån var acceptabel,morgonen efter kollades nivån igen den var som tidigare.
Tog en tur med hjulingen även denna dag och efter hemkomst så vilade hjulingen sedan kollades nivån igen, då f-n var det för mycket olja jag blir f-n inte klok på hur det fungerar med CFs motor har aldrig någonsin råkat ut för något liknande :hmmm:
-
Håller med dig goranP, oljenivån kan va riktigt jäv... att komma överns med. Tycker man får olika nivå från dag till dag. Ena gången är det för lite olja, men utan att göra något så får man bra nivå nästa dag.
Nä oljnivån kommer jag inte överens med :hmmm:
-
Samma här när det gäller oljenivån :hmmm:
-
Haha. Själv har jag en konstant oljenivå. Är förvånad över att den inte ändrats då jag kört ganska mycket.
-
Haha. Själv har jag en konstant oljenivå. Är förvånad över att den inte ändrats då jag kört ganska mycket.
Det måste allt vara något fel på din hjuling :lol:
-
Är ni helt säkra på att den står plant
Typ på ett garage golv
De är ganska känsliga på lutningar
Mitt verkstads golv lutar ganska mycket in mot avloppet och där kan jag inte stå när jag kollar olja
-
Är ni helt säkra på att den står plant
Typ på ett garage golv
De är ganska känsliga på lutningar
Mitt verkstads golv lutar ganska mycket in mot avloppet och där kan jag inte stå när jag kollar olja
Ja nog står den hyfsat plant, i varje fall så står den exakt på samma plats vid kontrollerna (kör fram hjuling tills den tar stopp mot väggen)
och ofta diffar oljenivån som jag tidigare nämnt.
-
?????
Ja då vet då inte jag :hmmm: